Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun bruttopalkka on 2900 euroa ja olen koko ajan pa

Vierailija
02.10.2024 |

Miten ihmeessä joku pärjää jollain 1500 euron palkalla tai jopa pienemmällä, kun mäkään en osta oikein mitään ikinä.

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne isot tulot vaan pienet menot, mulla brutto tota luokkaa. Asun yksin vuokralla, ei elätettäviä. 

verojen jälkeen lapaan ehkä n.2200e/kk. Nämä pakolliset kulut menee joka kuukausi, joskus tulee vakuutusmaksuja ja ajoneuvovero kerran vuoteen:

-vuokra 610e

-auton lyhennys 300e

-ruokakulut 300e

-bensa 200e

-sähköt n.50e

-puhelinlasku n.30e 

hupirahaa jää: 710e/kk. Jotka menee säästötilille tai auton ylimääräisiin lyhennyksiin, tai typeriin heräteostoksiin.

En usko. Autosi ei siis tarvitse huoltoa, polttoainetta/sähköä, parturissa/kampaajalla ei tarvitse käydä, ei apteekissa, eikä terveydenhuollossa, ei ole mitään vakuutuksia eikä tietenkään mitään muutakaan. Eikä kotona ikinä mikään rikkoudu tai vaatteita ei tarvitse.

Tietenkin kaikenlaisia kuluja vuoden aikana tulee silloin tällöin mutta en maksa niistä joka kuukausi. Auton huollan kerran vuodessa, siihen menee 200-600e maksan kerralla. Polttoaineen ilmoitinkin 200e kuussa. Apteekeissa ja terveydenhuolloissa käyn todella harvoin. Parturissa pari kertaa vuodessa. Vaatteita en juurikaan osta enkä uutta elektroniikkaa. Vaikeaa tuntuu jollekin hyväksyä että kaikki ei ole tuhlareita.

Vierailija
122/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.

Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.

Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.

Ymmär

Et Sitten keksi muuta tekemistä koko päivälle kuin muutaman tunnin välein syömisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nettomenot kuussa 4500 eikä ole edes velkaa. 

Vierailija
124/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos bruttopalkka on 2900, käteen jää ehkä noin 2000. Jos asumiseen menee vajaa tonni, käteen jää sen jälkeen reilu tonni, joka ei kyllä millään matikalla ole paljon. Aika tiukasti tosiaan saa menot miettiä noilla tuloilla, eli ei ihme, jos AP on PA.

Tonni muuhun kulutukseen asumismenojen jälkeen ei riitä? Jos ei riitä niin elintavoissa on kyllä aika paljonkin fiksattavaa. Tienaan itse n. 2000 kuussa enkä saa senttiäkään mitään tukia tuohon päälle. Pärjään loistavasti. Toki jos olis huollettavia niin tilanne olis toinen. 

Siinäpä se. Kaksi teiniä kotona. "Tukia" saan yhdet lapsilisät. En saa elareita, mutta lasten isä maksaa heidän menojaan kyllä. Silti menee asumiseen kolmen edestä ja auto on pakko olla työn takia. Tonni kuussa asumisen jälkeen kaikkeen muuhun kolmelta ihmiseltä. Jep, elintavat varmaan pielessä kun tuntuu nykyisellä hintatasolla pieneltä summalta näin työssäkäyvänä!

Vierailija
125/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No selvästi ostat paljonkin jos ei riitä. Asumiskulut? Auto? 

Woltti ja Foodora.....

Vierailija
126/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asuminen 100 euroa kuussa .Sähkö 20 euroa, liittymä 50 euroa.Puhelin 55 euroa sisältyy lisäkanavat . 

Ruoka noin 400 euroa kuussa. 

Vierailija
127/127 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut aikuisikäni vuokralla Helsingin kantakaupungissa ensin opiskelijana, sen jälkeen työttömänä, keskituloisena ja apurahalla, eikä mulla ole ollut ikinä tunnetta siitä, että olisin köyhä (paitsi työttömänä). Olen aina saanut kaiken tarpeellisen ja käytettyä rahaa myös turhuuteen (paitsi työttömänä). En ole ikinä ruokakaupassa laskenut pennosia (edes opiskelijana). Tosin tähän on ehkä auttanut se, että en ole asunut kertaakaan yksin, eikä minulla/meillä ole autoa. Auto on ihan älyttömän kallis pitää ja omistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän