Onko parempi että tapailemasi mies on kokonaan työtön, vai että hän tekee pimeitä töitä? Jos siis ei ole saatavilla kokopäiväistä työtä
Eli jos tapailet miestä, ja hän on työtön...Niin onko sinulle parempi että hän on kokonaan työtön, vai että käy pimeissä töissä ansaitsemassa rahaa tukien lisäksi? Jos siis vaihtoehtona on nuo kaksi, eikä kolmantena vaihtoehtona ole töitä verollisesti.
Kumpi on sinulle parempi? Pidätkö tärkeämpänä että hän on "rehellisesti kokonaan työtön", vai että tienaa lisäksi rahaa tukien päälle ja on aktiivinen, vaikkakin ei ole täysin laillista?
Kommentit (64)
No oon sillä tavalla niuho lakien noudattamisen ja ylipäätään kaikenlaisten sääntöasioiden kanssa, että pimeän työn tekijän kanssa ei varmaan oikein arvomaailmat kohtaisi muutenkaan. Kysymys on kuitenkin hypoteettinen, koska mulla on jo mies, joka on töissä - ja vielä sääntöniuhompi kuin itse olen, eikä taatusti tekisi pimeää keikkaa.
Kannattaa tehdä jos rahaa saa. Sama se onko pimeä työ sitten kunhan vaan tekee eikä vaan ole kotona koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä jos rahaa saa. Sama se onko pimeä työ sitten kunhan vaan tekee eikä vaan ole kotona koko ajan.
Mistä kumpuaa tämä ajatus, että ihminen on koko ajan kotona/makoilee vain sohvalla, jos hän ei tee töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tapailisi pimeää työtä tekevää. Osa-aikatöitä voi tehdä verollisesti, jos ei koko päivä työtä löydy
Eli parempi jos vaan kokonaan työtön ja rahat lopussa koko ajan? Huhhuh
Pimeän työn teko kertoo niin erilaisesta moraalikäsityksestä, ettei kannata suhdetta yrittää. Ties missä muussakin miehen moraali on mitä sattuu
Kun mieheni oli työtön, hän kävi auttelemassa naapurin papparaista esim. halkojen hakkaamisessa ja kauppareissuilla ihan ilmaiseksi. Ei siis ole mikään pakko jäädä kotiin makaamaan, jos on työtön. Pimeä työ olisi minulle sellainen asia, jonka ilmettyä lopettaisin tapailun välittömästi. Rehellisyys on minulle tärkeä arvo kaikissa muodoissaan.
No ehdottomasti rehellinen työtön! Mihinkään wt hämärähemmoon en kajoaisi kuuna päivänä. Tuollaista lurjusta tuskin koskaan edes kiinnostaisi työllistyä rehellisesti vaikka saisikin töitä, kun "kela elättää eikä pimeistä töistä tarvii maksaa veroja, höhhöh". 🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no en todellakaan tapailisi mitään pimeää työtä tekevää.
Ai se on parempi että mies makoilee sohvalla kuin että kävisi esim. keräämässä sieniä/puolukoita ja myisi ne? Mieltymyksensä jokaisella...
Sienten tai marjojen myyntitulot ei ole pimeätä tuloa. Tapasin hiljattain ihanan miehen. Työtön mutta ei sohvalla makaava, onko edes sellaisia muuta kuin jonkun harvan ystäväpiirissä jotka niistä valittavat. Mies on vanhempi mutta virtaa riittää. Minä käyn sieni- tai marjametsällä, hän kunnostelee autoja, traktoreita ja muita härveleitä ja myy ne sitten. Ei niistä kummoista tuntipalkkaa saa eikä kukaan teettäisi virallisesti ja verollisesti. Tulisivat kalliimmiksi kuin uudet.
Minusta ihan sama miten elantonsa saa kunhan ei varasta tai tee pahaa kenellekään. En ymmärrä ihmisten lokerointia. Olet työtön, makaa sohvalla... ei ei. Tuntuu että monella työttömällä on paljon enemmän energiaa harrastaa kaikenlaista kuin työssäkäyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se on parempi että mies makoilee sohvalla kuin että kävisi esim. keräämässä sieniä/puolukoita ja myisi ne? Mieltymyksensä jokaisella...
Marjastaminen ei ole pimeää työtä. Sitä saa jokainen työtön tehdä ja myydä ne marjat.
Onhan se pimeää työtä ja tukien väärinkäyttöä, jos saa esim. perustoimeentulotukea ja sitten ei ilmoita marjatuloja. Myös työkkäriä alkaa kiinnostamaan jos joku viettää paljon aikaa metsässä keräämässä, ja työttömyystuet katkeaa.
Ota asioista selvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe oli pimeästä työstä, ei mistään itse poimittujen marjojen myynnistä XD
Jos saa toimeentulotukea, niin marjatulot pitää ilmoittaa. Ei työttömät kerääjät ilmoita. Ja jos viettää metsässä tunteja joka päivä, niin kyllä työkkäri katkaisee työttömyystuen... JOS ON REHELLINEN
Mieluummin sitten rehti, mutta kokonaan työtön. En pystyisi elämään sellaisen kanssa, jolle rikollinen toiminta olisi vaihtoehto. Jos puhuttaisiin vaan muutamista kympeistä, niin olisi ehkä ok harvakseltaan, mutta jos pitäisi pimeillä hommilla ihan elättää itseään niin ei missään nimessä.
En tapaile miehiä, koska olen hetero, mutta naisessa pimeän työn tekeminen haittaa kuten muukin epärehellisyys ja rikollisuus. Parempi olla kokonaan työtön, kuten olen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjastaminen ei ole pimeää työtä. Sitä saa jokainen työtön tehdä ja myydä ne marjat.
Onhan se pimeää työtä ja tukien väärinkäyttöä, jos saa esim. perustoimeentulotukea ja sitten ei ilmoita marjatuloja. Myös työkkäriä alkaa kiinnostamaan jos joku viettää paljon aikaa metsässä keräämässä, ja työttömyystuet katkeaa.
Ota asioista selvää
Otapa ihan itse. Pimeä työ=työ, josta kuulisi maksaa verot, mutta ei makseta. Täysin eri asia kuin marjojen myyminen, joka on verotonta Ja tuo, että työkkäri vahtisi ihmisten metsäreissuja on käytännössä sama kuin väittäisit, että työttömille asennetaan nilkkapannat, joista Kela-tädin tarkkailevat heitä 24/7. Varsinkaan, kun työttömyystukeen ei vaikuta ihmiset verottomat tulot millään tasolla. Voit myydä tuotteita vaikka miljoonalla eurolla ja silti olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Työttömyyskorvaus ei ole sidoksissa varallisuuteen.
Mikä niissä pimeissä hommissa on niin kamalaa? Kyllä mulle kelpaa pimeät duunit vaikka kaveripiirissä pienellä vaivanpalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienten tai marjojen myyntitulot ei ole pimeätä tuloa. Tapasin hiljattain ihanan miehen. Työtön mutta ei sohvalla makaava, onko edes sellaisia muuta kuin jonkun harvan ystäväpiirissä jotka niistä valittavat. Mies on vanhempi mutta virtaa riittää. Minä käyn sieni- tai marjametsällä, hän kunnostelee autoja, traktoreita ja muita härveleitä ja myy ne sitten. Ei niistä kummoista tuntipalkkaa saa eikä kukaan teettäisi virallisesti ja verollisesti. Tulisivat kalliimmiksi kuin uudet.
Minusta ihan sama miten elantonsa saa kunhan ei varasta tai tee pahaa kenellekään. En ymmärrä ihmisten lokerointia.
No kai niillä työttömillä nyt energiaa on, kun eihän ne missään töissä käy sitä kuluttamassa!! 🤦🏻🙄😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe oli pimeästä työstä, ei mistään itse poimittujen marjojen myynnistä XD
Jos saa toimeentulotukea, niin marjatulot pitää ilmoittaa. Ei työttömät kerääjät ilmoita. Ja jos viettää metsässä tunteja joka päivä, niin kyllä työkkäri katkaisee työttömyystuen... JOS ON REHELLINEN
No ei se kyllä katkaise. Työttömyystukea hakiessa ei kysytä tiliotteita. Voit saada työttömyystukea, vaikka sinulla olisi miljoonaomaisuus. Vain toimeentulotukeen vaikuttaa varallisuus, mutta suuri osa työttömistä ei sitä nosta, joten se ei liity tähän keskusteluun.
Ennemmin, opiskelija, että saa opintojen jälkeen työtä
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on työtön mutta tekee pimeitä töitä. On tehnyt jo vuosia pimeitä keikenlaisia töitä aina kun niitä on saanut ja on saanut. On parempi että jotain tekee ettei vaan makaile kotona. Mieheni myös kalastaa ja myy kalaa. Ahven menee kaupaksi helposti koska kaupassa maksaa 40 euroa kilo ja mieheni myy lähes puolet halvemmalla ja se on ollut hyvä bisnes koska ahvenia saa paljon ja mieheni on tienannut jopa 600 euroa kk. Asutaan merenranta paikkakunnalla joten mies pääsee kalaan ja sillä on oma vene. Siinä myös menee aikaa paljon, ainakin sen 8 tuntia päivässä kun käy kalassa ja perkaa kalat ja laittaa niitä vakuumipusseihin.
Eli huijaa tukia. Jos on kalassa 8 tuntia päivässä, niin ei ole enää työtön vaan yrittäjä. Toivottavasti joku ilmiantaa niin menee aiheeton työnhaku ja turhat tuet poikki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä pimeissä hommissa on niin kamalaa? Kyllä mulle kelpaa pimeät duunit vaikka kaveripiirissä pienellä vaivanpalkalla.
Laittomuus ja se, että pimeää työtö enemmän tekevä tyypillisesti ajattelee: "Miksi edes hakea oikeita töitä, kun pimeästi tienaa enemmän".'
Yleensä kaveripiirissä ei peritä maksua, vaan toimitaan vastavuoroisuusperiaatteella. Esim. Minä hoidan Liisan lasta silloin tällöin ja vastineeksi Liisa tulee auttamaan minua muutossa. Raha ei liiku tässä kuviossa minun ja Liisan välillä.
En tapailisi miestä jolla ei ole töitä.
Miksi ap luulee, että vaihtoehto pimeälle työlle on sohvalla makoilu?