Minä en usko että kukaan pystyy aidosti olemaan onnellinen monisuhteessa
Voihan sitä väittää, mutta en usko että on totta. Kumppanin jakaminen on satuttavaa ja jos se ei satuta, suhteessa on joku vialla.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Monisuhteissa eläjät joita tunnen ovat hillittyjä jaa älykkäitä. He omaavat paljon tunneälyä ja keskustelutaidot on hyvät. He ovat enimmäkseen yliopiston käyneitä keski-ikää lähenteleviä yksilöihmisiä joita kiinnostaa tiede, kirjallisuus, teatteri ja kulttuuri.
Kristilliset arvot ja avioliitto ei ole kaikkia varten. Kaikki ei halua edes lapsia.
Miksei tällaista elämäntyyliä voisi katsoa suopeammin vaikka se ei itselle sopisikaan?
😂Vähän eri kuva tulee ylen dokumenteista ja niistä lukuisista ulkomaisista uutis- tai dokumenttipätkistä.
Vierailija kirjoitti:
Monisuhteisuutta on tosiaan ollut aina. Varsinkin vanhoissa kulttuureissa on pidetty useita puolisoja, vaikkapa Osmaanien sulttaanilla oli haaremillinen vaimoja ja toisin kuin kuvitellaan ei kaikki siellä suinkaan olleet vastentahtoisesti, vaan se oli myös haluttu paikka. Nykyään on ajateltu, että sivistysyhteiskunnissa ollaan tästä jo edetty eteenpäin, mutta se onkin väärä luulo, haaremi on monelle ajatuksena miellyttävä ja miksei olisi, voi aina illan tullen valita kenen lempikumppanin viereen päänsä kallistaa.
Saiko ne haaremin naisetkin valita sen jokailtaisen lempikumppanin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monisuhteisuutta on tosiaan ollut aina. Varsinkin vanhoissa kulttuureissa on pidetty useita puolisoja, vaikkapa Osmaanien sulttaanilla oli haaremillinen vaimoja ja toisin kuin kuvitellaan ei kaikki siellä suinkaan olleet vastentahtoisesti, vaan se oli myös haluttu paikka. Nykyään on ajateltu, että sivistysyhteiskunnissa ollaan tästä jo edetty eteenpäin, mutta se onkin väärä luulo, haaremi on monelle ajatuksena miellyttävä ja miksei olisi, voi aina illan tullen valita kenen lempikumppanin viereen päänsä kallistaa.
Naisilla oli siellä ylelliset olot eikä tarvinnut kovin usein vaivautua nylkytettäväksi.
Paitsi että oli myös järkkyä kilpailua suosikkiasemasta ja omien lasten aseman turvaamista esim myrkyttämällä toisten vaimojen lapsia ja niitä vaimoja. Mutta joo, tosi huippuoltavat. Olihan se varmaan ylellisempää verrattuna kuin jonkun köyhemmän äijän viidentenä vaimona, kun joutui palevelmaan sen äijän lisäksi myös niitä vanhempia vaimoja. Todella naisten ihanneyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monisuhteissa eläjät joita tunnen ovat hillittyjä jaa älykkäitä. He omaavat paljon tunneälyä ja keskustelutaidot on hyvät. He ovat enimmäkseen yliopiston käyneitä keski-ikää lähenteleviä yksilöihmisiä joita kiinnostaa tiede, kirjallisuus, teatteri ja kulttuuri.
Kristilliset arvot ja avioliitto ei ole kaikkia varten. Kaikki ei halua edes lapsia.
Miksei tällaista elämäntyyliä voisi katsoa suopeammin vaikka se ei itselle sopisikaan?
Ei ainakaan minun tutuilla ole noin. Päihteitä kuluu runsaasti ja harrastuksetkaan ei ole noita.
MIksi sulla on päihdekavereita?
Ei onneksi tunneta päihteiden takia mutta niiden arvostus kyllä näkyy puheissa ja teoissa
Eiköhän monisuhteisuus, kuten muukin erikoisuuden tavoittelu, vähene huomattavasti kun asumistuet poistetaan.
Minun on ollut vaikeaa myöntää tätä itselleni, mutta taidan olla hieman polyamoriaan päin. Hyväksyisinkö mieheltä monta eri naista? En. Onko se kaksinaismoralistista? Toki.
Joka tapauksessa minulla on jo pitkään ollut sellainen tunne, että tarvitsen monia miehiä. Se on aika hurja tunne, koska jotenkin miellän itseni monogamiseksi. Voi olla monta miestä, joista olen samaan aikaan kiinnostunut, mutta aina yksi heistä on se kaikista kiinnostavin. Minulla on ollut yksi ulkomaalainen mies jo pitkään (yli vuoden) mielessä. Yritän jossain vaiheessa ehkä saada välimme kuntoon. Ehkä, koska en koe olevani vastuussa asiasta. Hän itse pilasi kaiken aikoinaan. Olen myös haaveillut kimppakivasta, toki niin, että miehiä on useampi ja minä olen ainoa nainen. Minulla on aika irstas mieli, vaikka olen enemmänkin Elovena ulkoiselta olemukseltani. Joskus rentoutan itseni nukkumaan mennessä kuvittelemalla kimppakivaa, tai että vieressäni panee kaksi miestä. Toisaalta uskon, että voisin unohtaa nämä polyamoriset suuntautumiseni, jos löydän miehen, joka jaksaa panostaa meihin vuodesta toiseen. Toivottavasti jonain päivänä se on tuo eräs ulkomaalainen... Hän on niin ihana, kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän monisuhteisuus, kuten muukin erikoisuuden tavoittelu, vähene huomattavasti kun asumistuet poistetaan.
Eikös just päinvastoin asumistukien poistaminen johtais siihen, että tarvitaan useampi henkilö jakamaan vuokraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapailen muutamaa naista silloin tällöin, en edes joka viikko. Vietetään aikaa ja sekstaillaankin. Voi olla että heilläkin on useita muita kumppaneita kuten minulla mutta ei se kiinnosta eikä heitä kiinnosta elämäni. Ei ehkä ole aloittajan tarkoittama asia. Mutta voi kyllä suhailla monenkin tyypin kanssa ja vapaasti jos ei olla yhdessä päätetty sitoutua.
Monisuhteisuudella tarkoitetaan nimenomaan sitoutunutta yhdessäoloa useamman kuin yhden ihmisen kanssa. Ja nimenomaan niin, että kaikki osapuolet ovat tietoisia, keitä yhtälöön kuuluu, ja noudattavat yhdessä sovittuja sääntöjä. Eli ei ole sinun tilanteestasi kyse.
Miksei olisi? Eikö kirjoittajan suhdekuvioissa lätistä tarpeeksi "toisten kunnioittamisesta"? Eikö hänen suhdekuvioissaan ole tarpeeksi tarkkaa listaa jääkaapin ovessa, et
Koska polyamoriassa on kyse sitoutuneista rakkaussuhteista. Ei sitoutumattomana ympäriinsä paneskelu ole polyamoriaa (sitoutumattomana ympäriinsä paneskelussa ei siis oo mitään vikaa tai väärää, mutta polyamorian määritelmää se ei täytä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapailen muutamaa naista silloin tällöin, en edes joka viikko. Vietetään aikaa ja sekstaillaankin. Voi olla että heilläkin on useita muita kumppaneita kuten minulla mutta ei se kiinnosta eikä heitä kiinnosta elämäni. Ei ehkä ole aloittajan tarkoittama asia. Mutta voi kyllä suhailla monenkin tyypin kanssa ja vapaasti jos ei olla yhdessä päätetty sitoutua.
Monisuhteisuudella tarkoitetaan nimenomaan sitoutunutta yhdessäoloa useamman kuin yhden ihmisen kanssa. Ja nimenomaan niin, että kaikki osapuolet ovat tietoisia, keitä yhtälöön kuuluu, ja noudattavat yhdessä sovittuja sääntöjä. Eli ei ole sinun tilanteestasi kyse.
Miksei olisi? Eikö kirjoittajan suhdekuvioissa lätistä tarpeeksi "toisten kunnioittamisesta"? Eikö hänen suhdekuvioissaan
En usko että rakkaussuhteeseen mahtuu koskaan enemmän kuin kahta.
Mun mielestä on aina ällistyttävää, miten niin monilla on tuollainen kaikkitietävyysharha, että kuvitellaan, että tiedetään jotain ihan kaikkiin ihmisiin ja niiden elämään päteviä yksinkertaistuksia aivan varmaksi, ja tähän oikeasti uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Harva kykenee ihan normi parisuhteesskaan, joten miksi murehdit moista vai koskettaako asia juuri sinua?
Tätä itsekin mietin. Olen parisuhteessa ja en voisi kuvitellakaan olevani monisuhteessa, mutta ei tämä monosuhdekaan mitenkään ongelmaton ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan sekavaa kun voi määritelmä määritelmät ja verhoutua no true scotsmanin taakse aina tarvittaessa.
"Ihanan sekavaa kun voi määritelmä määritelmät ja verhoutua no true scotsmanin taakse aina tarvittaessa."
Lainaukset ei toimi, joten en ole varma mihin viittaat. Polyamorialla kuitenkin on olemassa määritelmiä, enkä minä tee sitä määrittelyä. Ei esim. ole kyse "No true scotsmanista", jos toteaa, että salaa useiden suhteiden pitämisessä ei ole kyse polyamoriasta vaan pettämisestä, tai että sinkkuna useiden ihmisten tapailu ja seksi näiden kanssa ilman minkäänlaiseen suhteeseen sitoutumista ei ole polyamoriaa.
Miksei olisi? Eikö kirjoittajan suhdekuvioissa lätistä tarpeeksi "toisten kunnioittamisesta"? Eikö hänen suhdekuvioissaan ole tarpeeksi tarkkaa listaa jääkaapin ovessa, että kuka kuksii ketäkin ja millä aikataululla? Ehkä hänellä ei ole kumppaninaan yhtään ei-binääristä. Sellainen kai pitää löytyä jokaisesta pölykombosta, että se olisi uskottava. Miten tarkat niiden sääntöjen pitää olla, että ollaan virallisesti polyamorisia? Pitääkö kuulua kommunistiseen puolueeseen, vai riittääkö se, että vaan vastustaa palestiinalaisten kansanmurhaa? Eri.