Keskituloisena v tuttaa, kun kaiken joutuu maksamaan itse
Maksan kuussa yli tonnin veroja ja keskituloinen puoliso maksaa myös, luulisi sillä saavan jotakin vastineeksi. Joudumme maksamaan kaiken itse, mihinkään ei saa avustusta/tukea/alennusta. Saamme kuussa lapsilisän (94,88 e), muuta tukea ei tule. Perheeseemme kuuluu 2 aikuista ja 1 lapsi. Päihteitä emme käytä, emmekä asu missään luksusasunnossa, vaan vanhassa talossa vuokralla. Enempää lapsia ei tule, jotta voimme varmasti kustantaa yhdelle lapselle perusasiat elämään.
Käyn töissä ja olen kunnon kansalainen, mutta alkaa v tuttaa tämä nykymeno, jossa maksan hurjasti veroja, mutta en saa mitään vastineeksi ja kaiken joutuu maksamaan itse. Julkiseen terveydenhuoltoon ei saa aikoja, vaan käsketään menemään yksityiselle. Esimerkiksi suuhygienistille/hammaslääkäriin täytyy mennä yksityiselle, kunnalliselle ei pääse. Lapsella on ikää 3 v, eikä kunnallista hammastarkastusta ole koskaan ollut (koronan takia lopettivat tarkastukset). Monet sellaiset kunnalliset palvelut on lakkautettu, joita omassa lapsuudessani oli tarjolla.
Mitään ilmaisia harrastusmenoja ei lapselle ole (kaikki maksaa), joten harrastamme leikkipuistoja ja kirjastoja. Kaikki vapaa-ajan menot täytyy maksaa 100 % itse, mistään ei tule alennuksia tai vapaalippuja, joita vähävaraiset saavat. Käsittämätöntä oli sekin, että hoitovapaalla ollessa (oltiin molemmat vanhemmat vuorotellen) ei saanut mitään alennuksia, vaikka hoitovapaalla olevan tulona oli ainoastaan hoitoraha n. 260 e/kk. Opiskelijoita, työttömiä ja eläkeläisiä monet alennukset koskevat. Monien asioiden hinnat ovat nousseet ja ratkaisu onkin ollut se, että ravintolakäynnit/aikakauslehtien tilaukset yms jätetään pois.
Välillä vaan ottaa päähän se, että keskituloisena joutuu itse maksajaksi saamatta mitään takaisin. Ja kun joku tulee nillittämään, että on minut ja puolisonikin koulutettu, niin on meidän vanhemmat ja mekin maksettu aikamoinen määrä veroja käymällä koko aikuisikä töissä.
Ap
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas, kun joskus ehkä pääset eläkkeelle. Ne henkilöt, jotka eivät ole elämässään töitä tehneet saavat kansaneläkettä/takuueläkettå ja päälle eläkeläisen asumistukea saman verran kuin sinä ja vaimosi saavat työeläkettä! Mitään merkittävää elintasoeroa ei tule olemaan sinulla ja niillä, jotka ovat lonkkaa vetäneet koko elämänsä!
Tämä on kyllä vääryys. Vituttaa kun aina palkitaan lusmuilusta ja löysäilystä.
On se uskomatonta kun 1000e eläkkeeseen toisen pitää tienata 20v ja toisen 0v saadakseen saman eläkkeen.
Ymmärtäkää jo se, että kukaan ei tule saamaan mitään eläkkeitä.
Antakaa avuttomalle ukolle billua ma pyydän keskituloiset,maksan markan.Kakkosesta irtoaa femma.
Antaa lapset huostaan niin ne saavat rikkaiden kalleimman hevosharrastuksen 18v saakka ja toimeentulotuen jonnekkin 25v saakka saaden opiskella toimeentulotuella ja jälkihuolto huolehtii. 16v pääsee yhteiskunnan maksamaan asuntoon.
Kesätöissäkään ei tarvitse raataa kun elinkustannukset tulevat ilmankin.
Rikkaat työkykyiset taas märisee kun menee liian hyvin. Otappa ja telo vaikka jalkasi, niin menee asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Loppuu turha kitinä.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä veroista valittavat keski- ja hyvätuloiset koskaan itse olleet pienituloisia tai kokeneet köyhyyttä. Itse ei ainakaan tule mieleenkään valittaa tästä käteen jäävästä kolmesta tonnista kun joskus se on ollut vain murto-osa siitä.
Olen ollut ja olin silloin kiitollinen siitä että sain edes katon pään päälle ja jotain halpaa moskaa syödäkseni. Sittemmin olen tehnyt paljon töitä jotta saan enemmän kuin sen. Siksihän se juuri harmittaakin että kaiken sen työn jälkeen ne minun rahoillani nyt elävät eivät edes ole tyytyväisiä kaikkeen siihen mitä saavat tekemättä mitään, vaan valittavat miten pitäisi saada aina vaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on ainakin nyt keskituloisena paljon paremmat työsuhde-edut ja enemmän mahdollisuus laittaa kuluja verovähennyksiin.
En kyllä pienituloisenakaan mitään erityistä ilmaiseksi ole saanut, paitsi opiskelijana ollessa edut.
Mitäköhän ne isommat kulut on, joita saa veroista vähentää?
Esim. etätyöstä aiheutuvat
Ei etätyö liity palkkaan mitenkään.
No ei, mutta ei minulla ainakaan duunarina ollut mitään mahdollisuutta etätyöhön. Suorittavaa työtä on hankala tehdä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat työkykyiset taas märisee kun menee liian hyvin. Otappa ja telo vaikka jalkasi, niin menee asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Loppuu turha kitinä.
Juuri vuosi sitten teloin jalkani, mutta en ymmärrä miten se vaikuttaa työkykyyni? Harmittihan se kun kaikki kiva jäi tekemättä, mutta pystyin minä silti töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ethän vielä maksa edes omaa osuuttasi julkishallinnon menoista. Turha nettosaajan märistä "ettei saa mitään"
t: nettomaksaja.
minkäs verran sinusta peruspalkansaajan tuloista pitäisi ottaa?
25 758 € per nuppi, Jos maksat alle tuon tuloveroja et ole vielä nettomaksaja.
Mulle jäisi käteen vuoden kuluihin 642e, sehän on melkein 2e per päivä asumiseen ja ruokaan!
No typeryydet sikseen. Eläkeläisenäkin maksan kuitenkin enemmän kuin s_ssulusmut ikinä!
Niinhän se maailma pyörii. En ole edes keskituloinen vaan pienituloinen, mutta kuitenkin elämäni ajan ahkerasti työtä tehnyt keski-ikäinen, ja mitään tukia en ole saanut sitten 90-luvun opintotuen. Kyllähän tässä pärjää, mutta mietityttää se välillä, miten jotkut saavat vastineetta rahaa tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa avuttomalle ukolle billua ma pyydän keskituloiset,maksan markan.Kakkosesta irtoaa femma.
Totta se on, että miesten aivot on munaskuissa.
opiskeliat, työttömät ja suurin osa eläkeläisistä on köyhiä, te ette ole
ruvetkaa työttömäksi, niin näette ja koette, mitä herkkua se on
Mutta mietipä sitä kaikkein kamalinta puolta Suomessa: jos haluat tehdä vähän lisätienestiä, niin jokaisesta ansaitsemastasi eurosta maksat yli 50% veroja!!!!
Motivoiko lisätöihin tai urakehitykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset jää työttömäksi?
Toisilla on vielä selkärankaa ja ymmärrystä sille, ettei yhteiskunta kestä turhanpäiten työttömänä olevien kuormitusta yhteiskunnan taloudelle.
No aivan varmasti. Ihan vaan yhteiskunnan takia käy töissä. Mua aina vähän naurattaa nämä valittajat että kun muut loisii heidän maksamilla verorahoilla. Herra ja rouva on hyvä vaan, ja jää itse töistä pois niille "ruhtinaalisille" tuille! Riemusta kiljuen joku työtön menisi heidän tilalleen töihin.
Mutta ap:n pääpointti ei ehkä ollut kuitenkaan tuo, vaan se, että nykyään palvelut on kurjistettu ihan järkyttävään tilaan.
Tuohtumuksesi on ymmärrettävää, mutta kateus vähävaraisempia kohtaan ei auta. Mikäs teitä estää ryhtymästä vähävaraisiksi, elämä on valintoja?
Pahinta on se ettei maksamilleen veroille saa vastinetta edes peruspalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on ainakin nyt keskituloisena paljon paremmat työsuhde-edut ja enemmän mahdollisuus laittaa kuluja verovähennyksiin.
En kyllä pienituloisenakaan mitään erityistä ilmaiseksi ole saanut, paitsi opiskelijana ollessa edut.
Mitäköhän ne isommat kulut on, joita saa veroista vähentää?
Esim. etätyöstä aiheutuvat
Ei etätyö liity palkkaan mitenkään.
No ei, mutta ei minulla ainakaan duunarina ollut mitään mahdollisuutta etätyöhön. Suorittavaa työtä on hankala tehdä etänä.
Ei tietenkään kaikki suorittavaa työtä tekevät voi tehdä työtä kotoa, mutta esim hyvin pienipalkkaista puhelintyötä voi tehdä. Toisaalta oman työpäikkani suuripalkkaisimmat eivät juurikaan etäile. Haluavat olla paikalla ja saatavilla. Tätä juuri tarkoitin, ei etätyömahdollisuus liity palkkaan vaan työnkuvaan. Ei kai kukaan ole niin idiootti, että kuvittelee, että joku muurari tai lääkäri tekisi etätöitä.
Tätähän Petteri halusi, että niin moni kun on vaan mahdollista potkaistaan töistä pois. Ei vielä tajuaa että se osuu hänen omaan nilkkaansa