Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten karaokessa tunnistaa oikean sävelkorkeuden?

Vierailija
27.09.2024 |

Mulla on lukion musiikin opettajan mukaan erittäin tarkka sävelkorva ja mun on helppo laulaa puhtaasti esim. pianosäestyksellä. Kokeilin viime viikolla pitkästä aikaa karaokea ja olikin melkoinen järkytys kuulla jälkikäteen, että lauloin joka kerta ihan väärältä sävelkorkeudelta. Olen nyt koittanut harjoittaa karaokesävelkorvaani kotona ja pakko myöntää, etten tunnista miltä korkeudelta mikäkin biisi pitäisi laulaa. Tietääkö kukaan, mistä tällainen voi johtua ja miten siitä pääsisi eroon?

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laulat Ukko Nooan C-duurissa, niin aloitat c-sävelestä. Jos laulat sen a-mollissa, alotat a-sävelestä.

Sellaista sääntöä ei ole, joka pakottaisi aloittamaan tiettyyn sävellajiin kuuluvan laulun tietystä sävelestä. A-molliin kuuluvan laulun voi ihan hyvin aloittaa C:stä.

Niin mutta nimenomaan Ukko Nooa siis alkaa C-duurissa C-sävelestä. 

Ja A-mollissa C-sävelestä.

Jos laulat ukko nooan a-mollissa, niin alotat a-sävelestä.  Jos aloitat c-sävelestä, niin laulat joko C-duurissa tai c-mollissa. C-duurissa ja a-mollissa sävelet on eri järjestyksessä. Ukko Nooa lähtee perussävelestä eli asteikon ensimmäisestä sävelestä.

Paskapuhetta. Ukko Nooa alkaa A-mollissa C:stä, koska vain niin siinä on A-mollin sävelet.

Vierailija
162/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laulat Ukko Nooan C-duurissa, niin aloitat c-sävelestä. Jos laulat sen a-mollissa, alotat a-sävelestä.

Sellaista sääntöä ei ole, joka pakottaisi aloittamaan tiettyyn sävellajiin kuuluvan laulun tietystä sävelestä. A-molliin kuuluvan laulun voi ihan hyvin aloittaa C:stä.

Niin mutta nimenomaan Ukko Nooa siis alkaa C-duurissa C-sävelestä. 

Niin juuri. Jos aloittaa Ukko Nooan c:stä, niin silloin laulaa sen C-duurissa tai c-mollissa.

Laulut ei aina ala perussävelestä, joka on C-duurissa c ja a-mollissa a, mutta jos alkaa niin silloin ne tietenkin aloitetaan sävellajin perussävelestä.  Esim. Joutuin vain nyt nukkumatin luo, ei ala perussävelestä, vaan asteiko

Mikä muka estää aloittamasta Ukko Nooaa A-mollissa C-sävelestä? Silloinhan siinä on juuri oikeat sävelet.

Jos aloitat ukkonooa c-sävelestä, niin laulat cccedddfeeddc,eeeegfddddfe,cccedddfeeddc.  Jos laulat sen a-mollissa, siinä on seuraavat sävelet aaachhhdcchha,ccccef,hhhhdc,aaachhhdcchha. Eli jos aloitat c-sävelestä, et laula Ukko Nooaa a-mollissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Duuri- ja molliasteikko alkaa ja loppuu eri paikoista"

Väitän, että esim. sekä C-duuri asteikko, että C-molli asteikko alkavat C:stä ja loppuvat C:hen.

Ylläripylläri: Myös C-duuri- ja D-duuriasteikot alkaa eri paikoista!

C-duuria ei vastaa C-molli vaan A-molli.

Tiedän. Miten tämä liittyy siiihen, mistä C-duuri ja C-molli alkavat?

Vierailija
164/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitat ukkonooa c-sävelestä, niin laulat cccedddfeeddc,eeeegfddddfe,cccedddfeeddc.  Jos laulat sen a-mollissa, siinä on seuraavat sävelet aaachhhdcchha,ccccef,hhhhdc,aaachhhdcchha. Eli jos aloitat c-sävelestä, et laula Ukko Nooaa a-mollissa.

Naurettavaa jankutusta, josta puuttuu kaikki perustelut. Jos Ukko Nooan laulaisi A-mollissa niin kuin sinä sanot, se ei olisi enää Ukko Nooa vaan eri biisi, koska siinä olisi eri sävelet. Ukko Nooa kuuluu laulaa A-mollissa niin että sen aloittaa C:stä, koska silloin melodia menee oikein.

Vierailija
165/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jankutusta, josta puuttuu kaikki perustelut. Jos Ukko Nooan laulaisi A-mollissa niin kuin sinä sanot, se ei olisi enää Ukko Nooa vaan eri biisi, koska siinä olisi eri sävelet. Ukko Nooa kuuluu laulaa A-mollissa niin että sen aloittaa C:stä, koska silloin melodia menee oikein.

Ukko-nooan niin kuin kaikki muutkin laulut voi laulaa missä sävellajissa hyvänsä. Karaoken +2 tarkoittaa, että laulu lauletaan kaksi sävelaskelta ylempää eli eri sävellajissa.  Laulun pysyy samana kun kaikkia ääniä nostetaan yhtä paljon.

Vierailija
166/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eroaa...? Huoh...

Mitäs jos kokeilet vaikka ihan itse soittaa saman melodian duurissa ja mollissa?

Vierailija
167/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko-nooan niin kuin kaikki muutkin laulut voi laulaa missä sävellajissa hyvänsä. Karaoken +2 tarkoittaa, että laulu lauletaan kaksi sävelaskelta ylempää eli eri sävellajissa.  Laulun pysyy samana kun kaikkia ääniä nostetaan yhtä paljon.

"Eräs esimerkki transponoinnista on myös karaoke-laitteistojen säätö, jolla taustamusiikin korkeutta voidaan säätää laulajan äänialan mukaan. Joskus myös modulaatiota, eli harkittua toiseen sävellajiin siirtymistä saman teoksen aikana kutsutaan virheellisesti transponoinniksi."://fi.m.wikipedia.org/wiki/Transponointi

Vierailija
168/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten joka ikinen, siis kaikkein yksinkertaisinkin, melodia selvästi joko duuri- tai mollimelodia? Vai onko myös sellaisia melodioita olemassa, jota ei pysty luokittelemaan kumpaankaan lokeroon?

Sävelmät kirjoitetaan jossakin sävellajissa, joka on  jokin  duuri tai jokin molli. Sävellajin näkee nuottiviivaston alusta. Nuottiviivaston alussa on #- tai b- merkkejä, jotka osoittaa sävellajin eli sen missä duurissa tai mollissa sävelmä kulkee. Jos ei ole yhtään #- tai b- merkkiä, silloin on kyseessä C-duuri tai a-molli.

Tuo ei vastannut lainkaan kysymyksiini.

Laulut kirjoitetaan jossain sävellajissa, duurissa tai mollissa. 

Minä kysyin: Onko muut

lokeroon?

Sinun vastauksesi ei liittynyt kysymyksiini mitenkään, koska et edes yrittänyt selittää miten esim. C-duurin ja A-mollin erottaa toisistaan. Kerroit vain, mistä merkinnästä tietää onko joku kappale joko C-duurissa tai A-mollissa, minkä tiesin jo valmiiksi itsekin.

Olen jo kyllä moneen kertaan kirjoittanut että näet sen laulun viimeisestä soinnusta ja melodian viimeisestä äänestä. Laulu ja siis myös sen melodia joka kulkee C-duurissa päättyy c- duurisointuun ja melodia c:hen ja laulu joka on a-mollissa päättyy a-mollisointuun ja melodia päättyy a-säveleen.

Vierailija
169/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten yltä näet,  Ukkonooassa on eri sävelet a-mollissa ja C-duurissa.

Vierailija
170/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikommat laulajat pyytävät minua karaokessa mukaan laulamaan ja pysyvät sitten melodiassa kun minä olen niille piano tai kitara. Yerveisin ei ap, joka on taitava karaokessa

Vierailija
171/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo kyllä moneen kertaan kirjoittanut että näet sen laulun viimeisestä soinnusta ja melodian viimeisestä äänestä. Laulu ja siis myös sen melodia joka kulkee C-duurissa päättyy c- duurisointuun ja melodia c:hen ja laulu joka on a-mollissa päättyy a-mollisointuun ja melodia päättyy a-säveleen.

Olet tosiaan tainnut toistaa tuota valhetta jo useamman kerran. Ja kuten olen vastannut aiemminkin, on väärin väittää että sävelasteikko määräisi mihin säveleen melodian täytyy päättyä. Vaikka jotkut sävelet on yleisempiä loppusäveliä kuin toiset, melodia voi päättyä mihin säveleen tahansa.

Vierailija
172/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tosiaan tainnut toistaa tuota valhetta jo useamman kerran. Ja kuten olen vastannut aiemminkin, on väärin väittää että sävelasteikko määräisi mihin säveleen melodian täytyy päättyä. Vaikka jotkut sävelet on yleisempiä loppusäveliä kuin toiset, melodia voi päättyä mihin säveleen tahansa.

Olen kertonut miten asia yleensä on. Siitä mihin melodia päättyy, yleensä näkee, onko kyseessä duuri vai sen rinnakkaismolli. Ota vaikka toivelaulukirja ja tutki sieltä mihin laulut yleensä päättyy.  Ikävä homma kun musiikin lainalaisuudet ei kelpaa!  https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rinnakkaissävellaji

Vierailija
173/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää onko Maijalla oli karitsa ja Tuiki tuiki tähtönen F-duurissa vai d-mollissa? Siitä, että molemmat päättyvät f:ään, tietää että ne molemmat ovat F-duurissa. Jne. https://haitariputiikki.mycashflow.fi/product/33/harmonikan-abc-a-osan-…

Vierailija
174/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää onko Maijalla oli karitsa ja Tuiki tuiki tähtönen F-duurissa vai d-mollissa? Siitä, että molemmat päättyvät f:ään, tietää että ne molemmat ovat F-duurissa. Jne. https://haitariputiikki.mycashflow.fi/product/33/harmonikan-abc-a-osan-…

Molemmat laulut kolmannella sivulla.

Vierailija
175/179 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut miten asia yleensä on. Siitä mihin melodia päättyy, yleensä näkee, onko kyseessä duuri vai sen rinnakkaismolli. Ota vaikka toivelaulukirja ja tutki sieltä mihin laulut yleensä päättyy. 

Valehtelet taas. Juurihan minä totesin, että jotkut loppusävelet on yleisempiä kuin toiset. Sinä puolestasi puhuit äskeisessä viestissäsi ensimmäistä kertaa siitä miten asiat YLEENSÄ on. Luehan edellinen viestisi uudestaan: Väitit siinä selvästi, että kaikki C-duurissa olevat melodiat loppuu C-säveleen. Mikä on siis täyttä paskapuhetta.

Vierailija
176/179 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä väitti, että duuri olisi iloinen ja molli surumielinen. Niin opetetaan pienille lapsille, mutta se on rankka yleistys eikä pidä läheskään aina paikkaansa. Myös duurissa olevat biisit voi kuulostaa surumielisiltä ja mollissa olevat biisit iloisilta.

Vierailija
177/179 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karaokessahan ei sävelaskel ole pääsääntöisesti tunnistettavissa, onhan karaoke kotoisin Kiotosta, Japanista. Kukaan yleensäkään osaa puhua japania saati sitten laulaa japaniksi. Elikkä nyt on siis, bros & sissies, syytä nostaa käsi pystyyn ja vaan laulaa sydämensä pohjalta.

Vierailija
178/179 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös suomalaiseen karaokeen kuulu erottamattomasti se, että puolet kappaleesta haetaan oikeaan sävellajia ja -korkeutta, kun se löytyy, kappale loppuu ja vastaanotetaan apaattiset aplodit, ja annetaan toiselle vuoro.

Puhut suomalaisesta baarikaraokesta. Karaokea voi kuitenkin harrastaa myös hiljaisissa ympäristöissä ja tosissaan, jolloin laulajilta odotetaan paljon.

Vierailija
179/179 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakeutua laulutunneille, mieluiten yksityisopetukseen. Osaavan opettajan avulla opit laulamaan karaokea nuotilleen paljon nopeammin kuin lukemalla keskustelupalstoja ja katsomalla youtubevideoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä