Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkonäköön liittyvä ahdistus ja traumat

Vierailija
27.09.2024 |

Olin nuorena rajusti koulukiusattu enkä ole vieläkään päässyt noista tapahtumista yli. Kiusaaminen kohdistui lähinnä ulkonäkööni ja oli enimmäkseen sanallista. Jonkinlaista fyysistäkin väkivaltaa oli. 

Nyt varhaisessa keski-iässä tunnen olevani naisena täysi mitättömyys ja vastenmielinen rumilus. Rumuus vaikeuttaa sosiaalista elämääni, koska en voi lähteä spontaanisti mihinkään ja pelkään joutuvani negatiivisen huomion kohteeksi. Ihmisjoukot ovat minulle kauhistus. 

Elämäni on muilta osin kunnossa. Käyn töissä, ja talouteni on ihan hyvällä mallilla. 

Pukeudun ihan kivasti, kroppani on mielestäni ihan nätti ja meikkaan joskus, tosin meikkaamisesta ei juurikaan ole apua näin epämuodostuneeseen naamaan. En halua lähteä siihen, että tekisin joka päivä jonkin full glam -meikin, koska se tuntuu huijaukselta enkä pidä paksusta meikistä. 

Jotain terapiaa varmaankin tarvitsisin, mutta kokemus on osoittanut, että tämäntyyppiseen ongelmaan on hyvin vaikea saada apua. Kehopositiivisuusliikettä en koe omakseni, koska siinä keskitytään lähinnä painoon ja vartaloon. 

Plastiikkakirurgiaa olen harkinnut, mutta en tiedä mikä auttaisi, kun kasvoissani on niin moni asia pielessä. 

Alan olla ihan loppu tämän asian kanssa. 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kirjoitettuja tekstejä kyllä rumina itseään pitäviltä.  Älykkyys voi varmaan pahentaa itsekriittisyyttä luulen. 

Itsekin ns ruma nainen mutta uskallan näin vanhempana lähteä ihmisten ilmoillekin. 

En  enää niin välitä ulkonäöstäni.  Katson että maksavana asiakkaana saan istua esim ravintolassa siinä missä muutkin jos niin haluan. 

Vierailija
22/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole järjellä selitettävissä, miksi normaalin näköiset ja monet jopa kauniit ihmiset menevät laitattamaan itselleen muumionaaman. Vieläpä maksavat siitä. Tällä viikolla oli telkkarissa yksi rikas nainen oudon näköinen kummajainen. 

Kurpitsajuhlien kummituksiksi sopisivat täytetyt naamat ja kiristetyt silmät. Täysin luonnottomia ilmestyksiä. Pari vuotta sitten oli muodissa myös valtavat täytetyt takapuolet, mutta niitä näkee enää harvemmin. Muoti muuttuu noin 5-6v. välein. 

Ap on varmasti ihan normaalin näköinen henkilö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole järjellä selitettävissä, miksi normaalin näköiset ja monet jopa kauniit ihmiset menevät laitattamaan itselleen muumionaaman. Vieläpä maksavat siitä. Tällä viikolla oli telkkarissa yksi rikas nainen oudon näköinen kummajainen.

Mitä lisäarvoa muiden haukkuminen tuo tällaiseen keskusteluun? Arvostelet muiden ulkonäköä, leikkauksella aikaansaatua toki, mutta ulkonäön haukkumista tuo yhtä lailla on. 

Kun ulkonäöstä keskustellaan, niin voi ihan hyvin sanoa mielipiteensä jonkun julkkiksen ulkonäöstä. Siis sellaisen, joka on tahallaan mennyt rumentamaan itseään.

Vierailija
24/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pesee ulkonäöllisesti mulliturpaiset fingerroosit mennen tullen. 

Vierailija
25/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap pesee ulkonäöllisesti mulliturpaiset fingerroosit mennen tullen. 

Kyllä, ja lisäksi sisäisesti myös...koska ei ole mikään tyhjäpää.

Vierailija
26/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ulkonäköön ihastutaan, persoonaan rakastutaan" sanoi joku jossain saksalaisessa poliisisarjassa.   

