Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin opiskella, mutta rahat ei riitä

Vierailija
29.09.2024 |

Toiveissa olisi verkko-opintoina suoritettava amk-tutkinto.

Mutta, ei onnistu. Haave kaatuu talouteen. Läsnäoloa vaativia päiviä olisi kuitenkin 2-4 kuukaudessa ja nämä olisi palkattomia päiviä. Lisäksi 3kk palkaton harjoittelu. Opintojen kesto kolmisen vuotta. 

Voi kun olisi oikeasti mahdollista tehdä työnohessa. Kumpa opinnot olisi iltaisin/viikonloppuisin. Mutta ei. Olen jokaisen tutkintoa tarjoavan amk:n käynyt läpi, eikä tämmöistä vaihtoehtoa ole.

Vaikka työkokemukseni vuoksi saisin suoraan näytöillä tai hyväksiluetuksi useamman kurssin. Kaatuu haave silti talouteen. 

Kotona kuitenkin vielä teinejä elätettävänä. Yksin. 

No, ehkä sitten joskus. Toki, ikä tulee sitten vastaan eikä opiskelu 50v enää ehkä kannata. Kuka palkkaisi 54 vuotiaan alanvaihtajan? Tuskinpa kukaan. 

Näillä mennään. Onneksi nykyinen ammatti mahdollistaa myös muunlaisen työn tekemisen jos haluan. Ei toki sitä työtä mitä tulevaisuudessa haluaisin tehdä.

Lapset menee nyt oman haaveen edelle. Ne on tärkeimpiä. 

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelytiede Helsingin yliopistossa onnistuu etänä 99%. 

Vierailija
2/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska amk-opintoihin on tullut näytöt? Tähän asti vain ammatillisessa koulutuksessa saa suorituksia näytöillä, amk:ssa näyttö yhdistyy harjoitteluun eikä esim. rokottamista pelkällä näytöllä läpäistä.

Lisäksi amk-opettajilla on viikolla tunnit, et kai tosissasi halua, että heillä on 7-päiväinen työviikko? Tuossa kertomassasi koulutuksessa on uskomattomat joustot, kun ottaa huomioon, että sieltä pitäisi tulla jonkun alan ammattilaisia töihin. Minäkin voisi suorittaa erilaisia HR-henkilöiden verkkokursseja ja sitten hakea täysin osaamattomana töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla yhteydessä kyseiseen korkeakouluun, ja kysyä voisiko asian jotenkin järjestää.

Koulut haluavat valmistuvia opiskelijoita, koska niistä saa rahaa. Jos järjestelyistä ei koidu kustannuksia tavallista opiskelijaa enempää, uskon että he ovat kiinnostuneita auttamaan. Heillä kun on siihen rahallinen kannuste.

Vierailija
4/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kouluihin yhteydessä. 

Kyseessä sosionomin koulutus. Minulla työkokemusta 20v, alalta jolla sosionomikin voisi työskennellä. Tämän vuoksi näytöt osittain mahdollisia.

Ymmärrän opettajien työajan. On myös muuntokoulutuksia, joissa opinnot viikonloppuna/ iltaisin. Valitettavasti minä en tämmöiseen muuntokoulutukseen ole sopiva. Senkin olen selvittänyt.

Vierailija
5/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin elävänä aloitin juuri toisen korkeakoulututkinnon.

Tuloina tulee olemaan leikattu toimeentulotuki ensi kuusta alkaen, koska opintotukikuukaudet ovat loppu eikä lupaa opiskella työttömänä irronnut.

Vuokra on onneksi rajojen sisällä, joten jää koko leikattu perusosa jäljelle. Myös kaikki isommat hankinnat on tehty vuosiksi eteenpäin ja olen pieniruokainen, joten rahan pitäisi riittää. Ei ole myöskään ensimmäinen tutkintoni, joten tiedän, mitä on luvassa ja miten luovia, jotta opiskeluaika tulee olemaan mahdollisimman lyhyt. 

Vierailija
6/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina 👍

Vierailija
7/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina 👍

Ei taida sekään riittää teinien elättämiseen. 

Vierailija
8/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloina tulee olemaan leikattu toimeentulotuki ensi kuusta alkaen, koska opintotukikuukaudet ovat loppu eikä lupaa opiskella työttömänä irronnut.

Vuokra on onneksi rajojen sisällä, joten jää koko leikattu perusosa jäljelle. Myös kaikki isommat hankinnat on tehty vuosiksi eteenpäin ja olen pieniruokainen, joten rahan pitäisi riittää. Ei ole myöskään ensimmäinen tutkintoni, joten tiedän, mitä on luvassa ja miten luovia, jotta opiskeluaika tulee olemaan mahdollisimman lyhyt. 

Kuinka paljon on leikattu toimeentulotuki?

Vierailija
9/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin elävänä aloittaisin opinnot kyllä. Yksin pystyisin pihistelemään.

Nyt kun teinejä elätettävänä on pihistely paljon haastavampaa. Joudumme pihistelemään jo nyt, vaikka työskentelen täysipäiväisesti.

Lainaa en halua ottaa. Palkan nousu valmistumisen ja mahdollisen uudelle alalle työllistymisen myötä olisi niin maltillinen, että jo opiskelun aiheuttaman taloudellisen tappion paikkaamiseen menisi useampi vuosi. Saatika sitten jos olisi opintolaina maksettavana. Joutuisimme jälleen pihistelemään vuosia.

Nyt pihistelemme tämän lasten teini-iän. Kasvaessaan muuttavat omilleen. Minä voin muuttaa pienempään asuntoon ja pihistellä omista menoistani, tällöin saan rahaa säästöönkin. Jos olisi opintolaina maksettavana siirtyisi se aika, että rahaa kertyisi säästöön vuosilla eteenpäin. 

Pakko ottaa elämän realiteetit huomioon näin yksin elävänä.

Vierailija
10/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kaikki maapallon tieto ole amk:in sisällä. Sen ulkopuolellakin on. Ja koulua. Ja statuksen vuoksi ei ole pakko.

Vierailija
11/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet selvittänyt ettet pysty tekemään mitään työtä joinain iltoina tai viikonloppuna? Ja sen työssäoppimisjakson saa joskus helpostikin puhuttua paikallisena.

Vierailija
12/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kouluihin yhteydessä. 

Kyseessä sosionomin koulutus. Minulla työkokemusta 20v, alalta jolla sosionomikin voisi työskennellä. Tämän vuoksi näytöt osittain mahdollisia.

Ymmärrän opettajien työajan. On myös muuntokoulutuksia, joissa opinnot viikonloppuna/ iltaisin. Valitettavasti minä en tämmöiseen muuntokoulutukseen ole sopiva. Senkin olen selvittänyt.

Ei sosionomin tutkinnossa ole mitään järkeä, jos talous on muutenkin tiukoilla. Opiskele jotain missä on kunnon palkkataso.

Vierailija
13/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien toinen vanhempi voi parin vuoden ajan maksaa enemmän kuluja jos kerran toisen vanhemman tulot pienenevät.

Vierailija
14/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Miten muka saat olla kirjoilla oppilaitoksessa, suorittaa opintoja ja nostaa samaan aikaan tt-tukea? Siis 20% tai 40% leikattunako noin saa siis tehdä? No eipä ole häävi summa.

Vierailija
15/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistyö vanhempien välillä ei toimi laisinkaan. Ei siis ole vaihtoehto, että toinen vanhempi osallistuisi kuluihin milläänlailla.

Tekisin siis täyttä työpäivää poislukien läsnäoloa vaativat koulupäivät joita joka toinen viikko 1-2.

Tämän lisäksi koulutehtävät, ja siihen jos vielä tekisi ilta/viikonlopputöitä ei enää jaksaminen riittäisi. 

Unohdan opiskelun nyt, katsotaan tilannetta uudelleen muutaman vuoden päästä. Ja sitä ilta/viikonlopputyötä todennäköisesti joudun vakavasti miettimään oman työn oheen tässä lähiaikoina. Jotta pärjäämme eikä elo menisi liian pihistelyksi.

Sosiaalialalla palkallisen harjoittelun saaminen on melko haastavaa. Ei toki mahdotonta.

Vierailija
16/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olet selvittänyt ettet pysty tekemään mitään työtä joinain iltoina tai viikonloppuna? Ja sen työssäoppimisjakson saa joskus helpostikin puhuttua paikallisena.

Missä sotessa opiskelija saa palkallisen harjoittelujakson, kun väkeä ollaan vähentämässä tuhansia? Ainoastaan omassa työssä (jos on epäpätevänä tekemässä sosinomin töitä) tuo olisi mahdollista.

Vierailija
17/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyisin pitäisi saada korkeakoulututkinto siten, että ei tarvitse edes opiskella? Riittää, että menee lähihoitajana sanomaan, että osaan tämän.

Ei ihme, että sotepuolella on niin järkyttävä ilmapiiri, kun sosionomiksi pitäisi päästä kirjekurssilla.

Vierailija
18/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon on leikattu toimeentulotuki?

Enemmän kuin opintoraha.

Vierailija
19/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Miten muka saat olla kirjoilla oppilaitoksessa, suorittaa opintoja ja nostaa samaan aikaan tt-tukea? Siis 20% tai 40% leikattunako noin saa siis tehdä? No eipä ole häävi summa.

Ei ole tukikuukausia jäljellä. Kehottavat ilmoittautumaan työttömäksi, mutta sitä en tee, koska eivät antaneet lupaa opiskella, jolloin edessä olisi vain takaisinperintä ja luultavasti myös karenssi. 

Vierailija
20/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on eri alalta tuloja ensin. Ehkä sitten amk mahdollistuu. Tai sukulaisen tuki.