Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin rooli perheessä

Vierailija
03.10.2024 |

En päässyt lukemaan juttua mutta ihmetyttää miksi taas tämä koskee vain äitejä. Yleensäkin vanhemmuuden ongelmista keskustellaan vain äidin roolin kautta. Miksi? Kyllähän isän ja äidin roolit ovat tasaveroiset lapsen  kasvatusta ajatellen. Jos mietitte omaa lapsuutta ,ovat molemmat vanhemmat olleet yhtä tärkeitä.

Miksi niin usein pohditaan  vain äidin roolia ja sitä miilanen hän on?

https://www.is.fi/perhe/art-2000010723555.html

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on pitää isä tyydytettynä.

Vierailija
2/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämän isän yhtätärkeys näkyy, kun äidit hoitavat suurimman osan vanhemmuudesta? Paitsi tietysti huonona miehenkuvana lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo 10 v sitten isän roolia tasaveroisena vanhempana korostettiin neuvolassa moneen kertaan. Kai se on ollut itsestäänselvää jo 1960 luvulta asti? Ehkä jutussa selviää miksi isän läsnäolemattomuus ei ole ongelma lapselle? 

Vierailija
4/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on tärkeämpi, koska on perinteisesti ollut enemmän läsnä lasten elämässä. ollut äitiyslomalla, isät tehneet pidempää työpäivää.

Minun lapsuudessani äiti hoiti kaiken. Isää näki, mutta kaikki rahan pyytäminen ja asioiden hoitaminen meni äidin kanssa. Päivänselvää, että äiti oli tärkeämpi.

Vierailija
5/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä ovat yhtä tärkeitä, mutta heidän roolinsa perheessä ovat erilaiset. 

Vierailija
6/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti ja isä ovat yhtä tärkeitä, mutta heidän roolinsa perheessä ovat erilaiset. 

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Myös isä voi synnyttää ja näin ollen olla se tärkeämpi.

Vierailija
7/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jutussa, joka koskee äitiyttä ja naisten äitisuhteita, pitäisi pohtia isyyttä?

Vierailija
8/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on yleensä lasten elämässä enemmän läsnä. Siksi myös äidin merkitys on ihmisille suurempi. 

Vierailija
9/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tärkeitä ovat. Silti keskiverto suomalais perheessä äiti hoitaa tutkimusten mukaan ylivoimaisesti enemmän lapsia, osallistuu koulun tapahtumiin, tekee valtaosan kotitöistä ja metatöistä. Jää vanhempainvapaille jne. Valtaosassa perheitä on näin. Monissa isä käy kotona iltaisin rentumassa ja öisin nukkumassa, kaikki muu on äidin vastuulla.

Vierailija
10/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienen liian vanha, koska ihmettelen, miten isä voi koskaan olla äitiä tärkeämpi? Kun mietin omaa lapsuuttani, omaa perhettäni, kaikkien läheisten kavereiden perheitä. Kaikissa, ihan kaikissa, se äiti on läheisempi lasten kanssa. Isät ovat olleet enemmän töissä, äidit ovat olleet enemmän lasten kanssa.

Jopa minun eroperheessäni asia oli näin. Lasten isä oli aktiivinen isä ja oli paljon lasten kanssa iltaisin. Hän oli harvinaisen läsnäoleva isä. Minusta kuitenkin tuli läheisenpi jo senkin takia, että olin 4-5 vuotta kotiäitinä. Ei isän muutaman tunnin ilta-aika kompensoinut tätä eroa. Lapset olivat vuoroviikkolapsia, mutta aikuisena sanoivat, että koti oli kuitenkin minun luonani. Miksi? Koska minä olin läheisempi.

Vierailija
11/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämän isän yhtätärkeys näkyy, kun äidit hoitavat suurimman osan vanhemmuudesta? Paitsi tietysti huonona miehenkuvana lapsille.

Äitien mielestä huonona. Lapset ja isä onkin sitten ihan eri mieltä.

Vierailija
12/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vastaa kodinhoidosta, ruokailusta ja vaatetuksesta. Isä vastaa taloudesta ja kärsii kun ei ehdi olemaan tarpeeksi läsnä lasten kanssa. Äidin rooli on siinä mielessä paljon mieluisampi.

Vierailija
13/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti vastaa kodinhoidosta, ruokailusta ja vaatetuksesta. Isä vastaa taloudesta ja kärsii kun ei ehdi olemaan tarpeeksi läsnä lasten kanssa. Äidin rooli on siinä mielessä paljon mieluisampi.

Suomessa sekä äidit ja isät käy töissä. Harvassa perheessä vain isä vastaa taloudesta. 

Vierailija
14/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni oli minulle hyvä isä, mutta ihan järkyttävän huono aviomies äidilleni. Sain surkean parisuhdemallin, joka suoraan sanottuna pilasi osan elämästäni. Kyllä sekin vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen paljon, miten isä kohtelee äitiä, eikä vain lapsia, vaikka tietysti olisi kiva ajatella että vain lapsen ja vanhemman suhteella on väliä. 

Vierailija
15/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi äidin tuhovoimakin on suurempi.

Vierailija
16/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan kodinhoitoa ja ruuanlaittoa ja molemmat käyvät töissä. Miten ihmeessä äidin rooli olisi edes etäisesti mieluisampi? 

Vierailija
17/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska isän asema on kulttuurissa johtava, häntä ei saa arvostella eikä hän tee mitään väärin. Se kuva on minun omasta isästäni. Järkyttävää minkälaista käytöstä isälläni oli muita ihmisiä kohtaan, ja jota pidin tietenkin lapsena normaalina kun en muusta tiennyt. Todella vaikea purkaa noita ajatusmalleja aikuisena.

Vierailija
18/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isä antaa aivan järkyttävän miehenmallin, jos onn vapaamatkustaja kotona.

Vierailija
19/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan vauvan kannalta, niin ihan sama keneltä saa ruokaa, hoivaa ja huolenpitoa. Edes sillä ole mitään merkitystä, onko kyseessä biologinen vanhempi vai ei, vauva kiintyy huoltajaansa. Miksi sitten muka äiti olisi isää tai ketä tahansa lasta huoltavaa aikuista tärkeämpi? Lapsen riittävän hyvä hoito on tärkeää, ei huoltajan sukupuoli tai sukulaisuus.

Vierailija
20/85 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan vauvan kannalta, niin ihan sama keneltä saa ruokaa, hoivaa ja huolenpitoa. Edes sillä ole mitään merkitystä, onko kyseessä biologinen vanhempi vai ei, vauva kiintyy huoltajaansa. Miksi sitten muka äiti olisi isää tai ketä tahansa lasta huoltavaa aikuista tärkeämpi? Lapsen riittävän hyvä hoito on tärkeää, ei huoltajan sukupuoli tai sukulaisuus.

Ei olekaan. Pointti on se, että tuo ruoan antaja nyt vain on yleensä (98 prosenttisesti ?) äiti. Siksi äiti on läheisempi.