Ensi yönä siitä on sitten 30 vuotta kun Estonia upposi
Kylläpä aika juoksee. Ja kelit on aika erilaiset. Silloin oli kylmä ja raaka tuuli, nyt on Helsingissä +16 astetta lämmintä.
Kommentit (1038)
Eikö noissa pelastusveneissä ole yleensä joku veitsi jo valmiiksi varmuuden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä tämmöistä onnettomuutta seurattaisiin todennäköisesti livenä mediassa. Olisi kyllä kylmäävää lukea, kuinka Itämerellä on laiva uppoamassa. Saataisiinkohan nykypäivän varusteilla ihmisiä pelastettua enemmän?
Joo somessa olisi livekuvaa uppoavasta laivasta ja sen viime hetkistä. Aika karua.
Kyllä joku ottaisi vielä selfienkin.
Juu kapteenin kanssa tietty. Ja pelastuslaivasta livetiktok
Livetiktokkia laivan käytävältä joka loppuu siihen kun kännykkä kastuu.
Vierailija kirjoitti:
Luin vasta tänään ensimmäistä kertaa, että laivan kokki joka selvisi, oli ottanut mukaansa wiskipullon. Oli sitä vielä hörppinyt laivan kannella/päällä ennen kuin meri kutsui
Auttako kylmyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Eikö noissa pelastusveneissä ole yleensä joku veitsi jo valmiiksi varmuuden vuoksi?
Voisi kuvitella että on.
Herra tietää yksin sen,syntinen lasti piti upottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vasta tänään ensimmäistä kertaa, että laivan kokki joka selvisi, oli ottanut mukaansa wiskipullon. Oli sitä vielä hörppinyt laivan kannella/päällä ennen kuin meri kutsui
Auttako kylmyyteen?
No ainakin se viskiä naukkaillut selvisi. Tosin se kaveri jolle oli tarjonnut viskiä kannella vissiinkään ei.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna hävettää ketjun kirjoittajien puolesta. Mehustellaan tragediaa, keksitään salaliittoteorioita, ollaan muka niin myötäeläviä kyynelhymiöiden kanssa. Oikeasti haluatte vain mässäillä kuolemalla kun itse istutte turvassa sohvan nurkassa. Te ootte sitä porukkaa, joka pysäntyy kuvaamaan onnettomuuksia. Halveksittavaa.
Miksi sinä sitten olet keskustelussa mukana?
Itse ainakin mietin asiaa siltä kannalta, että mitä tilanteessa ehkä olisi ollut tehtävissä ja miten vastaavasta mahdollisesti voisi selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
Herra tietää yksin sen,syntinen lasti piti up
----
He eivät olleet yhtään sen enempää syntisempiä kuin mekään
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna hävettää ketjun kirjoittajien puolesta. Mehustellaan tragediaa, keksitään salaliittoteorioita, ollaan muka niin myötäeläviä kyynelhymiöiden kanssa. Oikeasti haluatte vain mässäillä kuolemalla kun itse istutte turvassa sohvan nurkassa. Te ootte sitä porukkaa, joka pysäntyy kuvaamaan onnettomuuksia. Halveksittavaa.
Ja sä olet niitä, jotka kuvittelevat voivansa kontrolloida anonyymia nettikeskustelua, jos se ei ole oman mielen mukaista, muka pöyristyen keskustelun sävystä. Opetus/kasvatusala, taikinanaama ja heiluvat vanerikorvikset?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitusta varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttako kylmyyteen?
Yksi pelastunut kertoi olleensa baarissa ja juomana oli mehua. Jäi mieleen tuo korostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muu lukenut siitä, että jostain olisi tullut noottia, kun tätä hätäpuhelua puhuttiin suomeksi? Alkuun toki englannilla, mutta Estonian päästä kysyttiin puhutko sä suomea
Itse juuri miehelle sanoin, että estonian puhuttiin englanniksi ja sieltä vastattiin suomeksi. Eikö kielitaito riittänyt Englantiin, vai oliko jo shokki..
Ei, vaan Estonian kapteeni kuuli Europan kapteenin olevan suomenkielinen, joten hän vaihtoi kielen suomeksi, jota itsekin puhui hyvin, kuten nauhalta kuuluu. Se varmasti oli virolaisille kapteenille helpompaa ja varmempaa kertoa suomeksi, jotta tulee varmasti ymmärretyksi. Tuollaisessa tilanteessa jollain viestintäprotokollalla ei ole suurtakaan merkitystä enää.
Jutta Raben kirja "Die Estonia" paljastaa hyytäviä tietoja. Karmiva tietoteos.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna hävettää ketjun kirjoittajien puolesta. Mehustellaan tragediaa, keksitään salaliittoteorioita, ollaan muka niin myötäeläviä kyynelhymiöiden kanssa. Oikeasti haluatte vain mässäillä kuolemalla kun itse istutte turvassa sohvan nurkassa. Te ootte sitä porukkaa, joka pysäntyy kuvaamaan onnettomuuksia. Halv
----
Ei.
Estonia vaivaa ja järkyttää minua yhä. Niin monia muitakin varmaan kenties loppuelämän.
En todellakaan pysähtyisi kuvaamaan onnettomuuksia, vaan juoksisin auttamaan.
Saisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa maydayssa kun Europa vastaa, tein huomion. Hän sanoo tavallisesti jossain kohtaa Europa ja sitten toisessa kohtaa hän koittaa kääntää ja sanoo jyropa
Se ensimmäinen radiomies on selvästi niin tylsistynyt että pitää keksiä kaikkea hauskaa ajan kuluksi. No aika äkkiä haettiin sitten kapteeni.
Surullisia kohtaloita, aiemmin linkitetystä IS:n jutusta tämä perheen kohtalo.
Nuorin uhreista oli vain kolmen kuukauden ikäinen vauva. Nelihenkisestä virolaisperheestä kuolivat kaikki: heinäkuussa 1994 syntynyt tyttövauva, hänen kahden vuoden ikäinen isosiskonsa sekä 27-vuotiaat vanhemmat. Heidän ruumiitaan ei koskaan löydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä olet niitä, jotka kuvittelevat voivansa kontrolloida anonyymia nettikeskustelua, jos se ei ole oman mielen mukaista, muka pöyristyen keskustelun sävystä. Opetus/kasvatusala, taikinanaama ja heiluvat vanerikorvikset?
Ai kauhea, aloin nauramaan. Hyvä vastaus, näin itsekin ajattelin, mutta en osannut vastata.
Vierailija kirjoitti:
Tässä videota siitä kun laivaan sukellettiin joulukuussa 1994. Kammottavan näköistä.
Sain epäsopivan reaktion tuosta ääniraidasta. Kammottavaa videokuvaa, mutta alkoi naurattaa, sillä ääni oli kuin heliumia hengittäneellä.
Itse juuri miehelle sanoin, että estonian puhuttiin englanniksi ja sieltä vastattiin suomeksi. Eikö kielitaito riittänyt Englantiin, vai oliko jo shokki..