Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun bruttopalkka on 2900 euroa ja olen koko ajan pa

Vierailija
02.10.2024 |

Miten ihmeessä joku pärjää jollain 1500 euron palkalla tai jopa pienemmällä, kun mäkään en osta oikein mitään ikinä.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos bruttopalkka on 2900, käteen jää ehkä noin 2000. Jos asumiseen menee vajaa tonni, käteen jää sen jälkeen reilu tonni, joka ei kyllä millään matikalla ole paljon. Aika tiukasti tosiaan saa menot miettiä noilla tuloilla, eli ei ihme, jos AP on PA.

Kyllä siitä enemmän jää, 2200-2300€ kuukaudessa. Jos noilla tuloilla ei yksin asuva aikuinen pärjää niin on jo tarvetta edunvalvojalle.

Aika hurjaa tämä tämän maan veroprogressio, jos oikeasti 2900e/kk tienaava saa käteen 2200-2300 e/kk, ja mun 5000 e/kk palkasta jää vain 3300e/kk.

Ihan samaa olin tulossa sanomaan. Mielelläni maksan veroja, mutta pitäiskö sittenkin palata tekemään osa-aikaista näillä veroprogressioilla?

Vierailija
42/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen parikin keskiluokkaisessa ammatissa toimivaa miestä jotka valittaa että raha ei riitä, vaikka tulot jotain nelisen tonnia. Jostain syystä nää on melkein aina miehiä. Sit kun vähän kyselee niiden elintavoista niin kaikkeen turhaan ja typeräänhän se raha menee: elektroniikkaleluihin, ulkona syömiseen, kaljaan, tarpeettoman kalliiseen autoon jne. Oman ukkoni kanssa todellakin vaadin avioehdon, miehet ei vaan ymmärrä mitään rahasta

No mitä ne ketjut sitten on missä miestä syytetään pihiksi ? Silloin saamme järjettömästi kuraa niskaan ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatko vuosittain uusia astioita? Lakanoita vaikka kaapit on entisiä täynnä? Ostatko kenkiä joita käytetään kerran vuodessa, onko niiden hinta 60€ vai 120€?

suklaapatukoita? Ravintolakäyntejä? Työpaikkalounaita? 

Noihin saa rahaa palamaan. Itse tykkään pihdeillä ja ostan vain tarpeeseen. Kampaajalla käyn kerran vuodessa, kampaamotuotteita ostan marketista.

Vierailija
44/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni täällä moralisoi, että pitää tiukentaa menoja ja budjetoida.  Voisiko kuitenkin kuvitella, että jos tekee kaiket päivät töitä ja saa jotain keskituloisen palkkaa, olisi varaa edes joskus käydä vaikka lomilla, pitää autoa tai mökkiä tai edes mennä kauppaan ja ostaa juhlapäivän kunniaksi vähän parempaa kahvia!? Tiukaksi on Suomessa mennyt tavallisen ihmisen elämä.

Kaikki noista on mahdollisia jopa pienellä palkalla, mutta tottakai se sitten näkyy tilin saldossa. Sille tosiasialle ei valitettavasti kukaan voi mitään että auto on taloudellisesti järjettömin hankinta, minkä ihminen voi tehdä. Jos haluaa pitää sellaisen elämäntavan, johon auto kuuluu, niin siitä pitää myös maksaa eikä odottaa että muut veronmaksajat subventoi sitä mm. sen halvemman bensan muodossa, jota lupailemalla persut meni hallitukseen. Sama matkailun suhteen, halvat etelänlomat eiv

Auto oli ehkä huono esimerkki ja etelänlomistahan ei mitään puhuttu vaan lomista yleensä. Kyllä kai työssäkäyvän ihmisen voisi olettaa saavan jotain vastineeksi työnteostaan, eikö?

Vierailija
45/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostatko vuosittain uusia astioita? Lakanoita vaikka kaapit on entisiä täynnä? Ostatko kenkiä joita käytetään kerran vuodessa, onko niiden hinta 60€ vai 120€?

Noihin saa rahaa palamaan. Itse tykkään pihdeillä ja ostan vain tarpeeseen. Kampaajalla käyn kerran vuodessa, kampaamotuotteita ostan marketista.

Siis keskituloilla: ei suklaata, ei lounaita ja kampaamokäynti kerran vuodessa!

Olemme hyvin vähään tyytyväisiä

Vierailija
46/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta uusia astioita oikeastaan koskaan ellei joku mene rikki. Lakanoita on kahdet. Ostan vain sellaisia kenkiä, jotka käytän loppuun eli en joka vuosi. En syö suklaata. En käy ravintolassa enkä työpaikkalounaalla. Kampaajalla noin vuoden välein leikkauttamassa latvoista pari senttiä pois, shampoon ostan marketista tai edullisesti jostain verkkokaupan tarjouksesta.

Muuta kysyttävää?

Ap

Vierailija
47/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te pärjäätte 595 työmarkkinatuella, kun kohta saa helposti irtisanoa.

Vierailija
49/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä pieniä yllättäviä menoja tulee aina silloin tällöin. Puhelin hajoaa 800 tietokone on Windows 95 ja tarvitsee uuden 1000 auto hajoaa 1000 hammaslääkäri 400 silmälasit 300 pesukone 700,  kuivausrumpu 500, tiskikone 600 jääkaappi 600 

Aikamoisia summia. Mihin ihmeeseen tarvitsee 800 euron puhelinta tai tonnin tietokonetta? Ainakin itselle riittänyt parin sadan euron puhelin. Reilu 400 euron läppäri on kestänyt nyt 7 vuotta ja olen opiskellut kaksi tutkintoa tuolla koneella. Kuivausrumpua ei edes ole. Pesukone otettiin ilmaisella vastaan, on Miele. Tiskikone taisi olla 400 euroa. Ja ihan olen työssäkäyvä ihminen, käteen tulee 2400 euroa. 

Säästän kuukausittain n. 300-500 euroa, vaikka tupakoin. Kiinteät menot n. 1300 euroa. Pitää sisällään minun osuuden lainoista ja ruoasta. Lisäksi maksan vakuutukset, oman ja lasten puhelinlaskut, liiton maksun, autoveron jne. Mutta ei ole osareita eikä tonnin läppäriä tai puhelinta. 

Vierailija
50/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
51/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että alemmalla keskiluokalla on taipumus elää yli varojensa, koska niillä on niin kova hinku sinne ylempään keskiluokkaan. Luokkastatuksen viestimiseksi hankitaan sitten vähän liian kalliita autoja, asuntoja, etelänmatkoja ja harrastuksia lapsille, osarilla ja velaksi. 

Vierailija
52/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys, mulla on netto 3500€/kk ja aina on rahat loppu. Sinkun elämä on kallista :(

Vierailija
53/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto 2134eur

Hyvin pärjään ja jää säästöönkin.

Terv.eläkeläinen

Vierailija
54/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun netto 2134eur

Hyvin pärjään ja jää säästöönkin.

Terv.eläkeläinen

Ei sitä arkussa maatessa ja kuolemaa odottaessa rahaa mihinkään tarvitsekaan.

Vierailija
55/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettopalkka on yli 3000e ja olen jatkuvasti aivan pa. Ei ne suuret tulot vaan suuret menot.

Vierailija
56/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin mennään parempipalkkaiseen työhön. Jos ei pääse, niin hankkii sopivaa koulutusta ja työkokemusta alemmista työtehtävistä.

Vierailija
57/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys, mulla on netto 3500€/kk ja aina on rahat loppu. Sinkun elämä on kallista :(

Tämä on aivan totta. Jos sinkkuna haluaa asua vähänkään kivassa ja tilavassa asunnossa sekä esimerkiksi omistaa auton, ei riitä rahat hyvälläkään palkalla. Ette parisuhteissa olevat tiedäkään, kuinka paljon helpommalla pääsette.

Vierailija
58/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni täällä moralisoi, että pitää tiukentaa menoja ja budjetoida.  Voisiko kuitenkin kuvitella, että jos tekee kaiket päivät töitä ja saa jotain keskituloisen palkkaa, olisi varaa edes joskus käydä vaikka lomilla, pitää autoa tai mökkiä tai edes mennä kauppaan ja ostaa juhlapäivän kunniaksi vähän parempaa kahvia!? Tiukaksi on Suomessa mennyt tavallisen ihmisen elämä.

Mitä vikaa on budjetoinnissa ja kuluseurannassa? Kun jättää elämästä pois ne asiat, joihin menee rahaa eikä sitä edes hahmota, niin rahaa jää lomiin ja autoon. Lähestulkoon jokainen on joskus ostanut vaatteita, jotka jäävät käyttämättä ja ruokaa, joka menee suoraan jääkaapista roskiin.

Vierailija
59/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta uusia astioita oikeastaan koskaan ellei joku mene rikki. Lakanoita on kahdet. Ostan vain sellaisia kenkiä, jotka käytän loppuun eli en joka vuosi. En syö suklaata. En käy ravintolassa enkä työpaikkalounaalla. Kampaajalla noin vuoden välein leikkauttamassa latvoista pari senttiä pois, shampoon ostan marketista tai edullisesti jostain verkkokaupan tarjouksesta.

Muuta kysyttävää?

Ap

No siis johonkinhan sitä rahaa selvästi valuu enemmän kuin haluat myöntää. Elin itse aikaisemmin sinkkuna Helsingin kantakaupungissa n. 2600 bruttotuloilla oikein mukavasti, säästöön meni joka kuukausi vähintään 500 euroa. 

Vierailija
60/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Se sana on peeaa. 

Olet väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi