Mun bruttopalkka on 2900 euroa ja olen koko ajan pa
Miten ihmeessä joku pärjää jollain 1500 euron palkalla tai jopa pienemmällä, kun mäkään en osta oikein mitään ikinä.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.
Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.
Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.
Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa
No kyllä mulla menee helposti ruokaan rahaan vaikka lounaan söisin. Esim. Aamupalaksi munaa ja pekonia (3e). Lounas lounarilla. Väpalaksi salaatti Prisman noutopisteeltä 7e. Päivälliseksi pasta (1e) bolognese (jauheliha 5e, tomaattimurska 1e). Tuossa mennyt jo 17e päivän ruokiin, eikä ole vielä edes iltapalaa. Ja viikonloppuna pitää tehdä lounaatkin!
Olen alkanut jättää lounaan kyllä välistä töissä. Usein juon vain lasin vettä. Se nyt ei varsinaisesti säästä muutoin kuin voin sitten viikonloppuna käydä muiden kanssa lounaalla lounarilla.
Kait sitä pitää pystyä tekemään muutakin kuin istua vain yksin tyhjässä asunnossa ja tuijottaa seinää.. ei sellaista elämää jaksa
Minulla on bruttopalkka alle 3000 euroa, miehellä on toki enemmän. Meillä on kaikki hienoudet eikä rahat ole koskaan olleet lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä huomiona tähänkin ketjuun. Kannattaa mitoittaa asumismenot niin että niihin menee max kolmasosa NETTOtuloista. Sillä pääsee jo aika pitkälle. Omat nettotuloni ovat n 2000 euroa/kk ja en mitenkään pystyisi maksamaan esim. 1000 euron asumiskuluja.
Hyvä kommentti oli myöskin tuo, että ihmisillä on vääristynyt käsitys minkälaiseen elämäntyyliin omilla tuloilla on varaa. Ja tähän osasyy on somessa.
Minkälaisen asuntolainan maksat 600 e kk ?
etenkin, kun ei ole sähköä, ei yhtiövastikeeta, eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.
Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.
Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.
Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa
Tietenkin sitä säästää, jos tuo eväät, mutta en viitsi. Mä saan 13.50 lounassetelin joka arkipäivä ja maksan itse 8 euroa. Sillä hinnalla saan salaattipöydästä ottaa, leipää, lämpimän ruuan 3 vaihtiehdosta ja kupin kahvia. Kunnon breikki päivässä ja kiva hetki kollegoiden kesken
On se kumma kun noin isopalkkaset ihmiset valittaa ettei rahat riitä. Koittakaa joskus elää köyhän budjetilla!
Olette vain paskoja rahan käyttäjiä. Minulla on nettopalkka aika tarkkaan 4000 € ja pakollisten menojen jälkeen minulle jää kuukaudessa sijoitettavaksi noin 4200 €.
Vierailija kirjoitti:
Olette vain paskoja rahan käyttäjiä. Minulla on nettopalkka aika tarkkaan 4000 € ja pakollisten menojen jälkeen minulle jää kuukaudessa sijoitettavaksi noin 4200 €.
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Kuten sanottu olette paskoja rahankäyttäjiä jos ette ymmärrä miten tuo on mahdollista.
Säästän aina kaikki enkä törsää
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään kun ei synny lapsia Suomeen... näillä palkoilla 3 lasta ... 3 lisää syömässä, 3lle vaatteet kasvuiässä, 3lle puhelimet & harrastukset, bussiliput tai auto jolla perhe voi liikkua, joulut & synttärijuhlat, polkupyörät liikkumiseen, isompi asunto...
Potkulaki on käsittelyssä. Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli se on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.
Mulla on bruttopalkka noin 5000 e/kk ja rahat lähes loppu. Palkka tulee ens viikolla. En selviäisi mitenkään alle 3000 e bruttopalkalla!
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Mulla n. 1600 e brutto, kaiken tarpeellisen pystyn ostamaan ja säästämäänkin.
Varakas puoliso, perintöä, ei työmatkakuluja, ei lapsia...
Opiskelija saa jatkossa asumislisää 80 euroa, jos asuu vanhemman omistamassa asunnossa, muutos tulee elokuussa 2025. Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Eli vanhemman omistamassa asunnossa opiskelija saa jatkossa opintotukea 299 ja asumislisää 80 euroa.
Asumislisää ei saa kesäkuukausina.
Ei ne isot tulot vaan pienet menot, mulla brutto tota luokkaa. Asun yksin vuokralla, ei elätettäviä.
verojen jälkeen lapaan ehkä n.2200e/kk. Nämä pakolliset kulut menee joka kuukausi, joskus tulee vakuutusmaksuja ja ajoneuvovero kerran vuoteen:
-vuokra 610e
-auton lyhennys 300e
-ruokakulut 300e
-bensa 200e
-sähköt n.50e
-puhelinlasku n.30e
hupirahaa jää: 710e/kk. Jotka menee säästötilille tai auton ylimääräisiin lyhennyksiin, tai typeriin heräteostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos bruttopalkka on 2900, käteen jää ehkä noin 2000. Jos asumiseen menee vajaa tonni, käteen jää sen jälkeen reilu tonni, joka ei kyllä millään matikalla ole paljon. Aika tiukasti tosiaan saa menot miettiä noilla tuloilla, eli ei ihme, jos AP on PA.
Kyllä siitä enemmän jää, 2200-2300€ kuukaudessa. Jos noilla tuloilla ei yksin asuva aikuinen pärjää niin on jo tarvetta edunvalvojalle.
Aika hurjaa tämä tämän maan veroprogressio, jos oikeasti 2900e/kk tienaava saa käteen 2200-2300 e/kk, ja mun 5000 e/kk palkasta jää vain 3300e/kk.
On se. Minäkin luulin rikastuvani uralla etenemällä. Sinisilmäistä idiotismia. Ei mulla jää kuin alle 3400€ vaikka palkka on 5400€ . Hyvä palkka tottakai mutta progressio tasapäistää yllättävän tehokkaasti.Ja työ on ihan saakelin paljon stressaavampaa ja vaikeampaa kuin oli 3000€ - 3700€ palkalla aikananaan. Ei tällä mitään puolen miljoonan luksustaloja ostella varsinkaan kun puolison tulot on 600€ kuussa. Jos puoliso saisi saman niin sitten oltaisiin melko varakkaita. Nyt vastataan duunariperhettä
Vierailija kirjoitti:
Ei ne isot tulot vaan pienet menot, mulla brutto tota luokkaa. Asun yksin vuokralla, ei elätettäviä.
verojen jälkeen lapaan ehkä n.2200e/kk. Nämä pakolliset kulut menee joka kuukausi, joskus tulee vakuutusmaksuja ja ajoneuvovero kerran vuoteen:-vuokra 610e
-auton lyhennys 300e
-ruokakulut 300e
-bensa 200e
-sähköt n.50e
-puhelinlasku n.30e
hupirahaa jää: 710e/kk. Jotka menee säästötilille tai auton ylimääräisiin lyhennyksiin, tai typeriin heräteostoksiin.
En usko. Autosi ei siis tarvitse huoltoa, polttoainetta/sähköä, parturissa/kampaajalla ei tarvitse käydä, ei apteekissa, eikä terveydenhuollossa, ei ole mitään vakuutuksia eikä tietenkään mitään muutakaan. Eikä kotona ikinä mikään rikkoudu tai vaatteita ei tarvitse.
Yleisenä huomiona tähänkin ketjuun. Kannattaa mitoittaa asumismenot niin että niihin menee max kolmasosa NETTOtuloista. Sillä pääsee jo aika pitkälle. Omat nettotuloni ovat n 2000 euroa/kk ja en mitenkään pystyisi maksamaan esim. 1000 euron asumiskuluja.
Hyvä kommentti oli myöskin tuo, että ihmisillä on vääristynyt käsitys minkälaiseen elämäntyyliin omilla tuloilla on varaa. Ja tähän osasyy on somessa.