Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin opiskella, mutta rahat ei riitä

Vierailija
29.09.2024 |

Toiveissa olisi verkko-opintoina suoritettava amk-tutkinto.

Mutta, ei onnistu. Haave kaatuu talouteen. Läsnäoloa vaativia päiviä olisi kuitenkin 2-4 kuukaudessa ja nämä olisi palkattomia päiviä. Lisäksi 3kk palkaton harjoittelu. Opintojen kesto kolmisen vuotta. 

Voi kun olisi oikeasti mahdollista tehdä työnohessa. Kumpa opinnot olisi iltaisin/viikonloppuisin. Mutta ei. Olen jokaisen tutkintoa tarjoavan amk:n käynyt läpi, eikä tämmöistä vaihtoehtoa ole.

Vaikka työkokemukseni vuoksi saisin suoraan näytöillä tai hyväksiluetuksi useamman kurssin. Kaatuu haave silti talouteen. 

Kotona kuitenkin vielä teinejä elätettävänä. Yksin. 

No, ehkä sitten joskus. Toki, ikä tulee sitten vastaan eikä opiskelu 50v enää ehkä kannata. Kuka palkkaisi 54 vuotiaan alanvaihtajan? Tuskinpa kukaan. 

Näillä mennään. Onneksi nykyinen ammatti mahdollistaa myös muunlaisen työn tekemisen jos haluan. Ei toki sitä työtä mitä tulevaisuudessa haluaisin tehdä.

Lapset menee nyt oman haaveen edelle. Ne on tärkeimpiä. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkilainalla.

Vierailija
22/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisilta en kehtaa tukea pyytää.

Täytyy nyt kuopata tämä. Ja ajatella järkevästi. 

Kaikella on tarkoituksensa, niin myös sillä, että en nyt opiskelemaan lähde. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkilainalla.

Ei pankki lainaa, jos taloustilanne on heikko. Tietenkään. 

Vierailija
24/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron sinulle nyt sellaisen asian, että älä hautaa unelmiasi ja siirrä tulevaisuuteen. Asioilla on tapana järjestyä aina. Ei pidä miettiä liikoja etukäteen. Ehdotan, että haet opiskelemaan ja katsot pääsetkö miten sisään. Kun pääset, alat suorittaa opintoja ja katsot lennosta miten järjestyy ja sitten sovellat. Otat opintolainaa ja käytät sitä vasta siinä tilanteessa kun on ihan pakko. Muuten annat olla tilillä. 

Vierailija
25/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron sinulle nyt sellaisen asian, että älä hautaa unelmiasi ja siirrä tulevaisuuteen. Asioilla on tapana järjestyä aina. Ei pidä miettiä liikoja etukäteen. Ehdotan, että haet opiskelemaan ja katsot pääsetkö miten sisään. Kun pääset, alat suorittaa opintoja ja katsot lennosta miten järjestyy ja sitten sovellat. Otat opintolainaa ja käytät sitä vasta siinä tilanteessa kun on ihan pakko. Muuten annat olla tilillä. 

Voi sinua. Ap kertoi, että tukikuukaudet on käytetty loppuun, eipä silloin ole oikeutettu mihinkään opintolainaankaan. Ja jos tulona on leikattu tt-tuki, arvaapa huviksesi lainaako pankki silloin rahaa? 

Vierailija
26/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sosionomin opinnot voi tehdä kokonaan verkossa, ja harkat voi useimmiten ahotoida, olen neljästä harkasta ahotoinut entisillä töillä nyt kolme, ja saattaa olla että teen niin viimeisenkin kanssa tai opinnollistan sen töissä.

Meidän luokalta on useampi siirtynyt opiskelemaan kouluun jossa voi tehdä sen kokonaan verkossa, ja jos sulla on kerran hyväksi luettavia juttuja ettei tarvitse edes kaikkia kursseja käydä, niin sehän on helppoa. Itse olen käyttänyt lähipäiviin vuosilomapäiviäni, onhan se vähän ikävä kun ei ole sitten kunnon pitkää kesälomaa, mutta parempi sekin kuin ottaa palkattomia päiviä.

Vierailija
27/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Ap kertoi, että tukikuukaudet on käytetty loppuun, eipä silloin ole oikeutettu mihinkään opintolainaankaan. Ja jos tulona on leikattu tt-tuki, arvaapa huviksesi lainaako pankki silloin rahaa? 

No voi minua. Ap ei kertonut aloituksessaan näitä tietoja, ja kun aloituksen mukaan vastaa, niin sitten vastaus tulee siinä annettujen tietojen mukaan. Voi todellakin minua kun menin nyt näin tekemään, enkä lukenut kaikkia kommentteja. Oi voi. 

Vierailija
28/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä ap ollut joka kertoi saavansa leikattua toimeentulotukea. Etkö tuon vertaa osaa lukea, että joku yksin elävä tuota kertoi? 

Vierailija
29/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap edes aloitti keskustelun kun jo tiesi, ettei tule onnistumaan? Turhaa marinaa.

Vierailija
30/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha ja opintolaina

Vierailija
31/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sosionomin opinnot voi tehdä kokonaan verkossa, ja harkat voi useimmiten ahotoida, olen neljästä harkasta ahotoinut entisillä töillä nyt kolme, ja saattaa olla että teen niin viimeisenkin kanssa tai opinnollistan sen töissä.

Meidän luokalta on useampi siirtynyt opiskelemaan kouluun jossa voi tehdä sen kokonaan verkossa, ja jos sulla on kerran hyväksi luettavia juttuja ettei tarvitse edes kaikkia kursseja käydä, niin sehän on helppoa. Itse olen käyttänyt lähipäiviin vuosilomapäiviäni, onhan se vähän ikävä kun ei ole sitten kunnon pitkää kesälomaa, mutta parempi sekin kuin ottaa palkattomia päiviä.

Millä entisillä töillä sä ole ahotoinut harkkoja?

Mä olen muutaman kuukauden päästä valmistumassa sairaanhoitajaksi ja mietin tosissani, että miksi edes lähdin opiskelemaan tätä ja haluanko enää tehdä hoitoalan töitä.

Vierailija
32/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla aika huonosti elättää perhettä.

Vierailija
33/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opintotukikuukaudet on käytetty, niin ei saa enää mitään uutta opintorahaa eikä opintolainaa.

Vierailija
34/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos teet nyt avoimessa AMK:ssa sellaisia kursseja, joita voi tehdä täysin etänä, jos sellaisia on. Lyhentää sitten opiskeluaikaa, jos lähdet myöhemmin opiskelemaan.

Tuota palkatonta harjoittelua en ymmärrä ollenkaan. Omalla alalla korostettiin, että palkattomaan harjoitteluun ei pidä lähteä vaan siitä kuuluu saada palkkaa. Tiedän kyllä, että on aloja, joilla palkaton harjoittelu on tapana, mutta silti.

Vierailija
35/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi, että tukikuukaudet jo käytetty aiempaan tutkintoon. Ei silloin myöskään mitään opintolainaa saa. Eikä pankki anna mitään muutakaan lainaa, jos ei ole kunnon tuloja.

Vierailija
36/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi, että tukikuukaudet jo käytetty aiempaan tutkintoon. Ei silloin myöskään mitään opintolainaa saa. Eikä pankki anna mitään muutakaan lainaa, jos ei ole kunnon tuloja.

Missä ap tuollaista kertoi? Se oli joku yksin asuva joka tuollaista kertoi.

Vierailija
37/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama ongelma. Opintotuet käytetty maisteriin, joka ei työllistä. Ei ole enää mitään mahdollisuuksia tehdä nelivuotista amk-tutkintoa. Pari lyhyttutkintoa olen saanut tehdä työkkärillä, mutta olivat yhtä tyhjän kanssa. Ikä alkaa tulla myös vastaan. Vaikka pääsisin heti ensi vuonna sisään ja opinnot sujuisivat ongelmmitta, kukahan palkkaisi minut vastavalmistuneena kokemattomana yli viiskymppisenä?

Vierailija
38/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi ja valmistun aika pian. Mä olen siitä onnellisessa asemassa, että mä sain vielä aikuiskoulutustuen. Lisäksi on toki ollut pakko ottaa opintolainaa koska yksin maksan omakotitalon kuluja ja palkattomissa harjoitteluissa kulkenut omalla autolla pitkien matkojen päässä eikä mistään saa matkakorvauksia.

Vierailija
39/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite neppailen vaa kiveksiä sohvalla maaten.Puolet harkasta ja oppitunneista lintsattu mut kyllä täs valmistuu kun koulu saa rahaa. En usko että haluu jäädä paitsi opiskelijan valmistumisrahasta

Vierailija
40/49 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama ongelma. Opintotuet käytetty maisteriin, joka ei työllistä. Ei ole enää mitään mahdollisuuksia tehdä nelivuotista amk-tutkintoa. Pari lyhyttutkintoa olen saanut tehdä työkkärillä, mutta olivat yhtä tyhjän kanssa. Ikä alkaa tulla myös vastaan. Vaikka pääsisin heti ensi vuonna sisään ja opinnot sujuisivat ongelmmitta, kukahan palkkaisi minut vastavalmistuneena kokemattomana yli viiskymppisenä?

Kokemattomana ei pidä valmistua minkään ikäisenä. Kannattaa valita tutkinto, jossa voi työn ohessa tehdä oman alan töitä.