Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet matkustelusta?

Vierailija
03.08.2026 |

Pidän itse matkustamista tapana oppia maailmasta ja eri kulttuureista ja pidän sitä korkeassa arvossa. Tunnen kuitenkin ihmisiä jotka pitävät matkustelua turhana tai arvottomana asiana. Ymmärrän tämän hyvin ilmastonmuutoksen näkökulmasta ja pyrin itse matkustamaan ympäristöystävällisesti. Mutta mitä mieltä te olette? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustelen ja kerään kokemuksia, ilmastoahdistusta potevat pysykööt kotonaan.

Vierailija
2/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että seurassa esim pariskuntana on todella hauskaa, mutta yksin ei innosta.

Eli seura ja yhteiset kokemukset on se suurempi juttu siinä kuin se kohde tai yksin tekeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, nykyisessä globaalissa maailmassa tekemiset ja ihmiset ovat loppuviimein melko samanlaisia. Olen viimeksi käynyt ulkomailla 2017.

Vierailija
4/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaikki odottelu ja paikalla istuminen, ei vaan enää jaksa. 

Vierailija
5/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin nuorena paljon, silloin ei vielä puhuttu ilmastosta. Minusta oli hyvä tapa tutustua uusiin kulttuureihin, ihmisiin ja nähdä että maailmaan mahtuu muutakin kuin omat nurkat. Myöhemmin opin mitä massaturismi aiheuttaa ja lopetin matkailun turistikohteisiin. Koronan myötä luovuin matkailusta kokonaan, kun ymmärsin miten taudit leviävät matkailun myötä. Nykyään matkailen nojatuolista kirjojen ja matkailuohjelmien kautta. Ei rasita ilmastoa. 

Vierailija
6/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

humble brag

Vierailija
7/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homehtunutta ja menneeseen jämähtänyttä.

Vierailija
8/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut työn takia ihan liikaa. Ei kiinnosta enää.

Vierailija
9/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä luonnontuhoamista. Yleensä paljon matkustelevat naiset ovat ahdasmielisempiä. Ei matkustelu lisää ainakaan naisilla yleistietoa, koska harva osaa edes tunnistaa niiden valtioiden lippuja joissa ovat käyneet. Muutenkin näkevät vain lähinnä rikkaan, etuoikeutetun turistin näkökulman, eivätkä ihmisten aitoa arkea. Ei jatkoon, varsinkaan jos äänestää tekopyhästi vihreitä.

Vierailija
10/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä luonnontuhoamista. Yleensä paljon matkustelevat naiset ovat ahdasmielisempiä. Ei matkustelu lisää ainakaan naisilla yleistietoa, koska harva osaa edes tunnistaa niiden valtioiden lippuja joissa ovat käyneet. Muutenkin näkevät vain lähinnä rikkaan, etuoikeutetun turistin näkökulman, eivätkä ihmisten aitoa arkea. Ei jatkoon, varsinkaan jos äänestää tekopyhästi vihreitä.

Tätä ajatusta haluan haastaa. Olen tavannut matkustaessa monia viisaita ja syvästi eri kulttuureista ja eriäväisistä elintavoista kiinnostuneita naisia. Tietenkin on tullut vastaan myös ihmisiä, jotka tuntuvat matkustavan vain näyttämisen halusta, eikä heillä ole sen enempää kiinnostusta maahan tai sen asukkaisiin, mutta nämä ovat selvästi poikkeus. Toki kyseessä voi olla ikäpolvieroja. Olen itse kaksikymppinen ja koen, että omassa ikäluokassani on paljon syvästi välittäviä ihmisiä, jotka ovat huolissaan maailmasta ja yrittävät matkustamisen kautta luoda kokonaiskuvaa ja ymmärrystä siitä, miksi asiat ovat kuten ovat. 

Vierailija
11/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turismi sen kummemmaksi ole muuttunut vaikka sitä onkin alettu kutsumaan matkusteluksi.

Vierailija
12/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ajatusta haluan haastaa. Olen tavannut matkustaessa monia viisaita ja syvästi eri kulttuureista ja eriäväisistä elintavoista kiinnostuneita naisia. Tietenkin on tullut vastaan myös ihmisiä, jotka tuntuvat matkustavan vain näyttämisen halusta, eikä heillä ole sen enempää kiinnostusta maahan tai sen asukkaisiin, mutta nämä ovat selvästi poikkeus. Toki kyseessä voi olla ikäpolvieroja. Olen itse kaksikymppinen ja koen, että omassa ikäluokassani on paljon syvästi välittäviä ihmisiä, jotka ovat huolissaan maailmasta ja yrittävät matkustamisen kautta luoda kokonaiskuvaa ja ymmärrystä siitä, miksi asiat ovat kuten ovat. 

Niin vaihdoit siis puheeksi ulkomaalaiset naiset, kun puhuin suomalaisista. Olen minäkin tinderissä kutsunut ulkomaalaisia naisia Suomeen ja käynyt hakemassa lentokentältä. Siinä saa aitoja kulttuurillisia kokemuksia, eikä tarvitse itse edes matkustaa.

Vierailija
13/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei turismi sen kummemmaksi ole muuttunut vaikka sitä onkin alettu kutsumaan matkusteluksi.

Modernia kolonialismia, kun valkoinen nainen kokee asiakseen levittää feminismin sanomaa.

Vierailija
14/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu on nykyään aika junttia. Kaikki maat ovat lähes toistensa kopioita iPhoneineen eikä erilaisia kulttuureja enää ole.

Vierailija
15/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vaihdoit siis puheeksi ulkomaalaiset naiset, kun puhuin suomalaisista. Olen minäkin tinderissä kutsunut ulkomaalaisia naisia Suomeen ja käynyt hakemassa lentokentältä. Siinä saa aitoja kulttuurillisia kokemuksia, eikä tarvitse itse edes matkustaa.

Tällaisia suomalaisnaisia on myös tullut vastaan. Mutta nyt kun mietin, niin kyllä muihin pohjoismaalaisiin tulee useammin törmättyä ulkomailla, kuin suomalaisiin. Ehkä me suomalaiset ollaan vielä vähän turhan arkoja matkustamaan ja suositaan lähinnä näitä tunnettuimpia matkakohteita. Monella tuntuu olevan edelleen vahva ajatus oman maan mansikasta, muu maa mustikasta. 

Vierailija
16/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu on nykyään aika junttia. Kaikki maat ovat lähes toistensa kopioita iPhoneineen eikä erilaisia kulttuureja enää ole.

Olen jossain määrin samaa mieltä, että kulttuurit on globalisaation ja somen myötä muovautunut yhteen ainakin meillä Euroopassa. Kulttuuria kyllä on edelleen, mutta se näkyy enemmän yksityiskohdissa, kielessä ja ihmsten tavoissa katsoa maailmaa. Vanhempaa kulttuuriperintöä, esim elinkeinoatapoja pitää etsiä ja siitä monesti joutuu maksamaan. Tämä on kuitenkin aika luonnollista kun yhteiskunnat modernisoituu. 

Vierailija
17/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Eli 20-vuotias ei saa käydä koskaan ulkomailla, koska vanhemmat sukupolvet ovat sen jo kokeneet? 

En näe hometta tai mennyttä siinä, jos käy joskus matkailemassa muuallakin kuin Suomessa. 

Vierailija
18/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jokaisen suomalaisen tulisi käydä edes kerran elämässään oman maansa pääkaupungissa. 

Vierailija
19/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustele.

Vierailija
20/30 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai Islannissa on samanlaista kuin vaikkapa Etelä-Koreassa? Tai Ranskassa samanlaista kuin Keniassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän