Pentulive 2024 official, bordercolliet.<3
Uusi pentulive alkaa 25.10, ja tällä kaudella pääsemme seuraamaan bordercollieiden elämää!<3 Todella fiksu ja kiinnostava rotu. Näistä pennuista tulee varmasti melkoisia viikareita. :)
Kommentit (11738)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin lykkääntyy seuraavan koiran hankinta entisestään kun tätä katsoo. 😢 En halua tukea tuontapaista kasvatusta, olen liian empaattinen.
Mitä ihmeen "tuontapaista"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin lykkääntyy seuraavan koiran hankinta entisestään kun tätä katsoo. 😢 En halua tukea tuontapaista kasvatusta, olen liian empaattinen.
Se provosoi !!
Ei nuo pennut ainakaan huonokuntoisia ole. Sen verran ovat kyllä pippurisia ja päättäväisiä noissa hommissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä, mikä koiran voinnissa on muka vikana. Eikö ihmiset ole ennen nähneet koiraemoa ja pentuja?
Koiran normaali hengitystiheys on 15-30 kertaa minuuttiin. Loimulla se on viime päivinä ollut keskimäärin jotain 120.
Koirat läähättävät useita vuorokausia synnytyksen jälkeen. Niinhän Möpsökin teki ja silloinkin monet huolestuivat että se on varmasti kipeä kun läähättää. Se ei kuitenkaan yksin ole vielä merkki mistään muusta kuin että synnytys ja imetys ovat rasittavia koiralle. Niinhän ne ovat ihmisellekin.
Niin, koira on kipeä eikä selkeästi saa tarpeeksi kipulääkettä. Varmastihan kymmenen ison pennun jälkeen jälkisupistukset ovat kovat ja paljon pahemmat kuin jos kohdun olisi tarvinnut kasvaa majoittamaan vain viisi pentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se provosoi !!
Voin hyvin olla tarkentamatta. Varmasti ärsytän kovastikin kaikkia niitä lukuisia koirankasvattajia, jotka eivät toimi eläinten hyvinvoinnin näkökulmasta. Mutta se on mielestäni hyvä merkki, silloin ei vielä ole sydän täysin paatunut.
Oikeastaan tämä on hyvä juttu, että tulee se asia esiin, että eläinten kanssa eläminen ei ole pelkästään söpöilyä. Eläimillä on eläinten luonto, ei kannata inhimmillistää. Söpöjähän nuo pennut ovat ja emo huolehtivainen. Eikä kaikki mene eläimelläkään kuten Strömsöössä, vaikka ihminen yrittää parhaansa.
Vilkaisin liveen. Siellä Loimu ihan rauhallisena silmät kiinni ja muutama pentu nisällä
Loput pennut siististi rivissä nukkuu 🙂
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se luonnossakin tapahtuu että astumisia tehdään useita ja sitten joillakin lajeilla ei enää edes tavata.
Ihmisilläkin yleinen tapa alimmissa sosiaaliluokissa.
Miten ne näyttää jo niin isoilta.
Tapaako koiraisä koskaan jälkeläisiään? Ja haistaisiko se ne omikseen jos tapaisi?
Vierailija kirjoitti:
Minusta siinä nyt tapahtui vain se että pentu lähti kiipeämään vähän väärästä paikasta ja emo nosti pennun niskavilloista pois.
Enemmän kiljui yksi pentu jossain kohtaa kun se eksyi vähän joukosta eikä meinannut löytää muun porukan luo. Kiljui kuin olisi päätä leikattu hetken aikaa.
Ei emo nostanut siinä niskavilloista, kuin jossain Disney-elokuvassa. Vaan Loimu näykkäisi, täysin ilman syytä, pään lähelle tulevaa pentua ja teki sen kaksi kertaa.
Tämmöistä terävyyttä on bordercollieissa, täysin varoittamatta ja ilman syytä nopeasti purevat. Oma koirani teki yllättäen pennuilleen samaa ja ei jäänyt yhteen kertaan, vaan emo vaati jatkuvaa tarkkailua. Pentue oli sen ensimmäinen ja viimeinen, ei ole tervettä purra omaa pentua. Suomessa bordercollie on myös tappanut pentunsa 🙁
Mun suosikki pikkumusta on tissillä 🥰
Vierailija kirjoitti:
Tapaako koiraisä koskaan jälkeläisiään? Ja haistaisiko se ne omikseen jos tapaisi?
Tuskinpa se mitään tajuaisi. Tai mistä sen tietää. Kyllähän luonnossa on niin ihme juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä ymmärrä, mikä koiran voinnissa on muka vikana. Eikö ihmiset ole ennen nähneet koiraemoa ja pentuja?
Koiran normaali hengitystiheys on 15-30 kertaa minuuttiin. Loimulla se on viime päivinä ollut keskimäärin jotain 120.
Koirat läähättävät useita vuorokausia synnytyksen jälkeen. Niinhän Möpsökin teki ja silloinkin monet huolestuivat että se on varmasti kipeä kun läähättää. Se ei kuitenkaan yksin ole vielä merkki mistään muusta kuin että synnytys ja imetys ovat rasittavia koiralle. Niinhän ne ovat ihmisellekin.
Niin, koira on kipeä eikä selkeästi saa tarpeeksi kipulääkettä. Varmastihan kymmenen ison pennun jälkeen jälkisupistukset ovat kovat ja paljon pahemmat kuin jos kohdun olisi tarvinnut kasvaa majoittamaan vain viisi pentua.
Ensin teetätetään niin iso pentue, ettei emo saa kaikkia imetettyä. Sitten annetaan prolaktiinia piikillä ettei pennuille tarvitse antaa korviketta. Lääkkeen sivuvaikutuksena koira ripuloi. Ripuloivalle koiralle taas ei voi antaa tulehduskipulääkkeitä kun ruuansulatuskanava on rikki. Koira on kovissa kivuissa siksi, että sillä on teetätetty niin iso pentue että jälkisupistuksetkin ovat armottomat.
Mä rn nyt oikein näe, mikä tässä hommassa on luonnollista tai sellainen normaali näin tää menee luonnossakin -juttu.
Minä melkein jo aika hyvin tunnistan pennut.
Pikkumusta
Pyllypilkku musta
Sydänpää
Harmaa
Vaaleanruskeat 1 ja 2
Melkein koko ruskea
Loput kolme menee sekasin.
Jotenkin huvittaa tää yks vinkupelle täällä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittaa tää yks vinkupelle täällä.
Kyllä täällä on useampi bordercollieista, kasvattamisesta ja koirien terveydestä sekä hyvinvoinnista ymmärtävä asiantuntija. Katos sellaiseksi voi päästä ilman lääkärin papereitakin 😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monennetkohan pennut Loimulla on nyt menossa (kun tuossa edellä joku sanoi, että on aiemminkin synnyttänyt)? Minua huolestuttaa todella tuon Loimun olotila. Tuollakin Pentuliven chatissa ramppaa jatkuvasti kaikenmaailman asiantuntijoita (eläinlääkäri yms), niin luulisi, että alkaisivat jo kiinnittää huomiota Loimun vointiin ja etenkin, jos sille on teetetty jo ties kuinka monet pennut. Kyllä tuollaisessa on jo tehtailusta kyse (jos on monet pentueet synnyttänyt), niin jonkun ulkopuolisen pitäisi viheltää koko homma poikki, että emoraukka pääsisi jo moisesta ruljanssista.
Ensimmäiset pennut. Tuo toistuva pennutus on muuten syynä siihen, että roturekisteriin kelpaa yhdestä emosta korkeintaan viisi pentuetta. Toki härskeimmät tekevät sitten niitä rekisteröimättömiä pentueita oheen.
Minulla tekee pahaa tuo pentueid
Jos mie oisin Loimu, en vilkasis uroksiin päin pitkään aikaan.😄 Tai vaatisin e-pillerit.
Ei pentueen kokoa voi tuosta vain päättää että joku tietty määrä olisi sopivin. Joku rodun keskiarvo on.
Mees nyt trolli muualle höpisemästä.