Uuden kumppanin etsiminen keski-ikäisenä, eron jälkeen - huomioita ja ajatuksia matkan varrelta
Kasvettiin erilleen ja lapset muuttivat kotoa. Yhtenä päivänä vaan huomasi tai asia kirkastui, ettei vuosikymmenien suhteesta ole jäljellä kuin savuavat rauniot ja että sitä haluaa erota ja aloittaa uuden elämän, kun ei ole enää mitään syytä pysyä yhdessä.
Eron jälkeen huomasin pian, että vaikka yksin onkin mukavan rentoa, niin iho kaipaa ihoa ja mies naisen kosketusta. Avasin tilin Tinderiin ja aloin tutustumaan naisiin. Naispuoleisia vastineitani oli paljon, se ei ollut yllätys. Se taas mikä yllätti, oli se, miten kauan moni nainen oli eron jälkeen ollut sinkkuna. Kun itse olin jo puolen vuoden jälkeen niin naisen puutteessa, että mietin jopa maksullisia naisia, niin monella naisella oli 5-10 vuotta jo kulunut erosta.
Omissa kokemuksissa nämä naiset olivat lähes poikkeuksetta sellaisia, että lapset olivat eron jälkeen jääneet heidän luokseen tai ainakin hoitivat 2/3 vanhemmuudesta isien soitellessa kakkosviulua. Muutamalta kysyin aiheesta, niin syy tuntui olevan se, että haluja olisi kyllä ollut, mutta aika ei riittänyt sekä arjen pyöritykseen että parisuhteeseen tai ainakaan aktiiviseen kumppanin etsintään. Sitten kun lapset olivat siellä 15-18v nurkilla, niin oli havahduttu, että eihän tässä vielä mitään mummoja olla ja joku mieskin olisi kiva olla kuvioissa mukana.
Toiselle kierrokselle lähteneistä huomasi äkkiä myös, että ollaan hyvin valikoivia ja mikä tahansa ei kelpaa. Tai ehkä siinä juuri ilmeni Tinder-maailmalle tyypillinen juttu, eli valinna vaikeus. Hyviä olisi kyllä, mutta toiveissa olisi löytää se täydellinen. Treffeille pääsin monen kanssa, osan kanssa synkkasi oilein hyvinkin, mutta koeaikaa oli vaikea läpäistä ja päästä vakituiseksi kumppaniksi. Ehkä olin liian varovainen tai jotain, mutta tyypillinen kuvio oli se, että yhteydenpito harveni ja loppui sitten lopulta kokonaan. Ainoastaan yksi nainen oli niin rehellinen, että kertoi asian minulle suoraan kuukauden tapailun jälkeen.
Päätin sitten vaihtaa vähän taktiikkaa ja näyttää sopivalle deitille, että olen tosissani ja panostan hommaan täysillä. Se tepsi ainakin kyseisen naisen kanssa ja nyt ollaan oltu kohta vuosi yhdessä. Ei sillä tavoin yhdessä kuin edellisessä, pitkässä avioliitossa lasteni äidin kanssa vaan niin, että kummallakin on oma koti, kaverit, harrastukset ja elämä. Tapaamme yleensä muutaman kerran viikossa, välillä vietämme viikonloput yhdessä. Viestittelemme kyllä päivittäin ahkerasti tai puhumme puhelimessa. Tämä malli toimii ainakin tässä vaiheessa hyvin kun kumppanilla on vielä yksi teini kotona. Saa nähdä sitten, muuttuuko tilanme ja asumiskuviot kun kumpikin on tahollaan yksin. Tässä mallissa on puolensa mutta niin olisi myös saman katon alla asumisessa. Aika näyttää.
Laittakaahan omia ajatuksianne ja kokemuksianne.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut eron jälkeen sinkkuna 10 vuotta, lapset jo aikuisia jne. Olen ikäisekseni kai ihan suht tasokas nainen, joten vika on puhtaasti siinä etten etsi ja huoli ketään. Minulla on kauhean isot vaatimukset miehelle ja lisäksi haluaisin, että mies löytäisi minut jotenkin luonnollisen tilanteen kautta. Näin ei yllättäen ole käynyt. Saa nähdä jäänkö yksin koko loppuelämäksi. Ei sekään oikein huoleta, kun elämä on näinkin mukavaa.
Vähän sama tilanne, vaikka erosta vasta muutama vuosi. Lisäksi olen eron jälkeen tavannut luonnollisen tilanteen kautta miehen, mutta hän taisi alusta asti vedättää minua eikä ollut kanssani tosissaan. Joten olen menettänyt uskon miehiin ja romattiseen rakkauteen enkä parisuhteeseen vain parisuhteen takia ala. Olen alle 50 v, mutta epäilen jääväni yksin, en tietenkään sitä toivoisi, mutta tuntuu todennäköisemmältä. Sikäli sääli, koska tiedän olevani aivan timanttinen nainen <3
Minusta tämä on hyvä aloitus. Aika hienoa kuulla, miten samanlaisten ongelmien kanssa muissakin parisuhteissa kamppaillaan.
Itse en ikimaailmassa menisi mihinkään tinderiin. Mielummin olisin yksin hautaani saakka.
Sitten taas täällä on negatiivisia kommentteja pettämisestä. Itse en ole vielä koskaan pettynyt. Mutta koska olen parisuhteessa takertujan kanssa ja jo pari vuotta puhunut aktiivisesti että haluaisin erota - ja hän on ruikuttanut tarvitsevansa minua - niin en nyt ihan hirveän suurena moraalisena ongelmana asiaa pitäisi. Nykyiselle puolisolleni oikein toivoisin vipinää muidenkin kanssa, sillä vaikutus meidän parisuhteeseen ei voisi olla ainakaan heikentävä.
Nainen 47-v.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä oletusta että kuka tahansa mies pitäisi kelvata. Minäkin ollut vuosikaudet yksin enkä vielä ole niin miehenkipeä että ottaisin vaikka katkokävelevän juopon naapurini.
Kai ymmärrät että naiselle miehen täytyy tuoda elämään jotain positiivista, ei negatiivista?
Olenkin ajatellut panostaa lomaromanssien suuntaan ennemmin kuin jotain junttia 24/7 sohvalle päivystämään.
Tuon vuoksi jenkkilässä jo 70% alle 35v miehistä on sinkkuja, vapaaehtoisesti.
Nainen ei tuo miehen elämään mitään positiivista, pelkkiä riskejä jotka realisoituessaan tuhoavat miehen elämän pala kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni AP:n kuvaus oli asiallinen kuvaus hänen elämästään, pitkä suhde kuoli (toki vain yhden henkilön näkemys), kaipuu toisen ihmisen lähelle heräsi ja sitä löytyi yleisesti käytetyn sovelluksen kautta. Lukuisten yritysten jälkeen, ei ollut löytynyt yhteistä säveltä kenenkään kanssa, joten mennään hiukan itseensä ja mietitään miten saisi itsensä ja halunsa paremmin esille, löytyi kumppani ja vaikuttaa, että kumpikin on onnellinen nykyisellä järjestelyllä.
Se ihmetyttää miksi tämä ketju on valikoitunut omassa suhteessaan tai suhteissaan rikottujen ihmisten loanheittämis ketjuksi?
M43
Loanheittäjiä ei ole välttämättä montaa. Minustakin aloitus on asiallinen, harvinaisen kiva täällä. N47
Minusta ei. Nyt ollaan niin herkkiä ja rakkauden kaipuisia, mutta miksi se ei toiminut pitkässä suhteessa? Koska veri veti vieraisiin ja vaihteluun.
Niin, minun suhteessani miehen veri veri vieraisiin ja vaihteluun. Eron jälkeen olin pitkään rikki ja voisin hyvin kuvitella olevani yksi näistä rikkinäisistä loanheittäjistäkin. Jostain syystä en kuitenkaan ole koskaan menettänyt täysin uskoani rakkauteen enkä ole alkanut ajatella että kaikki miehet ovat samanlaisia. Pitkään minullakin eron jälkeen meni että löysin sen rakkauden, mutta kuitenkin löysin. En ole koskaan ennen kokenut näin hyvää suhdetta. Täysin en varmaan enää koskaan pysty luottamaan, mutta ainakin tiedän että vaikka tulisin tässäkin suhteessa petetyksi niin selviän silti hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö "tapailusuhteen" idean ole poimia rusinat pullasta? Siis ottaa ne positiiviset jutut ja skipata ne negatiiviset? Näin ainakin itse ajattelen.
