Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisena v tuttaa, kun kaiken joutuu maksamaan itse

Vierailija
27.09.2024 |

Maksan kuussa yli tonnin veroja ja keskituloinen puoliso maksaa myös, luulisi sillä saavan jotakin vastineeksi. Joudumme maksamaan kaiken itse, mihinkään ei saa avustusta/tukea/alennusta. Saamme kuussa lapsilisän (94,88 e), muuta tukea ei tule. Perheeseemme kuuluu 2 aikuista ja 1 lapsi. Päihteitä emme käytä, emmekä asu missään luksusasunnossa, vaan vanhassa talossa vuokralla. Enempää lapsia ei tule, jotta voimme varmasti kustantaa yhdelle lapselle perusasiat elämään.

Käyn töissä ja olen kunnon kansalainen, mutta alkaa v tuttaa tämä nykymeno, jossa maksan hurjasti veroja, mutta en saa mitään vastineeksi ja kaiken joutuu maksamaan itse. Julkiseen terveydenhuoltoon ei saa aikoja, vaan käsketään menemään yksityiselle. Esimerkiksi suuhygienistille/hammaslääkäriin täytyy mennä yksityiselle, kunnalliselle ei pääse. Lapsella on ikää 3 v, eikä kunnallista hammastarkastusta ole koskaan ollut (koronan takia lopettivat tarkastukset). Monet sellaiset kunnalliset palvelut on lakkautettu, joita omassa lapsuudessani oli tarjolla.

Mitään ilmaisia harrastusmenoja ei lapselle ole (kaikki maksaa), joten harrastamme leikkipuistoja ja kirjastoja. Kaikki vapaa-ajan menot täytyy maksaa 100 % itse, mistään ei tule alennuksia tai vapaalippuja, joita vähävaraiset saavat. Käsittämätöntä oli sekin, että hoitovapaalla ollessa (oltiin molemmat vanhemmat vuorotellen) ei saanut mitään alennuksia, vaikka hoitovapaalla olevan tulona oli ainoastaan hoitoraha n. 260 e/kk. Opiskelijoita, työttömiä ja eläkeläisiä monet alennukset koskevat. Monien asioiden hinnat ovat nousseet ja ratkaisu onkin ollut se, että ravintolakäynnit/aikakauslehtien tilaukset yms jätetään pois.

Välillä vaan ottaa päähän se, että keskituloisena joutuu itse maksajaksi saamatta mitään takaisin. Ja kun joku tulee nillittämään, että on minut ja puolisonikin koulutettu, niin on meidän vanhemmat ja mekin maksettu aikamoinen määrä veroja käymällä koko aikuisikä töissä.

Ap

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotas, kun joskus ehkä pääset eläkkeelle. Ne henkilöt, jotka eivät ole elämässään töitä tehneet saavat kansaneläkettä/takuueläkettå ja päälle eläkeläisen asumistukea saman verran kuin sinä ja vaimosi saavat työeläkettä! Mitään merkittävää elintasoeroa ei tule olemaan sinulla ja niillä, jotka ovat lonkkaa vetäneet koko elämänsä!

Tämä on kyllä vääryys. Vituttaa kun aina palkitaan lusmuilusta ja löysäilystä.

Vierailija
42/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan nämä veroista valittavat keski- ja hyvätuloiset koskaan itse olleet pienituloisia tai kokeneet köyhyyttä. Itse ei ainakaan tule mieleenkään valittaa tästä käteen jäävästä kolmesta tonnista kun joskus se on ollut vain murto-osa siitä.

No ei tajua. Eikä he ollenkaan tajua mitä kaikkea yhteiskunta heille kustantaa. Valitetaan jostain muutaman kympin lääkärilaskusta tai siitä ettei saa puoli-ilmaisista uimahallilipuista alennusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas keskituloisena olen hyvin kiitollinen tästä hyvinvointiyhteiskunnasta. Saamme lapsillemme erittäin edullisen päivähoidon ja ilmaisen koulun, kouluruuan siellä. Käytämme säännöllisesti verovaroin kustannettua kirjastoa ja erittäin edullisia uimahalleja, lapsen musiikkiharrastusta tuetaan verovaroin, samoin toisen lapsen harrastusseuraa. Toinen käy lisäksi kansalaisopiston puoli-ilmaisessa jumpassa ja toinen seurakunnan kuorossa josta saa ihan ilmaiseksi myös välipalaa (eikä kysytä kuuluuko vanhemmat kirkkoon, ei nimittäin kuulu). Kaupungin museot on ilmaisia lapsille myös ja aikuisille edullisia museokortilla. Kaupunki järjestää myös vaikka kuinka paljon ilmaisia tapahtumia.

Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun ter

Täytyy olla todella pieni pulju, ellei edes työterveyshuoltoa ole.

Vierailija
44/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa tonnin veroja, palkan on oltava vähintään 3000, eli paritonnia jää ap:lla käteen, samoin miehellä? Miten ette pärjää 4000 eurolla? 

He varmaan asuu pk-seudulla, missä asuminen on todella kallista. Missä tahansa muualla tuolla pärjää ihan hyvin. 

Miten niin todella kallista asuminen. Minulla maksaa pk-seudulla (Espoo) paritalossa asuminen 230 €/kk. Neliöitä riittävästi, iso terassi ja mukavasti pihaa.

Ja ihan ilmaiseksi sait sen paritalonpuolikkaasi? 

Vierailija
45/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas keskituloisena olen hyvin kiitollinen tästä hyvinvointiyhteiskunnasta. Saamme lapsillemme erittäin edullisen päivähoidon ja ilmaisen koulun, kouluruuan siellä. Käytämme säännöllisesti verovaroin kustannettua kirjastoa ja erittäin edullisia uimahalleja, lapsen musiikkiharrastusta tuetaan verovaroin, samoin toisen lapsen harrastusseuraa. Toinen käy lisäksi kansalaisopiston puoli-ilmaisessa jumpassa ja toinen seurakunnan kuorossa josta saa ihan ilmaiseksi myös välipalaa (eikä kysytä kuuluuko vanhemmat kirkkoon, ei nimittäin kuulu). Kaupungin museot on ilmaisia lapsille myös ja aikuisille edullisia museokortilla. Kaupunki järjestää myös vaikka kuinka paljon ilmaisia tapahtumia.

Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään

Esimerkiksi Oulun kaupungilla on todella huono työterveyshuolto. Työntekijät joutuvat jonottamaan terveyskeskukseen. Oulun kaupunki ei ole kovin pieni pulju.

Vierailija
46/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut parempi ruveta työttömäksi yksinhuoltaja-alkoholistiksi niin olisi järjestynyt kelatukia ja vuokranmaksua ja sairaanhoitoa alehintaan.

Vierailija
47/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen agenda on kyllä hyvin uponnut harmaaseen keskituloisten massaan. Saivat teidät kadehtimaan työttömiä ja kansaneläkkeellä kituuttavia.

Minä en kadehdi heitä. Minua nyppii se, että minä ja monet muut käymme töissä työttömien elättämiseksi. Eri asia, jos on vaikean sairauden takia työtön, mutta moni on työtön ihan siksi, ettei työnteko huvita. Lähes saman rahan kun saa tukina.

Mistä työstä saa 595e palkkaa. Pitkäaikaistyötön saa olla työtön ihan rauhassa vaikka olisi kuinka innokas työnhakija.

Vierailija
48/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään

Täytyy olla todella pieni pulju, ellei edes työterveyshuoltoa ole.

Minä olen ollut useammassa pienipalkkaisessa työssä, joissa missään ei ole ollut kuin minimi työterveyshuolto.

Eri

Vierailija
49/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ainakin nyt keskituloisena paljon paremmat työsuhde-edut ja enemmän mahdollisuus laittaa kuluja verovähennyksiin.

En kyllä pienituloisenakaan mitään erityistä ilmaiseksi ole saanut, paitsi opiskelijana ollessa edut.

Mitäköhän ne isommat kulut on, joita saa veroista vähentää?

Vierailija
50/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään ikinä saanut avustuksia tai tukia. Turha siitä on katkeroitua. Ainut mitä voi, on olla äänestämätta demareita tai vassareita, jotka kylvää rahaa. Ite äänestän ainakin jotain taloushallinnon vahvaa vaikuttajaa, joka osaa omalta osaltaan hoitaa talouden kuntoon. 

Vierailija
51/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun ter

Et todellakaan maksa todellisia kuluja. Et välttämättä edes koko urasi aikana. Otahan huomioon vielä infrakin, jotta edes voit mennä sinne hoitoon.

Vierailija
52/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ainakin nyt keskituloisena paljon paremmat työsuhde-edut ja enemmän mahdollisuus laittaa kuluja verovähennyksiin.

En kyllä pienituloisenakaan mitään erityistä ilmaiseksi ole saanut, paitsi opiskelijana ollessa edut.

Esim. etätyöstä aiheutuvat

Vierailija
53/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psst... keskituloisena maksat palkastasi ainakin 2 tonnia veroja.

Työnantaja perii eläkemaksut jo ennen 'palkanmaksua', et vaan huomaa sitä. Niillä katetaan nykyiset eläkkeet.

Vierailija
54/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa tonnin veroja, palkan on oltava vähintään 3000, eli paritonnia jää ap:lla käteen, samoin miehellä? Miten ette pärjää 4000 eurolla? 

He varmaan asuu pk-seudulla, missä asuminen on todella kallista. Missä tahansa muualla tuolla pärjää ihan hyvin. 

Miten niin todella kallista asuminen. Minulla maksaa pk-seudulla (Espoo) paritalossa asuminen 230 €/kk. Neliöitä riittävästi, iso terassi ja mukavasti pihaa.

Ja ihan ilmaiseksi sait sen paritalonpuolikkaasi? 

kun omistaa asuntonsa ei sitä tarvitse uudelleen maksaa... kannattaa ostaa omaksi. 0-korkoajan sijoitin rahaa ja lyhensin lainoja minimimäärän ja kun korot nousi maksoin lainan pois tuotoilla. Nyt kun korot on lähtenyt laskuun niin mietin uuden sijoituslainan ottamista asuntoa vastaan, jota makselen taas minimit pois niin kauan kun korot pysyy alhaalla ja jos korot uudelleen nousee, maksan taas tuotoilla lainan pois. Näin sitä vaurastutaan käyttämällä velkaa järkevästi.

Vierailija
55/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. etätyöstä aiheutuvat

Ei etätyö liity palkkaan mitenkään. 

Vierailija
56/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää parturiin ja kunnon töihin.

Vierailija
57/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minäkään ikinä saanut avustuksia tai tukia. Turha siitä on katkeroitua. Ainut mitä voi, on olla äänestämätta demareita tai vassareita, jotka kylvää rahaa. Ite äänestän ainakin jotain taloushallinnon vahvaa vaikuttajaa, joka osaa omalta osaltaan hoitaa talouden kuntoon. 

Miksi jaat tuota oikeiston valhetta? Oikeisto on ottanut 70% valtionvelasta ja aiheuttanut aina laman. Velatkin on otettu ilman globaaleja kriisejä.

Vierailija
58/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotas, kun joskus ehkä pääset eläkkeelle. Ne henkilöt, jotka eivät ole elämässään töitä tehneet saavat kansaneläkettä/takuueläkettå ja päälle eläkeläisen asumistukea saman verran kuin sinä ja vaimosi saavat työeläkettä! Mitään merkittävää elintasoeroa ei tule olemaan sinulla ja niillä, jotka ovat lonkkaa vetäneet koko elämänsä!

Tämä on kyllä vääryys. Vituttaa kun aina palkitaan lusmuilusta ja löysäilystä.

On se uskomatonta kun 1000e eläkkeeseen toisen pitää tienata 20v ja toisen 0v saadakseen saman eläkkeen.

Vierailija
59/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärtänyt. Maksan ne itse palkastani eli mulla ei ole ilmaista työterveyshuoltoa.

Vierailija
60/76 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannes suomalaisista sairastuu syöpään, ja se on teidänkin kohdalla jopa todennäköistä. Rintasyöpä saattaa esiintyä hyvinkin nuorena. Silloin sinulle valkenee, miksi olet maksanut veroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi