Onko parempi että tapailemasi mies on kokonaan työtön, vai että hän tekee pimeitä töitä? Jos siis ei ole saatavilla kokopäiväistä työtä
Eli jos tapailet miestä, ja hän on työtön...Niin onko sinulle parempi että hän on kokonaan työtön, vai että käy pimeissä töissä ansaitsemassa rahaa tukien lisäksi? Jos siis vaihtoehtona on nuo kaksi, eikä kolmantena vaihtoehtona ole töitä verollisesti.
Kumpi on sinulle parempi? Pidätkö tärkeämpänä että hän on "rehellisesti kokonaan työtön", vai että tienaa lisäksi rahaa tukien päälle ja on aktiivinen, vaikkakin ei ole täysin laillista?
Kommentit (64)
No kai niillä työttömillä nyt energiaa on, kun eihän ne missään töissä käy sitä kuluttamassa!! 🤦🏻🙄😂😂😂😂
Sä olet vissiin ensimmäistä kertaa vauvapalstalla. Jos olisit ollut täällä pidempään, ymmärtäisit, mihin tuolla energiajutulla viitattiin. Autan vähän: täällä vallitsee hyvinkin tiukassa käsitys, että ihmisen ollessa työtön hän vain makoilee sohvalla kaiket päivät. Lukutaitoiset näkevät samaa ajatusmallia myös tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä jos rahaa saa. Sama se onko pimeä työ sitten kunhan vaan tekee eikä vaan ole kotona koko ajan.
Mistä kumpuaa tämä ajatus, että ihminen on koko ajan kotona/makoilee vain sohvalla, jos hän ei tee töitä?
Ona paljon työttömiä jotka vaan makoilee kotona ja loisivat vauva palstalla vaikka voisivat tehdä pimeitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä pimeissä hommissa on niin kamalaa? Kyllä mulle kelpaa pimeät duunit vaikka kaveripiirissä pienellä vaivanpalkalla.
"Mikä niissä huumeiden myynneissä on niin kamalaa? Kyllä mulle kelpaa pienet esson myynnit koulun pihalla vaikka teineille pienellä vaivanpalkalla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no en todellakaan tapailisi mitään pimeää työtä tekevää.
Ai se on parempi että mies makoilee sohvalla kuin että kävisi esim. keräämässä sieniä/puolukoita ja myisi ne? Mieltymyksensä jokaisella...
Sienten tai marjojen myyntitulot ei ole pimeätä tuloa. Tapasin hiljattain ihanan miehen. Työtön mutta ei sohvalla makaava, onko edes sellaisia muuta kuin jonkun harvan ystäväpiirissä jotka niistä valittavat. Mies on vanhempi mutta virtaa riittää. Minä käyn sieni- tai marjametsällä, hän kunnostelee autoja, traktoreita ja muita härveleitä ja myy ne sitten. Ei niistä kummoista tuntipalkkaa saa eikä kukaan teettäisi virallisesti ja verollisesti. Tulisivat kalliimmiksi kuin uudet.
Minusta ihan sama miten elantonsa saa kunhan ei varasta tai tee pahaa kenellekään. En ymmärrä ihmisten lokerointia.
Lopetetaan kaikki verojenmaksu palkasta, niin ehkä pikkuhiljaa selviää miksi pimeätyö ei ole yhteiskunnalle hyväksi. Loppuu niiden pimeiden töiden tekijöiden tuet, kun kukaan ei niitä veroillaan rahoita
Mitä juopot tekee, ei ainakaan pimeitä töitä vaan juovat kelatukia kurkusta alas ja käyvät leipäjonossa. Eikö kannattaisi tehdä edes pimeitä töitä
Vierailija kirjoitti:
No kai niillä työttömillä nyt energiaa on, kun eihän ne missään töissä käy sitä kuluttamassa!! 🤦🏻🙄😂😂😂😂
Sä olet vissiin ensimmäistä kertaa vauvapalstalla. Jos olisit ollut täällä pidempään, ymmärtäisit, mihin tuolla energiajutulla viitattiin. Autan vähän: täällä vallitsee hyvinkin tiukassa käsitys, että ihmisen ollessa työtön hän vain makoilee sohvalla kaiket päivät. Lukutaitoiset näkevät samaa ajatusmallia myös tässä ketjussa.
Turha yrittää jälkikäteen peitellä aivopierujaan. Se pääsi jo ilmoille!
Menkää töihin nyt. Kai kaikki saatte työsopimuksen ja maksatte veroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se on parempi että mies makoilee sohvalla kuin että kävisi esim. keräämässä sieniä/puolukoita ja myisi ne? Mieltymyksensä jokaisella...
Puhe oli pimeästä työstä, ei mistään itse poimittujen marjojen myynnistä XD
Jos saa toimeentulotukea, niin marjatulot pitää ilmoittaa. Ei työttömät kerääjät ilmoita. Ja jos viettää metsässä tunteja joka päivä, niin kyllä työkkäri katkaisee työttömyystuen... JOS ON REHELLINEN
Totta kai pitää ilmoittaa marjatulot, jos saa toimeentulotukea. Kaikki eivät saa. Eikä tässä kysytty toimeentulotuesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä pimeissä hommissa on niin kamalaa? Kyllä mulle kelpaa pimeät duunit vaikka kaveripiirissä pienellä vaivanpalkalla.
Laittomuus ja se, että pimeää työtö enemmän tekevä tyypillisesti ajattelee: "Miksi edes hakea oikeita töitä, kun pimeästi tienaa enemmän".'
Yleensä kaveripiirissä ei peritä maksua, vaan toimitaan vastavuoroisuusperiaatteella. Esim. Minä hoidan Liisan lasta silloin tällöin ja vastineeksi Liisa tulee auttamaan minua muutossa. Raha ei liiku tässä kuviossa minun ja Liisan välillä.
Jos mä ajan kaverin kesämökille ja korjaan siellä jotain, niin kyllä mä saan siitä ainakin matkakulut eli jokusen kympin. Ja jos hän tulee mulle vaikka asentamaan yhden pistorasian, niin hän saa jotain pientä korvausta. Talkoot on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittomuus ja se, että pimeää työtö enemmän tekevä tyypillisesti ajattelee: "Miksi edes hakea oikeita töitä, kun pimeästi tienaa enemmän".'
Yleensä kaveripiirissä ei peritä maksua, vaan toimitaan vastavuoroisuusperiaatteella. Esim. Minä hoidan Liisan lasta silloin tällöin ja vastineeksi Liisa tulee auttamaan minua muutossa. Raha ei liiku tässä kuviossa minun ja Liisan välillä.
Jos mä ajan kaverin kesämökille ja korjaan siellä jotain, niin kyllä mä saan siitä ainakin matkakulut eli jokusen kympin. Ja jos hän tulee mulle vaikka asentamaan yhden pistorasian, niin hän saa jotain pientä korvausta. Talkoot on erikseen.
Matkakuluthan on verottomia. 🙄
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä - en ole työtön enkä saa tukia. Mutta vaikka olisinkin, niin siltikään en tuntisi mitään pistoa sydämessä tuosta.
Täällä oli yrittäjä jolla oli ainakin 15 pimeän työn tekijää. Se sai valtiolta tukiakin 200000 euroa ja niistä pimeistä työntekijöistä ilmoitettiin viranomaisille mutta ne eivät tehneet mitään.
Olen maalannut monta taloa pimeesti ja tehnyt suurempaakin remonttia.
Olen itse tosin nainen, mutta eihän tässä juuri vaihtoehtoja ole, kun palkkatöitä ei aktiivisesta hakemisesta huolimatta tunnu löytyvän - ei edes osa-aikaisia. Olen tehnyt aivan kaiken, minkä mitenkään inhimillisesti pystyn parantaakseni työmarkkina-asemaani 45-vuotiaana työttömänä. Hakemukseni ja CV:ni ovat oikeasti hyvät, ja tarkistutan niitä myös ulkopuolisilla. Linkkari on kunnossa. Haen kaikkia töitä, mitä pystyn fyysisesti tekemään ja mihin koulutus riittää (ja lisäksi haen myös niitä, mihin koulutus ei ihan riitä). Tähän kuuluvat niin ns. oman alan paikat kuin suorittavat työt, kuten siivous ja varhaisjakelu. Olen hankkinut uuden alan opiskelupaikan ammattikorkeakoulusta ja omaehtoisen opiskelun hyväksynnän työkkäriltä, jotta voin hakea töitä opiskelijana, enkä työttömänä. Lisäksi opiskelen oikeastikin uutta tutkintoa, mutta valmistumiseen menee vielä vähintään puolitoista vuotta. En ole oikeutettu opintotukeen, enkä saa mistään lainaa.
Minä en pärjää tällä noin 600€ nettotuella mitenkään ilman pimeitä töitä. En haluaisi olla tässä tilanteessa, ja teen aktiivisesti kaikkeni, että pääsisin tästä eteen päin, mutta nyt tilanne on tämä. Niille, jotka luulevat, että samoja töitä on tarjolla verokortilla ja pimeänä, ja se on työntekijän valinta kumpia tekee: ei pidä paikkaansa. Siivoustyötä esimerkiksi on tarjolla ihan mukavasti pimeänä, mutta en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Samoin pieniä pihanhoitokeikkoja, ikkunanpesuja tai kuljetustoimeksiantoja on pimeänä tarjolla aika paljon, verokortilla tai edes kevytyrittäjänä ei ole mitään, mihin pääsisin.
Joten vastaan, että jos mies olisi samantyyppisessä tilanteessa kuin itse olen, pitäisin parempana pimeiden töiden tekoa, kuin lopullista passivoitumista toimeentulotuelle.
Minulla makaa sellainen kotona. Akateemisesti koulutettu +60 ukkeli, joka ei ikänsä puolesta ole saanut töitä.
Tekee kyllä kotihommat, mutta ei erota kärpässientä kanttarellista saati sitten mustikkaa puolukasta. Mitä tollaiselle keksisi
tekemistä.
Olen ottanut kaikki pimeät työkeikat vastaan viimeisen 10 vuoden aikana vaikka olen ihan palkkatöissäkin ollut. Talvella esimerkiksi on ollut paljon lumenauraus keikkaa pimeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe oli pimeästä työstä, ei mistään itse poimittujen marjojen myynnistä XD
Jos saa toimeentulotukea, niin marjatulot pitää ilmoittaa. Ei työttömät kerääjät ilmoita. Ja jos viettää metsässä tunteja joka päivä, niin kyllä työkkäri katkaisee työttömyystuen... JOS ON REHELLINEN
No ei se kyllä katkaise. Työttömyystukea hakiessa ei kysytä tiliotteita. Voit saada työttömyystukea, vaikka sinulla olisi miljoonaomaisuus. Vain toimeentulotukeen vaiku
Kyse ei ollutkaan omaisuudesta, vaan siitä että jos käytät päivässä useita tunteja työn tekemiseen eli marjojen keräämiseen, niin työvoimatoimisto tulkitsee että et ole enää työmarkkinoiden käytettävissä. Voi tulkita esim. yrittäjäksi. Tästä on useita tapauksia; mene ja ota selvää.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin, opiskelija, että saa opintojen jälkeen työtä
Mutta kun en halua töihin.
En tiedä. Kaikki käy. Kunhan ei ole rikollista, epäeettistä, epämääräistä tai vaarallista. Jos työ on sitä mihin pystyy ja josta pitää, jos muuhun ei.
Miksi toisten pitää maksaa palkastaan veroja, joilla yhteiskunta toimii, ja toiset voi tehdä työt verottomina?