Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni

Vierailija
01.10.2024 |

Olen 34-vuotias.

Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.

Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.

Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.

Ap

Kommentit (314)

Vierailija
1/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutukaa ja muuttakaa johonkin maalle. Siellä saa olla rauhassa.

Vierailija
2/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Youtubesta Karpon ohjelmaa niin huomaat, että ihan turhaan valitat.

Vierailija
4/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhteiskunta" on ehtinyt pettää jo monta sukupolvea. 80-luvulla oli töitä, mutta palkat pieniä ja asuntolainojen korot olivat kamalia. 90-luvulla sai asuntoja halvalla, muttei ollut töitä. 00-luvulla taas toisinpäin. 10-luku oli mitäänsanomatonta taaperrusta taloudellisesti ja 20-lukua on riivannut korona, Venäjä jne.

Eli miksi yhteiskunta on pettänyt juuri sinun sukupolvesi?

Vierailija
5/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa. 

Sotien jälkeen ikärakenne ja sosiaalimenot olivat aivan erilaisia kuin nykyisin. Lapsia ei ole syntynyt tarpeeksi ja terveydenhoito pitää ihmiset hengissä liian pitkään, mikä on sekä taloudellisesti, että sosiaalisesti mahdoton yhtälö.

Vierailija
6/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojasta sukupolvi paranee.

Vierailija
7/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut samaa. Tosin en asu pk-seudulla. 

Vierailija
8/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Itse synnyin 1987 ja asiani ovat oikein hyvin. Valtio voisi toki vähän vähempi verottaa, mutta muutoin hommat kunnossa ja töitä riittää!

Vierailija
9/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viisikymppinen ja sain kuulla koulussa samaa mantraa. "Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, niin teidän revitään töihin." 

Ei revitty. Kun olin lukiossa tuli ysärin lama, eikä siitä olla toivuttu vieläkään. Työttömyys on pysynyt korkealla siitä lähtien. Väliaikaiset leikkaukset eivät jääneet väkiaikaisiksi, vaan niiden päälle on tehty uusia leikkauksia.

Osalla porukasta meni kivasti Nokian nousun ja it-kuplan myötä, mutta se riemu ei kauaa kestänyt.

Vierailija
10/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36 ja kokemus täysin kuvaamasi kaltainen.

Vierailija
11/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu pk-seudulla, lapsia on monta ja rahaa jää, vaikka elää omakotitalossa.

Oma valinta asua paskalla alueella.

Vierailija
12/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tabu, josta ei saa puhua: vanhukset eivät uskalla kuolla/heidän läheisensä eivät halua vanhuksen kuolevan. Meidän terveydenhoito pullistelee +80 v potilaita, joille tehdään vielä isojakin leikkauksia ja hoitoja eliniän pidentämiseksi ja sen parantamiseksi. Sitten lapset, nuoret ja työelämässä olevat jäävät hoitamatta, kun hoidetaan näitä vanhuksia. Miksi kukaan ei sano, että kyllä se kasikymppinen on jo elämää nähnyt riittävästi ja jos terveys ei enää kestä, niin on aika kuolla?

Ikäihmisille ei varmana tehdä leikkauksia, sillä niissä on suuri riski kuolla tai saa kiputiloja entisestään. Älä keksi päästä noita. 

Vierailija
13/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on pettänyt kaikki ne, jotka eivät kuulu ylälkuokkaan syntyperänsä vuoksi. Vähät työt menee suhteilla. Kovat on palkat yläpäässä ja nousevat hintakehityksen mukana. Kehitysmaaksi muutumme. Pukkaa ko sisällissotaa. 

Vierailija
14/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä aloittajan asennetta.

Ihan jos miettii maailman tapahtumia, joihin Suomi ei ole ollut osallinen mutta jotka kuitenkin vaikuttavat meihin välillisesti. Yheiskunta "petti" varmasti sotasukupolvetkin tai heidän edeltäjänsä, mutta mihin nuo saivat kestovalittaa. En sano että ilmeetön raataminen olisi tavoiteltava ihanne, mutta nykyinen tyytymättömyyden ja lapsellisen vertailun kulttuuri (netissä) on jotain ihan älyvapaata. Nyt hei eletään kehnoa aikaa, pääsikö tätä kukaan valitsemaan! Itse olen viisikymppinen monella tapaa osaton ja silti perustyytyväinen kerrostalorauhastani ja vakityöstäni. Miksi juuri minun pitäisi saada se omakotitalo? Omistusasunnon saatan periä joten tuossa olen onnekas.

Siitä samaa mieltä, että pk-seutu ei ole tällä hetkellä se paikka jossa itsekään haluaisin asua muualta tulleena, mutta tiedän lähteväni täältä ehkä jo lähivuosina. Alkaisin lapsiperheenä miettiä voisiko asua kehyskunnassa tai jos mahdollista, muuttaa muualle Suomeen. Moni tekee nykyään noin jos vain kykenee. Ainahan täällä on eläminen kalliimpaa ollut verrattuna muuhun maahan, mutta sitten palkatkin paremmat.

Vierailija
15/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotien jälkeen ikärakenne ja sosiaalimenot olivat aivan erilaisia kuin nykyisin. Lapsia ei ole syntynyt tarpeeksi ja terveydenhoito pitää ihmiset hengissä liian pitkään, mikä on sekä taloudellisesti, että sosiaalisesti mahdoton yhtälö.

Sotien jälkeen juurikin syntyi paljon lapsia. 

Vierailija
16/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo sama koskee 10 ja 20 vuotta vanhempiakin. Nykyään kai nuorille ei niin suoraan valehdella, mutta toki jotain toivoa kai koitetaan pitää yllä.

Vierailija
17/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat rahat on jaettu jo... Ne ketkä keksivät tämän systeemin omistavat lähes kaiken joten turha kai aaltoja vastaan on mennä? Olemme muurahaisia typerässä systeemissä jossa vahvimmat voittavat ja orjat tekevät työnsä, jos tekevät.

Kela maksaa tasan tarkkaan sen millä elät ja onneksi maksaa...

Vanhin ammatti elättää yli varojen joten elä aallossa

Vierailija
18/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset nielevät yhteiskunnan resurssit. Eläkkeet ja hoitomenot ovat valtavat. Eläkemaksujen aiheuttamat korkeat palkan sivukulut aiheuttavat sen, että palkat ovat pieniä ja työttömyys korkealla. Kaikkialta täytyy säästää esim. koulutuksesta, mikä lisää kurjistumisen kierrettä. Hyvinvointivaltion ylläpitäminen on mahdotonta tällä väestöpohjalla. 

19/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan lupaa kenellekään mitään eikä tämä yhteiskunta ole kenellekään velkaa mitään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
20/314 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että aika moni aikuistuttuaan katsoo taaksepäin ja näkee lapsuutensa aikakauden parempana kuin nykyajan. Joskus näin voi toki ollakin, mutta elämä lapsen näkökulmasta on aivan erilaista kuin aikuisen. Jos olet 34-vuotias, olet syntynyt juuri ennen 90-luvun alun pahaa lamaa (joka oli pahempi kuin vuonna 2008). Voi olla, että vanhempasi tai heidän sukupolvensa muistavat 90-luvun aivan eri tavalla kuin sinä. 

Myös kulutustottumukset ovat muuttuneet. Kun olin lapsi ihanalla 80-luvulla, edes keskiluokalle ei ollut mitenkään tavallista käydä kahviloissa ja ravintoloissa usein, matkustaa ulkomailla, ostaa uutta elektroniikkaa joka vuosi, käydä useissa maksullisissa harrastuksissa tai ylipäätään ostaa turhaa, esim. uusia vaatteita. Mun on nyt helppoa sanoa, että kun oli niin iso talo lapsuudessa, mutta siihenpä ne vanhempien rahat menivätkin. Itse käytän rahaa eri tavalla, mutta tiedosta, että kyse on ainakin osittain omista valinnoista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi