Keskituloisena v tuttaa, kun kaiken joutuu maksamaan itse
Maksan kuussa yli tonnin veroja ja keskituloinen puoliso maksaa myös, luulisi sillä saavan jotakin vastineeksi. Joudumme maksamaan kaiken itse, mihinkään ei saa avustusta/tukea/alennusta. Saamme kuussa lapsilisän (94,88 e), muuta tukea ei tule. Perheeseemme kuuluu 2 aikuista ja 1 lapsi. Päihteitä emme käytä, emmekä asu missään luksusasunnossa, vaan vanhassa talossa vuokralla. Enempää lapsia ei tule, jotta voimme varmasti kustantaa yhdelle lapselle perusasiat elämään.
Käyn töissä ja olen kunnon kansalainen, mutta alkaa v tuttaa tämä nykymeno, jossa maksan hurjasti veroja, mutta en saa mitään vastineeksi ja kaiken joutuu maksamaan itse. Julkiseen terveydenhuoltoon ei saa aikoja, vaan käsketään menemään yksityiselle. Esimerkiksi suuhygienistille/hammaslääkäriin täytyy mennä yksityiselle, kunnalliselle ei pääse. Lapsella on ikää 3 v, eikä kunnallista hammastarkastusta ole koskaan ollut (koronan takia lopettivat tarkastukset). Monet sellaiset kunnalliset palvelut on lakkautettu, joita omassa lapsuudessani oli tarjolla.
Mitään ilmaisia harrastusmenoja ei lapselle ole (kaikki maksaa), joten harrastamme leikkipuistoja ja kirjastoja. Kaikki vapaa-ajan menot täytyy maksaa 100 % itse, mistään ei tule alennuksia tai vapaalippuja, joita vähävaraiset saavat. Käsittämätöntä oli sekin, että hoitovapaalla ollessa (oltiin molemmat vanhemmat vuorotellen) ei saanut mitään alennuksia, vaikka hoitovapaalla olevan tulona oli ainoastaan hoitoraha n. 260 e/kk. Opiskelijoita, työttömiä ja eläkeläisiä monet alennukset koskevat. Monien asioiden hinnat ovat nousseet ja ratkaisu onkin ollut se, että ravintolakäynnit/aikakauslehtien tilaukset yms jätetään pois.
Välillä vaan ottaa päähän se, että keskituloisena joutuu itse maksajaksi saamatta mitään takaisin. Ja kun joku tulee nillittämään, että on minut ja puolisonikin koulutettu, niin on meidän vanhemmat ja mekin maksettu aikamoinen määrä veroja käymällä koko aikuisikä töissä.
Ap
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas, kun joskus ehkä pääset eläkkeelle. Ne henkilöt, jotka eivät ole elämässään töitä tehneet saavat kansaneläkettä/takuueläkettå ja päälle eläkeläisen asumistukea saman verran kuin sinä ja vaimosi saavat työeläkettä! Mitään merkittävää elintasoeroa ei tule olemaan sinulla ja niillä, jotka ovat lonkkaa vetäneet koko elämänsä!
Sinulla on täysi vapaus vetäytyä vetämään lonkkaa. Kuka estää? Kerro sitten, miten hienoa se on.
Sinä se et parempaa vastausta keksi koskaan, mätisäkki.
Noilla ihmisillä, keille viisastelet, on sentään moraali, toisin kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi vapaus irtisanoutua ja jäädä työttömäksi. Kokeile mitä herkkua se elämä on.
Niinpä. Se onkin hauskaa, kun keikkuu muutaman kympin päässä toimeentulotuen rajasta ja edelleenkin joutuu maksamaan kaiken itse, mutta ei jää senttiäkään ylimääräistä. Ansiosidonnaisesta maksetaan vielä kaiken lisäksi 25 % veroa, työssäkäyvänä mun veroprosentti oli alle 20..
Hyvä jos on hauskaa, koska niinhän sen nyt pitäisikin mennä. Ei kai työttömänä kuulukaan jäädä mitään ylimääräistä? Harvalle työssä käyvällekään kuitenkaan jää. Samoin on vain reilua maksaa enemmän veroa vastikkeettomasta tulosta kuin työstä saadusta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloiset on ne, joiden rahoilla iso osa maksetaan. Isotuloisilla olisi vara maksaa enemmänkin.
Ja ne isotuloiset ovat Petteri pienen kavereita, joten heiltä ei leikata mitään. Tästä näemme ettei suomi tarvitse uusia veronmaksajia
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen agenda on kyllä hyvin uponnut harmaaseen keskituloisten massaan. Saivat teidät kadehtimaan työttömiä ja kansaneläkkeellä kituuttavia.
Minä en kadehdi heitä. Minua nyppii se, että minä ja monet muut käymme töissä työttömien elättämiseksi. Eri asia, jos on vaikean sairauden takia työtön, mutta moni on työtön ihan siksi, ettei työnteko huvita. Lähes saman rahan kun saa tukina.
Minä taas keskituloisena olen hyvin kiitollinen tästä hyvinvointiyhteiskunnasta. Saamme lapsillemme erittäin edullisen päivähoidon ja ilmaisen koulun, kouluruuan siellä. Käytämme säännöllisesti verovaroin kustannettua kirjastoa ja erittäin edullisia uimahalleja, lapsen musiikkiharrastusta tuetaan verovaroin, samoin toisen lapsen harrastusseuraa. Toinen käy lisäksi kansalaisopiston puoli-ilmaisessa jumpassa ja toinen seurakunnan kuorossa josta saa ihan ilmaiseksi myös välipalaa (eikä kysytä kuuluuko vanhemmat kirkkoon, ei nimittäin kuulu). Kaupungin museot on ilmaisia lapsille myös ja aikuisille edullisia museokortilla. Kaupunki järjestää myös vaikka kuinka paljon ilmaisia tapahtumia.
Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun terveyskeskukseen saa akuuttiasioissa ajan kyllä, myös digipalvelut toimii eli ei tartte joka silmätulehduksessa hilautua edes paikalle.
Aikuisilla taas on työterveyshuolto eli ei edes tarvitse sinne tk:hon mennä, toisaalta kävin tuossa keväällä sairaalassa sydänoperaatiossa ja maksu siitä oli jotain alle 200e, vaikka siinä teki kardiologi ja muutama hoitaja koko päivän hommia. Nyt on myös sydänvaivaan säännöllinen lääkitys johon kelakorvausta tulee se 40%.
Eikö työnantaja anna mitään tykyrahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas, kun joskus ehkä pääset eläkkeelle. Ne henkilöt, jotka eivät ole elämässään töitä tehneet saavat kansaneläkettä/takuueläkettå ja päälle eläkeläisen asumistukea saman verran kuin sinä ja vaimosi saavat työeläkettä! Mitään merkittävää elintasoeroa ei tule olemaan sinulla ja niillä, jotka ovat lonkkaa vetäneet koko elämänsä!
Sinulla on täysi vapaus vetäytyä vetämään lonkkaa. Kuka estää? Kerro sitten, miten hienoa se on.
Sinä se et parempaa vastausta keksi koskaan, mätisäkki.
Noilla ihmisillä, keille viisastelet, on sentään moraali, toisin kuin sinulla.
Mikä moraali kieltää kansaneläkkeen esimerkiksi monisairaalta ihmiseltä? Joltain, joka ei voi biologiselle kohtalolleen mitään? Tässä yhteiskunnassa oikeasti laiskat on häviävän pieni marginaalinen vähemmistö. Heidän perusteellaan haukutaan kaikki kansaneläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas keskituloisena olen hyvin kiitollinen tästä hyvinvointiyhteiskunnasta. Saamme lapsillemme erittäin edullisen päivähoidon ja ilmaisen koulun, kouluruuan siellä. Käytämme säännöllisesti verovaroin kustannettua kirjastoa ja erittäin edullisia uimahalleja, lapsen musiikkiharrastusta tuetaan verovaroin, samoin toisen lapsen harrastusseuraa. Toinen käy lisäksi kansalaisopiston puoli-ilmaisessa jumpassa ja toinen seurakunnan kuorossa josta saa ihan ilmaiseksi myös välipalaa (eikä kysytä kuuluuko vanhemmat kirkkoon, ei nimittäin kuulu). Kaupungin museot on ilmaisia lapsille myös ja aikuisille edullisia museokortilla. Kaupunki järjestää myös vaikka kuinka paljon ilmaisia tapahtumia.
Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun terveyskeskukseen saa akuuttiasioissa ajan kyllä, myö
Joo kiva sun lapsille. Entä me joilla ei ole niitä lapsia? Mitä me saadaan?
No mulla on ainakin nyt keskituloisena paljon paremmat työsuhde-edut ja enemmän mahdollisuus laittaa kuluja verovähennyksiin.
En kyllä pienituloisenakaan mitään erityistä ilmaiseksi ole saanut, paitsi opiskelijana ollessa edut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen agenda on kyllä hyvin uponnut harmaaseen keskituloisten massaan. Saivat teidät kadehtimaan työttömiä ja kansaneläkkeellä kituuttavia.
Minä en kadehdi heitä. Minua nyppii se, että minä ja monet muut käymme töissä työttömien elättämiseksi. Eri asia, jos on vaikean sairauden takia työtön, mutta moni on työtön ihan siksi, ettei työnteko huvita. Lähes saman rahan kun saa tukina.
Hallituksen agenda on nimenomaan saada ihmiset luulemaan, että työttömyys on valinta. Tosiasia on, että jo puolen vuoden työttömyys pudottaa ihmisen kyydistä ja lyttää itsetunnon. Töiden hakeminen on todella vaikeaa, kun tuntee itsensä pelkäksi taakaksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun ter
Joo kiva sun lapsille. Entä me joilla ei ole niitä lapsia? Mitä me saadaan?
Ihan samat asiat kuin kaikki muutkin. Kansalaisopiston kurssit, uimahallit ja kirjastot on kaikkien vapaasti käytettävissä. Samoin se terveydenhuolto. Olette saaneet koulutuksen ja päivähoidon kuten ne mun lapsetkin saa. Voitte saada ilmaista tai lähes ilmaista koulutusta edelleen aikuisenakin jos haluatte, itse esim. opiskelen tällä hetkellä avoimessa yliopistossa hyvin kohtuulliseen hintaan. Että mitä siis et lapsettomana saa?
Esimeriksi kotitalousvähennys hyödyttää keski- ja suurituloisia. Köyhille siitä ei ole mitä iloa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun terveyskeskukseen saa akuuttiasioissa ajan
Onneksi nyt jo aikuiset lapsemme saivat aikoinaan yllämainitun. Vuosi sitten viimeinenkin muutti työn perässä ulkomaille. Paluumuuttajaksi heistä ei ole.
Nyt kun suomen tilanne on se mikä se on niin heidän kautta voimme ensisijaisesti ostaa ulkomailta. Tiedätte keitä kiitätte
Jos maksaa tonnin veroja, palkan on oltava vähintään 3000, eli paritonnia jää ap:lla käteen, samoin miehellä? Miten ette pärjää 4000 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa tonnin veroja, palkan on oltava vähintään 3000, eli paritonnia jää ap:lla käteen, samoin miehellä? Miten ette pärjää 4000 eurolla?
He varmaan asuu pk-seudulla, missä asuminen on todella kallista. Missä tahansa muualla tuolla pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun terveyskeskukseen saa akuuttiasioissa ajan kyllä, myö
Mä joudun työssäkäyvänä käymään terveyskeskuksessa ja erikoissairaanhoidossa. Nämä maksan itse pienestä palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He varmaan asuu pk-seudulla, missä asuminen on todella kallista. Missä tahansa muualla tuolla pärjää ihan hyvin.
Miten niin todella kallista asuminen. Minulla maksaa pk-seudulla (Espoo) paritalossa asuminen 230 €/kk. Neliöitä riittävästi, iso terassi ja mukavasti pihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolakäynnit on hoitunut hyvin, samoin nyt kouluterkkari. Suuhygienisti kävi koululla tekemässä hammastarkastukset lapsille, älyttömän kätevää! Mitään terveysvakuutuksia ei ole lapsille tarvittu, kun ter
Mä joudun työssäkäyvänä käymään terveyskeskuksessa ja erikoissairaanhoidossa. Nämä maksan itse pienestä palkastani.
No et todellakaan maksa, jos asut Suomessa. Maksat vain aivan pienen osuuden niitten terveydenhuoltokäyntiesi kustannuksista. Tajuatko yhtään mitään se sun erikoissairaanhoito maksaa yhteiskunnalle?
Onkohan nämä veroista valittavat keski- ja hyvätuloiset koskaan itse olleet pienituloisia tai kokeneet köyhyyttä. Itse ei ainakaan tule mieleenkään valittaa tästä käteen jäävästä kolmesta tonnista kun joskus se on ollut vain murto-osa siitä.