Hoitajilla ei asiaa lääkärien pöytään
Hesarissa konkarihoitaja nosti esille tämän epäkohdan kun oli tehnyt rikkeistä suurimman ja istunut kirurgin, joka perehdytti häntä sairaalaan, kanssa samaan pöytään. Oli kuulemma kirurgi niin kiusaantunut.
Olisiko aika uudistautua siellä hoitoalalla pikku hiljaa ja luopua kaikenlaisista vanhentuneista rönsyistä? Ei ole varaa menettää tuottavuutta tällaisella pelleilyllä, lääkärien ja hoitajien vuorovaikutus varmasti edesauttaisi uusien ideoiden kehittymiseen, miten parantaa prosesseja ja työntekoa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
No kai ne kirurgit ja lääkärit saa syödä keskenään jos haluaa? Ja he saavat puhua kenelle haluavat. Eri asia sitten on jos alkaa olla tytöttelyä ynnä muuta paskaa, kuten tuossa muutama viesti aiemmin kerrottiin. Ja kas kummaa, tähän syyllistyvät eniten hoitajat itse.
Töissä ei saa aina tehdä niinkuin haluaa. Paitsi näköjään lääkärinä.
"Miltä sitten näyttää hoitoalan tulevaisuus? Tuohinon mielestä ulkomaisten hoitajien rekrytointi on tähän mennessä hoidettu surkeasti, mutta ennen pitkää ala on heidän varassaan.
- Luulen, että kymmenen vuoden päästä meillä on töissä paljon ihmisiä, jotka eivät ole saaneet koulutustaan Suomessa tai ovat saaneet sen täällä jollain muulla kielellä kuin suomi. Jos siis jossain vaiheessa saadaan hallitus, joka suostuu siihen, että joku tulisi tänne.
Tuohinon mukaan maahanmuuttajakollegoiden perehdyttäminen suomalaiseen työelämään jää myös usein toisten rivisairaanhoitajien niskoille. Ulkomailta tulleiden motivaatiota lisännee jatkossa se, jos oleskelulupa on kiinni työpaikasta, Tuohino sanoo. Uskon, että hoitoalalle tulee ihmisiä, joilla ei ole vaihtoehtoa."
Tähän se menee. Kannattaa säästää tulevaisuuden terveysvakuutusta varten nyt sillä se on oltava jos haluat n. 20 vuoden päästä jäädä henkiin sairaalareissusta, tällä hetkellä hommat toimii jotenkuten pl. HUS.
Mä olen tehnyt parikymmentä vuotta töitä laitoshuoltajana ja törmännyt nokkimiseen viimeksi vuosituhannen alussa. Tauot vietän osastolla, sillä ruokalaan on liian pitkä matka ja siellä liian pitkät jonot, mieluummin syön senkin ajan. Nuorempana tuli istuttua kahvihuoneessa, milloin missäkin pöydässä, nykyään olen mieluusti keittiössä, koska saa olla paremmin yksin. Potilaat ovat nykyään paljon raskaampia ja puhuttua tulee ihan tarpeeksi päivän aikana.
Olen myös tehnyt töitä osastolla, jossa oli vain yksi kahvipöytä, jossa istuivat kaikki ylilääkäristä sivareihin. No, silloin ei työ tuntunut työltä muutenkaan. Me kollegojen kanssa ei puhuta edelleenkään tauoilla työasioita, onneksi ei tarvitse.
Olen fysioterapeutti sairaalassa ja lounaalla istun kyllä ihan kaikkien ammattiryhmien kanssa, _työkavereitahan_ ne kirurgitkin ja yhtälailla myös laikkarit on.
Sairaaloissa on kyse ihmisten hengestä, eli vakavasta asiasta. Käsittääkseni tämän vuoksi sairaalan organisaatio on rakennettu sotilasorganisaation tavoin, eikös tämä ollut Florence Nightingalen aatoksia.
Tästä näkökulmasta kirurgin närkästyksen ymmärtää. Eihän alikersanttikaan upseerien pöytään istu. Onhan se vähän kummaa nykyaikana, mutta sinällään ihan ymmärrettävä näkökanta. Saattaapi siinä toki olla piiru paskantärkeyttäkin mukana.
Itse tein pitkän uran HUS:illa ja siellä on todella tiukka hierarkinen järjestelmä. Lääkärit on lääkärien pöydässä ja hoitajat hoitajien.
Kerran tätä jo vuosia ihmeteltyämme, päätimme istua lähinpään vapaaseen pöytään ruokalassa (ruokala avoinna myös asiakkaille). Niin viereemme tuli n. keski-ikäinen nais lääkäri ja kehotti menemään toiseen pöytää syömään, koska hänelle oli tulossa lounas seuraa ja näköjään vain se lääkärien pöytä kelpasi. LoL.
Se on sairasta tiedän, mutta oikeasti täysin totta. Tästä samasta syystä hoitajat eivät (saa) kyseenalaista(a) lääkärien määräyksiä, oli ne kuinka tyhmiä ja vääriä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa on kyse ihmisten hengestä, eli vakavasta asiasta. Käsittääkseni tämän vuoksi sairaalan organisaatio on rakennettu sotilasorganisaation tavoin, eikös tämä ollut Florence Nightingalen aatoksia.
Tästä näkökulmasta kirurgin närkästyksen ymmärtää. Eihän alikersanttikaan upseerien pöytään istu. Onhan se vähän kummaa nykyaikana, mutta sinällään ihan ymmärrettävä näkökanta. Saattaapi siinä toki olla piiru paskantärkeyttäkin mukana.
Höpö höpö. Sairaalan ja armeijan vertailu on lähinnä heikkolahjaista.
Psyk.sairaalassa työharjoittelussa 90-luvun lopulla samassa kahvipöydässä istui kaikki ylilääkäristä opiskelijaan. Ylilääkäri myös kyseli opiskelijalta kaikenlaista ja vaikutti mukavalta. Mitään nokittelua ei siellä kyllä ollut mihinkään suuntaan. Sitten taas sisätautien harjoittelussa oli niin lannistava ja masentava ilmapiiri että tuntui että ei sieltä selviä järjissään pois. Ohjaaja kiusasi, nöyryytti ja oli vastenmielinen ihminen. Lääkärit olivat ihan erillään kaikista. En ollut alalla kovin pitkään valmistumiseni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Sairaalan ja armeijan vertailu on lähinnä heikkolahjaista.
Ei ole. Johtava ylilääkäri = pataljoonan komentaja. Ylilääkäri = komppanian päällikkö. Osastonlääkärit = joukkueenjohtajat. Osastonhoitaja = vääpeli. Kokeneimmat sairaanhoitajat = aliupseeristo. Uudet sairaanhoitajat = miehistö.
Ja meininki sen mukainen.
Herätkää! Noi teidän uskomukset on kuin 30-luvun suomifilmistä. Lääkärit istuu keskenään, kun jutut koskettelee lääketieteen hienouksia, mistä muut ei voi ymmärtää?
Te elätte jossain toisessa todellisuudessa. Lääkärin homma ei paljon poikkea autonasentajan hommasta. Paitsi siinä, että auto on huollossa pesty ja ihminen sairaalassa haisee hielle ja kuselle ja paskalle. Että se teidän työmaastanne. Ilman sotia ja välskäreitä ette tietäisi puoliakaan siitä, mitä nyt luulette.
En ole terveydenhoitoalalla, vaan yksityisessä yrityksessä ihan muissa hommissa. Se, ettei hetki sitten saman työn ääressä työskennelleet ihmiset voi syödä lounasta samassa pöydässä tuntuu ihan käsittämättömältä. Hierarkia on tarpeen akuuteissa tilanteissa, kun komentoketjun kuuluu olla selvä ja jokaisen tulee tietää tehtävänsä ja vastuunsa. Mutta miksi se ulotetaan lounaspöytään? Naurettavaa. Eihän tuo edistä mitään muuta kuin pskaa työilmapiiriä. Sellaisessako siellä sairaaloissa lääkäritkin haluavat tehdä töitä, kun niin on tehty aina ennenkin?
Jos meillä johtoportaan ihminen olisi sellaista sorttia, ettei pystyisi syömään samassa pöydässä avustajansa tai sihteerin kanssa ja katsoisi nenänvartta pitkin suorittavansä portaan tekijöitä, niin hänellä olisi pian kengan kuva persiissä. Motivoituneet, ammattitaitoiset työntekijät on yrityksen tärkein resurssi ja voimavara.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein pitkän uran HUS:illa ja siellä on todella tiukka hierarkinen järjestelmä. Lääkärit on lääkärien pöydässä ja hoitajat hoitajien.
Kerran tätä jo vuosia ihmeteltyämme, päätimme istua lähinpään vapaaseen pöytään ruokalassa (ruokala avoinna myös asiakkaille). Niin viereemme tuli n. keski-ikäinen nais lääkäri ja kehotti menemään toiseen pöytää syömään, koska hänelle oli tulossa lounas seuraa ja näköjään vain se lääkärien pöytä kelpasi. LoL.
Se on sairasta tiedän, mutta oikeasti täysin totta. Tästä samasta syystä hoitajat eivät (saa) kyseenalaista(a) lääkärien määräyksiä, oli ne kuinka tyhmiä ja vääriä tahansa.
Sairain meno oli nimenomaan huussissa. Lähdin muihin hommiin. Tuo jutun hoitajakin on ilmeisesti siellä (nyt siis psykalla jonka työyhteisöä kehui) kun oli Lapparissa jutun kuvatkin otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairain meno oli nimenomaan huussissa. Lähdin muihin hommiin. Tuo jutun hoitajakin on ilmeisesti siellä (nyt siis psykalla jonka työyhteisöä kehui) kun oli Lapparissa jutun kuvatkin otettu.
&nb
HUS on kieltämättä ihan lataamo tuotuna täyspäisten keskuuteen. Hirvittävä paikka, täysin epäonnistunut viritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Herätkää! Noi teidän uskomukset on kuin 30-luvun suomifilmistä. Lääkärit istuu keskenään, kun jutut koskettelee lääketieteen hienouksia, mistä muut ei voi ymmärtää?
Te elätte jossain toisessa todellisuudessa. Lääkärin homma ei paljon poikkea autonasentajan hommasta. Paitsi siinä, että auto on huollossa pesty ja ihminen sairaalassa haisee hielle ja kuselle ja paskalle. Että se teidän työmaastanne. Ilman sotia ja välskäreitä ette tietäisi puoliakaan siitä, mitä nyt luulette.
Minä perustelen näkemystäni hierarkiasta yli 20v. julkisen terveydenhuollon kokemuksellani, millä sinä?? Lääkärit todellakin ovat lähes jumalasta seuraavia, ja se paska valuu aina alaspäin.
Minua on joskus kuulusteltu lääkärin tekemästä virheestä, ja minä olin siis laboratoriossa töissä?? Miten minä, joka en koskaan koskenutkaan näytteeseen, voin olla se syy?
Mutta, lääkärithän EIVÄT tee virheitä!
Mutta laitoshuoltaja ja kirurgi voi istua samassa pöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta laitoshuoltaja ja kirurgi voi istua samassa pöydässä?
Meillä laitoshuoltajilla oli oma taukotilansa. Kuuluivat huoltohenkilökuntaan.
Vierailija kirjoitti:
No mutta! Onko joku hämmästynyt kastijaosta ja hierarkiasta Suomessa? Minä en!
En minäkään. Kokemus omasta työpaikastani , kyllä viimeistään ruokalassa huomasi ketkä on niitä muita parempia... Ainakin omasta mielestään. Kuka sen kissan hännän nostaa ellei kissa itse...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai ne kirurgit ja lääkärit saa syödä keskenään jos haluaa? Ja he saavat puhua kenelle haluavat. Eri asia sitten on jos alkaa olla tytöttelyä ynnä muuta paskaa, kuten tuossa muutama viesti aiemmin kerrottiin. Ja kas kummaa, tähän syyllistyvät eniten hoitajat itse.
Tauolla saat viettää aikaa ihan kenen kanssa haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauolla saat viettää aikaa ihan kenen kanssa haluat.
Kyllä. Mutta ruokalassa pöytääsi saa istua kuka tahansa. Saa, vaikka olisit jeesus kristus tai ammathemamma - tai kuvittelisit olevasi sellainen.
Mä menen tauolla syömään siihen pöytään, missä on tuttuja. Meidänkin talossa on yli 1000 ihmistä.