Miten karaokessa tunnistaa oikean sävelkorkeuden?
Mulla on lukion musiikin opettajan mukaan erittäin tarkka sävelkorva ja mun on helppo laulaa puhtaasti esim. pianosäestyksellä. Kokeilin viime viikolla pitkästä aikaa karaokea ja olikin melkoinen järkytys kuulla jälkikäteen, että lauloin joka kerta ihan väärältä sävelkorkeudelta. Olen nyt koittanut harjoittaa karaokesävelkorvaani kotona ja pakko myöntää, etten tunnista miltä korkeudelta mikäkin biisi pitäisi laulaa. Tietääkö kukaan, mistä tällainen voi johtua ja miten siitä pääsisi eroon?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Koska osaat laulaa samaa säveltä kuin kuulet, eli osaat matkia ääntä. Silloin kun saat pelkän säestyksen ilman melodiaa, haet edelleen sitä matkittavaa ääntä säestyksestä, vaikka sinun pitäisi tunnistaa kappaleen sävellaji ja tietää miten melodia menee sen kanssa. Sävellajin voi "tunnistaa" myös korvakuulolta, vaikkei tietäisi musiikin teoriaa.
Myönnät siis, että aloittaja osaa matkia pianosta kuulemaansa ääntä. Mitä luulet että siihen vaaditaan? No tietysti sävelkorvaa, jolla kuulee matkittavan äänen taajuuden.
Viestisi loppuosa puolestaan todistaa, että oikean sävelkorkeuden valitsemiseen karaokessa vaaditaan muutakin kuin pelkkää sävelkorvaa.
Vierailija kirjoitti:
Karaokessa väärä sävelkorkeus? 😳😄
Ei sillä ole väliä karaokessa.
Ei ehkä sinulle, mutta monelle muulle on. Muutenhan karaokessa ei voisi valita sävellajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä sinulle, mutta monelle muulle on. Muutenhan karaokessa ei voisi valita sävellajia.
En puhu itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis kuulosta siltä, ettet ole lainkaan musikaalinen etkä todellakaan tarkkakorvainen.
Niin kuulostaakin, ja ihmettelen sitä kovasti koska lukion musiikin opettaja kehui kovasti sävelkorvaani. Sen mukaan osuin aina erittäin tarkasti oikeaan säveleen kun lauloin pianon tai kitaran säestyksellä. Mistä siis johtuu, että epäonnistun karaokessa jatkuvasti enkä edes vähän vaan paljon?
Sulla ei sitten ole sävelkorvaa, jos vire ei säily ja nuottiin osuminen vaatii melodian kuulemisen pianolla tai kitaralla soitettuna. Jos on sävelkorva, niin silloin osuu nuotteihin myös ilman säestystä..
Nuotteihin osuminen on paljon useammin kiinni laulutekniikasta kuin sävelkorvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta eikö siihen vaadita sitä sävelkorvaa, että tunnistaa mikä sävel pianosta tulee?"
Siihen vaaditaan että ei ole täysin umpikuuro.
Ei se riitä. On olemassa sävelkuuroja ihmisiä, jotka kuulee muuten hyvin mutta ei kykene erottamaan eri säveliä toisistaan.
Juuri niin. Sävelkuurot ihmiset ei yleensä nauti musiikin kuuntelusta eikä pysty pitkänkään harjoittelun jälkeen laulamaan edes Ukko Nooaa niin, että kukaan tunnistaisi melodiaa. Tai ehkä Ukko Nooa voisi jotenkin onnistua vuosien sinnikkäällä harjoittelulla, mutta sävelkuuro laulaja ei silti koskaan oppisi itse kuulemaan laulaako hän oikein vai väärin, vaan hän vain liikuttaisi laulaessaan kroppaansa ulkoa opettelemallaan tavalla tietämättä lainkaan miltä hänen laulunsa kuulostaa.
Jos ap pystyy laulamaan puhtaasti painosäestyksellä, se todistaa ettei hänen sävelkorvassaan ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen pari kertaa kokeillut karaokea, ja muistan järkyttyneeni siitä, että taustanauha ei antanutkaan melodiaa, vaan vain jotain rytmejä.
Karaokessa laulutaidottomat saa esittää oman tulkintansa. Jos taustalla soisi selvä melodia, useimmat esitykset olisi vielä paljon nykyistäkin kamalampaa kuunneltavaa.
Kerrankin joku ymmärtää ongelmani. Osaan laulaa puhtaasti esim. pianon säestyksellä, mutta karaokessa en ollenkaan. En yhtään kuule siitä, mistä ja miten pitäisi laulaa. Siksi en laulakaan karaokea.
Olen aina miettinyt, mistä se johtuu, ja mistä siinä pitäisi ihmisen tietää, kuinka lähteä laulamaan. Toiset kyllä osaavat ja hyvin, nostan hattua.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ja nauhoita kotona. Varmaan löydät kappaleen Summerwine jne sanat ja karaoketaustavideon netistä. YouTube on karaokevideoita täynnä. Itse huomasin laulavani liian heleällä äänellä ja siksi tuo Kotiviini kuulosti enemmän koomiselta kuin kelvolliselta.
anteeksi, mutta miten lauletaan liian heleällä äänellä? liian korkealtako? heleä on äänen väri.
t. urkuri
Miten karaokessa tunnistaa laskeutuneen peräsuolen on oikea kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis kuulosta siltä, ettet ole lainkaan musikaalinen etkä todellakaan tarkkakorvainen.
Niin kuulostaakin, ja ihmettelen sitä kovasti koska lukion musiikin opettaja kehui kovasti sävelkorvaani. Sen mukaan osuin aina erittäin tarkasti oikeaan säveleen kun lauloin pianon tai kitaran säestyksellä. Mistä siis johtuu, että epäonnistun karaokessa jatkuvasti enkä edes vähän vaan paljon?
Sulla ei sitten ole sävelkorvaa, jos vire ei säily ja nuottiin osuminen vaatii melodian kuulemisen pianolla tai kitaralla soitettuna. Jos on sävelkorva, niin silloin osuu nuotteihin myös ilman säestystä..
Nuotteihin osuminen on paljon useammin kiinni laulutekniikasta kuin sävelkorvasta.
Mutta jos ei ole sävelkorvaa, ei pysty sanomaan, onko nuotti oikea juuri kyseiseen hetkeen, vaikka siihen osuisi. Yleensä ei. Sivus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi et ole tottunut laulamaan itsenäisesti. En tiedä millainen kitarasäestys oli mutta ainakin piano varmaan auttoi?
Hassua jos koulussa opettaja aina säesti. Kaikkia oppilaitako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi et ole tottunut laulamaan itsenäisesti. En tiedä millainen kitarasäestys oli mutta ainakin piano varmaan auttoi?
Ohis, mutta pienessä lukiossa opetus voi olla hyvinkin yksilöllistä. Jos kurssilla on vain muutama oppilas, ymmärrät varmaan millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa verrattuna siihen että oppilaita olisi 10 kertaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomalaiseen karaokeen kuulu erottamattomasti se, että puolet kappaleesta haetaan oikeaan sävellajia ja -korkeutta, kun se löytyy, kappale loppuu ja vastaanotetaan apaattiset aplodit, ja annetaan toiselle vuoro.
😅😅(kahvit nenästä kahvilassa, niin osuvasti)
Kuka väittää että meni väärällä sävelkorkeudella? Joku känninen karaokeaktiivi joka itse vetelee täydellä mutulla kun ei ole sävelkorvaa ollenkaan?
Luota omaan korvaasi jos sinulla sävelkorvaa on, ja jotain kokemusta laulamisesta. Jos taas ei ole sävelkorvaa niin neuvoista ei ole apua. Esim. äitini oli tuollainen että jos 10 kertaa neuvoi ja avusti itse laulamalla niin tuo saattoi päätyä oikeaan sävelkorkeuteen mutta itsenäisesti yrittäessään taas meni pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis et osaa muuttaa laulusi sävelkorkeutta sen mukaan, mitä kuulet esim biisin alkutahdeista?
Itselläni on naiseksi melko matala ääni, ja karaokessa joudun usein laittamaan siihen ilmoittautunmislappuun 2-3 miinusta, että äänialani riittää niin ettei mene falsettiin. Miesten laulamissa kappaleissa +1 tai +2 on hyvä. Osta välineet ja harjoittele kotona, niin opit tuntemaan oman äänialasi ja myös muuttamaan sävelkorkeutta tarpeen mukaan.
Ei vaan en kuule niistä biisin alkutahdeista, miltä sävelkorkeudelta pitäisi laulaa.
Niin, itsenäisesti laulaessa kukaan ei soita taustalla.
Kuorolaulu auttaa jonkun verran. Kuoronjohtaja antaa yleensä 1. nuottien korkeudet ja sen jälkeen kaikkien täytyy osata osansa. Moniäänisesti laulaessa vierestä voi kuulua toisen äänialan laulua. Oppii sisukkaasti vetämään oman esityksensä läpi ja arvostamaan muita.
Karaokessa en muuttele korkeutta lappuun. Laulan luontevalla korkeudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta pienessä lukiossa opetus voi olla hyvinkin yksilöllistä. Jos kurssilla on vain muutama oppilas, ymmärrät varmaan millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa
Silti rajallinen hyöty jos tarvitsee soittimen taustalle.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin joku ymmärtää ongelmani. Osaan laulaa puhtaasti esim. pianon säestyksellä, mutta karaokessa en ollenkaan. En yhtään kuule siitä, mistä ja miten pitäisi laulaa. Siksi en laulakaan karaokea.
Olen aina miettinyt, mistä se johtuu, ja mistä siinä pitäisi ihmisen tietää, kuinka lähteä laulamaan. Toiset kyllä osaavat ja hyvin, nostan hattua.
Pyydä sitä pianistiasi ensi kerralla soittamaan eri sävellajissa ja kokeile pystytkö itse muuttamaan vastaavasti lauluasi vai oletko vaan opetellut ulkoa sen oikean.
Vierailija kirjoitti:
Kuka väittää että meni väärällä sävelkorkeudella? Joku känninen karaokeaktiivi joka itse vetelee täydellä mutulla kun ei ole sävelkorvaa ollenkaan?
Luota omaan korvaasi jos sinulla sävelkorvaa on, ja jotain kokemusta laulamisesta. Jos taas ei ole sävelkorvaa niin neuvoista ei ole apua. Esim. äitini oli tuollainen että jos 10 kertaa neuvoi ja avusti itse laulamalla niin tuo saattoi päätyä oikeaan sävelkorkeuteen mutta itsenäisesti yrittäessään taas meni pieleen.
Se että sinä et onnistunut opettamaan äitiäisi ei todista mitään muuta kuin sen, että olet huono neuvomaan ja/tai käytit neuvomiseen liian vähän aikaa. Sävelkuuroja ja joistain vakavista fyysisistä poikkeavuuksista kärsiviä ihmisiä lukuunottamatta jokainen voi oppia laulamaan oikeita sävelkorkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ja nauhoita kotona. Varmaan löydät kappaleen Summerwine jne sanat ja karaoketaustavideon netistä. YouTube on karaokevideoita täynnä. Itse huomasin laulavani liian heleällä äänellä ja siksi tuo Kotiviini kuulosti enemmän koomiselta kuin kelvolliselta.
anteeksi, mutta miten lauletaan liian heleällä äänellä? liian korkealtako? heleä on äänen väri.
t. urkuri
Olen eri, mutta eiköhän kirjoittaja tarkoittanut että Kotiviiniin sopii tummempi ääni. Ja sitä että omaa laulua ei pysty arvioimaan kunnolla laulaessa, vaan se täytyy nauhoittaa tietääkseen miltä se kuulostaa muiden korviin.