tupakoinnin lopettaminen
Olen jo joitain vuosia polttanu ja aina ajatellu et ei se lopettaminen niin vaikeeta voi olla:D Todellisuus iski kun loppukesällä tuli ajatus että haluis lopettaa mut tuntuu lähes mahottomalta. Muutaman kerran oon nyt yrittäny mut joka kerta retkahtanu muutaman päivän tai viikon jälkeen.
Kaipaisin vinkkejä tupakoinnin lopettaneilta, että miten ootte siinä onnistunu?:)
Kommentit (29)
Helpompaa mitä siitä sanotaan.Tsemppiä lopetukseen!
Lopetin 20 vuotta sitten. Minä vain päätin, etten ainakaan halua mitään tupakasta johtuvia sairauksia ja siihen se tupakointi jäi. En retkahtanut yhtään kertaa ja nykyään aivan yököttää tupakan haju ja varsinkin tyypit, jota on just käyneet kessulla.
Itse lopetin kymmeniä kertoja ja heitin röökit roskikseen, ja sitten taas parin päivän kuluttua ostin uudet. Lopettaminen oli todella vaikeaa ja vei pari vuotta. Mitä nopeammin saat sen myrkyn pois elämästäsi niin sen parempi!
Itselläni auttoi kaksi asiaa:
1) vähän pidempi ulkomaan reissu (muistaakseni 10 päivää) paikkaan missä tupakkaa ei ollut helposti saatavilla. Oltiin siis aika korvessa. Unohdin ottaa tupakat mukaan kun luulin että kyllä siellä joku kioski on. Sitten olin sen ajan ilman röökiä ja sillä pääsin pahimman yli. Ei se loppujen lopuksi ollut niin vaikeaa kun tiesi ettei ole mahdollisuutta saada tupakkaa mistään. Huomattavasti vaikeampaa olisi ollut jos kadun toisella puolella olisi ollut kauppa josta saisi askin.
2) samoihin aikoihin innostuin pitkän tauon jälkeen liikunnasta, ja kun lopetin tupakan niin huomasin hyvin konkreettisesti miten paljon paremmin treeni kulki ja miten paljon paremmalta olo tuntuu ilman savua keuhkoissa. Lopulta tämä johti siihen, että heilahdin toiseen ääripäähän. Moneen vuoteen en voinut sietää ollenkaan tupakan hajua, ei siksi että olisin himoinnut sitä, vaan koska se haisi nenässäni niin äärettömän kuvottavalle.
Lopettaminen oli ylsi parhaista asioista mitä olen hyvinvointini eteen tehnyt. Suosittelen ehdottomasti vaikka tie onkin vaikea.
oho vaustaksia on tähän asti tullu aika paljon et kiitän tällee yleisesti kaikkia vinkeistä!:D toivottavasti näistä löytyy itelle toimiva keino:)
ap
Minä lopetin 40 v. kestäneen tupakointini vieroituslääkkeen avulla 3 v. sitten ja reseptin lääkkeeseen sain julkisesta terveydenhuollosta. Kävin terveystarkastuksessa ja siinä yhteydessä sain tietoa tästä vieroituslääkemahdollisuudesta. Sen jälkeen kaikki sujui melko helposti, kun päätös lopetuksesta syntyi ja lääkityksen ohjeen mukaisesti merkkasin kalenteriin päivän jolloin en enää polta. Kuurin alussa oli pahoinvointia, mutta se oli ohimenevää. Samaan aikaan tupakoinnin lopetuksen kanssa tein elämäntapamuutosta eli muutin ruokavalion, aloitin liikunnan ja pudotin painoa ja nämä muutokset sopivat hyvin tupakoinnin lopetuksen yhteyteen. Koska tein elämääni kahta suurta muutosta saman aikausesti en tullut kiinnittäneeksi kumpaankaan liikaa huomiota. Tupakoinnin lopetukseen minua motivoi eritysesti rahan säästyminen (300 eur/kk) ja painon pudotukseen motivoi terveydentilan kohentuminen ja lääkitykseltä välttyminen. Tupakointi loppui minulta tyystin ja pudotetut kilotkaan (20 kg) eivät ole tulleet takaisin.
Mikä lääke on määrätty kahdessakin eri kommentissa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke on määrätty kahdessakin eri kommentissa?
Champix
Olen periaatteessa lopettanut mutta poltan muutaman silloin kun juon. Olen kuitenkin siinä määrin irti tupakasta etten voisi selvinpäin koskaan edes harkita polttavani
Höpö höpö,riittää kun et NYT polta älä mieti pidemmälle! Laita tupakkiaskin hinta talteen joka päivä ja pian lähdet kiitos reissulle etelään viikoksi pariksi!