Hoitajilla ei asiaa lääkärien pöytään
Hesarissa konkarihoitaja nosti esille tämän epäkohdan kun oli tehnyt rikkeistä suurimman ja istunut kirurgin, joka perehdytti häntä sairaalaan, kanssa samaan pöytään. Oli kuulemma kirurgi niin kiusaantunut.
Olisiko aika uudistautua siellä hoitoalalla pikku hiljaa ja luopua kaikenlaisista vanhentuneista rönsyistä? Ei ole varaa menettää tuottavuutta tällaisella pelleilyllä, lääkärien ja hoitajien vuorovaikutus varmasti edesauttaisi uusien ideoiden kehittymiseen, miten parantaa prosesseja ja työntekoa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksei istuisi kirurgin pöytään. Mitä ihmeellistä siinä on?
No onhan se vähän tungettelevaa jos muuallakin on tilaa. Miksi ei mene istumaan laitoshuoltajien kanssa? Ei kelpaa vai?
Kerrotko vielä millä tapaa se on tungettelevaa? Parempien ihmisten pöytä? Parempien työntekijöiden pöytä? Amk vs yliopisto - pöytä?
Siten että yleensä ammattiryhmät ovat keskenään selvistä syistä: ne tekevät samaa työtä ja heillä on varmaan aiheeseen liittyen keskusteltavaa. Kyse ei ole mistään hierarkisesta egoilusta, vaan aika luontevasta jutusta. Jos olet taidemaalari, menet todennäköisesti syömään muiden taidemaalarien kanssa koska yhteisiä juttuja. Jne. Tuskin ne kirurgit siitä pöydästä pois ajaa, mutta onhan
Hv - ylläpidät kastijakoa tuollaisella sairaalla aivoituksella ja tuet sitä! Sut pitäisi saada navetan taakse! Työpaikalla on yhteinen ruokala, ja jo tuo ajatuksesi, että on kiusallista istua jonkun arvokkaan lekurin kanssa samassa pöydässä, on sairaan aivopesun tuotosta. Samaa paskaa sieltä tuuppaa herrankin perseestä; se on vaan kestettävä että nekin, jotka ne oikeat työt tekevät, istuvat siihen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat itse myös osallistuvat hoitoalalla nokittelujärjestyksen ylläpitoon, katselevat muun muassa pitkin nenän vartta yksiköissä työskenteleviä ei hoitohenkilöstöön kuuluvia työntekijöitä eivätkä arvosta heidän työtään. Asiat saattaisivat sujua hoitoyksiköissä paremmin ja työn teko olisi jouhevampaa eikä energiaa kuluisi itse aiheutettuihin ihmissuhdeongelmiin jos joku vaikutusvaltaa omaava taho ryhtyisi tosissaan purkamaan tätä nokittelujärjestystä ja parantamaan työilmapiiriä sekä yhteistyötä eri työtehtäviä suorittavien välillä.
Keksippä joku naisvaltainen ala jossa näin ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän tungettelevaa jos muuallakin on tilaa. Miksi ei mene istumaan laitoshuoltajien kanssa? Ei kelpaa vai?
Niin no miksei se kirurgi istu laitoshuoltajan kanssa? Ei kelpaa vai?
Tasa-arvoinen Suomi. Not. Menkääpä sairaalaan katsomaan kunnon kastijakoa - ja ihan sallittua vielä! Alistamisen ja itsensä ylentämisen sekä narsismin viimeinen linnake.
No näillä lääkäreillä se johtuu siitä, että ennen on ollut suuri arvostus lääkärin ammattia kohtaan. He tuntevat olevansa parempia, vaikka eivät aina ymmärtäisikään työssään ihan kaikkea. Korkeasta koulutuksesta kannattaa olla ylpeä, vaikka sekään ei takaa ihmisen olevan ammattitaitoinen. Paljon tulee eteen tilanteita, joissa lääkärit ovat sormi suussa ihmettelemässä. Toiset taas eivät ihmettele, vaan varmana antavat vääriäkin diagnooseja. Jotkut lukevat lääkäriksi pelkästään arvostuksen ja palkan takia ja se kyllä paistaa kauas. Hoitajissa voi olla ilkeitäkin, jotka kiusaavat potilaita. He kyllä pitävät lääkäreistäkin huolen. Joka ammattikunnassa on tervejärkisiä ja sekopäitä. Huonon ja hyvän itsetunnon omaavia. Osaavia ja vähemmän osaavia. Jotkut eivät halua töiden luistavan, niin kiusaavat muita. Jotkut taas tulevat helposti muiden kanssa toimeen.
No kai ne kirurgit ja lääkärit saa syödä keskenään jos haluaa? Ja he saavat puhua kenelle haluavat. Eri asia sitten on jos alkaa olla tytöttelyä ynnä muuta paskaa, kuten tuossa muutama viesti aiemmin kerrottiin. Ja kas kummaa, tähän syyllistyvät eniten hoitajat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä millä tapaa se on tungettelevaa? Parempien ihmisten pöytä? Parempien työntekijöiden pöytä? Amk vs yliopisto - pöytä?
Siten että yleensä ammattiryhmät ovat keskenään selvistä syistä: ne tekevät samaa työtä ja heillä on varmaan aiheeseen liittyen keskusteltavaa. Kyse ei ole mistään hierarkisesta egoilusta, vaan aika luontevasta jutusta. Jos olet taidemaalari, menet todennäköisesti syömään muiden taidemaalarien kanssa koska yhteisiä juttuja. Jne. Tuskin n
Jokainen istukoon siinä pöydässä ja niiden kanssa, joiden seurassa viihtyy. Se on totta, ja yksinkin saa tietysti ruokailla. MUTTA ongelma on kyllä olemassa, jos lääkärit ja muut eivät voi kirjoittamattomien sääntöjen vuoksi luontevasti istua samaan ruokapöytään ja se koetaan "kiusalliseksi". Tauoilla tutustutaan työkavereihin ihmisiä, ei pelkkinä titteleinä tai ammattirooleina. Jos tuollainen vuorovaikutus eri ammattiryhmien välillä on hierarkian takia kateissa, ei siitä hyvää voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
No kai ne kirurgit ja lääkärit saa syödä keskenään jos haluaa? Ja he saavat puhua kenelle haluavat. Eri asia sitten on jos alkaa olla tytöttelyä ynnä muuta paskaa, kuten tuossa muutama viesti aiemmin kerrottiin. Ja kas kummaa, tähän syyllistyvät eniten hoitajat itse.
Saavat, mutta työpaikalla ei saa olla eriytettyjä pöytiä - edes ajatuksen tasolla - heille. On vaan nieltävä, että pöytään voi istua kuka tahansa, vaikka iskän maksaman valmennuskurssin jälkeen paikka lääkikseen aukenikin varasijalta.
Valittavilla hoitajilla itsetunto-ongelmia. Jos ei lähimpiä kollegoja ruokalassa, niin istun vaan johonkin, mieluummin tyhjään pöytään. En todellakaan tunge mihinkään ns. lääkärien pöytään, jossa ehkä vain yksi tuttu.
Ap nosti Iltapaskamaisesti yhden kontekstista irrotetun asian koko jutusta. Lukekaa itse, oli mielenkiintoista tekstiä. Suomella ei todellakaan olisi varaa tällaiseen pelleilyyn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat itse myös osallistuvat hoitoalalla nokittelujärjestyksen ylläpitoon, katselevat muun muassa pitkin nenän vartta yksiköissä työskenteleviä ei hoitohenkilöstöön kuuluvia työntekijöitä eivätkä arvosta heidän työtään. Asiat saattaisivat sujua hoitoyksiköissä paremmin ja työn teko olisi jouhevampaa eikä energiaa kuluisi itse aiheutettuihin ihmissuhdeongelmiin jos joku vaikutusvaltaa omaava taho ryhtyisi tosissaan purkamaan tätä nokittelujärjestystä ja parantamaan työilmapiiriä sekä yhteistyötä eri työtehtäviä suorittavien välillä.
Keksippä joku naisvaltainen ala jossa näin ei ole
No, esim. sosiaalitoimisto. Meillä kaikki ammattiryhmästä huolimatta voivat täysin luontevasti ruokailla ja jutustella samoissa pöydissä: Sihteerit, sosiaaliohjaajat, erityissosiaaliohjaajat ja sosiaalityöntekijät. Olen itse sos.tt. ja läheisimmät työkaverini ovat kaikki ohjaajia - siis ne, joiden kanssa vietän myös välillä vapaa-aikaa ja sosialisoin eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat, mutta työpaikalla ei saa olla eriytettyjä pöytiä - edes ajatuksen tasolla - heille. On vaan nieltävä, että pöytään voi istua kuka tahansa, vaikka iskän maksaman valmennuskurssin jälkeen paikka lääkikseen aukenikin varasijalta.
Eiköhän tuollaiset luokkajakopöydät ole ihan laittomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina kiusaantunut kaikkien työkavereiden kanssa tauolla. En jaksa/osaa keksiä puhuttavaa, joten möllötetään aina kiusaantuneena hiljaa.
No on teillä kummia ihmisiä työpaikalla. Kaikki tuppisuut ja möllöttäjät joutuneet samaan paikkaan töihin.
No ei se hölöttäjäkään jaksa yksin höpötellä.
No katsokaas. Hoitajajallahan ei ole ihmisarvoa, hänen kuuluu alistua ja nöyrtyä kaikkeen. Lääkäri on jumalasta seuraava. Eihän se ruoka maistu, jos joutuu pöydässä katselemaan jotain aliarvoista olentoa.
Hesarin jutussakin kerrottin, kuinka lääkärit eivät vaivaudu edes opettelemaan työkavereidensa nimiä, vaan kutsuvat kaikkia nimellä "hoitaja". Ja heittelevät tarvikkeet huvikseen ympäri lattioita, hoitajat saavata sielä sitten kontata maanrajassa, kuten heille kuuluu.
Useammin kuin kerran on korviini kantautunut tämä sama teema. Terveydenhuollon tsaarinaikainen hierarkia, joka näivettää ja tuhoaa työilmapiirin. Ja ne keinotekoiset esimiehet, joilla ei ole minkäänlaisia kykyjä toimia esimiehenä, mutta sen sijaan iso haaremi ja suosikkijärjestelmä ympärillään.
Ei ei, älkää minua kuunnelko. Tehän siellä teette työtä ja olette oman alanne asiantuntijoita. Kauanko aijotte jatkaa samalla systeemillä? Vai riittääkö se teille, jos kaikilla on sama ajatus? Että miten pääsis pois tästä paskapuljusta?
Entä saavatko harjoittelussa olevat hoitajaopiskelijat käydä kahvilla henkilökunnan kahvitilassa vai pitääkö mennä sairaalan kanttiiniin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että yleensä ammattiryhmät ovat keskenään selvistä syistä: ne tekevät samaa työtä ja heillä on varmaan aiheeseen liittyen keskusteltavaa. Kyse ei ole mistään hierarkisesta egoilusta, vaan aika luontevasta jutusta. Jos olet taidemaalari, menet todennäköisesti syömään muiden taidemaa
Jokainen istukoon siinä pöydässä ja niiden kanssa, joiden seurassa viihtyy. Se on totta, ja yksinkin saa tietysti ruokailla. MUTTA ongelma on kyllä olemassa, jos lääkärit ja muut eivät voi kirjoittamattomien sääntöjen vuoksi luontevasti istua samaan ruokapöytään ja se koetaan "kiusalliseksi". Tauoilla tutustutaan työkavereihin ihmisiä, ei pelkkinä titteleinä tai ammattirooleina. Jos tuollainen vuorovaikutus eri ammattiryhmien välillä on hierarkian takia kateissa, ei siitä hyvää voi seurata.
Tauoilla syödään ja levähdetään työn lomassa. Ei siellä tarvitse tutustua yhtään kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo naurettavaa, kertoo tosi paljon millaisia nousukkaita lääkärit ovat Suomessa.
Olin 1980- luvulla Ruotsissa sairaalassa töissä. Siellä ohjeistettiin, ettei niillä ole sellaista sairaalahierarkiaa kuin Suomen sairaaloissa. Siellä lääkärit moikkasivat kaikkia ja istuivat myös samassa kahvipöydässä.
Hoh hoijaa, näitä suomalaisia lääkäreitä ja lääkäriammattikuntaa. Mikään ei ole muuttunut 40 vuodessa. Lääkäreillä on peiliin katsomisen paikka.
Meillä on lääkärimafia mikä on onnistunut estämään opiskelupaikkojen lisäämisen vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että yleensä ammattiryhmät ovat keskenään selvistä syistä: ne tekevät samaa työtä ja heillä on varmaan aiheeseen liittyen keskusteltavaa. Kyse ei ole mistään hierarkisesta egoilusta, vaan aika luontevasta jutusta. Jos olet taidemaalari
Sen voi tehdä myös _yhteisessä_ pöydässä. On todella tärkeä että hoitoalan hierarkiaan ja alistamiseen puututaan kovalla kädellä.
No hierarkia on olemassa sen vuoksi että potilasturvallisuus säilyy. Se on hyvä, että eukot pelkää lääkäriä niin pitääkin eikä lähteä soveltamaan jotain omia ohjeita tippapulloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä aihe ole käsitelty. Jos elämä on kiinni jostakin ruokapöydän istumajärjestyksestä niin ei mene vahvasti. Sairaalassa on ihan loogista että lääkärit istuu keskenään koska jutut todennäköisesti liikkuu heidän työssään. Samoin hoitajien kanssa. Tuskin siinä missään aktiivisesta dissaamisesta on kyse, vaan on luontevaa istua niiden seurassa joiden kanssa tekee töitä tai jakaa ammatillisen tietämyksen. Enemmän minä pidän ongelmana hoitajien keskinäistä nokittelua kuin tätä.
Nimen omaan on dissaamisesta kyse. Lounaalla sitä paitsi ei puhuta työasioista. Minä syön lounasta pomoni ja muiden esimiesten kanssa. Kaikki ovat samassa pöydässä.
Reilu 20 vuotta sitten OYSssa eräällä osastolla henkilökunnan kahvihuoneessa kävi kahvitaolla lääkärit, hoitajat ja lääkäriksi opiskelevat, joita kutsuttiin ja puhuteltiin kandeiksi.
Mutta sairaanhoitajiksi opiskeleville fiksuille nuorille naisille kahvi- ja taukopaikaksi oli järjestetty siivouskomero. Näitä opiskelijoita sitten tytöteltiin.
Seurasin tätä touhua ja nokkimista neljä viikkoa ja ajattelin tuolloin, että ei hyvää päivää....
Minulla oli jo tuolloin varsin laaja kokemus eri organisaatioista yksityiseltä ja julkiselta, mutta missään en ollut nähnyt tuollaista. Tuollaisella nokkimisella on merkitystä työilmapiiriin.