Ihminen voi olla viehättävä vaikka hänellä ei olisi niin edustavaa ulkonäköä. 

Vierailija
27/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaus sinulle. tiedän miltä sinusta tuntuu kun saman kokenut. Asia korostuu tiettyjen ihmisten seurassa, kun kehuvat vuoron perään toisiaan, siinä tuntee olonsa melko mitättömäksi. 

Vierailija
28/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain muuta ajateltavaa teille! Tehkää kaikkea mukavaa! Yks elämä!

Vierailija
29/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ulkonäköön ihastutaan, persoonaan rakastutaan" sanoi joku jossain saksalaisessa poliisisarjassa.   

Tuo on niin totta! Me kaikki vanhenemme ja rupsahdamme. Muut kuin ulkonäölliset arvot vahvistuvat iän myötä. 

Vierailija
30/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halaus sinulle. tiedän miltä sinusta tuntuu kun saman kokenut. Asia korostuu tiettyjen ihmisten seurassa, kun kehuvat vuoron perään toisiaan, siinä tuntee olonsa melko mitättömäksi. 

Ei saa olla liian herkkä! 

Vierailija
31/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu. Ylös, ulos ja lenkille! Eikä tarvii meikata yhtään kun saa terveen punan poskille.

Vierailija
32/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei valitettavasti ole edes mitään valovoimaista tai karismaattista persoonallisuutta, jolla pystyisin ulkonäköni puutteita kompensoimaan. Olen perusluonteeltani introvertti,varautunut ja hitaasti lämpiävä, ja minua on luonnehdittu hissukkamaiseksi. 

- ap

Vierailija
33/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu. Ylös, ulos ja lenkille! Eikä tarvii meikata yhtään kun saa terveen punan poskille.

Liikun kyllä jonkin verran mutta kasvojen punoituksesta en pidä, koska minulla on couperosa-iho (eikä se näytä yhtään terveeltä). 

- ap

Vierailija
34/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan väärä kuva kyllä ihmisistä ap, sellainen koulukiusaamisen vääristämä. Ei aikuiset ihmiset ole sellaisia, että jotenkin negatiivisesti suhtautuisivat rumaankaan ihmiseen. 

Itse olen ihan oikeasti ruma, niin kropalta kuin naamaltani, mutta ei teini-iän jälkeen ole yksikään ihminen minua siitä nälvinyt tai mitenkään kohdellut epämiellyttävästi. Kun aikoinani deittailin, toki sain torjuntoja, mutta ne olivat lähes aina hyvin kohteliaita eikä sellaisia että "yäk kun sä oot ruma luonnossa, vielä kamalampi kuin kuvissa" tms. Ja löysinpä minä lopulta päälle kolmikymppisenä miehenkin,  yliopistotutkijan jota kiinnostaa naisessa enemmän älykkyys ja persoona kuin ulkonäkö.

Mutta siis se mitä haluan sanoa on, että siinäkin tapauksessa, jos olet oikeasti ruma, niin voit olettaa, ja myös edellyttää, ihmisiltä asiallista ja kunnioittavaa käytöstä. Useimmat tulee sinua niin myös kohtelemaan, ei nyt fiksut aikuiset ihmiset ole mitään nälviviä koulukiusaajia. Mutta jos joskus törmäätkin epäasialliseen, voit vakuuttua siitä, että vika EI ole sinun ulkonäkösi, vaan se nälvijän täydellinen käytöstapojen ja sivistyneisyyden puute. Ja ne ovat paljon pahempia vikoja kuin mikään rumuus koskaan. 

Vierailija
35/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kauneusleikkauksissa käyneistä on oikeasti ihan pelottavan näköisiä. Heistä suomalaisia esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Jenkkijulkkiksista puhumattakaan.🤪

Pahimmat itsetunto-ongelmat ja vääristynyt kuva omasta ulkonäösä onkin juuri näillä itsensä muokkaajilla. Tapaturmat ja synnynnäiset epämuodostumat asia erikseen.

