Budjetoitteko arkipäivää?
Otsikossa se kysymys, jonka voisi muotoilla niinkin että kuinka valvotte omaa talouttanne?
Itse aloitin laittamalla joka kuukaudelle tietyn budjetin, mutta nyttemmin on laajentunut niin että on omat tilit mm. ruokaostoksille, vaatteille, autolle, huvituksille ja kodintavaroille. Tämä toimii minulla jopa yllättävän hyvänä säästökeinona, melkein aina loppukuusta tekisi mieli ostaa jotain jonka sitten kuitenkin jätän hankkimatta koska kuukauden budjetti ei enää riitä. Ennen budjetointia ostin mielihalujen mukaisesti kunhan tilillä oli rahaa.
Jos muilla lukijoilla on jakaa kokemusten perusteella toimivia säästövinkkejä, otan mielelläni vastaan :)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan budjetoi. En ole pakko-oireinen.
Päinvastoin! Kun vuosi on kirjattu sitä ei tarvitse enää miettiä eikä koskaan tule ikäviä ylläreitä. Tietää että pakollisista menoista selviää ja viivan alla on plussaakin vähän.
Ei nettipankki osaa laskea tulevia tuloja ja hankintoja, siksi Excel tai Google sheets on tärkeä työkalu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännittävää. Miksi yhdistät budjetoinnin pakko-oireisiin?
Ei pahalla, mutta joillain se tuntuu menevän vähän överiksi. Kuinka esim voi budjetoida yhtään mitään 10v eteenpäin? Siinä ajassahan jo ihmisiä syntyy, kuolee, työpaikat vaihtuu, tulee sota...
Vierailija kirjoitti:
Kierrättäminen, neulominen ja tuollainen näpertely jossa rahoja siirretään tililtä toiselle sopii kyllä teille naisille. Jätätte suurempien linjojen asiat sitten miehille.
Mun mies jätti jo 30v sitten kaiken taloudenhoidon mulle. Pienet ja isot linjat
Taloraksat budjetteineen, arjen rahat, säästöt ja sijoitukset. Nykyään sentään tietää mitä saa nettopalkkaa:)
Netto-omaisuus kasvanut lähes nollasta 600 000 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta joillain se tuntuu menevän vähän överiksi. Kuinka esim voi budjetoida yhtään mitään 10v eteenpäin? Siinä ajassahan jo ihmisiä syntyy, kuolee, työpaikat vaihtuu, tulee sota...
Moniko täällä on puhunut 10 vuodesta tai edes 5:stä?
Juuri kopioin excelin vuodelle 25 ja päivitin summat. Se riittää, aion sinnitellä hengissä vielä vuoden!
Tai jos kuolen mieheni selviää kuolemani jälkeisestä ajasta helpommin kun kaikki on selvillä eikä tarvitse rasittaa itseään pläräämällä laskupinoja tai nettipankkia selvittääkseen onko hautajaisiin varaa.
Pieni vaiva, 2x 5 minuuttia kuukaudessa menee aikaa. Max
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei budjetoida voikaan mutta suunnitelmia ja tavoitteita esim säästöjen, sijoitusten ja velkojen takaisinmaksun varalle voi, ja kannattaa tehdä. Mä budjetoin aina vuodeksi kerrallaan, yleensä teen seuraavan vuoden budjetin aina lokakuussa ja sitten muokkaan tarpeen mukaan, kun tulot/menot vaihtelee.
Olen tehnyt näin lukioikäisestä ja olen nyt viisikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
En budjetoi mutta seuraan kulutusta koko ajan ja mietin aina tarvitsenko juuri tämän tuotteen, kävisikö halvempi vai pärjääkö ilman. Käytän kaiken loppuun.
Tarkasti seuraan kuukausi- tai vuositasolla paljonko menee karkkiin, jäätelöön/pullaan ja alkoholiin, koska ne vaikuttaa myös terveyteen ja summat on helposti poskettomia per vuosi.
Lasken ajoittain paljonko säästän vuositasolla jos vaihdan jonkun tuotteen halvempaan vastaavaan, monta monta tuotetta vaihdettu, säästöjä tulee vuositasolla 10-20 per tuote.
En siirtele rahoja eri tilelle, en elä kädestä suuhun vaan aina on rahaa, vakiosiirto sijoituksiin on muutamia satasia kuussa ja välillä teen sitten isomman siirton johonkin sopivaan kohteeseen.
Kukin tietysti tyylillään mutta kuulostaa todella ankealta laskea kuukausittain jokaista "turhaa suupalaa" kun elämästä kuuluisi nauttiakin, etenkin jos sinulla on siihen mahdollisuus kun kerroit ettet elä kädestä suuhun. Absurdia ruoskia itseään jostain pullasta/vko jos kuitenkin on mahdollisuus sijoittaa satoja euroja kuukaudessa osakkeisiin. Mihin ja ketä varten sä sitä varallisuutta keräät jos et salli itsellesi mitään nautintoja. Tietysti jos ongelmana on yleisesti ruokavalio niin sille kannattaakin tehdä jo jotain muutakin kuin tuijottamalla tililtä niihin uppoavaa rahaa? Ja mikä sitten on kenellekin turhaa? Sulle satunnainen karkki mutta samaan aikaan sulla kallis auto ja merkkivaatteetko?
En jaksa plärätä nettipankkia eestaas, excelissä kaikki on yhdessä vuosinäkymässä. On helppoa arvioida mille kuulle voi ottaa lentoliput ja mille kuulle vaikka ilmastoinnin huollon.
Viivan alle jäänyt raha on omalla tilillään eikä siellä paljoa tapahtumia ole, viimeiset 2,5v lähinnä 2. kodin remppakuluja etelässä. Nyt tilillä olevat rahat on korvamerkitty pergolaan, uima-altaaseen ja kaminaan. Jos niitä tarvitaan muuhun nuo hankinnat vaan siirtyy vähän.
Kummallakin pääsy kaikille tileille joten molemmat tietää mitä tilillä on.