Ensi yönä siitä on sitten 30 vuotta kun Estonia upposi
Kylläpä aika juoksee. Ja kelit on aika erilaiset. Silloin oli kylmä ja raaka tuuli, nyt on Helsingissä +16 astetta lämmintä.
Kommentit (1038)
Vierailija kirjoitti:
Onko merihaudassa olevista enää muuta jäljellä kuin luut..?
Ei siellä enää mitään luita ole. Merenpohjat eliöt ovat syöneet kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua mietityttää, että kun laiva upposi pinnan alle kokonaan ja alkoi mennä meren pohjaan, onko ollut mahdollista, että joku on ollut vielä elossa? Vai onko vedenpaine tehnyt selvää. Oliko siis laivaan jääneillä nopea poislähtö vai kärsivätkö he.. :(
Harrison Okene selvisi kaksi ja puoli vuorokautta uponneessa aluksessa olevassa ilmataskussa. On täysin mahdollista että Estoniallakin on ollut ihmisiä ilmataskuissa.
https://amp.theguardian.com/lifeandstyle/2023/sep/26/i-survived-three-d…
Ei ole mahdollista. Niin syvälle kun Estonia upposi kyllä se vedenpaine teki nopeasti selvää joka ikisestä paatissa olleesta henkilöstä. Eivät ehtineet kauaa tajuta yhtään mitään.
Minä en pääse sukeltamaan edes neljään metriin. Vedenpaine on niin suurta ja minä olen heikko uimari. Jos yhtäkkiä päätyisin sata metriä pinnan alle, en todellakaan selviäisi missään ilmataskuissa. Lisäksi laiva kääntyi ympäri, ja jos on ollut jossain alakerroksissa nukkumassa, on lennellyt ympäri hyttiä, varmaan mennyt luita poikki.
Kamala loppu todella monelle...
Vierailija kirjoitti:
Luut ovat hajonneet / syöty jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka alukset olisivat ehtineet ajoissa paikalle, eipä laivat olisi paljoa pystynyt tekemään ...
Niin, isoja matkustajalauttoja ei ole suunniteltu lukuisien meressä ajelehtivien ihmisten pelastamista ajatellen. Mistä kohdasta heidät saa sisälle laivaan, millä välineillä jne?
Nämä isot matkustajalautat kuitenkin pelastivat ihmisiä. Yhteensä 34 ihmistä pelastettiin laivoihin. Osan helikopterit pelastivat ja laskivat laivan kannelle mutta osa pelastettiin suoraan laivasta mereen pelastusliukumäkien yms. avulla. Ja yksi mies kiipesi merestä laivan tikkaita pitkin laivaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kuvan ottanut selvisi onnettomuudesta. Eipä tuo Itämeren vesi nyt niin suolaista ole... Luin joskus, että sai hyvät rahat kuvista. Mutta eipä näy hakukoneella tällaista kuvaa
Lahjoitti kuvista saadut rahat hyväntekeväisyyteen Viroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun laiva kallistui niin ne jotka jäi sille veteen kallistuneelle puolelle, loppuiko heidän pelastautumis mahdollisuudet siihen..?
Laiva upposi viidessä minuutissa keulavisiirin irtoamisen jälkeen. Ajattelepa, kun koko laivan etukeula on yhtäkkiä poissa, miten nopeasti se täyttyy vedellä. Ne pelastuivat, jotka olivat valmiiksi kannella tai ylimmissä kerroksissa ja pääsivät hyppäämään veteen ennen kuin laiva upposi.
Laivan alimmilta kansilta pelastautusmisprosentti oli suhteellisesti suurempi kuin ylemmiltä kansilta. Alakansilta tajusivat lähteä ajoissa liikkeelle ja ensimmäiset oli jo ulkokannella kun ylemmillä kansila vielä mietittiin että pitäisikö lähteä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lukiossa ja luokallani oli typeryksiä, jotka nauroivat tragedialle ja lauleskelivat pätkää J. Karjalaisen kappaleesta 'Merenneitoni ja minä'. Opettaja ei heitä estellyt. Kaikki olivat vaan avoimen helpottuneita että suomalaisia oli kuollut niin vähän. Minua itketti ja ahdisti, halusin lähteä tunnilta pois.
Omalla lapsellani oli samanlainen kokemus koulussa. Hän kertoi illalla järkyttyneenä, että monet olivat naureskelleet, kun ruotsalaisia oli menehtynyt. On vaikea ymmärtää tuollaista pahantahtoisuutta.Kaiken lisäksi Ruotsiin oli aikaisemminmuuttanut suuri määrä ihmisiä töihin, kun Suomessa oli työttömyyttä ja köyhyyttä.
Ruotsalaisissa matkustajissa oli paljon myös ruotsinsuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta ja ihmiset edelleen uskoo viralliseen tarinaan ja luottaa viranomaisiin. Luulisi että Internet olisi auttanut herättämään ihmiset massapsykoosista, mutta taitaa vaatia sukupolvien vaihdoksen.
Anna kun arvaan.
9/11 lentokoneiden törmäykset oli huijausta, ilmastonmuutosta ei ole, ja foliohattukin kiristää?
Visiirihän oli kaikkien todistajalausuntojen mukaan kiinni laivan upotessa. Yhtään todistalausuntoa ei ole joka kertoisi irronneesta visiiristä. Eikä koko väitteessä ole järjen häivää koskaan ollutkaan. Visiirin lukot hitsattiin irti ja heitettiin mereen - miksi?
Koska visiiri oli paikallaan vielä laivan upotessa ja se hitsattiin irti ja siirrettiin jälkikäteen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5754954/arvoitus-nimeltaan-estonia
Minkä todistajanlausuntojen? Moniko näki laivaa keulan suunnasta niin, että pystyi näkemään, onko visiiri paikallaan vai ei? Matkustajat eivät ainakaan sitä pystyneet näkemään, tuskin henkilökuntakaan. Laivan kyydistä sen olisi voinut nähdä vain keulasta, ja harvempi varmaankaan tuossa tilanteessa rupesi katselemaan sinnepäin, vaikka keulan puolella laivaa olisi ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 8 v. Muistan, kun äitini tuli aamulla herättämään, ja sanoi työmatkalla olleen isäni soittaneen juuri ja kertoneen, että Itämerellä on viime yönä uponnut iso matkustajalautta. Äitini ei ollut vielä ehtinyt avata televisiota tai radiota.
En muista keskusteltiinko asiasta koulussa.
Uutisista on jäänyt mieleen videokuva meressä kelluvista oransseista pelastuslautoista, joilta nostellaan ihmisiä. Muistan myös katsoneeni televisiosta, kuinka poliitikot laskivat muistotilaisuudessa seppeleitä mereen, ja kuinka ne lähtivät keinumaan harmailla aalloilla.
Pari vuotta nuoremmalle veljelleni tuli uutisoinnin myötä jonkinlainen laivakammo, eikä hän varmaan neljään, viiteen vuoteen suostunut laivalle. Hän sai aina kohtauksen, kun joku perheenjäsenistä suunnitteli la
En ole sama vastaaja mutta minä ainakin olen katsonut ihan pienestä lapsesta asti uutisia ja erilaisia ajankohtaisohjelmia ja dokumentteja. Heti lukemaan opittuani aloin lukemaan sanomalehtiä.
Olen aina ollut erittäin kiinnostunut maailmanmenosta ja minulla onkin erittäin hyvä yleistieto.
Olin 9.luokalla.
Isoäiti sanoi aamulla, että Estonia on uponnut.
Koko kauheuden ymmärsin vasta pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin just täyttänyt 4v, joten en varmaan juurikaan ajatellut Estonian onnettomuutta. Muista kyllä aikuisten puhuneen siitä, mutta en ole varma oliko se samana päivänä, seuraavalla viikolla vai pari vuotta onnettomuuden jälkeen.
Minäkään en muista Tsernobylin ydinvoimaonnettomuudesta puhutun kuin vasta koulussa yläasteella. Olin vähän alle 4, kun se pamahti. Alle kouluikäisiä ei usein päästetä uutisten eteen eikä heille kerrotakaan mistään pahoista asioista, ja hyvä niin. En anna omienkaan lasteni katsoa uutisia kuin vasta noin 12-vuotiaasta eteenpäin, jos heitä silloin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä lottoat? Kolmekymmentä vuotta aikaa..
Niitä ruumiita on edelleen meren pohjassa ihan näkyvillä hylyn läheisyydessä, on selvinnyt näissä uusissa tutkimuksissa. Helposti saisi nostettua jos halua olisi, omaiset haluaisivat että edes nämä ruumiit nostettaisiin.
Ilpo Härmäläisenkin ruumis oli merenpohjassa lähes 30 vuotta ja varsin hyväkuntoisena nostettiin ylös.
Tuohon kellonaikaan monet olivat varmaan laivan ravintoloissa bailaamassa, ei ole ehkä heti mennyt tajuntaan mitä tapahtuu. Kamalaa ajatella sitä kaaosta ja hätää siellä. Hyteistä heränneet kiiruhtamassa ulos jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on meriveden lämpötila nyt ja mikä se oli silloin? Mielestäni ihmiset kuoli kylmyyteen lautoilla. Tuskin tuo merivesi nytkään lämmintä on, mutta ei ehkä niin kylmää.
Just oli uutisissa että merivesi on lämmintä. Tosin keskellä Itämerta tuskin.
Katsoin että uppoamisyönä meri oli n. 13 asteista. Nyt näyttäisi olevan n 16 asteista Helsingin edustalla, tosin keskellä Itämerta varmaan ei varmaan niin korkea. Pari astetta lämpimämpää siis kuitenkin kuin silloin. En tiedä olisiko tuolla mitään merkitystä jos meri olisi silloin ollut pari astetta lämpimämpää.. ei kai.
On sillä merkitystä sikäli, että hypotermia iskee sitä nopeammin mitä kylmempää vesi on. Eli muutamaa astetta lämpimämmässä vedessä aikaa on vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka alukset olisivat ehtineet ajoissa paikalle, eipä laivat olisi paljoa pystynyt tekemään ...
Siinä vaiheessa, kun hätäkutsun saaneet alukset lähtivät kiirehtimään onnettomuuspaikalle, kukaan ei tiennyt millainen tilanne heitä odottaisi perillä. Ei tiedetty edes olisiko Estonia vielä pinnalla.
Jos Estonia olisi pinnalla, mutta uppoamassa, matkustajat olisi saatava pois alukselta.
Jos Estonia olisi uponnut, paikalla voisi olla ainakin
-- veden, tilapäiskellukkeiden ja pelastusliivien varassa olevia,
-- pelastusveneissä olevia ja
-- pelastuslautoilla olevia eläviä ja kuolleita matkustajia.
Mutta ihan ensiksi pelastustyön johtaja tarvitsee muutakin tietoa kuin sen, näkyykö Estonia tutkassa vai ei.
[Jälkiviisaan silmä on somassa paikassa, se kun kahtoo taaksepäin...]
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta ja ihmiset edelleen uskoo viralliseen tarinaan ja luottaa viranomaisiin. Luulisi että Internet olisi auttanut herättämään ihmiset massapsykoosista, mutta taitaa vaatia sukupolvien vaihdoksen.
Kyllä.
Koska pienintäkään oikeaa syytä olla tekemättä noin ei ole edelleenkään ilmaantunut.
Katsos: jos sinä katsot jonkun salaliittovideon niin sinä ET "ota asioista itse selvää". Sinä katsot höpsön videon jolla ei ole mitään arvoa/todellisuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä syyskuu on nykyäänkin kylmä yleensä. Tää syyskuu on ollut poikkeuksellinen, ei näitä usein ole. Muutama vuosi sitten kylmä tuli jo elokuussa, muistan kun ravintoloitsijat itki kun piti kerätä terassit pois etuajassa.
Miten niin etuajassa? Normaalia on, että syksy alkaa elokuun puolivälissä. Nyt se on alkanut vasta syyskuun puolivälissä monena vuonna. Ei tämä ole ollut normaalia kuin pari vuotta.
Työkkärissä istuskelin silloin ja telkkari oli aulassa auki. Siitä näin ensimmäistä kertaa uutisia Estoniasta. En siihen pahemmin kiinnittänyt huomiota, koska jännitti keskustelu virkailijan kanssa. Kotona sitten katsoin enemmän uutisia ja taivastelin.
Ei ole mahdollista. Niin syvälle kun Estonia upposi kyllä se vedenpaine teki nopeasti selvää joka ikisestä paatissa olleesta henkilöstä. Eivät ehtineet kauaa tajuta yhtään mitään.