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Mikä siinä seksissä yököttää? Onhan se suhde muutakin. Kohtaamista ja ystävyyttä.
Maksullinen ajaa saman asian. Miksi naisen pitäisi antaa seksiä ilmaiseksi?
Saatko siitä mitään aitoa -vieläpä ilmaiseksi?
Yhtä aitoa se on kun joku mies käy kerran pari viikossa pumppaamassa ja häipyy sen jälkeen omiin menoihinsa.
Ei siitä ole kyse, tai pitäisi olla. Pelkästään kassien tyhjennyksestä. Molempien kuuluu saada jotain.
Kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä tuntuu olevan just noin, että miehet pariutuu eron jälkeen huomattavasti nopeammin kun taas naiset pysyy pidempään sinkkuna. Syitä on varmaan monia, mutta yleisesti ottaen naiset viihtyy paremmin ilman kumppania ja miehet tuntuu tarvitsevan naisia enemmän kuin naiset miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö "tapailusuhteen" idean ole poimia rusinat pullasta? Siis ottaa ne positiiviset jutut ja skipata ne negatiiviset? Näin ainakin itse ajattelen.
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Mikä siinä seksissä yököttää? Onhan se suhde muutakin. Kohtaamista ja ystävyyttä.
Yhtä aitoa se on kun joku mies käy kerran pari viikossa pumppaamassa ja häipyy sen jälkeen omiin me
No tätä ne miehet tarjoavat. Siksi seksisuhde ei naisille olekaan kovin houkutteleva diili, kun miehille se "friends with benefits" tarkoittaa lähes aina pelkkiä benefittejä ja pelkästään sille miehelle. Dildo/vibra on silloin naiselle paljon parempi ja turvallisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Yhtä aitoa se on kun joku mies käy kerran pari viikossa pumppaamassa ja häipyy sen jälkeen omiin me
Ei siitä ole kyse, tai pitäisi olla. Pelkästään kassien tyhjennyksestä. Molempien kuuluu saada jotain.
On oikeastaan aika surullista, jos jonkun mielestä seksi on naiselle vain "patjana olemista" tai "joku käy pumppaamassa". Yritetäänkö tuollaisilla puheilla saada naiset jotenkin häpeämään seksuaalisuuttaan vai mikä siinä on taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Yhtä aitoa se on kun joku mies käy kerran pari vi
No tätä ne miehet tarjoavat. Siksi seksisuhde ei naisille olekaan kovin houkutteleva diili, kun miehille se "friends with benefits" tarkoittaa lähes aina pelkkiä benefittejä ja pelkästään sille miehelle. Dildo/vibra on silloin naiselle paljon parempi ja turvallisempi vaihtoehto.
Sitä pitää etsiä seksisuhteeseen sellainen mies joka tarjoaa jotain enemmän kuin dildo. Ei siihen hommaan tosiaan kaikista miehistä ole, sellaiset voi sitten lähettää kokeilemaan onneaan toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä oletusta että kuka tahansa mies pitäisi kelvata. Minäkin ollut vuosikaudet yksin enkä vielä ole niin miehenkipeä että ottaisin vaikka katkokävelevän juopon naapurini.
Kai ymmärrät että naiselle miehen täytyy tuoda elämään jotain positiivista, ei negatiivista?
Olenkin ajatellut panostaa lomaromanssien suuntaan ennemmin kuin jotain junttia 24/7 sohvalle päivystämään.
Tuon vuoksi jenkkilässä jo 70% alle 35v miehistä on sinkkuja, vapaaehtoisesti.
Nainen ei tuo miehen elämään mitään positiivista, pelkkiä riskejä jotka realisoituessaan tuhoavat miehen elämän pala kerrallaan.
Eli eletään molemmat sukupuolet toisistaan erillään. Uskon, että sopisi monille naisille oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Joo onnea vaan sellaisen neulan löytämiseen heinäsuovasta. Se etsiminen itsessään on niin rasittavaa ja jopa traumatisoivaa, ettei monet/useimmat naiset jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Minä ainakin naisena "annan seksiä" siksi, että saan siitä itsekin jotain. Toki se kyllä sitten myös edellyttää sitä, että vastapuoli antaa myös minulle. Jos ei onnistu, niin sitten voi jatkossa etsiä seksinsä muualta.&
Sille, joka sanoi, ettei halua toimia patjana miehelle totean, että meidän "tapailusuhteessa" on yleensä toisin päin. Naiseni näet usein soittaa, ja sanoo että tulehan tänne. Äänensävystä jo kuulen, että mikä hänellä on mielessä ja harvoin olen erehtynyt oletuksissani.
M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Yhtä aitoa se on kun joku mies käy kerran pari viikossa pumppaamassa ja häipyy sen jälkeen omiin menoihinsa.
En käy pumppaamassa, vaan viettämässä aikaa naiseni kanssa tehden milloin mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vielä eronnut, mutta pohdin asiaa päivittäin. Ihan suoraan sanottuna mua vois kiinnostaa paljonkin ihan perinteiset treffit, lomamatkat, keskustelut (ajankohtaisista asioista - esim. politiikasta, kirjallisuudesta, elokuvista...) - ja tietenkin kiinnostaisi myös läheisyys ja seksi.
Mutta tän yhden pitkän parisuhteen jälkeen olisin erittäin varovainen jakamaan kotiani enää kenenkään muun miehen kuin oman poikani kanssa. Tuossa joku jo aiemmin sanoikin, että on joutunut parisuhteessa itseään pienentämään. toisena on ainakin meillä nää parisuhteen roolit, jossa kaikenlainen aloitteellisuus ja aikaansaaminen on jäänyt minun kontolleni miehen vaan istuessa sohvalla. Tää on se, mistä haluan eroon ja todella todella pelkään, että tämä sama muuttuisi arjeksi uudessakin suhteessa.
Mulla on ihania mukavia miehiä työkavereina ja usein mietin, että miten monen kanssa tuntuisi olevan enemmän mielenkiintoista ja älyllistä
Ei koske ainoastaan miehiä, sillä minun ex-vaimoni oli juuri tuollainen sohvaperuna. Minä hoidin kaupassakäynnin, ruuanlaiton neljä kertaa viikossa, imuroinnin, tiskit, isoimmat kodin askareet, lasten kuskauksen harrastuksiin jne. Silti kävin töissä, tein pitkiä päiviä ja pyrin urallani eteenpäin, harrastin erilaista vapaehtoistoimintaa, kävin pitkillä kävelyillä jne. Exä istui sohvalla telkkaria katsomassa tai makasi sängyssä iPadin kanssa. Sitten tuli korona, exä alkoholisoitui ja mukaan tulivat salaliittoteoriat ja psykoottinen käytös. Oli pakko laittaa eropaperit ja eron jälkeen etsiä uusi, täyspäinen ja aktiivinen nainen. Osa ehdokkaista oli kyllä sitten niin vastakkaista ääripäätä, että eräänkin kanssa ehdittiin nähdä pahimmillaan yhden kerran kuukausen aikana, vaikka asuttiin 10 km päässä toisistamme ja hänen lapsensa olivat jo 15v ja 17v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Saatko siitä mitään a
Joo onnea vaan sellaisen neulan löytämiseen heinäsuovasta. Se etsiminen itsessään on niin rasittavaa ja jopa traumatisoivaa, ettei monet/useimmat naiset jaksa.
Sinä voit kokea niin eikä todellakaan tarvitse haluta tai jaksaa sellaista, mutta miksi pitää yökötellä ja puhua rumasti jos joku toinen kertoo nauttivansa seksi/fwb/kevytsuhteesta ja kokee sen sopivaksi itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Minulla on ollut eroni jälkeen aivan ihania friends with benefits suhteita, joissa se ystävyys on ollut oikeasti myös tärkeässä roolissa. En saa yhdenyönsuhteista mitään, mutta kun on kiva tuttu mies, niin saan ja voin toteuttaa seksuaalisuuttani melko vapautuneesti. Ja ainakin minulle seksi on todella tärkeää hyvinvoinnilleni.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M51
Eli seksisuhde. 🤮
Maksullinen ajaa saman asian. Miksi naisen pitäisi antaa seksiä ilmaiseks
Täällä on enemmän kuin 1 kirjoittelija. Aina ihmetyttää mikä on näiden äo jotka kuvittelevat että yksi ja sama ihminen kirjoittaa kaikki kommentit... Varmaan samoja jotka luulevat Facebook mainosten olevan heille ja vain heille lähetettyjä yksityisviestejä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin omassa tuttavapiirissä tuntuu olevan just noin, että miehet pariutuu eron jälkeen huomattavasti nopeammin kun taas naiset pysyy pidempään sinkkuna. Syitä on varmaan monia, mutta yleisesti ottaen naiset viihtyy paremmin ilman kumppania ja miehet tuntuu tarvitsevan naisia enemmän kuin naiset miehiä.
Myönnän tarvitsevani naista. Tarvitsen kumppanin, jonka kanssa vaihtaa ajatuksia ja käydä mielenkiintoisia keskusteluja, tarvitsen läheisyyttä ja lämpöä, tarvitsen jonkun johon tuhlata hellyyttäni ja jota hemmotella. Ja tarvitsen seksiä ja sitä yhteyttä, jonka vain rakastamani naisen kanssa voin saada. Myönnän, että homona olisi helpompaa asua miehen kanssa, mutta kun nainen on se, joka kiehtoo ja jota haluan.
M51
Vierailija kirjoitti:
Minulla erosta aikaa jo 15 vuotta ja lapsetkin muuttaneet pois kotoa. Vielä ei ole tuntunut siltä, että tarvitsisin parisuhdetta. En deittaile enkä ikinä uskailtaisi mennä Tinderiin! Teen paljon töitä ja harrastan ja käyn ystävieni kanssa konserteissa ja lasteni kanssa ulkomailla. Parisuhteessa jouduin pienentämään itseäni, en saanut tukea tai ymmärrystä tai kumppanuutta, vaan valintojani, syömisiäni ja työtäni arvosteltiin. En kaipaa mitään sellaista. Toisaalta, kun on näin pitkään ollut yksin, en enää tottuisi kenenkään kanssa asumiseen tai omista menemisistäni tinkimiseen.
Olen liian itsenäinen nainen monelle miehelle, olen ymmärtänyt. Minulle on myös kertynyt melkoisesti omaisuutta, jonka jätän aikanaan lapsilleni. Olen aina vähän ihmetellyt, miten toiset pystyvät hyppäämään suhteesta toiseen, kun ainakin itselläni meni vuosia käsitellä eroa ja toipua siitä.
Siinäpä se, eivät miehet käsittele eroa lainkaan. He ovat hyvin yksinkertaisia otuksia. Heillä ero menee näin: ero-puute pakottaa etsimään helpottajaa-uusi nainen heti sänkyyn-jos hyvä sängyssä, suhde jatkuu-rakkaus kait tulee aikaa myöten tai sitten ei, mitä väliä sillä on. Nyt on sängynlämmittäjä, siivooja, kaupassa kävijä ja ruoanlaittaja. Taidanpa oikaista sohvalle, kun ramasee ja sitten pelaamaan tietokonepelejä, kunhan tuo nainen ei vaan häiritsi. Niin on uusi suhde meneillään. Joo joo rakastan rakastan, jos tuo nainen kysyy.
Eli jos nainen haluaa parisuhteen miehen kanssa, eikä vain nurkkiin pyörimään jalkaa nylkyttävää isoa extralasta, teet tuon johtopäätöksen? Minusta kun nämä kommentit kertovat ihan päinvastaista, että nainen nimenomaan haluaa PARIsuhteen, jossa ollaan PARI, eikä halua olla miehelle kodinkoneseksiorjapettämisenkohde.
Ps itse en halua lapsia, enkä siten ota enää myöskään aikuista sellaista itselleni. Hyvin harva mies kykenee tarjoamaan naiselle parisuhteen josta nainenkin saisi jotain positiivista.