Hiillijalanjälki laskuri
Sitran elämäntapatestissä voi testata, kuinka lähelle pääsee 2030 tavoitetta, joka olisi vain 2500 tonnia per henkilö.
Itse pääsin tulokseen 2900, mutta olenkin työtön, en käy koskaan missään, enkä pienituloisena kuluta merkittävästi. Meillä sattuu myös olemaan vihreä energiamuoto käytössä asumisessa, mutta sekää ei ollut oma valintani.
Oikeasti ei käytännössä voisi elää aktiivista elämää ollenkaan, jos tuohon 2500 tulokseen pitäisi päästä.
Kommentit (47)
Lisää Sitran vinkkejä:
"Apu löytyy usein naapurista"
Säästöt: Hyvät vinkit ovat rahanarvoisia, koskivatpa ne sitten ilmalämpöpumpun asentamista, kimppakyytien järjestämistä tai kotipuutarhan rakentamista.
En antaisi naapurin asentaa ilmanlämpöpumppua, ellei tee vastaavai hommia työkseen.
Työssäkäyvien pitäisi mennä töihin kimppakyydillä, kun ihmiset työskentelevät eri aikaan ja eri suunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton tavoite.
Onnistuu, jos kuolee.
Tuolla laskurilla voi itse kukin kokeilla, pystyisikö elämän vihreän opin mukaan.
Tässä on linkki Sitran testiin:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla laskurilla voi itse kukin kokeilla, pystyisikö elämän vihreän opin mukaan.
Eipä tuossa kysytty moniakaan sellaisia asioita ja kysymyksiä, jotka vaikuttavat lopulliseen hiilijalanjälkeen. Tyhmä testi tyhmine kysymyksineen.
Ja oma tulokseni tuon mukaan oli siis 8000.
Asun yksin isossa omakotitalossa niin päästöjä tulee reilusti.
Olen lentänyt vuodessa kerran meno-paluun: 5800kg. Moneen vuoteen en ole lentänyt, siispä testasin miten muuttuu ilman lentämistä: 2800kg.
Ei edes kysytty isointa päästölähdettä eli sikiämistä.
Testissä olisi voinut kyllä kysyä ruokailutottumusten yhteydessä esimerkiksi ulkomailta tuotujen hedelmien ja kotimaassa tuotettujen kasvihuonevihannesten syömisestä. Erittäin asenteellinen kysymystenasettelu, mikä rankaisee erityisesti omalla autolla töissä käyviä.
Kuinka moni vastasi "keskimääräistä pienemmän" ennen kuin teki testin?
Perus että suurimmalla osalla on keskimääräistä pienempi hiilijalanjälki.
Olen jossain määrin kuin AP. Yllän aina näissä testeissä vaivatta ja erikseen yrittämättä ihannelukemiin, mutta en edes koe, että jäisin mistään paitsi. Elämäni on kuitenkin nykyihanteiden mittapuulla niin epäseksikästä, että enneminkin se synnyttää trendikkäissä ihmisissä tarpeen löytää siitä jotain valittamista.
Hiihtokilpailut kiellettävä. Valtavat hiilidioksiidipäästöt. Varsinkin Wasa-hiihto.
"OLET KESTÄVÄN ARJEN SANKARI
Onnittelut! Hiilijalanjälkesi on alle kolmasosa keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä. Älä pidä kynttilääsi vakan alla, vaan kerro elämäntapasi salaisuudet myös kavereillesi. Ympäristö kiittää!
Hiilijalanjälkesi 2 900 kg COe
Keskimääräinen testin tehneen hiilijalanjälki 6 900 kg COe"
Olen siis arjen sankari ja jaan nyt elämäntapani salaisuudet teille muille.
Olen pitkäaikaistyötön ja pitkässä väliaikaismajoituksessa. Liikun huonosti, joten en käy koskaan missään - kirjaimellisesti. Ruoka on kaikkein halvinta, ja koska se on ostettava verkon kautta, kuljetuksesta on maksettava joko suoraan tai tuotteiden hinnassa.
Tällaisen hiilijalanjälkisankaruuteen voi päästä, mutta ei tämä elämä kivaa ole.
Jukolan viestit lopetettava valtavat hiilidioksiidipäästöt.
Urheilukilpailut ja lenkkeily mukaan päästökauppaan. Myydään sijoittajille päästöaoikeuksia.
Kuntosalit kiellettävä. Kuntosalisuoritus vastaa lyhyttä työmatka-autoilun päästöjä.
Ja sitten annetaan vinkiksi tuossa tuolla Sitran sivulla, että " käytä aurinkoenergiaa." Hyvä vinkki Suomessa, kun juuri talvisin on pimeää, jolloin sitä energiaa tarvittaisiin.