Budjetoitteko arkipäivää?
Otsikossa se kysymys, jonka voisi muotoilla niinkin että kuinka valvotte omaa talouttanne?
Itse aloitin laittamalla joka kuukaudelle tietyn budjetin, mutta nyttemmin on laajentunut niin että on omat tilit mm. ruokaostoksille, vaatteille, autolle, huvituksille ja kodintavaroille. Tämä toimii minulla jopa yllättävän hyvänä säästökeinona, melkein aina loppukuusta tekisi mieli ostaa jotain jonka sitten kuitenkin jätän hankkimatta koska kuukauden budjetti ei enää riitä. Ennen budjetointia ostin mielihalujen mukaisesti kunhan tilillä oli rahaa.
Jos muilla lukijoilla on jakaa kokemusten perusteella toimivia säästövinkkejä, otan mielelläni vastaan :)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää palkkapäivän jälkeen käyttötilille vain pari sataa kun siirrän kaikki muut laskujen jälkeen jääneet rahat eri säästötileille ja mm. työlounaatkin omalleen jne. Eli todellisuudessa laskujen jälkeen jää vaikka 1000 josta siirrän matkassaan heti 400, kotitilille 200 ja lopuista 400 puolet lounastilille jne. Loppujen lopuksi se käyttökassa on todella vähän ja mitä jää siitä yli, ostan vaikka rivin lottoa.
Melkein sama homma. Peruselämiseen ei mene kovin paljoa rahaa, kaikki herkuista ja huvitteluista tulee muilta tileiltä. Jätän käyttötilille 400 euroa kuussa (omalta osaltani lounasruokailut sisältyy käyttövaroihin), ja muille budjetointitileille menee yhteensä melkein tonni. Jos en käytä budjetointitilien rahoja, saan säästettyä sen summan tulevaisuuteen. Tosin kuten jo aiemmissa kommenteissa mainitsinkin, en ole kovin hyvä säästämään tilillä ole
S-Pankissa ainakin saa avattua kuinka monta tiliä ikinä haluaa, muillekin siis hyvä vinkki ihan suosiolla siirtää rahoja eri tarkoituksiin heti palkkapäivänä. Mulla esim. käyttikset (hauska miten joku toinen vastaaja käytti samaa termiä!), bisnestili (jossa kirppisvoitot ja -ostot), autotili, hummailutili, laskutili, lounastili, reissukassa, kotitili, joulutili, ylijäämätili (jonne tulee esim. S-Pankin bonukset ja nämä koitan saada aina poikimaan jotenkin, vaikka siis lottoa rivi tms joka voi tuoda ekstrarahaa tai mitä milloinkin keksin kokeilla, ei ole iso menetys jos mitään ei tulekaan) ja tosiaan vastaavasti noita tilejä tyhjenee ihan yhtä lailla. Jos vaikka ajatellaan reissukassaa, niin ostin sieltä juuri viime viikonloppuna junaliput Helsinkiin ja toisaalta siellä on nyt pari tonnia kevään pitkää reissua varten jo säästettynä ja kertyy koko ajan lisääkin.
Miten tuo käytännössä toimii, että on monta tiliä eri menoille? Onko teillä monta pankkikorttia eli joka tilille oma kortti ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laskenut paljonko on suunnilleen käytettävissä /kk eläkeikään asti. Mulla on nollatulot eli helppo tuosta suoraan laskea. Yllättäviin menoihinkin löytyy ja arkipäivää ei tarvitse budjetoida, rahaa mulla menee ruoka- ja päivittäistavaraostoihin ja matkusteluun.
Oho! Varallisuutta täytynee löytyä jonkin verran että nollatuloilla pystyy tulemaan toimeen. Voin sanoa olevani jopa hieman kateellinen mutta - viimeaikaisten uutisten mukaan - olen valtavirtasuomalaisesta siinä mielessä poikkeava etten usko lottovoiton olevan tie vaurastumiseen, vaan joudun tekemään töitä rahan eteen. Olisi ihan huippua jos voisin päättää tehneeni riittävästi töitä tähän elämään, mutta vielä pitkään aikaan varallisuus ei kata talouden kuukausikuluja.
Hienoa sinulle että nykyinen omaisuus mahdollistaa elämisen h
Periminen ja yrittäminen, Suomen kaksi kamalinta tapaa rikastua jos kansalta kysytään. Valitettavasti "kansa" on tässä tapauksessa kovin lyhytnäköinen, haluavat että ne kuuluisat jotkut muut rakentaisivat menestyviä yrityksiä kannattamaan maan BKT:ta, mutta eivät halua että ne muut sillä suinkaan rikastuu. (Periminen liittyy asiaan siinä kohtaa, kun se joku muu välttämättä kuolee ja saattaa olla niinkin että hänellä joko on lapsia tai on tehnyt testamentin.)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo käytännössä toimii, että on monta tiliä eri menoille? Onko teillä monta pankkikorttia eli joka tilille oma kortti ?
Ei vaan jos maksan kortilla esim. ikeassa ostan lampun, niin siirrän kotitililtä kyseisen summan käyttötilille. Tai sitten jos ostan verkosta, niin sitten maksan jo heti sieltä matkatililtä junaliput. Tai sitten ostan nettikaupasta jonkun hummailuasian, vaikka teatteriliput, niin maksan sen luottokortilla ja sitten kun hummailut on tehty niin sitten maksan hummailutililtä kyseisen summan luottokortille takaisin jne.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni käytännössä toimii niin että siirrän rahaa X-tililtä (X on se haluttu asia) maksutililleni tai vaihtoehtoisesti luottokortille kun olen tehnyt tai olen tekemässä ostoksen.
Asiakkuus on Nordeassa, ja siellä on mahdollista avata noita tilejä ilman erillistä kuukausimaksua jokaiselle. Joku tuossa mainitsi että S-pankissa toimii myös. Toisaalta olen vuosia sitten kuullut, että jokin pankki veloitti 6 EUR jokaisesta avatusta tilistä, eli kannattaa varmistaa miten oma pankki suhtautuu näihin.
Tietenkin, mutta teen vuosibudjetin, jossa vakuutukset ym. pakolliset maksut merkittynä. Siitä näkee, mitkä kuukaudet ovat sellaisia, että ei riitä humputteluun. Ei minulla mitään varsinaista eriteltyä päivittäistä budjettia vaatteisiin, ruokaan ym. eriteltynä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En budjetoi mutta seuraan kulutusta koko ajan ja mietin aina tarvitsenko juuri tämän tuotteen, kävisikö halvempi vai pärjääkö ilman. Käytän kaiken loppuun.
Tarkasti seuraan kuukausi- tai vuositasolla paljonko menee karkkiin, jäätelöön/pullaan ja alkoholiin, koska ne vaikuttaa myös terveyteen ja summat on helposti poskettomia per vuosi.
Lasken ajoittain paljonko säästän vuositasolla jos vaihdan jonkun tuotteen halvempaan vastaavaan, monta monta tuotetta vaihdettu, säästöjä tulee vuositasolla 10-20 per tuote.
En siirtele rahoja eri tilelle, en elä kädestä suuhun vaan aina on rahaa, vakiosiirto sijoituksiin on muutamia satasia kuussa ja välillä teen sitten isomman siirton johonkin sopivaan kohteeseen.
Miten tiedät kuinka paljon menee karkkiin, jäätelöön, pullaan ja alkoholiin? Seuraatko kuittien perusteella? Kiinnostaisi itseänikin
Käyn pääasiassa Lidlissä, käytän sitä heidän plussaäppiä, niin kaikki kuitit tallentuu sinne, helppo sieltä poimia karkit ja alkoholit kirjanpitoon vaikka kerran viikossa. Toki nykyään olen saanut karkinsyöntiä vähennettyä niin että kerran pari kuussa ja alkoholia niin harvoin että ei ole juuri vaivaa.
Itselleni toimii kaikki eurojen kautta seurattava näissä, ei esim karkkipäivä viikossa tai saunaolut viikossa, vaan paljonko kuluu rahaa. Se ensimmäinen vuosi, jonka jälkikäteen kuiteista laskin karkkiin mennyttä rahaa, järkytti perin pohjin 😅
Vierailija kirjoitti:
Kortti on vain sille tilille, jolla on ostoihin käytettävissä olevat rahat. Ja se on debit-kortti. Luottokortti on hätävarana laatikossa matkoja, yllättäviä menoja ja sellaisia varten, mutta ei päivittäisessä käytössä.
Toiselle tilille ei ole korttia, vaan siltä maksetaan laskut, siirretään tarpeen ja varojen mukaan korttitilille ja säästetään, jos ei ole vielä erikseen jotakin säästötiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En budjetoi. Tiedän suunnilleen mitä laskujen jäkeen jää tilille. Suunnilleen samat laskut menee joka kk ja muutama harvemmin toistuva maksu.
Tähän ei ole pakko vastata jos tuntuu liian henkilökohtaiselta, mutta jääkö sinulle säästöjä? Itse olen ottanut budjetoinnin käyttöön siksi että muuten tuhlaan kaikki tienaamani rahat, ei onnistu säästäminen jos käyttötilillä on jotain mitä käyttää. Tiedän että monella muulla homma toimii helpommin, ja säästöjä kertyy vaikka kaikki olisi yhdellä tilillä eli kyseessä on vain minulle sopiva järjestely - ja ehkä joillekin muillekin, minkä tähden päätinkin kertoa siitä täällä.
Jää jotain aina kk riippuen, määrä riippuu onko ollut esim joku harvemmintoistuva maksu, vakuutus tms. Mutta raha on vielä kun seuraava tuli tulee. Pikkuhiljaa tilille jää silloin myös puskuria vähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En budjetoi mutta seuraan kulutusta koko ajan ja mietin aina tarvitsenko juuri tämän tuotteen, kävisikö halvempi vai pärjääkö ilman. Käytän kaiken loppuun.
Tarkasti seuraan kuukausi- tai vuositasolla paljonko menee karkkiin, jäätelöön/pullaan ja alkoholiin, koska ne vaikuttaa myös terveyteen ja summat on helposti poskettomia per vuosi.
Lasken ajoittain paljonko säästän vuositasolla jos vaihdan jonkun tuotteen halvempaan vastaavaan, monta monta tuotetta vaihdettu, säästöjä tulee vuositasolla 10-20 per tuote.
En siirtele rahoja eri tilelle, en elä kädestä suuhun vaan aina on rahaa, vakiosiirto sijoituksiin on muutamia satasia kuussa ja välillä teen sitten isomman siirton johonkin sopivaan kohteeseen.
Miten tiedät kuinka paljon menee karkkiin, jäätelöön, pullaan ja alkoholiin? Seur
Lidl ei kuulu lähikauppoihini joten ei ole tullut ladattua heidän äppiäkään. Kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, mutta teen vuosibudjetin, jossa vakuutukset ym. pakolliset maksut merkittynä. Siitä näkee, mitkä kuukaudet ovat sellaisia, että ei riitä humputteluun. Ei minulla mitään varsinaista eriteltyä päivittäistä budjettia vaatteisiin, ruokaan ym. eriteltynä ole.
Teetkö budjetin alkuvuodesta koko kaudelle, ja elät sen mukaan? Ja onko työvälineenä excel vai käytätkö jotain varta vasten kehitettyä softaa?
En budjetoitu sen kummemmin, mutta kun tilille tulee tulot, niin..
Siirrän taloustilille tonnin, sieltä menee toistuvat laskut (vastike, energia, vakuutukset, jne) ja maksan sieltä ruoan myös. Tämä suunnilleen riittää pl. Alkuvuoden kuukaudet kun muutamat vakuutukset tulee maksuun.
Jätän käyttötilille 2000-3000e riippuen siitä onko siinä kuussa tulossa isompia menoja. Tilillä yleensä on jo valmiiksi 500-1500e joten en suinkaan käytä noin paljoa joka kuukausi. Täältä menee ns. ei pakolliset ja hupijutut, kuten vaatteet, kosmetiikka, matkustelu...
Loput siirrän säästöön / sijoituksiin. Muutaman kerran vuodessa on tullut nostetua sieltä takaisinkin rahaa jos on tullut jokin isompi meno mitä en muistanut tilille rahaa jätettäessä.
Tällä systeemillä rahaa ei tarvitse paljoa miettiä, kun pakolliset on aina hoidossa taloustililtä, ja käyttötilillä oleva raha on aina ns ylimääräistä mitä ei tarvitse säästellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö budjetin alkuvuodesta koko kaudelle, ja elät sen mukaan? Ja onko työvälineenä excel vai käytätkö jotain varta vasten kehitettyä softaa?
Vastaan tässä ohiksena että google sheets on kätevä kun se on ilmainen! Ja sen saa helposti auki ja muokattua tietokoneella ja kännykässä. Mulla itselläni on sheetsissäni monta vuotta jo eteenpäin laskettuna, tällä hetkellä vuoteen 2033 ja sitten kun joku summa muuttuu, muutan sen vaan eteenpäin asti, esim. palkankorotukset tai säännöllisten menojen muuttuminen kuten asumiskulut tai puhelin.
Toimii siis kuten excel ja rivi on 1 kk, sarake sitten taas tulot ja muutama meno eriteltynä ja eritoten säästöt! Seuraan niitäkin mitä tulossa on. Esim. nykyisillä suunnitelmilla mulla tulee jouluna 2033 olemaan kotitilillä 7600, matkatilillä 17000 eikä nuo summat tuosta kovastikaan tule heittämään ellei kerta kaikkiaan jotain yllättävää tapahdu kuten vaikka työttömyys. Kotitililtä toki ei pysty ihan kaikkia hankintoja etukäteen suunnittelemaan mutta tuo arvio sisältää jo ASO-kotiin muuttamisen ja matkatili on laskettu kattamaan 2-3 reissua per vuosi. Nämä siis jo vähennetty tuosta v. 2033 summasta.
En todellakaan budjetoi. En ole pakko-oireinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jos maksan kortilla esim. ikeassa ostan lampun, niin siirrän kotitililtä kyseisen summan käyttötilille. Tai sitten jos ostan verkosta, niin sitten maksan jo heti sieltä matkatililtä junaliput. Tai sitten ostan nettikaupasta jonkun hummailuasian, vaikka teatteriliput, niin maksan sen luottokortilla ja sitten kun hummailut on tehty niin sitten maksan hummailutililtä kyseisen summan luottokortille takaisin jne.
Mitä muuta teet vapaa-aikanasi? 🤣
Vierailija kirjoitti:
En budjetoitu sen kummemmin, mutta kun tilille tulee tulot, niin..
Siirrän taloustilille tonnin, sieltä menee toistuvat laskut (vastike, energia, vakuutukset, jne) ja maksan sieltä ruoan myös. Tämä suunnilleen riittää pl. Alkuvuoden kuukaudet kun muutamat vakuutukset tulee maksuun.
Jätän käyttötilille 2000-3000e riippuen siitä onko siinä kuussa tulossa isompia menoja. Tilillä yleensä on jo valmiiksi 500-1500e joten en suinkaan käytä noin paljoa joka kuukausi. Täältä menee ns. ei pakolliset ja hupijutut, kuten vaatteet, kosmetiikka, matkustelu...
Loput siirrän säästöön / sijoituksiin. Muutaman kerran vuodessa on tullut nostetua sieltä takaisinkin rahaa jos on tullut jokin isompi meno mitä en muistanut tilille rahaa jätettäessä.
Tällä systeemillä rahaa ei tarvitse paljoa miettiä, kun pakolliset on aina hoidossa taloustililtä, ja käyttötilillä oleva raha on aina ns ylimää
No sinulla on hyvin pullat uunissa, ei tarvitse paljoa rahaa miettiä jos laitat kuukausittain kulutukseen jopa neljä tonnia ja vielä jää säästöönkin :)
Hyvä sinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta teet vapaa-aikanasi? 🤣
S-pankissa siirto on helppoa sekunneissa joten ei vie vapaa-aikaa ollenkaan. Sitä paitsi useinkin kyllä istun oman budjettini ääressä ja haaveilen tulevista reissuista ja muistelen vanhoja. Mietin miten vielä voisin nipistää mistäkin sarakkeesta että saan säästösumman kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teatterissa käynti edustaa sinulle hummailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tässä ohiksena että google sheets on kätevä kun se on ilmainen! Ja sen saa helposti auki ja muokattua tietokoneella ja kännykässä. Mulla itselläni on sheetsissäni monta vuotta jo eteenpäin laskettuna, tällä hetkellä vuoteen 2033 ja sitten kun joku summa muuttuu, muutan sen vaan eteenpäin asti, esim. palkankorotukset tai säännöllisten menojen muuttuminen kuten asumiskulut tai pu
Kuulostaa hienolta! Pitää ehkä itsekin koittaa. Pointsit sinulle, olet seurannut kulujasi erittäin hyvin.
Budjetoin tosi tarkkaan viime vuonna, oli pakko sopeuttaa kulutusta muuttuneen elämäntilanteen takia. Keväällä totesin, että olen onnistunut muuttamaan kulutusta niin, ettei tarvitse enää niin tarkkaan jatkuvasti seurata. Voi nekin energiat käyttää muuhun.