Voinko pakottaa tyttäreni viemään lapsensa päiväkotiin?
Hän ilmoitti että haluaa olla kotiäiti. Ei käy. Miten saada hänet tajuamaan, että äiti töihin ja lapsi päiväkotiin?
Tytär on vasta 25-vuotias, elämä menee hukkaan lapsen kanssa kotona.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus. Varhaiskasvattamattomilla lapsilla on huomattava syrjäytymisriski.
riippuu täysin äidin tasosta, mm. sosiaalistaako tarpeeksi.
Tytär on jo auttamattoman vanha työelämään, eikä synnyttämisten aloittaminen paranna mahdollisuuksia työpaikan saamiseen. Kannattaisi keskittyä lapsen valmentamiseen menestyksekkäälle työuralle. Onko hänet jo ilmoitettu kokoomuksen jugend-ryhmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttärellä ei ole mihinkään ammattiin koulutusta, niin nyt olisi jo korkea aika harkita sitä. Kotiäitinä ei eläke kartu - avioliitto on heppoinen perusta elämälle. Kymmenen vuoden kuluttua saattaa aviomies iskeä silmänsä uuteen 20 vuotiaaseen misuun ja perhe siinä rytäkässä jää kakkoseksi. Vaikka ei mies ei hakisikaan avioeroa, pelkkä vaimona olo ei eläkettä kerrytä ja vahuus voi olla pelkkä köyhyysloukku!
Tämä! Monet naiset tekevät siinä suuren virheen, että luottavat liikaa miehen tuloihin, jotka mahdollistavat tietyn elintason. Esimerkiksi tuttuni jokin vuosi sitten harkitsi vakavissaan eroa miehestään. Mutta tehtyään laskelmia, että olisi varaa omalla palkallaan lasten kanssa vain kaupungin vuokrataloon ja joutuisi luopumaan autostaan, niin päätti jäädä kärsimään kylmään liittoonsa. Miehensä on siis erittäin hyvätuloinen, jonka ansiost
Naiset ovat miesten kanssa elintason vuoksi. Jos nainen osaa hankkia sen itse, hän ei ota miestä, minkä todistaa tilastokeskuskin.
https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2021/miehet-ja-naiset-tuloluokk…
Vierailija kirjoitti:
Mä ja mun sisarukset ei olla koskaan oltu päivähoidossa. Seurakunnan kerhossa oltiin kerran viikossa. Meidän äiti oli perhepäivähoitaja niin ei meitä tietenkään hoitoon viety. Oli kotona leikkikavereita.
Emme ole syrjäytyneitä. Ammatit opiskeltu ja ollaan työelämässä. Parisuhteita, avioliittoja, lapsia.
En koskaan laittaisi lastani perhepäivähoitoon. Itse olen ollut ja siinä on niin paljon ongelmia ihan valvonnasta lähtien, etten voi luottaa siihen mitä siellä tehdään on asianmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus. Varhaiskasvattamattomilla lapsilla on huomattava syrjäytymisriski.
Me ei saatu edes 3 vuotiaana. Ei kaikki vanhemmat syrjäydy itsekään ja sitä paitsi jos et ole tietoinen niin jokainen lapsi syntyy juuri niihin olosuhteisiin jotka sopivat hänen elämällensä.
Häh. Mitäs tää loppuosa oikein tarkoitti? Että Vilja Erikakin syntyi sopiviin oloihin sekä kaikki ne muutkin lapset joiden vanhemmat on väkivaltaisia, pedoja, juoppoja...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ja mun sisarukset ei olla koskaan oltu päivähoidossa. Seurakunnan kerhossa oltiin kerran viikossa. Meidän äiti oli perhepäivähoitaja niin ei meitä tietenkään hoitoon viety. Oli kotona leikkikavereita.
Emme ole syrjäytyneitä. Ammatit opiskeltu ja ollaan työelämässä. Parisuhteita, avioliittoja, lapsia.
En koskaan laittaisi lastani perhepäivähoitoon. Itse olen ollut ja siinä on niin paljon ongelmia ihan valvonnasta lähtien, etten voi luottaa siihen mitä siellä tehdään on asianmukaista.
Varhaiskasvatussuunnitelmia ei usein noudateta, sanoituksen sijasta lapsia saatetaan jäähyttää, ja muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Se menee hyvin. Lapsille on tehtäväkirjoja ja kehitystason mukaan voi opetella juttuja. Paitsi pikkulapsi ei ehkä selaa vielä itse kirjaa. Vaikka leikkivät. Pitää olla kiitollinen että on kotiäitejä vielä. Ehtii sinne töihin.
Tutkinto, osaaminen ja työkokemus vanhenevat äkkiä. On hyvin vaikea saada mitään kunnollisia töitä, jos on ollut työttömänä monta vuotta. Etenkin, jos on lisääntymisikäinen nainen.
Ja sitten kun naisella on lisääntymisikä ohi, hän alkaa olla jo "liian vanha työelämään", vaikkakin vielä aivan liian nuori eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Se menee hyvin. Lapsille on tehtäväkirjoja ja kehitystason mukaan voi opetella juttuja. Paitsi pikkulapsi ei ehkä selaa vielä itse kirjaa. Vaikka leikkivät. Pitää olla kiitollinen että on kotiäitejä vielä. Ehtii sinne töihin.
Tutkinto, osaaminen ja työkokemus vanhenevat äkkiä. On hyvin vaikea saada mitään kunnollisia töitä, jos on ollut työttömänä monta vuotta. Etenkin, jos on lisääntymisikäinen nainen.
Ja sitten kun naisella on lisääntymisikä ohi, hän alkaa olla jo "liian vanha työelämään", vaikkakin vielä aivan liian nuori eläkkeelle.
Mille eläkkeelle?
Ei nuoret nykyäidit mitään eläkkeitä tule saamaan muutoinkaan.
Ap:n tytär ehtii hankkia itselleen koulutuksen. Jos on jo ammatti, voi päivittää tietonsa tai jopa opiskella uuden alan. Työssä ehtii käymään lopun ikäänsä.
Myös kotiäitiyden ohella voi tehdä vähän töitä, niin on kaiken aikaa sormi ajan hermolla.
Kannattaisiko ap:n nyt vaan irtaantua siitä liikkeestä mikä saa provoilemaan vauvapalstalla.