Vierailija
36/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei valitettavasti ole edes mitään valovoimaista tai karismaattista persoonallisuutta, jolla pystyisin ulkonäköni puutteita kompensoimaan. Olen perusluonteeltani introvertti,varautunut ja hitaasti lämpiävä, ja minua on luonnehdittu hissukkamaiseksi. 

- ap

Veikkaisin, että nämä ominaisuudet on myös ne syyt, miksi olet saanut sellaista kohtelua kuin olet saanut, ei niinkään ulkonäkö. Varsinkin se koulukiusaaminen - hissukkamaiset ja sisäänpäin kääntyneet näyttävät kiusaajatyyppien silmään helpoilta uhreilta, ja siksi heihin isketään. Meidänkin luokalla oli yksi jopa hyvinkin nätti tyttö, jotta kiusattiin mm. ulkonäöstä, ja toinen pääkiusaajista taas oli pullukka ja ei mikään nätti tyttö. Mutta nämä pääkiusaajat oli sosiaalisia ja siksi suosittuja, tuo kiusattu taas semmoinen rauhallinen, hiljainen, sisäänpäinkääntynyt tyyppi, joka olisi varmaan mieluiten vaan omassa rauhassaan nojaillut tolppaan ja ajatellut jotain omia juttujaan. 

Aikuisissa harvemmin (ainakaan selvin päin olevissa) on ihmisiä jotka nyt suoraan toista kiusaa, mutta silloinkin meillä introverteillä on se ongelma, että monet kokee vaikeiksi ja vaivaannuttavaksi jutella meidän kanssa. Mulla sama kuin itsekin kerroit, että "ei keksi mitään juteltavaa". Niistä tulee sitten vaivaantuneita tilanteita, joista se toinen haluaa pois. Itse olen huomannut, että avoin sosiaalinen luonne tuntuu korreloivan miessuhteissa menestyksenkin kanssa paljon enemmän kuin ulkonäkö, vaikka aina toisin väitetään. Mikä on mulle tietty vähän ikävää, koska sitä perusluonnetta on vielä vaikeampi muuttaa kuin ulkonäköä.

Vierailija
37/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kauneusleikkauksissa käyneistä on oikeasti ihan pelottavan näköisiä. Heistä suomalaisia esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Jenkkijulkkiksista puhumattakaan.🤪

Pahimmat itsetunto-ongelmat ja vääristynyt kuva omasta ulkonäösä onkin juuri näillä itsensä muokkaajilla. Tapaturmat ja synnynnäiset epämuodostumat asia erikseen.

Niin no, minulla on syviä aknearpia poskissani. Onko arpienkin hoitaminen tai poistattaminen naurettavaa turhamaisuutta? Mihin vedätte rajan? 

Vierailija
38/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Veikkaisin, että nämä ominaisuudet on myös ne syyt, miksi olet saanut sellaista kohtelua kuin olet saanut, ei niinkään ulkonäkö. Varsinkin se koulukiusaaminen - hissukkamaiset ja sisäänpäin kääntyneet näyttävät kiusaajatyyppien silmään helpoilta uhreilta, ja siksi heihin isketään. Mei

Tai sitten juuri kiusaaminen on tehnyt minusta varautuneen. Minulla on sellainen muistikuva, että noin 10-vuotiaana olin vielä normaali ja onnellinen lapsi. Olin juuri pääsemässä eroon lapsuusaikojen pahimmasta ujoudesta, tykkäsin esiintyä ym. Kiusaamisen myötä kaikki muuttui, ja minusta tuli todella sulkeutunut. 

- ap

Vierailija
39/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, minulla on syviä aknearpia poskissani. Onko arpienkin hoitaminen tai poistattaminen naurettavaa turhamaisuutta? Mihin vedätte rajan? 

Ei tietenkään ole. Ihonhionta olisi ihan hyvä ratkaisu tilanteessasi. 

Vierailija
40/69 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Ihonhionta olisi ihan hyvä ratkaisu tilanteessasi. 

Itselläni on noita arpia myös ja olen harkinnut niiden korjauttamista. 

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä