Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan palkka ei riitä mihinkään.

Vierailija
27.09.2024 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1cb160be-ea5a-417b-813c-a955833f382b

Miten työttömien rahat riittää kun hoitajan palkka ei riitä elämiseen. Itselläni rahat ovat riittäneet kaikkeen mitä olen halunnut. Olen tienannut  korkeintaan 1500 nettona ja nyt työttömänä saan alle 900 euroa joka riittää kaikkeen. Ruuasta ei ole ollut pulaa koskaan minulla.

Kommentit (142)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Areenassa oli juttu koulutushuijatuista nigerialaisista naisista. Tarina päättyi niin, että hakevat lähihoitajakoulutukseen. Suuri unelma. Olivat hoiva-avustajina ja henkilökohtaisina avustajina. Työstä paistoi ilo. Ilo muiden auttamisesta. Tietysti palkka on ihan huima verrattuna nigerian elintasoon. 

Pisti miettimään, että miksi suomalaisille työn tekeminen on vaikeaa ja raskasta? Ihan perustyö. Mistä sitä iloa elämäänsä saa sitten, jos ei hyvintehdystä työstä? 

Ai mistä saa iloa? No mä saan ainakin ihmissuhteista, kissastani ja koirastani, kivasta kodistani, liikkumisesta luonnossa, hyvästä ruuasta, lukemisesta, käsitöistä, podcastien kuuntelemisesta ja leffojen ja sarjojen katsomisesta jne. Mä lasken jo aamuja, että pääse eläkkeelle. En tosin ole lähihoitaja ja sairaanhoitajan hommatkin lopetin jo viime vuosituhannen puolella. 

Vierailija
62/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Areenassa oli juttu koulutushuijatuista nigerialaisista naisista. Tarina päättyi niin, että hakevat lähihoitajakoulutukseen. Suuri unelma. Olivat hoiva-avustajina ja henkilökohtaisina avustajina. Työstä paistoi ilo. Ilo muiden auttamisesta. Tietysti palkka on ihan huima verrattuna nigerian elintasoon. 

Pisti miettimään, että miksi suomalaisille työn tekeminen on vaikeaa ja raskasta? Ihan perustyö. Mistä sitä iloa elämäänsä saa sitten, jos ei hyvintehdystä työstä? 

Nigeriassa on suuret perheet ja luonnollista, että perhe hoitaa vanhukset. Lapsesta asti kasvetaan välittämään muista. Suomessa kaikki laitetaan laitoksiin, lapset ja vanhukset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mistä saa iloa? No mä saan ainakin ihmissuhteista, kissastani ja koirastani, kivasta kodistani, liikkumisesta luonnossa, hyvästä ruuasta, lukemisesta, käsitöistä, podcastien kuuntelemisesta ja leffojen ja sarjojen katsomisesta jne. Mä lasken jo aamuja, että pääse eläkkeelle. En tosin ole lähihoitaja ja sairaanhoitajan hommatkin lopetin jo viime vuosituhannen puolella. 

Noi kaikki on bonusta. Elämään kuuluu työ jossain muodossa. Työ ei ole aina hauskaa, mutta palkitsevaa on ajatus, että tekee jotain tärkeää. Tärkeää on monenlaista. 

Vierailija
64/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmisille ja nuorille pitäisi iskostaa ajatus, että kaikkien pitää osallistua yhteiskuntaan. Työn tekemisellä. 

Yhteiskunta on vähän niinkuin nyyttikestit. On noloa mennä bileisiin, jos ei ole mukanaan viemisiä. Vie sen ja enemmän, mitä Itse syö. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 63: "Noi kaikki on bonusta. Elämään kuuluu työ jossain muodossa. Työ ei ole aina hauskaa, mutta palkitsevaa on ajatus, että tekee jotain tärkeää. Tärkeää on monenlaista. "

Ihmiset on erilaisia. Mä olen aina tehnyt töitä vain rahan takia. Bonusta on sitten ollut se, jos työssä on ihan kivaakin tai ei ainakaan jkoka päivä ota päähän. Tällä hetkellä mun työni on typerää byrokratiaa, mutta siitä maksetaan kuitenkin niin hyvin, että voin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. 

Vierailija
66/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo tienaa lähärinä reilusti yli 5 tonnia kuussa keskimäärin, ehkä 5500 ainakin, vuositasolla brutto tehden vajaata viikkoa. Yksityisellä lähinnä pitkiä viikonloppuja. Sunnuntai tuplavuoro vastaa 4 päivän liksaa. Ottaa häyytyskeikan jos tulee, kertakorvaus yli 100 eur lisää. Pystyy hoitamaan lapset kotona pääsääntöisesti koko viikon. 

Itse akateemisen uran luotuani ja edettyäni hyvään positioon ihmettelen hyvinkin pientä vuosituloeroa häneen. Itse raadan pitkää päivää kelloon katsomatta ja täyttä viikkoa

Eli ihan hyvät palkat voi olla hoitohenkilöstöllä. Vahva ammattiliito saa äänen kuuluville ja tahkoo näitä propagandaviestejä muka matalasta palkasta. 

Vierailija
67/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 63: "Noi kaikki on bonusta. Elämään kuuluu työ jossain muodossa. Työ ei ole aina hauskaa, mutta palkitsevaa on ajatus, että tekee jotain tärkeää. Tärkeää on monenlaista. "

Ihmiset on erilaisia. Mä olen aina tehnyt töitä vain rahan takia. Bonusta on sitten ollut se, jos työssä on ihan kivaakin tai ei ainakaan jkoka päivä ota päähän. Tällä hetkellä mun työni on typerää byrokratiaa, mutta siitä maksetaan kuitenkin niin hyvin, että voin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa. 

Mä uskon, että jos olet hiukan laiska ja teet työtä vain rahan takia, niin silloin varmaan myös ostat palveluja ympäriltäsi. Siivousta ym. Eli rahoitat työn tekemistä ympärilläsi. Se on jo hyvä. 

Vierailija
68/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan höpöhöpö juttu taas vaihteeksi. 

Jos tuo ei olisi lehtijuttu, vaan joku olisi kirjoittanut sen av:lle, sitä pidettäisiin ilman muuta provona, vieläpä huonona sellaisena. Tosin onhan nyt esim. Raharemontti-ohjelman myötä nähty totuuksia ihmisten järkyttävän huonoista taloustaidoista.

Vierailija
69/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin halpa vuokra ! Apua missä. Helsingissä on yksityisillä 650-700 ja yhtiöillä 800-1200€ yksiöt. 

Vierailija
70/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä Ei, kun ei osata suhteuttaa menoja tuloihin!!!!!!!

Vierailija
71/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni tienaa lähärinä jopa 60 000 vuodessa. En usko sekuntiakaan näitä juttuja. Sen sijaan uskon siihen, ettei osaa hyödyntää alalla ammattitaitoaan tai on puhtaasti laiska.

Vierailija
72/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen, miten hoitajat valittaa että rahat ei riitä. Itse tienasin viimeisessä työpaikassa n. 1300 netto ja mulla jäi säästöönkin rahaa. Pystyin reissaamaan ja syömään hyvin. Jossain mättää nyt pahasti jos ei 2200 nettopalkalla tule toimeen, kuten tänään sai taas yhden hoitajan valitusta kuunnella. 

Vierailija
73/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on rikki. Kouluttautumisella ei kuulu tienata vaan taidoilla jotka hyödyttävät työnantajaa. Moni ei osaa töitään, mutta heillä on paperi jonka perusteella heille tulee maksaa enemmän palkkaa. 

Vierailija
74/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä brutto tulosta otetaan muutakin päältä kuin perusvero. Siitä menee YLE vero ja kirkkovero sekä terveydenhoitomaksu ja eläkevakuutus maksu sekä muuta. Sen päälle tulee taas tulee asumiskulut työmatkat ja työkengät sekä muu kuten hammashoito maksut ja ruoka. Lapsi saa ruokarahan lapsilisästä ja päiväkodissa ruuan. Onhan sillä mitä jää käteen pärjättävä arjessa mihin kuuluu vaatteet myös parturi ja astiat sekä pesukone. 

Vierailija
75/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua aloitusta pidemmälle, vastaan silti.

Lähihoitaja täällä päivää. Tienaan suurinpiirtein saman kuin toisen alan duunaripuolisoni. Nettopalkkani on noin 2100-2500€, riippuen lisistä ja ylityökorvauksista. Teen mahdollisuuksien mukaan ylitöitä, joten viimeisen puolen vuoden aikana tuloni ovat olleet jopa 2700€/kk käteen. Tämä siis kaksivuorotyöstä. Ylityökorvaukset ovat ihan hyvät, hälyraha pelkästään on 120-150€, joka mielestäni on aivan perusteltu jos kerran saavun vapaalta töihin tai teen tuplavuoron. Usein sen tuplavuoron jälkeen eli 7-21:30, menen seuraanava päivänä takaisin klo 7.

Jos en tekisi ylimääräisiä vuoroja, olisi vuosipalkkani bruttona noin 37t€. Nyt se on arviolta 45t€. Olen toki urani huipulla, tes-korotusten varassa. Vasta-aloittanut saa tietysti vähemmän, niin sen pitää ollakin kun huomioidaan että työ opitaan usein vasta työssä ja koulusta saa vain pintaraapaisun ja työn perusteet. Vuorossa ei voi olla pelkkiä vastavalmistuneita.

Minä en ole pienipalkkainen enkä köyhä, enkä ole koskaan ymmärtänyt mistä hälinä huonoista palkoista johtuu. Palkankorotuksen sijaan ottaisin mielelläni vuoroon toisen hoitajan, kielitaidottoman opiskelijan tai hoiva-avustajan sijaan, sillä vuorot ovat raskaita siksi kun ei ole tarpeeksi ammattitaitoista väkeä töissä. Palkannousun sijaan ottaisin mielelläni kesälomani kesällä enkä syyskuussa, joululoman jouluna enkä helmikuussa. Ottaisin pekkaspäivät ja 38h15min työviikon sijaan 40h työviikon, jotta saisin lisää vapaapäiviä, ja työajan lyhennyksen vuoksi tekemättä jäävät hommat saisi tehdyksi kunnolla. Vuorotyö on raskasta ja yhden päivän vapaat hirveitä. 

Ja koska olen kotihoidossa, toivoisin että verottaja huomioisi paremmin oman auton käytön sen hankkimisesta johtuvista kuluista. Km-korvaus on työnantajalle edullisempi kuin autojen hankinnat, ne ei riitä kaikille (jossain ei ole ollenkaan) ja omaa autoa on käytettävä kelillä kuin kelillä. Täällä maalla tarvitaan talvella neliveto. Ja mielellään auto joka käynnistyy joka päivä, ei vanhaa ruppanaa joka on jatkuvasti korjattavana. 

Siinä ne minun toiveeni. Liitot eivät tätä kuuntele, joten en kuulu enää. Hilluvat ilmapallojensa kanssa palkkaa ja hoitajamitoitusta huutaen vaikka ongelmat on aivan muualla.

Vierailija
76/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä brutto tulosta otetaan muutakin päältä kuin perusvero. Siitä menee YLE vero ja kirkkovero sekä terveydenhoitomaksu ja eläkevakuutus maksu sekä muuta. Sen päälle tulee taas tulee asumiskulut työmatkat ja työkengät sekä muu kuten hammashoito maksut ja ruoka. Lapsi saa ruokarahan lapsilisästä ja päiväkodissa ruuan. Onhan sillä mitä jää käteen pärjättävä arjessa mihin kuuluu vaatteet myös parturi ja astiat sekä pesukone. 

Palkasta pidätettävässä ennakonpidätyksessä on mukana Yle-vero, kirkollisvero (jos kuuluu kirkkoon) ja sava-maksu. Niitä ei enää erikseen pidätetä. Lisäksi menee eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu sekä mahdollinen ay-jäsenmaksu.

Mun nettopalkka on 2200 € (tämä on siis netto, joka on jäänyt käteen lakisääteisten vähennysten jälken) ja pärjään sillä oikein mainiosti. Puoliso on. Säästöön jää rahaa joka kuukausi. Olen nainen, mutta en hoitoalalla. 

Vierailija
77/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tienaa lähärinä reilusti yli 5 tonnia kuussa keskimäärin, ehkä 5500 ainakin, vuositasolla brutto tehden vajaata viikkoa. Yksityisellä lähinnä pitkiä viikonloppuja. Sunnuntai tuplavuoro vastaa 4 päivän liksaa. Ottaa häyytyskeikan jos tulee, kertakorvaus yli 100 eur lisää. Pystyy hoitamaan lapset kotona pääsääntöisesti koko viikon. 

Itse akateemisen uran luotuani ja edettyäni hyvään positioon ihmettelen hyvinkin pientä vuosituloeroa häneen. Itse raadan pitkää päivää kelloon katsomatta ja täyttä viikkoa

Eli ihan hyvät palkat voi olla hoitohenkilöstöllä. Vahva ammattiliito saa äänen kuuluville ja tahkoo näitä propagandaviestejä muka matalasta palkasta. 

Nojaa, tää nyt on vähän tämmöinen, miten sen nyt sanoisi. Erilaisilla korvauksilla kovaksi nostettu palkka, jonka pystyy käytännössä toteuttamaan hyvin harva. Tämä sun viestisi on nimenomaan propagandaa, koska jos joku poikkeuksellisesti pystyy noin tekemään, niin suuri enemmistö ei sitä pysty tuolla tavalla toteuttamaan. Oikeastaan täysin naurettavaa nostaa tämmöinen poikkeuksellinen järjestely esimerkiksi siitä, että hoitohenkilökunnalla voi olla hyvä palkka.

Vierailija
78/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käteen jää 2000€ se on jo hyvin. Toimeentulo tuki 400€ kk tai työkkäri 700€. 2000€ jaetaan niin että miinustetaan asumiskulut sähkö ja vesi. Sitten työmatkakulut. Sitten mitä jää alusvaatteet ruoka pesuaineet ja muu. Jääkö vielä seuraavalle kuulle rahaa ostaa bussilippu tai sukkia. Ruokaan voi laskea eväät työruoka ja arki yhteensä noin 300€ kk. Tiukkaa on mutta pärjää. Sairaseläkkeet ja eläkkeet jäi jälkeen muista kun indeksiä leikattiin ja jäädytettiin että kansanedustajat saa sopeutua eläkkeensä ja ministerit niin siinä 900-1300€ kk. Siitä asuminen ja sähkö lääkäri hampaat vaatteet bussiliput kk ruoka jää miinukselle. Pitäisi olla sen verran ettei jää miinusta eikä tarvi tukia lisäksi. Moni siivooja saa käteen 1000-1600€ kk ja pärjää jos vuokra on pieni. Ilman tukia. Vanhetessa rahaa menee hampaisiin ja lääkäriin sekä lääkkeisiin. Vaatteet pitää vaihtaa eri kokoon ja tyyliin. Kenkiä täytyy vaihtaa mataliin. Rollaattoria ja aamutossut. Tekohampaat maksaa.Vanhat käy vielä uimahallissa vesijumpassa sekin maksaa. Liikunta pitää yllä omatoimisuutta. Joten yrittäkää kestää ja käyttää laskinta. 

Vierailija
79/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pöyristynyt juttua lukiessani. Asuu pienessä kunnassa Pohjois-Savossa ja kehtaa vielä valittaa, vaikka saa palkkaa, josta pk-seudulla moni korkeasti koulututettukin saa vain haaveilla, vaikka kaikki kulut ovat paljon suuremmat. Vuokra 800 (häneltä?) vaikka asuu yhdessä miehen kanssa ja tuolla seudulla omistus-asuntojakin saa halvalla. Olen itsekin sitä mieltä, että palkat ovat Suomessa surkeat eivätkä ole kehittyneet juuri mihinkään hintojen karatessa käsistä, mutta kyllä lähihoitajat ovat juurikin niitä hannuhanhia, joille on jyrätty läpi koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden parhaimpia palkkatasoja. Suurta vastuuta ei ole ja vaikka työ on raskasta, on sitä sitä myös vaikkapa siivoojilla ja varastossa, mutta jostain syystä se ei kiinnosta ketään vaan hoitajilla on yksinoikeus ruikuttaa vaikkei ruikuttamisen aihetta edes ole. 

Kerro vielä mitä tiedät lähihoita

Voi ystävä pieni, kaikki eivät elä omassa pienessä kuplassaan ja ole tietämättömiä mitä sen ulkopuolella tapahtuu. En myöskään ole omasta puolesta huolissani vaan niiden oikeasti pienellä palkalla kituuttavien, joista jo mainitsinkin pari ammattia, jos olisit malttanut loppuun asti lukea. Tunnen läheisesti kaksi lähihoitajaa, joista molemmilla on kokemusta muustakin ja kumpikin pitää palkkaansa hyvänä työn vaativuuteen nähden, toinen työskentelee kaupunginsairaalassa, toinen yksityisessä hoitolaitoksessa. Kolmas, ei niin läheinen tuttu, ei jaksanut työssä ja vaihtoi alaa, mutta jaksoi kuitenkin hyvien ylityömahdollisuuksien ja siitä seuraavan hyvän palkan takia yli kymmenen vuotta. Jokaisessa työssä on oma vastuunsa, mutta nyky-Suomen mittakaavassa lähihoitajat ovat ylipalkattuja. Enkä tarkoita, että lähihoitajien palkkaa pitäisi laskea, mutta olisi jo aika kiinnittää huomio oikeisiin epäkohtiin ja saada palkankorotuksia aikaan siellä missä niitä tarvitaan.

Vierailija
80/142 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vilkaisemassa rouvan facebookia, josko löytyisi jotain vinkkiä elämäntyylistä. 

Omakotitalo, jossa leivinuuni, Sector alarmin hälytysjärjestelmä, kissa ja koira. Mies on bussikuski. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän