Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pörssi sähkö tänään 0,43 eur/kwh, oletko paniikissa?

Vierailija
03.10.2024 |

melko kallista

Kommentit (391)

Vierailija
221/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ei tuo vielä mitään, mutta odottakaapa kun talven pakkaset tulee, muutama viikko yhtäsoittoa -25, niin johan itku piisaa. Sinne meni kaikki 0-hintaisten tuntien aiheuttama riemu"

Viime talvi oli juuri tuollainen ja tasan yhtenä kuukautena (tammikuu) pörssisähkön keskihinta oli muutaman sentin kalliimpaa kuin halvimmat määräaikaiset. Kaikkina muina kuukausina se oli halvempaa. 

Niin, kun sähkö on kallista kovimpien pakkasten aikaan, ja loskakeleillä huomattavasti halvempaa. Toivotaan siis kaikille pörssisähköläisille (minä mukaan lukien) pitkiä loskakelejä ensi talveksi.

Viime talvi oli poikkeuksellisen kylmä ja silti pörssisähköllä säästi. Kuinka paljon sitten säästääkään jos on lauha talvi?

Joo säästi hyvin kun tammikuussa pörssisähköllä 470€ lasku. Kiinteällä olisi pysynyt 140€.Ei tarvitse valehdella.

Vierailija
222/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Töissä olen edelleen. Minulle siis maksetaan tästäkin. Palkka juoksee tätäkin kirjoittaessa.

Kaikenlaisia loisia siellä töissäkin pyörii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi se hinta olisi 22 senttiä? Tämän vuoden kallein pörssisähkön kuukauden keskihinta on ollut noin 13 senttiä. Ja ainakin minulla voi sähköyhtiön äpillä katsoa reaaliaikaisesti mikä on siihen mennessä kertynyt sähkönhinta siinä kuussa joten yllätyksiä ei tule..

Mikä teitä ihmisiä vaivaa, kun ette vaan tunnu ymmärtävän ettei se kuukauden keskihinta merkkaa yhtään mitään jos suurin kulutus on kuitenkin päiväsaikaan, eli kun hinnat on korkeimmillaan.

Mikä teitä työttömiä vaivaa kun ette ymmärrä, että normaalit ihmiset eivät ole päiväsaikaan kotona eikä kulutusta ole juuri yhtään?

Pääsitkö aikaisin töistä kun tähän aikaan jo palstailemassa?

Tienaan 12 euroa kun käyn töissä paskalla. 

Vierailija
224/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Töissä olen edelleen. Minulle siis maksetaan tästäkin. Palkka juoksee tätäkin kirjoittaessa.

Kaikenlaisia loisia siellä töissäkin pyörii.

Kyllä ja kannattavampaa täällä on loisia kuin työttömänä.

Vierailija
225/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: "Mitä tyhmää siinä on? Minä ainakin olen projektien tilanteesta riippuen. Tienaan hiukan alle 200 k€ bruttona vuodessa ja sen verran elämäntyylini tarvitsee rahoitusta. Ei siinä mielestäni mitään tyhmää ole, tai saattaahan se jonkun mielestä ollakin mutta elämä on valintoja. Minä olen mieluummin rikas kuin köyhä vaikka se tässä maassa töitä teettääkin mutta teen sitä kyllä ihan mielelläni." Tienaat 200k mutta oot jokaisessa pörssisähkökeskustelussa itkemässä ja vinkumassa :D Juujuu.

En ole. Sinä ilmeisesti luulet tuntevasi kaikki ihmiset nimettömien viestien takana. Haiskahtaa mielenterveysongelmalta.

Tirsk :D Et ole kovinkaan hyvä valehtelemaan.

En olekaan. Ei ole tapana valehdella. Mitäs järkeä siinä olisi?

Vierailija
226/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ei tuo vielä mitään, mutta odottakaapa kun talven pakkaset tulee, muutama viikko yhtäsoittoa -25, niin johan itku piisaa. Sinne meni kaikki 0-hintaisten tuntien aiheuttama riemu"

Viime talvi oli juuri tuollainen ja tasan yhtenä kuukautena (tammikuu) pörssisähkön keskihinta oli muutaman sentin kalliimpaa kuin halvimmat määräaikaiset. Kaikkina muina kuukausina se oli halvempaa. 

Niin, kun sähkö on kallista kovimpien pakkasten aikaan, ja loskakeleillä huomattavasti halvempaa. Toivotaan siis kaikille pörssisähköläisille (minä mukaan lukien) pitkiä loskakelejä ensi talveksi.

Viime talvi oli poikkeuksellisen kylmä ja silti pörssisähköllä säästi. Kuinka paljon sitten säästääkään jos on lauha talvi?

Joo säästi hyvin kun tammiku

Säästit tuon takaisin jo helmi-huhtikuussa, eikä tuollaisia 4 sentin määräaikaisia siirtoineen ole tarvinnut ihan vähään aikaan ottaa. 8 snt/kwh + siirrot (5 snt/kwh laskettuna) määräaikaisella olisi tammikuun sähkölaskusi ollut 455 euroa.

Vierailija
227/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa paniikissa vai. Miksi olisin, kun pörssisähkö on halpaa? Nyt viime päivinä vain vähän kalliimpaa.

1.10. korkein tuntihinta oli yli 36 senttiä ja aritmeettinen keskihinta yli 7 senttiä. Minun toteutuneen kulutuksen keskihinta oli 3,6 senttiä.

Eilen 2.10. korkein tuntihinta oli yli 62 senttiä ja aritmeettinen keskihinta yli 30 senttiä. Minun toteutuneen kulutuksen keskihinta oli 16 senttiä.

Näiden kahden kalliin päivän toteutunut keskihinta minulla oli 7,5 senttiä. Eli jo tämmöisinä sikakalliina päivinä maksoin yhteensä sähköstä vähemmän kuin tyypilliset määräaikaiset sopimukset nyt on.

Syyskuussa oli kalliita päiviä. Maksoin koko kuulta keskimäärin 5,6 senttiä.

Ei, sähkön hinta ei vaikuta meidän elämään millään tavalla. Maalämpöpumpun pörssisähköautomaatiikka hoitaa suurimman osan. Tiskikone ja pyykinkuivuri pyörii öisin, jos ei ole erityistä tarvetta käyttää niitä päivällä. Ihan normaalisti eletään kaikilta muilta osin. Ruokaa tehdään kun tarvis on ja muutenkin käytetään sähköä käytetään silloin kun tarvis on.

Vierailija
228/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole paniikissa. Mulla on kiinteä 10snt sopimus. 4 öljypatteria on jo päällä ja lämpimänä talossani. Loput vielä sammuksissa. Tarvittaessa lisälämpöä leivinuunin avulla, puita riittää liiterissä.

Nättiä! Jatka samaan malliin. Meikäläisen tilille tulee rahaa enemmän kuin koskaan.

-Sähköfirman edustaja

Vierailija
229/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo säästi hyvin kun tammiku

Tarkistin että minullakin tammikuussa 476€, 3600kWh, 12,8snt/kWh. Kerro mulle mistä olisin saanut sähköä 4snt/kWh? Olisin tuota tammikuun kulutusta saanut reilusti alemmas jos olisin ollut kotona sen hurjimman piikin aikaan mutta kun en ollut niin ei päässyt säätämään lämmityksiä.

.ohis

Vierailija
230/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se, että sinulla ei tullut (eikä kyllä paljoa jäänyt vaille), ei tietenkään tarkoita etteikö kenellekään muulle olisi tullut. Vanhassa kodissamme 5.1.2024 olisi tehnyt arviolta 300-400 euron laskun yhdeltä päivältä.

Eipäs sentään, nyt tuli laskuvirhe. Noin puolet tuosta kuitenkin, eli lähemmäs kahdensadan euron päivä olisi ollut kyseessä.

Miksi ei vanhassa talossa ole tulisijoja, miten pärjäätte jos muutaman päivän sähkökatko -20 pakkasella?  Ai niin, sähköähän saa töpselistä.

Onhan niissä, kuten oli meilläkin. Nykyisessä 60-luvulla rakennetussa talossamme taas ei ole ainuttakaan tulisijaa, joka kieltämättä tuntuu oudolta kun kyseessä on vielä kaiken lisäksi rintamamies-tyyppinen talo. Varmaan joku edelli

No itse lisäisin vähintään kamiinan. Se ei varaa mutta lämmittää kuitenkin

Vierailija
231/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa paniikissa vai. Miksi olisin, kun pörssisähkö on halpaa? Nyt viime päivinä vain vähän kalliimpaa.

1.10. korkein tuntihinta oli yli 36 senttiä ja aritmeettinen keskihinta yli 7 senttiä. Minun toteutuneen kulutuksen keskihinta oli 3,6 senttiä.

Eilen 2.10. korkein tuntihinta oli yli 62 senttiä ja aritmeettinen keskihinta yli 30 senttiä. Minun toteutuneen kulutuksen keskihinta oli 16 senttiä.

Näiden kahden kalliin päivän toteutunut keskihinta minulla oli 7,5 senttiä. Eli jo tämmöisinä sikakalliina päivinä maksoin yhteensä sähköstä vähemmän kuin tyypilliset määräaikaiset sopimukset nyt on.

Syyskuussa oli kalliita päiviä. Maksoin koko kuulta keskimäärin 5,6 senttiä.

Ei, sähkön hinta ei vaikuta meidän elämään millään tavalla. Maalämpöpumpun pörssisähköautomaatiikka hoitaa suurimman osan. Tiskikone ja pyykinkuivuri pyörii öisin, jos ei ole erityistä tarvetta käyttää ni

Käytännössä sama täällä, paitsi että tiskaria ja pyykkäriä ei tyypillisesti jakseta edes ajastaa öille, koska niiden kulutusvaikutus on joka tapauksessa niin mitätön. Jos ne pyörii vuodessa ehkä 150 kertaa, on ihan se ja sama maksaako se euron vai viisi senttiä per kerta. Pitkässä juoksussa se hinta tasautuu joka tapauksessa kohti sitä keskiarvoa.

