Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun bruttopalkka on 2900 euroa ja olen koko ajan pa

Vierailija
02.10.2024 |

Miten ihmeessä joku pärjää jollain 1500 euron palkalla tai jopa pienemmällä, kun mäkään en osta oikein mitään ikinä.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvästi ostat paljonkin jos ei riitä. Asumiskulut? Auto? 

Vuokra ja vesi 800

Sähkö 45

Autolaina 300

Autovakuutus 50

Ap

Autoon menee runsaasti rahaa, köyhälle ei autolaina sovi vaikka muutoin onnistuisi autoilunsa järjestämään.

Lainan lisäksi auton arvo laskee ihan reippaasti ja velkakierre syntyy.

Vierailija
82/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjään hyvin 2000 nettipalkalla. Pienet menot, Ei ole velkaa, ei ole lainoja ja on halpa vuokra. En matkustele enkä käy missään ravintoloissa syömässä kun kerran pari vuodessa.

Niin. No minä en ole parisuhteessa. Ainoa ilo elämässä on käydä edes jossain ja tehdä muuta kuin istua koko päivä koneella. Minulla on lainaa, haluan syödä ravintolassa ja haluan käydä ulkomailla. Miksi muuten edes kävisin töissä?

En tajua tätä matkailun hehkutusta varsinkaan tänä päivänä. Samoja geneerisiä turistirysiä joka paikassa, maastopaloja, 40 asteen helteitä, paikkoja joissa paikalliset on jo täysin kypsiä turisteihin, puhumattakaan siitä miten syvältä lentäminen on. Mutta kyllä vaan pitää kaataa joku 1500 euroa rahaa johonkin viikon reissuun josta jää käteen vaan turistiripuli. 

Ja mä taas en ole koskaan ollut tuollaisella matkalla. Mun reissut on ihanaa rentoutumista, erinomaista ruokaa vaikkapa auringon laskiessa mereen, 15-20 km kävelyjä, rauhallista iloa. Rakastan lentämistä, siinä on kiva tehdä käsitöitä tai lukea. Ihan oma vika jos menee turistirysiin hikoilemaan. Maksan pienistä tuloistani mielelläni reissuja joista saan voimaa koko vuodeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvästi ostat paljonkin jos ei riitä. Asumiskulut? Auto? 

Vuokra ja vesi 800

Sähkö 45

Autolaina 300

Autovakuutus 50

Ap

Autoon menee runsaasti rahaa, köyhälle ei autolaina sovi vaikka muutoin onnistuisi autoilunsa järjestämään.

Lainan lisäksi auton arvo laskee ihan reippaasti ja velkakierre syntyy.

Autoon menee kyllä aika paljon rahaa, ainakin jos kaskoon ei ole aleprosentteja vielä kertynyt. Auton arvon lasku riippuu siitä, minkälainen ja minkä ikäinen auto on kyseessä. Uutena ostetussa arvonalenema on nopeaa.

Vierailija
84/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä on kulutustasoa ylläpitäessä, vaan sitten pitää hyväksyä ettei rahaa tosiaankaan jää...

Vierailija
85/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa tulee mieleen että ihmisillä on ihan vääristyneet käsitykset sekä omasta rahankäytöstään että siitä mihin kullakin tulotasolla ''pitäisi'' olla varaa. Fakta on se että sinkkuna 2500 euron nettotuloilla ei pysty elämään yhtä mukavasti kuin parisuhteessa missä molemmat tienaa, mutta se ei tarkoita että olisit köyhä tai edes pienituloinen. Fakta on myös se, että jos sinulla ei meinaa rahat riittää sekä autoon, kivaan asuntoon, joka kuukausi viihteellä käymiseen ja ulkona syömiseen, shoppailuun, mökkiin että ulkomaanmatkoihin ja tämän lisäksi isoihin säästöihin, niin silloin yrität matkia elintasoa johon sinulla ei ole varaa. Keskiluokalle ja duunareille on syötetty jo vuosikaudet kuvaa elämäntyylistä mikä on muka normaali ja joka perustuu jatkuvaan kuluttamiseen ja ''paremman'' hakemiseen. Melkein käy sääliksi nämä vajaan tai yli kolmen tonnin nettopalkkaa nauttivat jotka valittaa miten rahat ei riitä ja ei ole reilua, että pitää laskea pennosia jotta pääsee Kreikkaan lokakuussa ja Lontooseen huhtikuussa ja vielä laskettelemaan talvilomalla ja uutta Iphoneakaan ei sitten ole varaa hankkia edes joka toinen vuosi.

