Olisitteko pelastuneet Estonialta?
Luin nuo pelastuneiden kertomukset. Minä en olis pelastunut...
Kommentit (180)
Känni ei olisi ollut kohtaloni, koska olen elinikäinen apsolisti. sol
Olen aika heikko, mutta jos olisi käynyt tuuri, että olisi ollut sillä ylemmällä puolella, niin ehkä. Kuolo olisi ehkä tullut pelastusveneessä, kun on niin kylmän arka muutenkin.
Joku mies myöhästyi eikä ehtinyt laivaan kun Estonia lähti viimeiselle matkalle.
En olisi. Luin jonain vuonna noita kertomuksia ja se oli kova reality check siitä millaista se laivan uppoaminen on.
En osaa edes uida, tuskin siellä kylmässä vedessä edes mitään tekee uimataidolla, jollei apu ole lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Olin 13 joten luultavasti olisin nukkunut perheeni kanssa halvimmassa pohjakerroksen hytissä,vanhempani olisivat odottaneet henkilökunnan ohjeita ja oltaisiin kuoltu sinne hyttiin. Tai ehkä äiti olisi lähtenyt tupakalle kannelle, tilanteen tajuttuaan päässyt pelastusveneeseen ja luottanut minun ja isän tulevan perästä.
Mulla vanhemmat olisivat olleet aivan kännissä ja tuskinpa olisin yksin mihinkään lähtenyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 13 joten luultavasti olisin nukkunut perheeni kanssa halvimmassa pohjakerroksen hytissä,vanhempani olisivat odottaneet henkilökunnan ohjeita ja oltaisiin kuoltu sinne hyttiin. Tai ehkä äiti olisi lähtenyt tupakalle kannelle, tilanteen tajuttuaan päässyt pelastusveneeseen ja luottanut minun ja isän tulevan perästä.
Mulla vanhemmat olisivat olleet aivan kännissä ja tuskinpa olisin yksin mihinkään lähtenyt
Sama. Olisin ollut jotain 10v ja istunut hytissä odottamassa, en varmasti olisi yksin lähtenyt sieltä ulos.
En muista kun olin noihin aikoihin ihan pikkuinen, että oliko niissä laivoissa niitä ohjeita ja kokoontumisasemia jo tuolloin? Estoniallahan ei tainnut olla minkään valtakunnan pelastautumisjärjestelmää vaikka niillä oli ollut joku harjoituskin vähän ennen onnettomuutta. Tosin kun se heitti niin nopeasti kyljelleen, niin ei siinä kai paljoa ole tehtävissä.
En olisi selvinnyt, koska olisin varmaan ollut yksi heistä, jotka lamaantuivat paikoilleen epäuskon ja kauhun vallassa. Heitäkin oli kai aika paljon. Kaikki tapahtui niin nopeasti. Lisäksi mulla ei ole vahvoja käsivoimia joten olisin varmaan tippunut, jos oisin koittanut kaiteita kiivetäkin.
Niin joku nuori poika selvisi. Hän joutui jättämään äidin, isän ja pikkusisaret sinne laivaan. Karmeaa. Ei sieltä selvinnyt kuin vahvimmat ja onnekkaat.
Vierailija kirjoitti:
En osaa edes uida, tuskin siellä kylmässä vedessä edes mitään tekee uimataidolla, jollei apu ole lähellä?
Hengissä selvinneet taisivat olla lähinnä pelastuslautoilta. Veden varassa olleet on paleltuneet.
Olin tapahtuma-aikaan 10-vuotias, enkä varmasti olisi selvinnyt. Nyt ei fysiikka riittäisi, jollen olisi jossain lähellä pelastusvenettä. Jos olisin yksin matkassa, tekisin kyllä kaikkeni, että pääsisin pelastusveneeseen. Ei tuntuisi missään raivata tietäni vieraiden ihmisten yli ja ohi. Mutta jos matkustaisin jonkun läheisen kanssa, yrittäisin auttaa häntä ja luultavasti menisimme yhdessä pohjaan.
Olisin varmaan ollut hyvä luikkimaan pitkin käytävien seiniä, mutta pelastautuminen olisi luultavasti tyssänyt heikkoon uimataitoon.
Jos tuo tapahtuisi nyt, niin olisin ainakin hereillä bilettämässä.
Olin tuohon aikaan vuoden ikäinen joten en. Nykyään taas en, koska hoikkana (muttei mitenkään urheilullisena) hypotermia iskisi nopeasti vaikka ulos pääsisikin.
Vierailija kirjoitti:
Pelastuin sieltä. Katselin viulunsoittajia hetken kannella ja sitten menin pelastusveneeseen odottamaan.
Suksi suolle.
En usko että nykyään selviäisin tuollaisesta. Olen liian hidas ja kankea ja ylipainoinen. Joku reippaampi olisi repinyt minut irti jostain kaiteesta päästäkseen itse eteenpäin muutaman metrin.
Olisin ollut shokissa ja paniikissa ja kauhun vallassa, enkä siinä tilassa olisi kyennyt pelastautumaan.
Siinä mielessä kyllä, että en olisi matkustanut noin huonokuntoisella laivalla. Neuvostomiehitys jätti jälkensä. Jos olisin ollut laivassa, tuskin olisin pelastunut.
Olen niin neuroottinen ja ennakoin valmiiksi jo kaikkia eri uhkia että olisin ollut pelastusveneessä ensimmäisten joukossa takuuvarmasti. Nykyään jos tuo tapahtuisi minulle, olen niin kankea että olisin tallaantunut vetreämpien jalkoihin satavarmasti.