Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköpula se vaan jatkuu kehitysmaassa. 43c

Vierailija
02.10.2024 |

Huomenna....itseä ei säälitä yhtään kun rahaa on yli tarpeen mutta käy sääliksi firmoja tällänen jatkuva sähköpula..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen 180 vuorokauden keskihinta on 4,36 snt / kWh.

Muutama kallis päivä on aika merkityksetön asia kokonaisuuden kannalta.

Kesän halvoista hinnoista ei ole paljon iloa, kun sitä sähköä menee kesällä noin 95 prosenttia vähemmän kuin talvella.

Viimeisen 365 vrk toteutunut keskihinta on 6,33 snt / kWh.

Eikä tuo sinun 95 % väittämä pidä paikkaansa. Se ei pidä paikkaansa edes niillä jotka lämmittävän talonsa sähköllä. Puhumattakaan siitä, ettei valtaosa ihmisistä ylipäätään lämmitä kotiaan sähköllä.

Vierailija
22/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi talvena tiedossa on sähköntuotannon ja siirron huoltoja, korjauksia ja vikatilanteita.

Siksi nykyhinnat ovat halpoja ensi talveen verrattuna.

Miksihän huollot ja tuotantotauot ajoitetaan aina talvelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsi kärsi, sen kirkkaamman kruunun saat!

Vierailija
24/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kiinteistöä, molemmat lämpiää pörssisähköllä, ja lämmitettäviä neliöitä yhteensä n. 470. Vaikka pörssisähkö on läpi vuoden lähes ilmaista, ei ne talven sähkölaskut siltikään naurata. Kelaltakaan en saa mitään avustuksia, kun tulot menee yli Kelan rajojen (brutto n. 65 tonnia/vuosi).

Vierailija
25/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua joidenkin suoranaista raivoamista tällä palstalla kun jollakin on erilainen sähkösoppari kuin raivoajalla itsellään. Oikeasti mitä vi tun väliä on muiden soppareilla ja mitä hel vetin järkeä on haukkua toisia siitä??? Ei mua ainakaan kiinnosta peen vertaa muiden sopparit vaan huolehdin vain omasta sopparista.

Vierailija
26/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua joidenkin suoranaista raivoamista tällä palstalla kun jollakin on erilainen sähkösoppari kuin raivoajalla itsellään. Oikeasti mitä vi tun väliä on muiden soppareilla ja mitä hel vetin järkeä on haukkua toisia siitä??? Ei mua ainakaan kiinnosta peen vertaa muiden sopparit vaan huolehdin vain omasta sopparista.

Määrishomot haukutaan aina kun ovat niin tyhmiä. Pidä sinä määrishomo vain suusi kiinni.

Vierailija
27/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen 180 vuorokauden keskihinta on 4,36 snt / kWh.

Muutama kallis päivä on aika merkityksetön asia kokonaisuuden kannalta.

Kesän halvoista hinnoista ei ole paljon iloa, kun sitä sähköä menee kesällä noin 95 prosenttia vähemmän kuin talvella.

Ehkä sinulla näin. Meillä on kesälläkin kulutusta reilusti. Onneksi lämminvesivaraaja lämmittää öisin automaattisesti niin yli puolet kulutuksesta menee halvoille tunneille. 

Vierailija
28/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi talvena tiedossa on sähköntuotannon ja siirron huoltoja, korjauksia ja vikatilanteita.

Siksi nykyhinnat ovat halpoja ensi talveen verrattuna.

Nehän jo vähän kuin rivien välistä uhkaili että olisipa ikävää jos voimalan uusikib roottori hajoaisi ja sähkön hinnat pompsahtaisi pilviin.

Vierailija
29/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on onneksi vielä niin lämpimät ilmat, että voi huoletta pistää päiväksi lämmityksen kokonaan pois päältä. Tuskin tämä hintapiikki montaa päivää kestää.

Vierailija
30/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrishomot haukutaan aina kun ovat niin tyhmiä. Pidä sinä määrishomo vain suusi kiinni.

Juuri tuota mä tarkoitin. Mähän en edes kertonut mitään omasta sopparista ja sä teit lapsellisia oletuksia. Mä en suoraan sanottuna ymmärrä tuota teidän joidenkin raivoamista. Miten ihmeessä toisten sähkösoppareista on tullut tuollainen punainen vaate joillekin? Haukkumisa on ihan puolin ja toisin. En ymmärrä.

Vierailija
31/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa nyt kiltisti vaan, tarvisin lisää bonuksia. Terveisin sähköyhtiön toimitusjohtaja. Ps. Pekka ja Jyrki on mun bestikset.

Vierailija
32/32 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sähköntuotannossa lähestulkoon omavarainen , eli kapasitettia on riittävästi, varsinkin tähän aikaan vuodesta. 

On vain niin, että jo aiemmin mainittujen poliitikkojen toimesta toimiva energiajärjestelmä on tuhottu.  Sähkön hintaan muodostetaan pörssissä , mutta ei pelkästään kysynnän ja tarjonnan perusteella. Tuotantokustannukset ovat käytännössä vakiot. Hinnan heilahteluun vaikuttavat mm. markkinapsykologia ja tehdyt poliittiset päätökset , eikä vallitseva järjestelmä kannusta tuottajia pitämään laitoksiaan tehokkaasti käynnissä, joka johtaa korkeampaan sähkön hintaan ja parempiin tuottoihin heille !

Nämä aiemmin mainitut poliitikot pitäisi nostaa tikun nokkaan ja kysyä kuinka homma meni heidän mielestään.  Toimittajien pitäisi tarttua asiaan ja selvittää miksi hinnat vaihtelevat näin rajusti ja onko sähköpörssien manipulointi mahdollista tuottajien toimesta - siltä ainakin näyttää kuluttajan näkökulmasta. Joku voisi selittää esim tämänpäiväistä ja huomisen päivän hinnanmuodostusta.  

Pelkkä vuoden tai 6 kuukauden keskihinnan käyttäminen perusteluina halvasta sähköstä ei toimi.  Keskihinta pitäisi ainakin kuluttajan kannalta painottaa niihin kuukausiin jolloin kulutus on suurinta ja hintakin on ollut korkeinta.  Sähkölämmitteisen omakotitalon kulutus toukokuusta  pitkälle syyskuuhun on noin kolmannes kulutuksesta talvikuukausina.