Vierailija
86/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään kun ei synny lapsia  Suomeen... näillä palkoilla 3 lasta ... 3 lisää syömässä, 3lle vaatteet  kasvuiässä, 3lle puhelimet & harrastukset, bussiliput tai auto jolla perhe voi liikkua, joulut & synttärijuhlat, polkupyörät liikkumiseen, isompi asunto...   

Vierailija
87/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.

Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.

Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.

Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa

"Sulla on aika kallis tuo asuminen. Toki se jää varallisuudeksi sulle myöhemmin. Se on kuitenkin valinta siinä missä muutkin valinnat. Jos saisit asumisen menoja nipistettyä esim 300 € niin rahaa jäisi ruhtinaallisesti. Esimerkiksi jos asuisit vähän kauempana ja tulisit julkisilla tai jos olisit valinnut kimppakämpän (joko miehen tai kaverin kanssa). "

On totta, että asunnon hankkiminen on oli valinta. En ole kuitenkaan osannut nähdä tulevaisuuteen enkä ennakoida riittävän hyvin.

Nykyisen asuntoni ostin RS-kohteena ennen sen valmistumista. Silloin rakennusfirman arvio kuukausikuluista (tontinvuokra, hoitavastike ja korot) olivat n. 250e. Pari ensimmäistä vuotta sai asua maksellen pelkkiä korkoja, ja sen jälkeen alkaa taloyhtiölainan lyhennys. Arvio kokonaiskustannuksista lyhennyksien kanssa oli 655e.

Ennen asunnon valmistumista korot nousivat voimakkaasti. Minun valintani oli yrittää myydä asunto jo ennen valmistumista, kun havaitsin markkinamuutoksen. Ei onnistunut, koska korot olivat kovassa nousussa. Asunnon valmistuttua pelkät vastikkeet korkoineen eivät olleetkaan 250e vaan 650e. Kun lyhennykset alkoivat, ne eivät olleetkaan arvion mukaiset 655e vaan reilusti yli tonnin. Rakennusyhtiö ei saanut myöskään myytyä muita valmistuneita asuntoja, joten pudottivat muiden kohteidensa hinta (hieman omaa asuntoani isompien kauppahinnat laskivat 50000 eurosta 7500 euroon!!!). Eli jos nyt valitsen myydä asuntoni, niin minulle jää ainakin 42000e vielä pankkilainaa. Pankin lainalle onneksi otin korkokaton, ja sen myötä pankkilainen koron nousu pysähtyi 3,8:in.

Vierailija
88/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä..

"Se on kuitenkin valinta siinä missä muutkin valinnat."

Tällä hetkellä minulla on vaihtoehdot: a) yrittää myydä tappiolla ja maksaa seuraavat 10 vuotta jäljelle jäänyttä 40k lainaa, b) vuokrata asunto n. 600e ja maksaa itse 750e/kk päälle, c) jatkaa asumista ja odotella taloustilanteen muuttumista vai d) tehdä tuosta airbnb, joka kattaisi kulut. Toistaiseksi olen nyt sitten valinnut vain pitää asunnon, ehkä ensi kesäksi muutan sen airbnb:ksi, jos tuntuu liian tiukalta.

"jos asuisit vähän kauempana ja tulisit julkisilla tai jos olisit valinnut kimppakämpän"

Käyn töissä Helsingissä ja muutin tänne alkujaan työnperässä. Palasin ulkomailta Suomeen, joten eipä ole ketään kaveria, kenen kanssa olisin voinut yhteen muuttaa. Tietysti tuntemattoman kanssakin olisi voinut, mutta siinä tilanteessa ja sen hetkisillä tiedoilla kuin muuttoa suunnittelin, oman asunnon ostaminen vaikutti taloudellisesti kaikista edullisimmalta ja mukavimmalta vaihtoehdolta. Ja tosiaan, asuntoni oli koko kerrostalon pienin ja halvin. Työmatkani on jo 45-60 minuuttia. Jos vielä muutan kauemmas, niin menee liikaa päivästä matkustamiseen. Ymmärrän, että sekin on toki valintaa, että haluan käyttää vain kaksi tuntia päivästä työmatkaan enkä kolmea. Autoa minulla ei edes ole, joten pelkillä julkisilla liikun.

Tilanteeni on itse aiheutettu ja elän sen kanssa, ei siinä mitään. Jos minulla ei olisi omistusasuntoa, niin muuttaisin riemusta kiljuen Helsinkiin vuokralle. Asuisin paremmin, tilavammin ja taloudellisemmin. Nykytilanne on kuitenkin sellainen, että nämä aikaisemmat valintani eivät ole ihan helposti muutettavissa, vaan nyt täytyy jonkin aikaa elää niiden kanssa.

Vierailija
89/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntu 2900-3400 bruttopalkalla, että rahaa on älyttömästi, vaikka lapsikin elätettävänä ja opiskelijaa autoin myös taloudellisesti.

Nyt kun brutto on 1400+asumislisä 350 niin pitää olla laskimen kanssa kaupassa, oikeasti ei riitä mihinkään, enkä tietenkään pysty opiskelijaa enää auttamaan.

Vierailija
90/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjään hyvin 2000 nettipalkalla. Pienet menot, Ei ole velkaa, ei ole lainoja ja on halpa vuokra. En matkustele enkä käy missään ravintoloissa syömässä kun kerran pari vuodessa.

Niin. No minä en ole parisuhteessa. Ainoa ilo elämässä on käydä edes jossain ja tehdä muuta kuin istua koko päivä koneella. Minulla on lainaa, haluan syödä ravintolassa ja haluan käydä ulkomailla. Miksi muuten edes kävisin töissä?

En tajua tätä matkailun hehkutusta varsinkaan tänä päivänä. Samoja geneerisiä turistirysiä joka paikassa, maastopaloja, 40 asteen helteitä, paikkoja joissa paikalliset on jo täysin kypsiä turisteihin, puhumattakaan siitä miten syvältä lentäminen on. Mutta kyllä vaan pitää kaataa joku 1500 euroa rahaa johonkin viikon reissuun josta jää käteen vaan turistiripuli. 

Juuri varasin viikon reissun Espanjaan. Lento Barcelonaan maksoi 50 euroa. Hostellimajoitus 20e/päivä. Ei siellä ole mitään maastopaloja eikä 40 asteen hellettä. En ole menossa mihinkään turistirysään. Matka jatkuu sieltä kyllä Andaluciaan. Minulla on hyvä espanjan kielen taito, joten ei ole tarvetta käydä paikoissa, joissa puhutaan englantia tai on turisteja. En tiedä, millaisia matkoja sinä teet, jos käteen jää vain ripulit - niin voi käydä kotimaan matkallakin 30 asteen pakkasessa turistirysässä.

Vierailija
91/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttopalkkani on 5200 ja käteen jää noin 3700. Eipä minultakaan mitään ylimääräistä jää.

Asuntolaina on 1200 ja vastike 300. Autolaina 700. Ruokaa ostan noin 400 eurolla, ravintoloihin menee ehkä 500. Vaatteisiin käytän ehkä 200 kuussa, sähköön, vakuutuksiin ja terveydenhoitoon yhteensä 200. Vapaasti käytettäväksi jää parisataa euroa kuussa.

Vierailija
92/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkkani on 5200 ja käteen jää noin 3700. Eipä minultakaan mitään ylimääräistä jää.

Asuntolaina on 1200 ja vastike 300. Autolaina 700. Ruokaa ostan noin 400 eurolla, ravintoloihin menee ehkä 500. Vaatteisiin käytän ehkä 200 kuussa, sähköön, vakuutuksiin ja terveydenhoitoon yhteensä 200. Vapaasti käytettäväksi jää parisataa euroa kuussa.

Ohhoh, kylläpä sulla on iso nettopalkka! Miten voi tuolla bruttopalkalla olla noin suuri netto? Itselläni on jonkin verran parempi palkka, ja netto silti huomattavasti pienempi

Vierailija
93/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja lukiessa tulee mieleen että ihmisillä on ihan vääristyneet käsitykset sekä omasta rahankäytöstään että siitä mihin kullakin tulotasolla ''pitäisi'' olla varaa. Fakta on se että sinkkuna 2500 euron nettotuloilla ei pysty elämään yhtä mukavasti kuin parisuhteessa missä molemmat tienaa, mutta se ei tarkoita että olisit köyhä tai edes pienituloinen. Fakta on myös se, että jos sinulla ei meinaa rahat riittää sekä autoon, kivaan asuntoon, joka kuukausi viihteellä käymiseen ja ulkona syömiseen, shoppailuun, mökkiin että ulkomaanmatkoihin ja tämän lisäksi isoihin säästöihin, niin silloin yrität matkia elintasoa johon sinulla ei ole varaa. Keskiluokalle ja duunareille on syötetty jo vuosikaudet kuvaa elämäntyylistä mikä on muka normaali ja joka perustuu jatkuvaan kuluttamiseen ja ''paremman'' hakemiseen. Melkein käy sääliksi nämä vajaan tai yli kolmen tonnin nettopalkkaa nauttivat jotka valittaa miten rahat ei riitä ja ei

"joka kuukausi viihteellä käymiseen ja ulkona syömiseen, shoppailuun, mökkiin että ulkomaanmatkoihin ja tämän lisäksi isoihin säästöihin"

Kyllä mun rahat menee ihan vaan peruselämiseen, näitä mainitsemiasi juttuja en tee ollenkaan. 

Ap

Vierailija
94/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti. Mun nettopalkka on 3000 e ja oon koko ajan pa. 

Tässä siis asuntolaina 1000, vesi 96, ruoka 600, vakuutukset 180, sähkö 70-400 (riippuu vuodenajasta, lapsen harrastus 100, kiinteistövero 100, auto 200

Kiinteistövero joka kuukausi??? Vai onko 1200 vuodessa?

Vierailija
95/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos asuu pääkaupunkiseudulla niin ei mikään 2900 euron brutto riitä mihinkään. Tuskin muuallakaan Suomessa, jos asuu vähänkään isommassa kaupungissa. Usein ei voi muuttaa kuitenkaan ihan korpeen, jos käy töissäkin. Yksineläjiin tuo osuu ankarammin. Jos on parisuhteessa tai muutoin jonkun kanssa, niin silloinhan kulut puolittuvat.

Vierailija
96/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, kylläpä sulla on iso nettopalkka! Miten voi tuolla bruttopalkalla olla noin suuri netto? Itselläni on jonkin verran parempi palkka, ja netto silti huomattavasti pienempi

Veroprosentti on ihan verokirjan mukainen. Asun Helsingissä, en kuulu kirkkoon ja erilaiset vähennykset ovat aika lailla tapissa. Ihan loppuvuodesta voi mennä lisäprosentille, koska sain hiukan ylimääräistä palkankorotusta kesäkuun alussa.

Vierailija
97/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kiinni niin omista elintavoista. Itse ihan keskipalkkaiseksi lasken itseni . Palkka n 5500e/kk. Käteen jää kuitenkin nelisen tonnia koska päivärahat. Jo pidempään laittanu sijoituksiin sen 1500e/kk. Sen verta kuitenkin jäänyt käyttöön ettei mielestäni ole tarvinnut pihistellä. Matkustelen, syön terveellisesti auton uusin muutaman vuoden välein yms. Asunto on maksettu niin se tietysti mahdollistaa paljon. Osinkojakin sijoituksista tulee lähes pari tonnia kuussa joten eläkepäivätkin ovat turvattu

Tiedän parikin ihmistä joiden ansiot ovat yli 10k kuukaudessa eli nimi löytyy verokoneesta. Mutta sitten pääomatuloja ei ole ollenkaan, asunto on pakko olla se miljoonan omakotitalo velaksi joten korkoihin jo menee normi palkansaajan kuukausipalkka. Matkustellessa aina business ymsyms. 

Vierailija
98/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 1500 e/kk. Velaton auto ja asunto auttaa että noilla tuloilla voi pärjätä. Lisäksi työmatka on alle 10 km ja muutenkin palvelut lähellä joten bensakuluihin ei paljon mene rahaa. Auton vakuutus vain pakollinen edullisin mahdollinen eikä mitään kalliita Kaskoja (11 vuotta vanha alle 120 000 km ajettu auto). Auton korjauskuluja ei ole vielä tullut, vain huollot vuosittain eikä niitäkään merkkiliikkeissä.

Asumiseen menee n. 200 e/kk, sis. sähkön, puhelimeen ja bensaan parikymppiä, netti taloyhtiössä ilmainen, ruokaan ym. taloustarvikkeisiin/apteekkiin max. 500 e/kk. Harrastuksiin ei mene säännöllisesti mitään ei myöskään vaatteisiin. Hyväntekeväisyyteen 150-250 e/kk.

Joten helposti jää myös säästöön rahaa joka kuukausi ilman säästämistäkin.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
99/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että alemmalla keskiluokalla on taipumus elää yli varojensa, koska niillä on niin kova hinku sinne ylempään keskiluokkaan. Luokkastatuksen viestimiseksi hankitaan sitten vähän liian kalliita autoja, asuntoja, etelänmatkoja ja harrastuksia lapsille, osarilla ja velaksi. 

Mulla on just tällainen serkku. Molemmilla vanhemmilla ammattitutkinnot ja nykyisellään ehkä reilun kolmen tonnin tulot. Talo on hankittu hyvältä ja tuloihin nähden melko kalliilta postinumeroalueelta, ja perheen lasten harrastukset ovat mahdollisimman porvarillisia ja kalliita, tyyliin ratsastus, laskettelu ja jääkiekko. Perheen isä harrastaa myös golfia, tottakai. Kerran vuodessa käydään Thaimaassa, ja Lapista on lomaosake. Niillä on taatusti ihan helvetilliset määrät velkaa, mutta hei tärkeintähän on että kulissit on kunnossa. 

Vierailija
100/127 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.

Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.

Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.

Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa. Onneksi ostamani koirankoppi on maksettu 23 vuoden

En oikein ymmärrä tuota lounariasiaa. Käyt siis joka päivä ulkona syömässä ja sen lisäksi ruokaan menee vielä 300 e kk? 

Moni aattelee et työpaikan ruokalassa on jotenkin pakko käydä, mut oikeesti säästäis varmaan sen 150 euroa kuussa jos ottaisi omat eväät töihin. Se on jo melkeen pari tonnia vuodessa.

Ja kyllä mä ymmärrän että välillä on kiva käydä lounaalla ulkona, mut se on ihan hirveä rahareikä, jos joka päivä käy. Kun itse olin vielä matalapalkka-alalla niin todellakin roudasin niitä eväitä töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi