Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin rooli perheessä

Vierailija
03.10.2024 |

En päässyt lukemaan juttua mutta ihmetyttää miksi taas tämä koskee vain äitejä. Yleensäkin vanhemmuuden ongelmista keskustellaan vain äidin roolin kautta. Miksi? Kyllähän isän ja äidin roolit ovat tasaveroiset lapsen  kasvatusta ajatellen. Jos mietitte omaa lapsuutta ,ovat molemmat vanhemmat olleet yhtä tärkeitä.

Miksi niin usein pohditaan  vain äidin roolia ja sitä miilanen hän on?

https://www.is.fi/perhe/art-2000010723555.html

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tämän isän yhtätärkeys näkyy, kun äidit hoitavat suurimman osan vanhemmuudesta? Paitsi tietysti huonona miehenkuvana lapsille.

Sitä vaan tässä ystävällisesti tiedustelen, että mistä te löydätte noin huonoja miehiä?

Eli nyt normaali perheenisä on sinustakin huono? Aniharva isä ottaa yhtä paljon vastuuta lapsistaan kuin äiti.

Älä vi tt u jaksa...Useimmat suomalaiset miehet ovat perusluonnoltaan unelmamiehiä. Käyvät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, tekevät suuren osan kotitöistä, hoitavat lapsia ja viettävät kumppaninsa ja perheensä kanssa laatuaikaa yhdessä.

Se olisi ihan sama jos minä alkaisin länkytt

Niin, naiset ovat täällä usean kerran jo omaan kokemukseensa pohjaten kertoneet, etteivät miehet ota tasapuolista vastuuta lapsista perheessä ja nyt sinusta naisten olisi uskottava, että miehet ottavat tasapuolisesti vastuuta, koska yksittäinen mies näin sanoo.

Vierailija
42/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto on tarkoittanut emon huolehtimaan poikasista, hänhän ne synnyttääkin. Emme ole luonnosta irrallaan olevia olentoja vaikka niin kovasti yritämmekin olla. Vanhemmilla on erilaiset roolit ja usein naisella se hoivaaminen on luontaisempaa kuin isällä. Minusta se on asia joka pitäisi vain hyväksyä, mutta toki isien on hyvä osallistua perheen arkeen ja viettää lasten kanssa aikaa. Myös isän kasvatustyö on erittäin tärkeää. Tietysti on myös aina olemassa naisia jotka eivät koe halua hoivaamiseen ja kodinhoitoon, ja he eivät tästä kirjoituksesta pidä.

Eli jälleen kerran mies selittää omaa laiskotteluaan "biologialla". Kuitenkaan biologia ei oikeuta kaltaistesi mielestä naisia laiskottelemaan missään.

Olen kylläkin sitä mieltä että koska naiset kantavat suurempaa vastuuta lapsista ja kodista, heidän ei tarvitsisi samaan aikaan hankkia vielä elantoakin perheelle ainakaan kokoaikaisesti. Ja en ole mies vaan kotiäiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teistä kukaan edes lukenut sitä Ilta-Sanomien artikkelia jota te nyt muna pystyssä kommentoitte?

Heko heko kun sä olet hauska.

Vierailija
44/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tämän isän yhtätärkeys näkyy, kun äidit hoitavat suurimman osan vanhemmuudesta? Paitsi tietysti huonona miehenkuvana lapsille.

Sitä vaan tässä ystävällisesti tiedustelen, että mistä te löydätte noin huonoja miehiä?

Eli nyt normaali perheenisä on sinustakin huono? Aniharva isä ottaa yhtä paljon vastuuta lapsistaan kuin äiti.

Älä vi tt u jaksa...Useimmat suomalaiset miehet ovat perusluonnoltaan unelmamiehiä. Käyvät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, tekevät suuren osan kotitöistä, hoitavat lapsia ja viettävät kumppaninsa ja perheensä kanssa laatuaikaa yhdessä.

Niin, naiset ovat täällä usean kerran jo omaan kokemukseensa pohjaten kertoneet, etteivät miehet ota tasapuolista vastuuta lapsista perheessä ja nyt sinusta naisten olisi uskottava, että miehet ottavat tasapuolisesti vastuuta, koska yksittäinen mies näin sanoo.

Ja minä puolustan omaa isääni, lasteni isää, veljiäni, jne...

Vierailija
45/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä te oikein tappelette täällä?

Vierailija
46/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan vauvan kannalta, niin ihan sama keneltä saa ruokaa, hoivaa ja huolenpitoa. Edes sillä ole mitään merkitystä, onko kyseessä biologinen vanhempi vai ei, vauva kiintyy huoltajaansa. Miksi sitten muka äiti olisi isää tai ketä tahansa lasta huoltavaa aikuista tärkeämpi? Lapsen riittävän hyvä hoito on tärkeää, ei huoltajan sukupuoli tai sukulaisuus.

Mitä sinä sössötät. Eihän tämä liity ollenkaan aiheeseen.

Miksi on olemassa äidin ja isän roolit? Eikö se johdu vauvan tarpeista? Vai ketkä siitä vauvasta yleensä huolehtii? Aloituksessa penättiin, miksi äidin rooli on suurennuslasin alla. Halusin kyseenalaistaa koko rooliajattelun mielekkyyden vauvan tarpeiden perusteella. 

Vierailija
47/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mulkku erehtyi olemaan eri mieltä kuin nainen.

Vierailija
48/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sellainen,kun on kaksi niitä äitiä?

Vierailija
49/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vi tt u jaksa...Useimmat suomalaiset miehet ovat perusluonnoltaan unelmamiehiä. Käyvät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, tekevät suuren osan kotitöistä, hoitavat lapsia ja viettävät kumppa

Ja minä puolustan omaa isääni, lasteni isää, veljiäni, jne...

Olen jo mummi ja olisi se joskus kiva kun kehuttaisiin miten kivoja isejä meillä on. 

Vierailija
50/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku mulkku erehtyi olemaan eri mieltä kuin nainen.

Tai sitten ihan tutkitusti äidit viettävät enemmän lasten kanssa aikaa, ihan sama miltä palstamiehistä sattuu tuntumaan. Ei ole naisten ongelma jos sinä loukkaannut tilastoista. 

Vierailija
51/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kylläkin sitä mieltä että koska naiset kantavat suurempaa vastuuta lapsista ja kodista, heidän ei tarvitsisi samaan aikaan hankkia vielä elantoakin perheelle ainakaan kokoaikaisesti. Ja en ole mies vaan kotiäiti.

Täällä sivussa olen samaa mieltä, perinteisen suomalaisen naisen osan eli kodin, lapset ja kokopäivätyön hoitanut äiti. Ymmärrän hirveän hyvin, miksei lapsia synny, tuplatyötaakka tuskin kiinnostaa ketään.

Vierailija
52/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan vauvan kannalta, niin ihan sama keneltä saa ruokaa, hoivaa ja huolenpitoa. Edes sillä ole mitään merkitystä, onko kyseessä biologinen vanhempi vai ei, vauva kiintyy huoltajaansa. Miksi sitten muka äiti olisi isää tai ketä tahansa lasta huoltavaa aikuista tärkeämpi? Lapsen riittävän hyvä hoito on tärkeää, ei huoltajan sukupuoli tai sukulaisuus.

Koska äiti on yleensä se joka on lapsen kanssa enemmän. Voihan se olla isäkin, mutta he eivät ole ainakaan vielä valinneet olla lasten elämässä yhtä paljon läsnä. 

Elämän realiteetit nyt vain tulevat monesti vastaan.

Vierailija
53/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sivussa olen samaa mieltä, perinteisen suomalaisen naisen osan eli kodin, lapset ja kokopäivätyön hoitanut äiti. Ymmärrän hirveän hyvin, miksei lapsia synny, tuplatyötaakka tuskin kiinnostaa ketään.

Ei tuo ole perinteisen suomalaisen naisen osa. Naiset ovat aina tehneet Suomessa töitä, ja kotiäitiys on vain marginaalinen juttu historiassa.

Vierailija
54/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sellainen,kun on kaksi niitä äitiä?

Niin mitä sitten?

Vierailija
55/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto on tarkoittanut emon huolehtimaan poikasista, hänhän ne synnyttääkin. Emme ole luonnosta irrallaan olevia olentoja vaikka niin kovasti yritämmekin olla. Vanhemmilla on erilaiset roolit ja usein naisella se hoivaaminen on luontaisempaa kuin isällä. Minusta se on asia joka pitäisi vain hyväksyä, mutta toki isien on hyvä osallistua perheen arkeen ja viettää lasten kanssa aikaa. Myös isän kasvatustyö on erittäin tärkeää. Tietysti on myös aina olemassa naisia jotka eivät koe halua hoivaamiseen ja kodinhoitoon, ja he eivät tästä kirjoituksesta pidä.

Eli jälleen kerran mies selittää omaa laiskotteluaan "biologialla". Kuitenkaan biologia ei oikeuta kaltaistesi mielestä naisia laiskottelemaan missään.

Mistä päättelet, että tuon olisi kirjoittanut mies? Suurimman osan äitien syyllistämisestä kirjoittaa n. 50v naiset, jotka terapiassa ovat nähneet valon ja löytäneet syyn omalle alisuoriutumiselleen.

Vierailija
56/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole perinteisen suomalaisen naisen osa. Naiset ovat aina tehneet Suomessa töitä, ja kotiäitiys on vain marginaalinen juttu historiassa.

Niin, siksi kirjoitin, että perinteisen suomalaisen naisen osan. Meillä kun on ollut työnteon lisäksi myös ne lapset ja koti päävastuulla. Mun lapseni syntyessä vuosituhannen vaihteessa koko yhteiskunta (neuvola, päiväkoti, peruskoulu ja terveydenhuolto) oli iloisesti sitä mieltä, että kaikki on äidin homma. Aika yksin sitä tuulimyllyjä vastaan taisteli. Siksi vain yksi lapsi, miehelle olisi toki kelvannut useampi.

Vierailija
57/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista tätä ilmiötä omassa perheessäni enkä lähipiirin perheissä. Yleisin roolijako tuntuu olevan tasavertainen osallistuminen. Ehkä tämä johtuu siitä että olemme korkeakoulutettuja samoin kuin lähipiirimme.

Tietysti muissa perheissä olen ulkoinen tarkkailija, enkä pysty sanomaan tarkasti miten eri tehtävät hoidetaan. Yhden perheen tiedän, jossa äiti matkustaa työnsä takia paljon ja isä kantaa väistämättä enemmän kasvatus- ja hoitovastuuta. Muissa tuntuisi jakautuvan tasapuolisesti, kuten meidänkin perheessämme.

Omassa lapsuudenperheessäni tunnistan kyllä tuon, että isäni osallistui vähemmän kuin äitini.

Vierailija
58/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista tätä ilmiötä omassa perheessäni enkä lähipiirin perheissä. Yleisin roolijako tuntuu olevan tasavertainen osallistuminen. Ehkä tämä johtuu siitä että olemme korkeakoulutettuja samoin kuin lähipiirimme.

Tietysti muissa perheissä olen ulkoinen tarkkailija, enkä pysty sanomaan tarkasti miten eri tehtävät hoidetaan. Yhden perheen tiedän, jossa äiti matkustaa työnsä takia

Jännä, kun itse olen myös korkeakoulutettu, enkä itse silti tunne yhtäkään kaltaistani naista, jonka mies olisi tasapuolisesti vastuuta lapsista kantanut.

Vierailija
59/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ketju. Intetään, että isä on yhtä läheinen vauvan kanssa, vaikka isä ei vauvaa yhtä paljoa hoida.

Vierailija
60/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti muissa perheissä olen ulkoinen tarkkailija, enkä pysty sanomaan tarkasti miten eri tehtävät hoidetaan. Yhden perheen tiedän, jossa äiti matkustaa työnsä takia

Vai niin. Onkohan tämä homma lähtenyt meillä sivuraiteelle siksi, että minä olen korkeakoulutettu ja lasten isä duunari. Kun ukko ei oikein osallistu.