Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitteko pelastuneet Estonialta?

Vierailija
28.09.2024 |

Luin nuo pelastuneiden kertomukset. Minä en olis pelastunut...

Kommentit (180)

Vierailija
21/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain 2 lasta selviytyi 12 ja 14 vuotiaat

Alle 13-vuotiaita kuoli Estonialla kaikkiaan 10, vain norjalainen Mats selvisi. 13-19-vuotiaita kuoli 35. Tästä ikäluokasta yhdeksän selvisi.

Vierailija
22/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olisin ollut niitä jo heti alkuunsa luovuttaneita vanhoja ihmisiä, jotka ovat tajunneet, etteivät pysty mitenkään pääsemään pois hyteistä rotkoiksi ja kuiluiksi muuttuneissa käytävissä. 

Ja vaikka olisin ollut jostain syystä kannella tai lähellä kantta, en usko, että olisin jaksanut nostaa itseäni pelastusveneeseen, ei olisi voimat millään riittäneet.

Joten vain jumalaton tuuri olisi minut pelastanut, ja minulle ei ole koskaan ollut jumalatonta tuuria. Ei koskaan. Ellei jumalattomaksi tuuriksi katsota sitä, että etten ollut laivalla. (Viking Sallylla risteilin muutaman kerran.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 2 lasta selviytyi 12 ja 14 vuotiaat

Ei siellä montaa lasta ollut matkustajanakaan.

Alle 13-vuotiaita kuoli Estonialla kaikkiaan 10, vain norjalainen Mats selvisi. 13-19-vuotiaita kuoli 35. Tästä ikäluokasta yhdeksän selvisi.

Vierailija
24/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa sieltä sammui valot? "Hätäpuhelussa" sanovat että on blackout mutta mitähän se on käytännössä tarkoittanut muualla kuin komentosillalla? Onko kukaan selviytynyt kertonut oliko edes mitään hätävalaistusta siinä vaiheessa jäljellä?

Vierailija
25/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olisi pitänyt polkea toisten päältä, taistella muita vastaan, jotka ottaa kiinni tai muuta. Ei olisi multa onnistunut. Enkä olisi pystynyt jättämään mun lapsia.

Vierailija
26/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin parikymppisenä olisin varmaan ollut baarissa kun alkoi tapahtua. Eli edellytykset hyvät, mutta voimat olisivat ehtyneet heti kylmässä vedessä tai paleltuminen tullut märkänä lautassa.

Vierailija
27/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton sanoa, niin paljon sattumasta kiinni.

Entä tsunami? Olisitteko ymmärtäneet jos olisitte olleet vetäytyneellä rannalla että mikä vaara nyt on?

Olen usein niitä katastrofipätkiä katsellut ja todennut, että siellä olisin ollut uteliaana töllistelemässä meren vetäytymistä itsekin.

Vierailija
28/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariella näki Estonialla valot vielä puolimatkassa tullessaan, mutta sitten ne katosivat ja koko laiva tutkasta, eli ilmeisesti aika pitkälle asti valot toimineet.

Vierailija
29/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä tsunami? Olisitteko ymmärtäneet jos olisitte olleet vetäytyneellä rannalla että mikä vaara nyt on?

Olen usein niitä katastrofipätkiä katsellut ja todennut, että siellä olisin ollut uteliaana töllistelemässä meren vetäytymistä itsekin.

Niin minäkin luulen. En ollut ikinä kuullutkaan tuollaisesti ilmiöstä. Siksi oikeastaan kysyinkin, että olenko ainoa.

Vierailija
30/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastuin sieltä. Katselin viulunsoittajia hetken kannella ja sitten menin pelastusveneeseen odottamaan.

Kommenttisi on muka hauska vai?? Olet välinpitämätön, suorastaan pilkallinen Estonian uhreja kohtaan. Kylmä apina

Vierailija
31/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa sieltä sammui valot? "Hätäpuhelussa" sanovat että on blackout mutta mitähän se on käytännössä tarkoittanut muualla kuin komentosillalla? Onko kukaan selviytynyt kertonut oliko edes mitään hätävalaistusta siinä vaiheessa jäljellä?

Tämä kai tarkoittaa sitä, että aluksen sähköinen ohjausjärjestelmä on rikki. Hätäpuhelussa perämies määrittää jotenkin käsin sijaintikoodit. Muuten kai ne olisi tulleet automaattisesti järjestelmästä.

Vierailija
32/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 joten luultavasti olisin nukkunut perheeni kanssa halvimmassa pohjakerroksen hytissä,vanhempani olisivat odottaneet henkilökunnan ohjeita ja oltaisiin kuoltu sinne hyttiin. Tai ehkä äiti olisi lähtenyt tupakalle kannelle, tilanteen tajuttuaan päässyt pelastusveneeseen ja luottanut minun ja isän tulevan perästä.

Vierailija
33/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi selvinnyt. Vaikka fyysisesti olisin ehkä pärjännyt niin selviytyminen vaati myös onnea. En ole koskaan ollut niin onnekas.

Vierailija
34/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Ei mitään mahdollisuuksia.

Vierailija
35/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Olen Suomen etevin merenkävijä ja uimataidon maisteri jo 90-luvulla.

Vierailija
36/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joku pikkutyttöhän oli pelastanut ainakin 100 ihmistä kun enteili sitä tsunamia ja sai ne lähtemään suojaan. Ehkä jos olis osannut aavistaa sen tai sit joku muu olisi, tarpeeksi ajoissa.

Vierailija
37/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton sanoa, olin armeijassa siihen aikaan, joten kaipa olin kohtuullisessa kunnossa oleva 19-vuotias, mutta mulla on kyllä niin huono tuuri joka asiassa että todennäköisesti en olisi pelastunut.

Vierailija
38/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan siihen maailman aikaan. Nyt olisin puhelimella googlettanut miksi meri vetäytyy Thaimaa ja ottanut jalat alleni sen jälkeen.

Vierailija
39/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen voimakkaasti likinäköinen ja jos silmälasit olisivat siirtyneet pois paikoiltaan, en olisi niitä löytänyt enkä huononäköisenä olisi pystynyt liikkumaan laivalla. En todellakaan olisi selvinnyt siellä.

Vierailija
40/180 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa, olisin ollut tuohon aikaan jo hytissä nukkumassa. Olen jälkeenpäin käytävillä kävellessä usein miettinyt miten sieltä pääsisi pois jos olisi pimeää ja laiva kallellaan? Hyvin hankalaa. Lisäksi samaan suuntaan menijöitä voisi olla useampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän