Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin rooli perheessä

Vierailija
03.10.2024 |

En päässyt lukemaan juttua mutta ihmetyttää miksi taas tämä koskee vain äitejä. Yleensäkin vanhemmuuden ongelmista keskustellaan vain äidin roolin kautta. Miksi? Kyllähän isän ja äidin roolit ovat tasaveroiset lapsen  kasvatusta ajatellen. Jos mietitte omaa lapsuutta ,ovat molemmat vanhemmat olleet yhtä tärkeitä.

Miksi niin usein pohditaan  vain äidin roolia ja sitä miilanen hän on?

https://www.is.fi/perhe/art-2000010723555.html

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jännä, kun itse olen myös korkeakoulutettu, enkä itse silti tunne yhtäkään kaltaistani naista, jonka mies olisi tasapuolisesti vastuuta lapsista kantanut."

En yhtään ihmettele.

Vierailija
62/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kylläkin sitä mieltä että koska naiset kantavat suurempaa vastuuta lapsista ja kodista, heidän ei tarvitsisi samaan aikaan hankkia vielä elantoakin perheelle ainakaan kokoaikaisesti. Ja en ole mies vaan kotiäiti.

Täällä sivussa olen samaa mieltä, perinteisen suomalaisen naisen osan eli kodin, lapset ja kokopäivätyön hoitanut äiti. Ymmärrän hirveän hyvin, miksei lapsia synny, tuplatyötaakka tuskin kiinnostaa ketään.

Ei tuo ole perinteisen suomalaisen naisen osa. Naiset ovat aina tehneet Suomessa töitä, ja kotiäitiys on vain marginaalinen juttu historiassa.

Kova vimma sinulla on yrittää puolustella äitien kokopäiväistä työntekoa kodin ulkopuolella. Minusta se on erittäin kuormittavaa koko perheelle ja äidille itselleen, ellei sitten omasta halustaan laita uraa perheen edelle. Naisen luontainen rooli ei häviä mihinkään vaikka kuinka olisi työelämässä. Naiset ovat kyllä vasta teollistumisen jälkeen alkaneet käydä kodin ulkopuolella töissä, ei suinkaan "aina". Naisen rooli oli siihen saakka ja vielä pidempäänkin tehdä työtä kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jännä, kun itse olen myös korkeakoulutettu, enkä itse silti tunne yhtäkään kaltaistani naista, jonka mies olisi tasapuolisesti vastuuta lapsista kantanut."

En yhtään ihmettele.

Miksi ihmettelisit, koska olet mies ja toki tiedät, että myös korkeakoulutetuissa perheissä naiset kantaa lapsista suuremman vastuun kuin miehet.

Vierailija
64/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele.

Miksi ihmettelisit, koska olet mies ja toki tiedät, että myös korkeakoulutetuissa perheissä naiset kantaa lapsista suuremman vastuun kuin miehet.

Ei se sukupuolesta ole kiinni vaan asenteistasi mutta ei ne mua haittaa. Ja ole muuten nainen ja äiti joten mielipiteissä ei ehkä kannattaisi olla noin ehdoton.

Vierailija
65/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kylläkin sitä mieltä että koska naiset kantavat suurempaa vastuuta lapsista ja kodista, heidän ei tarvitsisi samaan aikaan hankkia vielä elantoakin perheelle ainakaan kokoaikaisesti. Ja en ole mies vaan kotiäiti.

Täällä sivussa olen samaa mieltä, perinteisen suomalaisen naisen osan eli kodin, lapset ja kokopäivätyön hoitanut äiti. Ymmärrän hirveän hyvin, miksei lapsia synny, tuplatyötaakka tuskin kiinnostaa ketään.

Ei tuo ole perinteisen suomalaisen naisen osa. Naiset ovat aina tehneet Suomessa töitä, ja kotiäitiys on vain marginaalinen juttu historiassa.

Kova vimma sinulla on yrittää puolustella äitien kokopäiväistä työntekoa kodin ulkopuolella. Minusta se on erittäin kuormittavaa koko perheelle ja äidille itselleen, ellei sitten omasta halustaan laita uraa perheen edelle. Naisen luo

Koska sehän olisi täysin mahdotonta että molemmat kävisi töissä ja molemmat kantaisi vastuuta kotona, paljon parempi ajatus laittaa äidit vaan kokonaan kotiin ettei ne väsy 😂

Vierailija
66/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunkkaista. En yhtään ihmettele, miksi syntyvyys laskee, jos asenteissa on palattu 60-luvulle.

Vierailija
67/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele.

Ei se sukupuolesta ole kiinni vaan asenteistasi mutta ei ne mua haittaa. Ja ole muuten nainen ja äiti joten mielipiteissä ei ehkä kannattaisi olla noin ehdoton.

Ei ole minun asennekysymys miesten heikompi osallistuminen lastensa hoitoon vaan tosiasia.

Vierailija
68/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä äidit jaksaisivat hoitaa vastuullista rooliaan paremmin, jos isät olisivat enemmän läsnä. Oma mieheni oli perinyt kotoaan miehenmallin, jossa mies käy töissä ja tuo rahaa. Sen toki hoiti hyvin, teki pitkiä päiviä ja menestyi työelämässä, mutta rooli oli niin kapea, että kaikki muu jäi käytännössä minulle. Työtä oli paljon. Myöskään kotona tehdystä työstä ei kerry palkkaa, ei lomia eikä eläkkeitä, eli sitä työtä ei yhteiskunnassa arvosteta työksi, vaan siipeilyksi. Sellaista taakkaa on raskas kantaa. Väsynyt tai huonosti voiva äiti ei kykene olemaan riittävästi läsnä.

Vierailija
69/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele.

Ei ole minun asennekysymys miesten heikompi osallistuminen lastensa hoitoon vaan tosiasia.

Edelleen ihan sama mitä tilastot kertoo. Meillä ja lähipiirissä ne jakaantuu ihan tasan. Itsestään selvyys se ei tietenkään ole vaan vaatii sitä asennetta että molemmat vanhemmat ovat lapselle tärkeitä vaikka oikeastaan missään tilanteessa rooli kahdella erilaisella ihmisellä ei voi olla täysin sama.

Vierailija
70/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle itselleni isä oli läheisempi ja se johon kiinnyin todella paljon. Äiti, vaikka olikin kotona meidän lasten kanssa oli kylmä eikä osallistunut mihinkään meidän kanssamme.

Isä kävi työssä mutta esim. talvisin hänellä oli aikaa lähteä työn jälkeen hiihtolenkille kanssani. Olin kova liikkumaan jo silloin. Sulan maan aikana patikoitiin isän kanssa metsissä ja kesällä uimassa.  Isä oli se jolta sai turvaa. Isä kävi koulun juhlissa, äiti ei ainakaan minun koskaan. 

Minulla oli maailman paras isä.  Osti hyvät sukset ja huolsi ne.  Kävi kanssani hevostallilla kun kävin ratsastamassa.  Jos isää ei olisi ollut olisi lapsuuteni ja kasvuni ollut varsin kylmää ja rakkaudetonta.  Kaikki äidit eivät ole kiinnostuneet lapsistaan eivätkä heistä pidä. Onneksi itselläni on ollut todella korvaamaton isä.

Olen ihmetellyt miten itse äidiksi tulutani oma suhtautumisesni lapsiini on aivan päinvastainen kuin äidilläni oli.  Ehkä isän vaikutus sitten liittyy siihen, lapsiaan voi rakastaa ja sen teen täysillä. He ovat tärkeimmät asiat elämässäni, vahinko vain isälleen eivät. Siksi olen yh. Omalle isälleni he ovat rakkaita ja saavat sieltä miehen mallia.

Vierailija
71/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele.

Edelleen ihan sama mitä tilastot kertoo. Meillä ja lähipiirissä ne jakaantuu ihan t

Jos sinulle on ihan sama teidän kuplaanne ympäröivä todellisuus, niin turha syyttää siinä todellisuudessa eläviä asenteellisiksi.

Vierailija
72/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan vauvan kannalta, niin ihan sama keneltä saa ruokaa, hoivaa ja huolenpitoa. Edes sillä ole mitään merkitystä, onko kyseessä biologinen vanhempi vai ei, vauva kiintyy huoltajaansa. Miksi sitten muka äiti olisi isää tai ketä tahansa lasta huoltavaa aikuista tärkeämpi? Lapsen riittävän hyvä hoito on tärkeää, ei huoltajan sukupuoli tai sukulaisuus.

Koska äiti on yleensä se joka on lapsen kanssa enemmän. Voihan se olla isäkin, mutta he eivät ole ainakaan vielä valinneet olla lasten elämässä yhtä paljon läsnä. 

Monet nuoret isät on kyllä tosi paljon lasten kanssa läsnä. Käyttävät vanhempainvapaitakin tasapuolisesti. Mutta vaikka mies ei olisikaan osannut valita olla läsnä, niin voi äitikin siihen jossain määrin vaikuttaa. Yleensä siitä voi sopia yhdessä. 

Omassa lapsuudenperheessäni isä jäi etäiseksi. Samoin mieheni lapsuudenkodissa. Nyt oman perheeni kanssa olen tietoisesti yrittänyt olla ottamatta liian suurta roolia ja antaa vastuuta myös miehelleni, mutta ei se aina ole niin helppoa, koska hän ei ole omasta lapsuudestaan saanut sellaista mallia, missä isät olisivat kotona läsnä. Jos olen työmatkalla ja pois kotoa, usein pyrkivät soittamaan minulle ja kysymään saako tehdä sitä tai tätä. Mutta olen oppinut sanomaan että hoitakaa tuo asia isänne kanssa. 

Vierailija
73/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele.

Edelleen ihan sama mitä tilastot k

Mitä se muuta on kuin asenteellista?

Vierailija
74/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan vauvan kannalta, niin ihan sama keneltä saa ruokaa, hoivaa ja huolenpitoa. Edes sillä ole mitään merkitystä, onko kyseessä biologinen vanhempi vai ei, vauva kiintyy huoltajaansa. Miksi sitten muka äiti olisi isää tai ketä tahansa lasta huoltavaa aikuista tärkeämpi? Lapsen riittävän hyvä hoito on tärkeää, ei huoltajan sukupuoli tai sukulaisuus.

Koska äiti on yleensä se joka on lapsen kanssa enemmän. Voihan se olla isäkin, mutta he eivät ole ainakaan vielä valinneet olla lasten elämässä yhtä paljon läsnä. 

Monet nuoret isät on kyllä tosi paljon lasten kanssa läsnä. Käyttävät vanhempainvapaitakin tasapuolisesti. Mutta vaikka mies ei olisikaan osannut valita olla läsnä, niin voi äitikin siihen jossain määrin vaikuttaa. Yleensä siitä voi sopia yhdessä. 

Omas

Miehet käyttävät 20 % vanhempainvapaista.

Vierailija
75/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhempainvapaita isä käytti jopa hieman enemmän. On ollut todella paljon läsnä lasten elämässä. Minä äitinä olen ollut se, joka luota haetaan ensimmäiseksi lohdutusta, kun itkettää. Mies ollut isänä enemmän se, joka jaksaa harrastaa lasten kanssa yhdessä. Muuten aikalailla roolit tasan.

Ympäristö on silti sitä mieltä että äiti, äiti, äiti on se ykkösvahempi. Äiti sitä äiti tätä. Ja isä "auttelee"..

Vierailija
76/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinulle on ihan sama teidän kuplaanne ympäröivä todellisuus, niin turha syyttää siinä todellisuudessa eläviä asenteellisiksi."

Äidin rooli perheessä on siis tärkeämpi koska tilastot?

Isä ei voi olla tärkeä lapsille koska tilastot?

Vierailija
77/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin jäänyt kotiäidiksi, olisi mies joutunut tekemään kahta kokoaikaista työtä. Sellaista se on meillä pienipalkkaisilla. Kotiäitiys on mahdollista vain todella hyvätuloisille, lottovoittajille ja perijöille. Kahden tonnin nettotuloilla ei elätetä nelihenkistä perhettä ja makseta asuntolainaa.

Vierailija
78/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos sinulle on ihan sama teidän kuplaanne ympäröivä todellisuus, niin turha syyttää siinä todellisuudessa eläviä asenteellisiksi."

Oma muusta yhteiskunnasta radikaalisti poikkeava kupla ei ole yhteiskunnan yleinen todellisuus, eikä omaa kuplaa voi siksi esittää yhteiskunnan koko kuvana. Yksittäisissä perheissä työnjako voi kuitenkin olla mitä vain.

Vierailija
79/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma muusta yhteiskunnasta radikaalisti poikkeava kupla ei ole yhteiskunnan yleinen todellisuus, eikä omaa kuplaa voi siksi esittää yhteiskunnan koko kuvana. Yksittäisissä perheissä työnjako voi kuitenkin olla mitä vain.

Niin? Mistä ne tilastot syntyy ellei niitä yksittäisten perheiden työjaosta ja näissä perheissä valitsevista asenteista roolien taustalla?

Asenteiden muuttaminen ei ole ihan yksinkertaista ja vaatii aikaa. Tilastot muuttuu vasta kun ne asenteet yksittäisissä perheissä on muuttuneet.

Vierailija
80/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoista ei pidä ahdistua. Niitä on opittava lukemaan ja näkemään mitä tilastojen taustalla on. Tilastot kertoo menneistä asenteista ja menneistä tavoista ei ne ole ohje siitä miten tulee tulevaisuudessa ja omassa elämässä toimia. Normeja kannattaa toisinaan rikkoa.