Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatelkaa jos nyt olisi talviaika, aurinko laskisi jo kuudelta iltaisin

Vierailija
30.09.2024 |

Nyt aurinko laskeen noin klo 19 Suomesa, esim keskisuomelle näyttää 19.03. Kesäajan ansiosta vielä jonkun verran riitää valoa illoille eikä tarvi iltojen vapaa-ajalla liikkua/harrastaa pimeässä.

Jotkut kuitenkin haluaisi ympärivuotisen talviajan, tarkoittisi että jo klo 18 pimenisi eikä arki-illoille jäisi juurikaan valoa enää. Toki aamut olisi vähän valoisampia mutta enpä ole keksinyt syytä mitä iloa siitä on kun useimmat joko töissä/koulussa tai nukkuu vielä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pirteimmilläni silloin kun on pimeä. Pimeys on ihanan rauhoittavaa.

Mut mulle ehkä sopisikin yötyö. Ei vain ole sopivaa alaa riittävän hyvällä palkalla.

Vierailija
22/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa piemenee iltaisin ihan keskellä kesääkin, en pidä illan pimenemistä mitenkään outona. Enemmänkin ärsyttää Suomen kesäyöt, kun aurinko holottaa pitkin yötä, eikä pysty nukkumaan (ulkona). On mukavaa, että aurinko näkyy päivisin kyllä, kohtahan sitä ei juuri näe riippumatta siitä, kummassa ajassa mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun aikaan on jo neljältä pimeää, joten lisätunti olisi talvella parempi. Siis kesäaika.

Vierailija
24/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi jostain syystä kuvittelee, että jos jäätäis pysyvään kesäaikaan, niin tammikuussa edelleen olisi 9-21 aurinkoista kuin kesällä konsonaan. Tyhmät.

Vierailija
25/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään talviaikaa. On vain keinotekoinen ja älytön "kesäaika" ja normaaliaika. 

Keinotekoinen keksintö on se että auringon pitäisi olla etelässä klo 12.

Kesäaika sopii PALJON paremmin nykyihmisen vuorokausirytmiin. Esim tänä syksynä en ole kertaakaan herännyt niin aikasin että olisi pimeää (olen töissäkäyvä), pimeät illat taas haitanneet käytännössä joka päivä.

Mua haittaa joka ikinen kesä tämä väärässä ajassa oleminen. Illalla ei pysty nukkumaan ajoissa kun on liian valoisaa myöhään yöhön. Kesäaika on siksikin järjetön, että meillä olisi valoisaa muutenkin mutta kellojen siirtelyllä vaan pahennetaan sitä. Erityisesti työssä käyvälle kesäaika sopii huonosti. Ei saa nukuttua ja kesä menee valvoessa ja väsyneenä.

Vierailija
26/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään talviaikaa. On vain keinotekoinen ja älytön "kesäaika" ja normaaliaika. 

Keinotekoinen keksintö on se että auringon pitäisi olla etelässä klo 12.

Kesäaika sopii PALJON paremmin nykyihmisen vuorokausirytmiin. Esim tänä syksynä en ole kertaakaan herännyt niin aikasin että olisi pimeää (olen töissäkäyvä), pimeät illat taas haitanneet käytännössä joka päivä.

Mua haittaa joka ikinen kesä tämä väärässä ajassa oleminen. Illalla ei pysty nukkumaan ajoissa kun on liian valoisaa myöhään yöhön. Kesäaika on siksikin järjetön, että meillä olisi valoisaa muutenkin mutta kellojen siirtelyllä vaan pahennetaan sitä. Erityisesti työssä käyvälle kesäaika sopii huonosti. Ei saa nukuttua ja kesä menee valvoessa ja väsyneenä.

Hyvä tietää, että kesällä on yötä päivää valoisaa kesäajan takia.

Vierailija
27/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulunaaikaan jo n14-15 aurinko laskee. joo moni käy aamujuoksulla jo 4-6 aikkaan,,ei kaikki nuku.

pimeys upeeta. 

Vierailija
28/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa ku laskisi aikaisemmin. Oon saanut kesällä niin yliannostuksen valoa ja hellettä. Olisi ihanaa kun olisi pimeää. Päivät ovat aivan liian pitkiä. Mulle riittäisi 2h valoa päivässä ja sekin tuntuu pitkältä, kun on nii kauhean kirkasta

Huh,huh !😒

Vierailija
29/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika ja talviaika on aivan yhtä keinotekoista. Normaaliajassa eläminen loppui aikavyöhykkeiden käyttöön, jos se määritellään sen mukaan, että keskipäivä on silloin kun aurinko on korkeimmillaan.

Sanomattakin pitäisi olla selvää, että Aurinko ei voi olla samaan aikaan korkeimillaan Ahvenanmaalla ja Ilomantsissa, vaikka samassa kellonajassa mennään.

Vierailija
30/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että normaaliaikana on keskipäivä klo 12, ei ole mikään luonnonlaki vaan ihmisen keksimä sääntö. Sitä paitsi harvassa paikassa on normaaliaikanakaan keskipäivä eli aurinko korkeimmillaan etelässä tasan klo 12 nykyisten aikavyöhykkeiden takia. Esimerkiksi kaikkialla Suomessa kello on samaan aikaan 12, mutta todellisuudessa Itä-Suomessa keskipäivä on parikymmentä minuuttia aikaisemmin kuin Länsi-Suomessa.

