Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun bruttopalkka on 2900 euroa ja olen koko ajan pa

Vierailija
02.10.2024 |

Miten ihmeessä joku pärjää jollain 1500 euron palkalla tai jopa pienemmällä, kun mäkään en osta oikein mitään ikinä.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 ihmistä elää 2000e nettotuloilla. 

Vierailija
22/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos bruttopalkka on 2900, käteen jää ehkä noin 2000. Jos asumiseen menee vajaa tonni, käteen jää sen jälkeen reilu tonni, joka ei kyllä millään matikalla ole paljon. Aika tiukasti tosiaan saa menot miettiä noilla tuloilla, eli ei ihme, jos AP on PA.

Kyllä siitä enemmän jää, 2200-2300€ kuukaudessa. Jos noilla tuloilla ei yksin asuva aikuinen pärjää niin on jo tarvetta edunvalvojalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.

Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.

Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.

Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa. Onneksi ostamani koirankoppi on maksettu 23 vuoden päästä, niin sitten vähän helpottaa.

Vierailija
24/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu osoittaa jälleen sen että vaikka kaiken maailman kokoomusblondit aina ilmoittaa että köyhien pitäisi vaan budjetoida paremmin niin  todellisuudessa pahimmat puutteet taloustaidoissa on (alemmalla) keskiluokalla. Pienituloinen osaa kyllä venyttää senttiä varsinkin jos on tehnyt sitä aina, mutta keskituloinen ottaa itselleen ensin ne etelänlomat, suoratoistopalvelut, autolainat, Ylläksen lomaosakkeet ja taulutelevisiot ja ihmettelee sen jälkeen peukalo per seessä kun tili on tyhjä ja luottokorttivelka tapissa. 

Vierailija
25/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä oikein hyvin. Kun töissä käydessä tuosta palkasta vähennetään vielä lounarit, jää nettopalkaksi jotain 1900e.

Itse asun pääkaupunkiseudulla (Vantaan puolella) pienessä 22 neliön yksiössä. Vastikkeet, rahoitusvastike mukaan lukien, tekee 1100e/kk. Tämän lisäksi pankin lainan lyhennys 250e/kk. Kotivakuutus 20e, matkapuhelin 20e, hsl kortti 90e, matkavakuutus 10e, sähkölasku 20e, vesilasku 25e. Netflix 10e, ja välillä olisi kiva muitakin mukavuuksia käyttää kuten Spotify jne. mutta olen lopettanut. Noihin menee yhteensä siis 1600e. Ruokaan jää siis 300e.

Lisäksi tosi usein tulee joku yllättävä kulu kuten hammaslääkärille käynti, ylimääräinen yhtiövastike, tai kerran käyt työporukan kanssa aftereilla niin seuraava viikko pitää olla vesipaastolla tai pelkällä puurolla.

Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa. Onneksi ostamani koirankoppi on maksettu 23 vuoden

Matkavakuutushan kuuluu kotivakuutukseen. Miksi maksat sitä erikseen?

Vierailija
26/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun bruttopalkka on 5000 e / kk ja olen koko ajan p-a :D Tai no en nyt sillä tavalla tukalasti p-a, että köyhyydessä eläisin, mutta eipä sitä mihinkään luksukseen, matkoihin tms. rahoja jää. Omia valintoja, iso asuntolaina, Tesla jne.

Vierailija
27/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto palkka on ollut jo vuosia 0€

Ja menne silti tosi hyvin.

Vierailija
28/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän oikein hyvin, millaista on olla koko ajan peeaa

Minulla kuuluu kotivakuutus Keen vain matkatavaravakuutus (omavastuun suuruutta en edes tiedä, ku aika turha) Matkavakuutus on otettava erikseen, ja se korvaa sairastuessa hoidot kaikkialla, jopa yksityisellä, kun on 50km päässä kotoa. 

Vierailija
29/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos bruttopalkka on 2900, käteen jää ehkä noin 2000. Jos asumiseen menee vajaa tonni, käteen jää sen jälkeen reilu tonni, joka ei kyllä millään matikalla ole paljon. Aika tiukasti tosiaan saa menot miettiä noilla tuloilla, eli ei ihme, jos AP on PA.

Kyllä siitä enemmän jää, 2200-2300€ kuukaudessa. Jos noilla tuloilla ei yksin asuva aikuinen pärjää niin on jo tarvetta edunvalvojalle.

Aika hurjaa tämä tämän maan veroprogressio, jos oikeasti 2900e/kk tienaava saa käteen 2200-2300 e/kk, ja mun 5000 e/kk palkasta jää vain 3300e/kk.

Vierailija
30/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun bruttopalkka on 5000 e / kk ja olen koko ajan p-a :D Tai no en nyt sillä tavalla tukalasti p-a, että köyhyydessä eläisin, mutta eipä sitä mihinkään luksukseen, matkoihin tms. rahoja jää. Omia valintoja, iso asuntolaina, Tesla jne.

No aika hyvä, jos varaa autoon 5000 tuloilla. Varmaan toinenkin perheessä, jolla ihan mukavat tulot?

Vierailija
31/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni täällä moralisoi, että pitää tiukentaa menoja ja budjetoida.  Voisiko kuitenkin kuvitella, että jos tekee kaiket päivät töitä ja saa jotain keskituloisen palkkaa, olisi varaa edes joskus käydä vaikka lomilla, pitää autoa tai mökkiä tai edes mennä kauppaan ja ostaa juhlapäivän kunniaksi vähän parempaa kahvia!? Tiukaksi on Suomessa mennyt tavallisen ihmisen elämä.

Vierailija
32/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni täällä moralisoi, että pitää tiukentaa menoja ja budjetoida.  Voisiko kuitenkin kuvitella, että jos tekee kaiket päivät töitä ja saa jotain keskituloisen palkkaa, olisi varaa edes joskus käydä vaikka lomilla, pitää autoa tai mökkiä tai edes mennä kauppaan ja ostaa juhlapäivän kunniaksi vähän parempaa kahvia!? Tiukaksi on Suomessa mennyt tavallisen ihmisen elämä.

Kyllä. Onneksi aina voi muuttaa ulkomaille, vaikka Saksaan. Toki on vaikeaa jättää kaikki, läheiset ja ystävät.

Vierailija
33/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa tämä tämän maan veroprogressio, jos oikeasti 2900e/kk tienaava saa käteen 2200-2300 e/kk, ja mun 5000 e/kk palkasta jää vain 3300e/kk.

Ja tuosta, kun noustaan vielä korkeammalle, niin jää suhteessa vielä vähemmän.

Vierailija
34/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varasto täynnä juureksia, marjoja, vihanneksia omalta pihalta. 

Ostan lauantaisin 100 e ruokaa ja tuntuu, ettei sekään kulu.

Mihin rahaa menee ?

Mä olen saanut vaihtokaupoilla Kalevala Koruja ja vaihdan ne nyt pariin uuteen koruun. Kierrätystä parhaimmillaan.

Vierailija
35/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu Suomessa, joten suoraan ei voi verrata, mutta mulla on brutto 2500, netto jotain yli 1900. Asumiskulut vähän alle 600 e, netti 20 e, Netflix 10 e. Muita tilauksia tai palveluja ei ole, puhelin on prepaid ja siihen menee max 10 e kuussa. Opintolainaa lyhennän myös pienellä summalla kuukausittain, sekä säästän eläketilille vähän. Tarvittaessa tietenkin ostan pesuaineita, kosmetiikkaa, tms.

En shoppaile, en ole tänäkään vuonna ostanut yhtään vaatetta enkä sisustustavaraa. Minulla ei ole autoa eikä mitään muutakaan tällaista menoerää. Ruoasta voisi varmaan säästää mutta en halua kokonaan ankeuttaa elämääni... Mutta en ruokaakaan osta holtittomasti enkä hävikkiin. Ja silti minulla ei jää mitään säästöön! Mun on pakko alkaa kirjata jokainen osto ylös koska en tajua mihin rahani häviävät. Hävettää suorastaan että en saa tätä kuntoon vaikka minulla pitäisi olla melkein tonni "ylimääräistä" kuussa!

Vierailija
36/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja veroihin menee paljon,mutta ainakaan terveydenhuoltopalvelut ei saa. Hammashuoltoon ei pääse. Lääkäriin tai päivystykseen ei pääse..Viimeksi kun soitin, käskettiin ottaa Buranaa. Onneksi on vakuutukset (joihin äkkiä muuten menee 1000e vuodessa perheeltä), mutta on ainakin lääkäriin päästy. Ja joka kerta ihan syystä käyty. On löytynyt streptokokkia, keuhkokuumetta yms. Peruskoulutus on sentään vielä ilmaista (mutta koulutuksen taso kyllä laskenut,  mitä olen seurannut). Jatkokoulutus tuntuu sitten jo vaativan joko työssäkäyntiä, rikkaita vanhempia tai suurta lainanottoa. Joskus mietin, minne ihmeeseen ne verorahat menee, kun suhteessa niillä aika vähän saa takaisin nykyisin..

Vierailija
37/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Sitä on kuitenkin tulojen parantuessa saattanut ajatella: "minäpä ostan sijoitusasunnon, jotta saisin säästettyä, kun palkasta jää jotain yli"

Ennen lainan korko oli 0,75%, jolloin korko oli 93e ja lyhentyi 600e eli yhteensä hitusen alle 700e. Nyt korkotilanteen muututtua korko onkin 4,75% eli n. 600e ja lyhennys pysyy samana, niin lyhennyserä onkin 1200e/kk.

Lisäksi asuntojen hinnat ovat niin romahtaneet, että halutessaan voi ottaa takkiinsa kymmeniä tuhansia tai yrittää kituuttaa eteenpäin ja hoitaa velkansa. Vuokratalo on Suomessa niin matala, ettei se riitä läheskään lainan ja vastikkkeiden hoitoon.

Eikä välttämättä ole tarvinnut edes ostaa sijoitusasuntoja, vaan ihan asunto itselle ja siinä on käynyt noin.

Nimim. Jos minulta loppuisi työt, menisin ulosottoon. nytkin maksan 500e/kk siitä kuluja, että joku toinen saa asua minun kämpässäni kun itselläni ei ole varaa muuttaa siihen. Mutta olenkin kuulema ahne asuntosijoittaja koska perin vuokraa (joka siis kattaa murto-osan kuluista itselleni jää vieläää 500e lisää maksettavaa, ja itse asun huonommassa asunnossa kuin vuokralaiseni)

Vierailija
38/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki noista on mahdollisia jopa pienellä palkalla, mutta tottakai se sitten näkyy tilin saldossa. Sille tosiasialle ei valitettavasti kukaan voi mitään että auto on taloudellisesti järjettömin hankinta, minkä ihminen voi tehdä. Jos haluaa pitää sellaisen elämäntavan, johon auto kuuluu, niin siitä pitää myös maksaa eikä odottaa että muut veronmaksajat subventoi sitä mm. sen halvemman bensan muodossa, jota lupailemalla persut meni hallitukseen. Sama matkailun suhteen, halvat etelänlomat eivät ole mikään ihmisoikeus. 

Vierailija
39/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pieniä yllättäviä menoja tulee aina silloin tällöin. Puhelin hajoaa 800 tietokone on Windows 95 ja tarvitsee uuden 1000 auto hajoaa 1000 hammaslääkäri 400 silmälasit 300 pesukone 700,  kuivausrumpu 500, tiskikone 600 jääkaappi 600 

Vierailija
40/127 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki noista on mahdollisia jopa pienellä palkalla, mutta tottakai se sitten näkyy tilin saldossa. Sille tosiasialle ei valitettavasti kukaan voi mitään että auto on taloudellisesti järjettömin hankinta, minkä ihminen voi tehdä. Jos haluaa pitää sellaisen elämäntavan, johon auto kuuluu, niin siitä pitää myös maksaa eikä odottaa että muut veronmaksajat subventoi sitä mm. sen halvemman bensan muodossa, jota lupailemalla persut meni hallitukseen. Sama matkailun suhteen, halvat etelänlomat eiv

Suomi on iso maa, ja kehä III ulkopuolella ainakin tarvitsee auton, että pääsee töihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi