Oliko joku teistä tai teidän tuttavistanne Estonian uppomisyönä esim. Silja Europalla tai Viking Mariella?
Millaista oli? Tiedotettiinko matkustajille esim., että nyt lähdetään eri suuntaan?
Kommentit (209)
Olin edellisenä yönä Finnjetillä ssnassa myrskyssä. Hytti oli autokannen alla, sieltä ei olisi päässyt pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa olis varmaan ollut olla pelastavan ikkunassa katsomassa tapahtumia. Kannella tuskin olisi viitsinyt olla siinä tuulessa
Olen tavannut yhden kaverin, joka sanoi olleensa tuollaisella laivalla. Hän oli katsonut pelastuslauttoja ym ikkunasta. Lähinnä siinä tuli voimaton tunne. Hän olisi halunnut auttaa, mutta ei voinut tehdä yhtään mitään.
Ilmeisesti niistä isoista matkustajalaivoista oli hyvin vähän apua.
Voisin kuvitella ettei tuollaiset isot matkustajalaivat ole kovinkaan käteviä jos tarvitsee pelastaa ihmisiä merestä.. Ei käänny kovin sukkelaan, ei kovin hyvä näkyvyys sinne alas mereen ja pitkä matka kannelta noukkimaan ihmisiä kyytiin. Joku pelastunut kertoi että Mariella oli vaan tullut tuulensuojaksi että kopteri pääsi noukkimaan lautalla olevat kyytiin
Käsittääkseni helikopterit toivat pelastettuja laivojen kyytiin.
Kauanko hätäkutsun ja Estonian vaikenemisen jälkeen kesti, että Europa ja Mariella tulivat paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa olis varmaan ollut olla pelastavan ikkunassa katsomassa tapahtumia. Kannella tuskin olisi viitsinyt olla siinä tuulessa
Olen tavannut yhden kaverin, joka sanoi olleensa tuollaisella laivalla. Hän oli katsonut pelastuslauttoja ym ikkunasta. Lähinnä siinä tuli voimaton tunne. Hän olisi halunnut auttaa, mutta ei voinut tehdä yhtään mitään.
Ilmeisesti niistä isoista matkustajalaivoista oli hyvin vähän apua.
Kaikki lähellä olleilla laivoilla olleet sanovat samaa, että tilannetta on ollut karmea katsoa, kun se on ollut niin toivoton, eikä apua ole juuri voitu antaa. Veteen lasketut pelastuslautatkin on vaan viskoutuneet merestä takaisin laivojen kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut Europalla ja Marielalla matkanneet olivat valittaneet henkilökunnalle, kun aamiainen meni pilalle meressä kelluvien vai najien vuoksi. Ovat olleet joko todella pölvästejä tai sitten niin shokissa, että reaktio oli tuo.
Tai sitten tämä on keksitty juttu joka on lähtenyt leviämään "totena".
Kyllä jotkut voivat reagoida suureen shokkiin epärationaalisesti. Työskentelen teho-osastolla. Eräs potilas oli ruhjoutunut pahasti onnettomuudessa ja lisäksi raskas tehohoito kaikkine letkuineen ja laitteineen tekivät hänestä kaikkea muuta kuin ihmisen näköisen. Omainen tuli katsomaan ja purskahti nauruun nähdessään läheisensä. Myöhemmin oli kauhuissaan reaktiostaan, mutta ymmärsi sen johtuvan shokista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin Estonialla
Selviydyitkö?
Ruodin tätä keissiä yhdessä vaiheessa aika antaumuksella, ja kyllä se oli selvää että apuun tulleista aluksista oli valitettavan vähän apua, sillä ihmisten noukkiminen turvaan olisi tarkoittanut köydellä laskeutumista alas, niin olisi voinut tulla lisää uhreja kun hukkumassa olleet olisivat tarraneet ja vetäneet vaan pelastajatkin mukanaan mereen :(
Vierailija kirjoitti:
Olin edellisenä yönä Finnjetillä ssnassa myrskyssä. Hytti oli autokannen alla, sieltä ei olisi päässyt pakoon.
Kun lukee pelastautuneiden tarinoita, niin yllättävän moni juuri alimmilta hyttikansilta on kuitenkin selvinnyt, kun ovat kuulleet niin selvästi poikkeukselliset äänet ja reagoineet nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ruodin tätä keissiä yhdessä vaiheessa aika antaumuksella, ja kyllä se oli selvää että apuun tulleista aluksista oli valitettavan vähän apua, sillä ihmisten noukkiminen turvaan olisi tarkoittanut köydellä laskeutumista alas, niin olisi voinut tulla lisää uhreja kun hukkumassa olleet olisivat tarraneet ja vetäneet vaan pelastajatkin mukanaan mereen :(
Joku pelastunut sanoi, että näkivät riipputikkaat laivan kyljessä, mutta sanomattakin on selvää, ettei kellään tuntien jääkylmässä myrskyävässä meressä lautallakaan olleella olisi ollut voimia niitä kiivetä.
Mun mies oli ensimmäinen pintapelastaja, joka haettiin Pansion helokopterikentältä auttamaan hukkuvia, kun Estonia upposi. Ei paljoa puhu aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut Europalla ja Marielalla matkanneet olivat valittaneet henkilökunnalle, kun aamiainen meni pilalle meressä kelluvien vai najien vuoksi. Ovat olleet joko todella pölvästejä tai sitten niin shokissa, että reaktio oli tuo.
Kyllä jotkut voivat reagoida suureen shokkiin epärationaalisesti. Työskentelen teho-osastolla. Eräs potilas oli ruhjoutunut pahasti onnettomuudessa ja lisäksi raskas tehohoito kaikkine letkuineen ja laitteineen tekivät hänestä kaikkea muuta kuin ihmisen näköisen. Omainen tuli katsomaan ja purskahti nauruun nähdessään läheisensä. Myöhemmin oli kauhuissaan reaktiostaan, mutta ymmärsi sen johtuvan shokista.
Nauraminen on yleinen shokkireaktio.
Itse selviydyin tunteja kestäneestä väkivaltatilanteesta ja kun vihdoin pääsin ulos asunnosta, aloin nauraa räkättää viimeisillä voimillani. Poliisit onneksi ymmärsivät mitä reaktio kyseessä, muut eivät.
Minä olin silloin Viking Mariella. Edellisellä viikolla olin Finnjet. Huomenna aion olla Finnairin Airbus A350.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko hätäkutsun ja Estonian vaikenemisen jälkeen kesti, että Europa ja Mariella tulivat paikalle?
Ensimmäinen hätäkutsu lähetettiin 28.9.1994 Kello 1.22
Estonia upposi klo 1.50
Mariella saapui ensimmäisenä paikalle klo 2.12
Europa saapui toisena klo 2.30
ensimmäinen helikopteri saapui paikalle 3.05
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pelastunut sanoi, että näkivät riipputikkaat laivan kyljessä, mutta sanomattakin on selvää, ettei kellään tuntien jääkylmässä myrskyävässä meressä lautallakaan olleella olisi ollut voimia niitä kiivetä.
Eiköhän vielä pahempi ongelma olisi ollut tikkaiden luo pääseminen. Niissä oloissa ei kukaan olisi näppärästi kroolannut alimman portaan luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee pelastautuneiden tarinoita, niin yllättävän moni juuri alimmilta hyttikansilta on kuitenkin selvinnyt, kun ovat kuulleet niin selvästi poikkeukselliset äänet ja reagoineet nopeasti.
Ehkä se alakannella nukkuminen on niin stressaavaa että olivat hälytystilassa valmiiksi plus ne oli nuoria (köyhiä) ja hyväkuntoisia
pelastuneista oli paljon henkilökuntaa - suhteessa vähemmän matkustajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän vielä pahempi ongelma olisi ollut tikkaiden luo pääseminen. Niissä oloissa ei kukaan olisi näppärästi kroolannut alimman portaan luo.
Sekin vielä. Olisi tosiaan pitänyt hypätä lautalta myrskyävään ja jääkylmään veteen ja onnistua uimaan kymmeniä metrejä sinne tikkaiden alapäähän, joten käytännössä täysin mahdotonta.
pelastuneista oli paljon henkilökuntaa - suhteessa vähemmän matkustajia
Kertoo varmasti osittain siitä, että olivat ehkä työtehtäviensä takia hereillä, tottuneet normaaliin kovaan merenkäyntiin ja siksi tajusivat tapahtuneen jotain poikkeuksellista sekä tietysti harjoitelleet hätätilanteita varten.
Samalla kertoo myös siitä, että vaikka se matkustaessa ehkä typerältä tuntuukin, niin kaikkien kannattaisi tutustua turvaohjeisiin oli kyse sitten laivasta, lentokoneesta tai vaikka hotellista.
Minulla oli tuttu joka muistaakseni oli Viking Mariellalla.
Hän oli kertonut, että merenkäynti oli kova ja kaikki kauheaa ja pelottavaa. Estoniasta pelastuneita yritettiin raahata ylös laivaan.
Hän kertoi nähneensä viikkokausia painajaisia sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai henkilö tahallaan ymmärtänyt väärin sanotut asiat.
Niin, jos joku onkin sanonut aamiaisen menneen pilalle (no totta hemmetissä, varmasti meni, hirveä tilanne), tarkoittaako se välttämättä valittamista? Samatkin sanat voi tulkita niin eri tavoin. Ja ihmiset reagoi järkytykseen eri tavoin.
Mariellalla. Lauttoja näkyi ikkunoista.