Vierailija
31/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihanaa ku laskisi aikaisemmin. Oon saanut kesällä niin yliannostuksen valoa ja hellettä. Olisi ihanaa kun olisi pimeää. Päivät ovat aivan liian pitkiä. Mulle riittäisi 2h valoa päivässä ja sekin tuntuu pitkältä, kun on nii kauhean kirkasta.

Oletko vampyyri? Ihminen, voidakseen hyvin tarvitsee auringonvaloa.

Vierailija
32/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopassa piemenee iltaisin ihan keskellä kesääkin, en pidä illan pimenemistä mitenkään outona. Enemmänkin ärsyttää Suomen kesäyöt, kun aurinko holottaa pitkin yötä, eikä pysty nukkumaan (ulkona). On mukavaa, että aurinko näkyy päivisin kyllä, kohtahan sitä ei juuri näe riippumatta siitä, kummassa ajassa mennään.

Kyllä Etelä-Suomessa, jossa suurin osa suomalaisista asuu, on kesä-heinäkuussakin keskiyön aikoihin aurinko muutaman tunnin horisontin alapuolella ja ainakin hieman hämärää, mikä varmaan riittää helpottamaan monien nukahtamista. Toki aurinko nousee silloin Etelä-Suomessakin jo aikaisin aamuyöllä. Ja kyllä vastaavasti aurinko näkyy Etelä-Suomessa joulukuussakin useiden tuntien ajan keskipäivällä, mikäli vain sattuu olemaan pilvetöntä.

Vierailija
33/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne on yleensä niitä vähä-älysiä persujuntteja jotka ei muutenkaan tajua mistään mitään jotka toivoo jatkuvaa talviaikaa.  

SE on NORMAALIAIKA!

Nyt kesä-aikana, jos heräät kello 6:00 lähteäksesi töihin kello 7:00, niin se on oikeasti vasta 5:00 kun heräät ja 6:00 kun aloitat työt!

Oo nyt jo urpo hiljaa. En käy töissä ni ei kiinnosta paljon vidduakaan mihin aikaan aurinko nousee :DDDDD

Ihanaa kun maksatte mun elämisen btw 

Vierailija
34/67 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun aikaan on jo neljältä pimeää, joten lisätunti olisi talvella parempi. Siis kesäaika.

Itse en ymmärrä mitä väliä sillä on tuleeko pimeää viideltä vai kuudelta, neljältä vai viideltä, puoli neljältä vai puoli viideltä. Ymmärtäisin valituksen, jos kyse olisi useiden tuntien erosta, mutta tunnin erosta valitusta en ymmärrä.

Vierailija
35/67 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Normaaliaikaa" ei ole olemassa, ei mikään luonnonlaki sano että auringon oltava etelässä klo 12.

On totta että mikään luonnonlaki ei määrää keskipäivän hetkeä. Perinteisessä normaaliajassa kuitenkin kellon viisarit muodostavat 0 asteen kulman klo 12. Miksi kesäaikafanit tyytyvät tähän keväisin tapahtuvaan 1 tunnin eteenpäin siirtoon? Eikö voitaisi kerralla siirtää 3 tuntia eteenpäin jolloin kellon viisarit muodostaisivat 90 asteen kulman keskipäivällä joka olisi klo 15? Nykyisessä kesäajassa tuo viisareitten kulma keskipäivällä on 30 astetta joka vaikuttaa hyvin keinotekoiselta. Ainakin se 2 kertaa vuodessa tapahtuva edestakaisin siirtely on järjetöntä touhua.

Vierailija
36/67 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaamu on ihan pimeitä ja illat liian valoisia, tulisipa pian normaaliaika.

Vierailija
37/67 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aamulla olisi tunnin valoisampaa, arvon mattoa jatkava hölmöläinen.

Kuka välittää, onko aamulla valoisaa tai pimeätä. Ei haittaa pimeys silloin. Joka tapauksessa aamulla töihin lähtiessä on pimeää suurimman osan vuodesta. Valoa tarvitaan mieluummin työpäivän jälkeen.

Vierailija
38/67 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi jostain syystä kuvittelee, että jos jäätäis pysyvään kesäaikaan, niin tammikuussa edelleen olisi 9-21 aurinkoista kuin kesällä konsonaan. Tyhmät.

Kuka niin väittää?

Vierailija
39/67 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä mitä väliä sillä on tuleeko pimeää viideltä vai kuudelta, neljältä vai viideltä, puoli neljältä vai puoli viideltä. Ymmärtäisin valituksen, jos kyse olisi useiden tuntien erosta, mutta tunnin erosta valitusta en ymmärrä.

Ei sillä olisikaan väliä, ellei kävisi töissä. Silloin voisi vapaammin hyödyntää valoisan ajan. Mutta työssä kävijä ei voi.Talvella koko valoisa aika tuhraantuu työpäivään.

Vierailija
40/67 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun kohta ollaan taas normaalissa talviajassa ja pimeä laskeutuu varhain. Voitaisiin alkaa elää länsieuroopan ajassa, joten yö laskeutuisi jo keskipäivän lopulla!

Naurettavaa on kiistellä kesäajasta kun vuorokaudessa on kuitenkin yhtä monta valoisaa tuntia lisätään se sitten päivän alkuun tai loppuun. Jos ihmeen kautta saisimme YHDEN valotunnin lisää mihin vuorokaudenkohtaan tahansa, me talviajan ystävä haluamme sen klo 2-3 aamuyölle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi