Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät noudata ohjeita?

Vierailija
01.10.2024 |

Onko tämä jokin nykypäivän vitsaus vai ovatko ihmiset aina olleet tällaisia, etteivät kehotuksesta huolimatta lue lyhyitäkään ohjeita eivätkä osaa esimerkiksi katsoa mallia entisestä, jotta voisivat tehdä jonkin asian?

Törmään aivan jatkuvasti työssäni tähän, että vaikka kuinka selkeästi ja lyhyesti yritän ohjeistaa asiakkaita ja työtiimiä: "Laita paperi x punaiseen mappiin, merkitse excelliin asia xx (katso mallia syyskuun excellistä), lähetä tämän jälkeen lasku Maija Meikäläiselle osoitteeseen xxx"

Viimeistään muutaman päivän päästä saan viestin: "Laitoin sen paperin siniseen kansioon, kuinka merkitsen asian excelliin, lähetin laskun Kaisa Kesäsijaiselle mutta olisiko se sittenkin siis pitänyt lähettää Kaisa Kesäsijaiselle?! Voitko hoitaa asian heti!!! On kiire!!!"

Tajuavatko ihmiset, kuinka paljon menee aikaa tällaisten asioiden hoitamiseen ja selvitelyyn? Tässä nyt toista päivää rupean soittelemaan ja selvittelemään sitä laskua, joka heti pitäisi saada maksuun, mutta oli lähetetty selkeästä laskutusohjeesta huolimatta aivan väärälle taholle. Voi vttu.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä. Laitan kissan kokoisilla kirjaimilla lapun, että tätä ei saa käyttää,ei toimi. Odotellaan huoltoa. Silti sitä yritetään käyttää. En tiedä pitäskö itkeä vai nauraa.

Vierailija
2/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi näköjään lähetetty väärin kirjoitettuun nimeen itse kommentin kirjoittajankin toimesta, kun virheitä näyttää tekevän : 

" Laitoin sen paperin siniseen kansioon, kuinka merkitsen asian excelliin, lähetin laskun Kaisa Kesäsijaiselle mutta olisiko se sittenkin siis pitänyt lähettää Kaisa Kesäsijaiselle?! "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ohjeita ja määräyksiä tulee jatkuvasti lisää ja kaiken lisäksi ne muuttuvat koko ajan.

Ei auta jos sinä sanot, että tee näin. Koska viime viikolla opetettiin tekemään noin. Ja sitä enne tehtiin kaksi vuotta vielä eri tavalla mikä iskostui ihmisten päähän.

Vierailija
4/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin huoltoyhtiöllä töissä. Vaikka kuinka selkeästi kissan kokoisilla kirjaimilla tehdyn ilmoituksen laittoin rappukäytävän ilmoitustaululle & sama lappu jaettiin jokaiseen postilaatikkoon, niin aina tuli useita soittoja, että "kun ei tästä ole mitään tiedotettu!".

Jos lapussa luki esimerkiksi: Patterien huoltotyöt tehdään maanantaina 30.9. klo 12-16, niin puhelin soi useita kertoja: Milloin tulette, mihin aikaan tulette, tuletteko siis perjantaina, tulette varmaan heti aamulla...

Laskutuksesta ja siihen liittyvästä en sano mitään.

Uskoni ihmisten ymmärrykseen mureni tuossa työssä. 

Vierailija
5/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä johtuu siitä, että väärintoimimisesta ei seuraa mitään. Työskentelen finassialalla sisäisen valvonnan parissa ja voin sanoa, että ainakin täällä henkilökohtainen sanktiouhka (uhka bonusten ja lisien menetyksestä) tehokkaasti ohjaa toimimaan oikein. Nimittäin jos tarkastuksessa löytyy mokia yli tietyn rajan, palkkoita ei makseta ollenkaan.

Vierailija
6/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin huoltoyhtiöllä töissä. Vaikka kuinka selkeästi kissan kokoisilla kirjaimilla tehdyn ilmoituksen laittoin rappukäytävän ilmoitustaululle & sama lappu jaettiin jokaiseen postilaatikkoon, niin aina tuli useita soittoja, että "kun ei tästä ole mitään tiedotettu!".

Jos lapussa luki esimerkiksi: Patterien huoltotyöt tehdään maanantaina 30.9. klo 12-16, niin puhelin soi useita kertoja: Milloin tulette, mihin aikaan tulette, tuletteko siis perjantaina, tulette varmaan heti aamulla...

Aamu voi olla jonkun mielestä klo.12.00. Joskus näissä lapuissa myös lukee, että jos tämä aika ei käy niin ottakaa yhteyttä. Tämä käsittää myös sen, että mikäli jonkun luokse ei voi mennä klo.14-16 niin asunnossa käynnin ajankohdan voi sopia erikseen. On kyllä lisävaiva, mutta järjestetävissä oleva asia. Tulette varmaan heti aamulla voi olla toteava kysymys sille pitääkö aikaa muuttaa vai ei.

Vierailija
7/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selität liian vaikeasti, nopeasti ja monilauseisesti. Yleensä ihminen muistaa juuri ja juuri yhden lauseen jossa on kaksi sanaa ja hitaasti sanottuna, ei liian hitaasti. Tee lyhyitä ohjelappusia jossa yhdessä on 3 (tai 4) osaa vaikka 1 2 3 tai sähköpostiin ne ohjeet suoraan. Älä anna vaikeita tehtäviä, ellei ole tottunut siihen, ehkä ihmisillä on muita kiireitä. Tai joku viestiohje. Muistilappu. Älä oleta että sanomisen jälkeen kaikki muistetaan. 

Vierailija
8/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun usein istumaan sairaalan odotushuoneessa. Havaintojeni mukaan on kahdenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka sisälle tullessaan alkavat etsiä ympäristöstä infotauluja, lappuja, ohjeita, katselevat ympärilleen. Ja sitten on niitä, jotka ovesta sisään rynnättyään hyökkäävät kysymään ensimmäiseltä henkilökunnan näköiseltä tai menevät paukuttamaan lähintä ovea palvelua vaatiakseen, pää ja silmät eivät hetkeäkään etsi luettavaa tietoa.

Vierailija
9/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun usein istumaan sairaalan odotushuoneessa. Havaintojeni mukaan on kahdenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka sisälle tullessaan alkavat etsiä ympäristöstä infotauluja, lappuja, ohjeita, katselevat ympärilleen. Ja sitten on niitä, jotka ovesta sisään rynnättyään hyökkäävät kysymään ensimmäiseltä henkilökunnan näköiseltä tai menevät paukuttamaan lähintä ovea palvelua vaatiakseen, pää ja silmät eivät hetkeäkään etsi luettavaa tietoa.

Liian paljon kylttejä ja tuntematon paikka. Itse ainakin menen sairaalassa suoraan infopisteelle ja kysyn missä tämä paikka on. Selvää ja helppoa.

Vierailija
10/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian paljon kylttejä ja tuntematon paikka. Itse ainakin menen sairaalassa suoraan infopisteelle ja kysyn missä tämä paikka on. Selvää ja helppoa.

Mille infopisteelle, kun sellaista ei joka paikassa ole? Se ensimmäinen ovi tai luukku, jonka näet, ei todennäköisesti ole infopiste. Tätä näkee joka kerta. 

Itse kun menen sairaalaan, katson kotiin tulleesta infokirjeestä, mihin minun pitää mennä ja miten ilmoittautua. Menen sinne ja löydän heti ovelta sisäänkirjautumislaitteen. Piippaan siihen joko ajokortin tai sen infokirjeen viivakoodin. Saan kuitin, jossa lukee minne seuraavaksi. Menen seuraavaan paikkaan ja piippaan sen kuitin, saan taas lisäinfoa minne suunnata jne. Sinä sen sijaan jumitat jossain luukulla häiritsemässä henkilökunnan töitä, etkä todennäköisesti ole tullut edes oikeasta ovesta sisään, koska et vaivautunut lukemaan ohjeita tai et ymmärtänyt lukemaasi..

Vierailija
11/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten ihmiskunta on yleensä selvinnyt tähän asti. Tuntuu että lukutaito ja erityisesti luetun ymmärtäminen on kadonnut kokonaan. Samaa asiaa saa jankata töissä päivästä toiseen ja ei mene perille. Kun yritän hoitaa omia asioitani niin ei mene yhdellä kertomalla perille. Samaa asiaa saa hoitaa viikko- ja kuukausitolkulla. Aikaa tuhlautuu ihan turhaan. 

Vierailija
12/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät välttämättä ymmärrä niitä ohjeita sen paremmin suullisesti kuin kirjallisestikaan. Kun on tyhmä, ei siinä ole juuri mitään tehtävissä. Aina voi tietysti käskyttää, mutta sitten alkaa alaleuka väpättää ja tulee paha mielii ikävästä kohtelusta, riippumatta siitä onko se omaksi parhaaksi tai jopa turvallisuuskysymys. Vähemmällä pääsee kun antaa idarin hakata päätään seinään.

Vierailija
13/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille infopisteelle, kun sellaista ei joka paikassa ole? Se ensimmäinen ovi tai luukku, jonka näet, ei todennäköisesti ole infopiste. Tätä näkee joka kerta. 

Itse kun menen sairaalaan, katson kotiin tulleesta infokirjeestä, mihin minun pitää mennä ja miten ilmoittautua. Menen sinne ja löydän heti ovelta sisäänkirjautumislaitteen. Piippaan siihen joko ajokortin tai sen infokirjeen viivakoodin. Saan kuitin, jossa lukee minne seuraavaksi. Menen seuraavaan paikkaan ja piippaan sen kuitin, saan taas lisäinfoa minne suunnata jne. Sinä sen sijaan jumitat jossain luukulla häiritsemässä henkilökunnan töitä, etkä todennäköisesti ole tullut edes oikeasta ovesta sisään, koska et vaivautunut lukemaan ohjeita tai et ymmärtänyt lukemaasi..

Äly hoi. Jos on infopiste, niin sille mennään. Jos ei ole niin voi kysyä henkilökunnalta mikäli ei tiedä.

Äly hoi. Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole samanlaisia edellytyksiä suuntavaiston ja hahmottamisen kanssa. Menetkö v**tuilemaan vanhukselle joka ei osaa tehdä noita sinun kertomiasi asioita. Tai pää pyörällä lääkkeiden tai stressin vuoksi olevalle ihmiselle.

Vierailija
14/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun menen sairaalaan, katson koti

Ainakin niissä paikoissa missä olen itse joutunut käymään on ollut joko infopiste tai ilmoittautuminen ihan ensimmäisenä luukkuna, joten jos en tiedä minne mennä, tai missä se osasto jonne minun pitäisi mennä sijaitsee, niin kävelen siihen kysymään.

Vierailija
15/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tapaus on erilaisensa. Välilä kyse on siitä, että ohjeet on annettu väärin, välillä informaation vastaanottajassa on vikaa. Ylipäätään informaation viestittäminen niin että asia tulee yksiselitteisesti selväksi niillekin jotka eivät ole prosessia miettineet, ei ole ihan yksinkertaista. 

Lisäksi jos ohjeet antaa tänään, voit olla varma että jos asia ei ole ajankohtainen juuri nyt, kukaan ei kuukauden päästä muista että asiasta ylipäätään on ollut puhetta.

Vierailija
16/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, että ärsyttää. Mutta se mutta tulee tässä: Itse soitan aina ilmoituksesta huolimatta huoltoilmoituksen numeroon, koska täytyy saada tarkka kellonaika ja sovittava etukäteen monelta tulee asuntooni. Asun yksin ja minulla on vahtikoira. Teen pääasiassa etänä, mutta täytyy ajoittaa kokoukset jne. huoltokäynnin mukaan. En myöskään halua, että koirani säikäyttää/puree huoltomiestä. Muuten leppoisa tapaus, mutta kotia ja minua suojelee. Huoltotöiden aikana saa olla takapihalla. 

Vierailija
17/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä ei lue saamiaan ohjeita. 

Vierailija
18/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset oo robotteja, jotka tekee vaan käsketyn asian. Ihmiset on ihmisiä, eikä ole tehty tottelemaan jatkuvasti ulkopuolelta tulevia komentoja.

Vierailija
19/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ihmisistä ei lue saamiaan ohjeita. 

Me odotettiin talon päässä olevalla parkkipaikalla. Kesäloma ja kaikki ihanaa niin luin siitä seinästä ohjeen. Varo putoavaa lunta. Nauroin oikein ääneen kun noudatin siinä ohjetta.

Vierailija
20/27 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kylttejä ja varoituksia on liian paljon. Niitä ei enää edes huomata. Moniko autoilija esimerkiksi huomio hirvivaara merkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme