Haluaisin opiskella, mutta rahat ei riitä
Toiveissa olisi verkko-opintoina suoritettava amk-tutkinto.
Mutta, ei onnistu. Haave kaatuu talouteen. Läsnäoloa vaativia päiviä olisi kuitenkin 2-4 kuukaudessa ja nämä olisi palkattomia päiviä. Lisäksi 3kk palkaton harjoittelu. Opintojen kesto kolmisen vuotta.
Voi kun olisi oikeasti mahdollista tehdä työnohessa. Kumpa opinnot olisi iltaisin/viikonloppuisin. Mutta ei. Olen jokaisen tutkintoa tarjoavan amk:n käynyt läpi, eikä tämmöistä vaihtoehtoa ole.
Vaikka työkokemukseni vuoksi saisin suoraan näytöillä tai hyväksiluetuksi useamman kurssin. Kaatuu haave silti talouteen.
Kotona kuitenkin vielä teinejä elätettävänä. Yksin.
No, ehkä sitten joskus. Toki, ikä tulee sitten vastaan eikä opiskelu 50v enää ehkä kannata. Kuka palkkaisi 54 vuotiaan alanvaihtajan? Tuskinpa kukaan.
Näillä mennään. Onneksi nykyinen ammatti mahdollistaa myös muunlaisen työn tekemisen jos haluan. Ei toki sitä työtä mitä tulevaisuudessa haluaisin tehdä.
Lapset menee nyt oman haaveen edelle. Ne on tärkeimpiä.
Kommentit (49)
Miksi kouluttautua kun saa tukiakin. Ei stressaa ja voi nukkua iltapäivään. Mikäs tässä nauttien aurinkoisesta syksystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sosionomin opinnot voi tehdä kokonaan verkossa, ja harkat voi useimmiten ahotoida, olen neljästä harkasta ahotoinut entisillä töillä nyt kolme, ja saattaa olla että teen niin viimeisenkin kanssa tai opinnollistan sen töissä.
Meidän luokalta on useampi siirtynyt opiskelemaan kouluun jossa voi tehdä sen kokonaan verkossa, ja jos sulla on kerran hyväksi luettavia juttuja ettei tarvitse edes kaikkia kursseja käydä, niin sehän on helppoa. Itse olen käyttänyt lähipäiviin vuosilomapäiviäni, onhan se vähän ikävä kun ei ole sitten kunnon pitkää kesälomaa, mutta parempi sekin kuin ottaa palkattomia päiviä.
Millä entisillä töillä sä ole ahotoinut harkkoja?
Mä olen muutaman kuukauden päästä valmistumassa sairaanhoitajaksi ja mietin tosissani, että miksi edes lähdin opiskelemaan tätä ja haluanko enää tehdä hoitoalan töitä.
No minä olen ollut mm. työvalmentajana ja yhdistyksessä toiminnanjohtajana.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sama ongelma. Opintotuet käytetty maisteriin, joka ei työllistä. Ei ole enää mitään mahdollisuuksia tehdä nelivuotista amk-tutkintoa. Pari lyhyttutkintoa olen saanut tehdä työkkärillä, mutta olivat yhtä tyhjän kanssa. Ikä alkaa tulla myös vastaan. Vaikka pääsisin heti ensi vuonna sisään ja opinnot sujuisivat ongelmmitta, kukahan palkkaisi minut vastavalmistuneena kokemattomana yli viiskymppisenä?
Se riippuu alasta. Jos opiskelet sosionomiksi, niin voit opiskelun ohessa tehdä muutenkin jo alan töitä, eikä vain harkat. Sosionomi on niin laaja koulutus, että sillä pääsee nykyään muuallekin kuin sosiaalialale, mm. isännöitsijäksi. Moni tradenomiopiskelijakin pääsee töihin ennen valmistumista omalle alalle, ja sairaanhoitajat varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sosionomin opinnot voi tehdä kokonaan verkossa, ja harkat voi useimmiten ahotoida, olen neljästä harkasta ahotoinut entisillä töillä nyt kolme, ja saattaa olla että teen niin viimeisenkin kanssa tai opinnollistan sen töissä.
Meidän luokalta on useampi siirtynyt opiskelemaan kouluun jossa voi tehdä sen kokonaan verkossa, ja jos sulla on kerran hyväksi luettavia juttuja ettei tarvitse edes kaikkia kursseja käydä, niin sehän on helppoa. Itse olen käyttänyt lähipäiviin vuosilomapäiviäni, onhan se vähän ikävä kun ei ole sitten kunnon pitkää kesälomaa, mutta parempi sekin kuin ottaa palkattomia päiviä.
Ja sitten työelämään tulee ihminen, jolla ei ole aavistustakaan sosionomin työnkuvasta, koska ne harjoittelut (ja samalla ammatti-identiteetin muodostumisen eväät) on saatu aikaa sitten jollain ihan toisenlaisella työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä entisillä töillä sä ole ahotoinut harkkoja?
Mä olen muutaman kuukauden päästä valmistumassa sairaanhoitajaksi ja mietin tosissani, että miksi edes lähdin opiskelemaan tätä ja haluanko enä
Ok. No mulla ei ole tuollaisesta työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten työelämään tulee ihminen, jolla ei ole aavistustakaan sosionomin työnkuvasta, koska ne harjoittelut (ja samalla ammatti-identiteetin muodostumisen eväät) on saatu aikaa sitten jollain ihan toisenlaisella työllä.
No ei siihen ahotointiin mitä tahansa työkokemusta huolita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kouluihin yhteydessä.
Kyseessä sosionomin koulutus. Minulla työkokemusta 20v, alalta jolla sosionomikin voisi työskennellä. Tämän vuoksi näytöt osittain mahdollisia.
Ymmärrän opettajien työajan. On myös muuntokoulutuksia, joissa opinnot viikonloppuna/ iltaisin. Valitettavasti minä en tämmöiseen muuntokoulutukseen ole sopiva. Senkin olen selvittänyt.
Oletko tutustunut Laurean täysin verkossa suoritettavaan sosionomikoulutukseen? Siellä pystyy kuittaamaan näytöillä kursseja tai osasuorituksia, ja jopa harkat voi suorittaa joustavasti työn ohessa pätkittäin tai vaikka tunti kerrallaan.
Sosionomin opinnoista en tiedä, mutta monessa AMK-tutkinnossa on periaate, että harjoittelun toisen puoliskon voi ahotoida lähes millä entisellä työllä, mutta toista puolta ei, koska sen tarkoituksena on soveltaa koulussa opittua käytännön työelämään. Tietenkin jos olet opiskelujen ohessa töissä niin ei työpaikasta pidä luopua vaan voit siellä suorittaa harjoittelun, jos oppimaasi asiaa voidaan edes jotenkin työsi alaan soveltaa.
Juuri näin. Jos kaikki valitsevat tutkinnon jota suorittaessa tekee samalla kahta työtä, joita voi tehdä ilman koulutusta ja toinen liittyisi tutkintoon, niin talous ja hyvinvointivaltio pelastuvat.