Vierailija
232/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi se hinta olisi 22 senttiä? Tämän vuoden kallein pörssisähkön kuukauden keskihinta on ollut noin 13 senttiä. Ja ainakin minulla voi sähköyhtiön äpillä katsoa reaaliaikaisesti mikä on siihen mennessä kertynyt sähkönhinta siinä kuussa joten yllätyksiä ei tule..

Mikä teitä ihmisiä vaivaa, kun ette vaan tunnu ymmärtävän ettei se kuukauden keskihinta merkkaa yhtään mitään jos suurin kulutus on kuitenkin päiväsaikaan, eli kun hinnat on korkeimmillaan.

Mikä teitä vaivaa kun että millään usko että pörssisähkössä olevat ihmiset kyllä tietävät sen oman kulutuksensa eikä siinä se kuukauden lasku muodostu vain niiden päivän kalleimpien tuntien hinnasta? Eikä se kovin kulutus muuten ole normaalissa kotitaloudessa päivällä. Yöllä lämmitetään yleensä se käyttövesi joka vie paljon sähköä ja ulkolämpötilakin on öisin yleensä matalimmillaan joten se sähkön suurin kulutus painottuu useimmilla iltaan ja yöhön.

Kodinkoneet eivät vie mitenkään lopulta kovin paljon sähköä joten ei siihen ruoanlaittoon saa isoja summia menemään ja pesukoneet voi pyörittää myös hieman myöhemmin jolloin hinta on jo laskenut jos kovasti hirvittää.

Vierailija
233/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa halvat sähkön hinnat olla peruttu viikonlopulta, heh heh. Miten "sattuikaan" taas.

No ei kyllä taida.

Olet tyytyväinen 10 sentin hintoihin kun ilman näitä "vikoja" voisi olla lähes ilmaista?

Vierailija
234/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielessä on kyllä käynyt, mutta keskikerroksessa, joka on siis pääasiallinen asuinkerros, ei oikein järkevää tilaa sellaiselle ole. Pitäisi varmaan itse muuriin upottaa joku takkasydän tms. Yläkertaan voisi kyllä kamiinan laittaa lasten huoneita lämmittämään.

Vierailija
235/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee taas talvi ja putket jäätyy kun koitetaan säästä pörssisähköllä muutama sentti/kWh lämmittämällä taloa liian vähän. Ja jos ei putket jäädy niin kosteusvaurion riski kasvaa. Truu stoori, joka kuultu alan ammattilaisilta. Ei tietenkään kaikilla näin käy, mutta yllättävänkin monella.

Vierailija
236/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on, kun ei ole OL3 vika korjaantunut parissa tunnissa vaikka lupailtiin? Ettei vain venähdä pikkasen?

Vierailija
237/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa halvat sähkön hinnat olla peruttu viikonlopulta, heh heh. Miten "sattuikaan" taas.

No ei kyllä taida.

Olet tyytyväinen 10 sentin hintoihin kun ilman näitä "vikoja" voisi olla lähes ilmaista?

Olen juu. Omalla käytöllä jää hinta kuitenkin todennäköisesti jonnekin max 6-7 snt/kwh luokkaan.

Vierailija
238/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollolloo. Tänään jätän pyykit ja astiat pesemättä.

Säästän 600€ vuodessa pörssisähköllä. En ymmärrä miten joku voi olla niin tyhmä että ottaa määräaikaisen. 

Minä en, pojalla on tänään treenit ja huomenna peli, joten kamat pitää pyykätä ja kuivata. Vaikutus tämän kuukauden sähkölaskuun sillä on ehkä noin 15-20 senttiä. Taloutemme kestää sen kyllä.

Mistäs sä näet tämän kuukauden hinnat etukäteen?

Vierailija
239/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollolloo. Tänään jätän pyykit ja astiat pesemättä.

Säästän 600€ vuodessa pörssisähköllä. En ymmärrä miten joku voi olla niin tyhmä että ottaa määräaikaisen. 

Minä en, pojalla on tänään treenit ja huomenna peli, joten kamat pitää pyykätä ja kuivata. Vaikutus tämän kuukauden sähkölaskuun sillä on ehkä noin 15-20 senttiä. Taloutemme kestää sen kyllä.

Mistäs sä näet tämän kuukauden hinnat etukäteen?

Näen tämän illan pörssisähkön hinnat esim https://sahko.tk sivulta, ja pesukoneeni sähkönkulutuksen sen tyyppikilvestä. Muuta minun ei tarvitse nähdä pystyääkseni laskemaan mitä koneellinen pyykkiä tulee tänä iltana maksamaan.

Vierailija
240/391 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ketään tosiaankaan muista miten halpaa sähkö oli ennen tätä pörssipelleilyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän