Lähihoitajan palkka ei riitä mihinkään.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1cb160be-ea5a-417b-813c-a955833f382b
Miten työttömien rahat riittää kun hoitajan palkka ei riitä elämiseen. Itselläni rahat ovat riittäneet kaikkeen mitä olen halunnut. Olen tienannut korkeintaan 1500 nettona ja nyt työttömänä saan alle 900 euroa joka riittää kaikkeen. Ruuasta ei ole ollut pulaa koskaan minulla.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Jos luet tarkemmin, huomaat työmatkan olevan 80 km. Eikö lähempää löydy vuokra-asuntoa? Tuohon menee niin iso osa palkasta, etten kyllä itse suostuisi. Paitsi jos on kulkupelinä sähköauto. Mutta työmäärään ja vastuuseen nähden palkka on lähihoitajalla pieni.
Noin 200 menee työmatkoihin bensa autolla, jos ajelisi diesel pakulla niin työmatkat olisi melkein ilmaisia.
Hoitajan tuleva eläke on samaa tasoa kuin ikänsä työttömänä olleella, työn iloa toivotan hoitajille.
Joillain on joku ihme harhaluulo, ettei jutun suuruisia palkkoja maksettaisi ihan yleisesti esim. Kelassa, yliopistoissa ja valtion virastoissa työskenteleville hakemuskäsittelijoille, sihteereille jne. Käykääpä huviksenne katsomassa, minkä verran esim. (Aloittaville) Kelan hakemuskäsittelijöille maksetaan, ja palkkakehityshän ei julkisella tunnetusti ole mitenkään nopeaa. Ja hehän vasta saavatkin p*skaa niskaan ja vastuu painaa; päätökset pitää tehdä lakien ja ohjeistusten mukaisesti, ja olet vastuussa ihmisen toimeentulosta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hän tienaa ihan kohtalaisen paljon koulutustasoon ja vastuuseen nähden. En maisterina ja alakoulun opettajana tienaa enempää. Kokemustakin jo kymmenen vuotta. Ja lapsiakin on kolme (esiteinejä). Mies on minullakin onneksi, työssäkäyvä ja normaalituloinen.
Samaa minäkin ihmettelin, että miten kehtaa ajatella että lähärin koulutuksella ja osaamisella maksettaisiin enemmän?
Itse it-asiantuntija ja palkka 3200 brutto, hienosti riittää vaikka puoliso pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, miten menosi jakautuvat, jos saat rahaa kuukaudessa 900 euroa. Ja tähän kuvioon ei sisälly 6500 euroa / kk tienaavaa puolisoa (todennäköisesti miestä).
Vuokra 378 euroa, sähkö 30 euroa kk- Loput tulot menee ruokaan , bensaan ja muuhun elämiseen. Kävin töissä 60 km työmatka joka päivä ja palkka oli 1500 euroa. Bensaan meni 300 euroa kk. Vuokra, sähkö 410 euroa. Ei siitä palkastakaan kovin paljon käteen jäänyt muttta tulin toimeen.
Puhut jostain vuodesta 2002? Vuokra 378 euroa ja sähkö 30 euroa? Nuo kuulostavat vuosikymmenien takaisilta hinnoilta.
Ei kerrostalossa saa sähköön tuon enempää menemään, vaikka saunoisi monta kertaa viikossa.
Ja kyllä tuolla hinnalla vuokrakämppiäkin löytyy, vieläpä ihan siistejä. Ei kaikki asu kasvukeskuksissa.
Lähihoitajalla on ihan hyvä palkka. Jos työmatka on 80 kilometriä, niin silloin ei kustannus varmaan ole pahin ongelma, vaan jaksaminen. Suosittelisin muuttamista lähemmäs työpaikkaa, jos työpaikkaa ei muka voi vaihtaa lähemmäs asuinpaikkakuntaa
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä on aina sen näköisiä, että on syöty ja juotu urakalla?
Ja muutenkin vietetty huonoa elämää. Tuokin näyttää 15 vuotta ikäistään vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, miten menosi jakautuvat, jos saat rahaa kuukaudessa 900 euroa. Ja tähän kuvioon ei sisälly 6500 euroa / kk tienaavaa puolisoa (todennäköisesti miestä).
Vuokra 378 euroa, sähkö 30 euroa kk- Loput tulot menee ruokaan , bensaan ja muuhun elämiseen. Kävin töissä 60 km työmatka joka päivä ja palkka oli 1500 euroa. Bensaan meni 300 euroa kk. Vuokra, sähkö 410 euroa. Ei siitä palkastakaan kovin paljon käteen jäänyt muttta tulin toimeen.
Vuokrasi on opiskelija - soluasunnon hintainen. Normaalit yksiön vuokrat on yli 500e ja kaksiot 700e.
Höpöhöpö. Vilkaisepa vuokraovea, haulla yli 25 m2 ja oma sauna ja alle 400 vuokra ja hyvä kunto löytyi heti kuusi asuntoa, kun koko Suomi oli alueena.
Ja saunattomia tietysti pilvin pimein.
Kaikki ei edelleenkään asu kasvukeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin vilkaisemassa rouvan facebookia, josko löytyisi jotain vinkkiä elämäntyylistä.
Omakotitalo, jossa leivinuuni, Sector alarmin hälytysjärjestelmä, kissa ja koira. Mies on bussikuski.
No niin, ei taida olla mikään mummonmökki, jos pitää oikein hälysysteemi olla. Mitä sellainenkin maksaa?
Bussikuskeilla myös hyvät palkat.
Bussikuskeilla ei ole hyvät palkat.
On se 3000€ paikkeilla. Mun mielestä ihan hyvä, kun oma palkka taas on 2325€.
Teinipojan yksinhuoltaja olen ja on varaa ostaa maitoa ihan miettimättä.
Siis mihin tämän naisen rahat menee jos 2200e ei riitä? Ja tähän vielä puolison palkka päälle. Meillä miehen kanssa tulot yhteensä 2000e ja riittää vaikka meillä on lapsiakin.
Teen 80% lähihoitajana. Netto noin 1400e.
Saan asumistuen, lapsilisän ja elatusavun(minimi)
Hyvin riittää elämiseen.
Minulla ei ole mitään lainoja tai velkoja.
Pitää elää tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Teen 80% lähihoitajana. Netto noin 1400e.
Saan asumistuen, lapsilisän ja elatusavun(minimi)
Hyvin riittää elämiseen.
Minulla ei ole mitään lainoja tai velkoja.
Pitää elää tulojen mukaan.
Osamaksujakaan en käytä, paitsi jos täysin kuluton ja koroton ja ihan oikeasti on pakko hankinta. Säästöön laitan joka kuukausi rahaa joka toimii tarpeessa ns. luottokorttinani.
Kaiken järjen mukaan 2200 €/kk käteen pitäisi kyllä elää oikeinkin hyvin, varsinkin kun on vielä työssäkäyvä puoliso jakamassa kuluja. Siilinjärven kokoisessa kunnassa Monica tuskin yksin maksaa 800 €/kk vuokraa, työmatkat, huomatkaa, yhteensä 80 km/päivässä, ei kohtuuton ja niitäkin kuluja voi vähentää verotuksessa. Jotain jätetään taas kertomatta, koska noilla tuloilla ei todellakaan pitäisi joutua miettimään onko vara ostaa maitopurkki kaupasta. En ymmärrä artikkelin tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 63: "Noi kaikki on bonusta. Elämään kuuluu työ jossain muodossa. Työ ei ole aina hauskaa, mutta palkitsevaa on ajatus, että tekee jotain tärkeää. Tärkeää on monenlaista. "
Ihmiset on erilaisia. Mä olen aina tehnyt töitä vain rahan takia. Bonusta on sitten ollut se, jos työssä on ihan kivaakin tai ei ainakaan jkoka päivä ota päähän. Tällä hetkellä mun työni on typerää byrokratiaa, mutta siitä maksetaan kuitenkin niin hyvin, että voin tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa.Mä uskon, että jos olet hiukan laiska ja teet työtä vain rahan takia, niin silloin varmaan myös ostat palveluja ympäriltäsi. Siivousta ym. Eli rahoitat työn tekemistä ympärilläsi. Se on jo hyvä.
Siivousta en (mulla on nyt hyvin aikaa siivota), mutta käytän mm kaupojen ja apteekkien kotiinkuljetuspalveluita, koska mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan. Tänäänkin on tulossa Netraudasta paketti.
Anteeksi nyt vaan, mutta elävät miehen kanssa kahdestaan omakotitalossa, omistavat koiria, harrastavat autoja ja moottoripyöriä, mutta ei ole varma onko varaa ostaa maitopurkkia kaupasta?!? Älkää nyt viitsikö naurattaa, ahneutta tuo on, ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä on aina sen näköisiä, että on syöty ja juotu urakalla?
Ja muutenkin vietetty huonoa elämää. Tuokin näyttää 15 vuotta ikäistään vanhemmalta.
Huono elämä = epäsäännöllinen vuorotyö hoitoalalla
Luin tuon artikkelin. Minua jäi mietityttämään, kun hän sanoi, että nettona käteen jää 2200€/kk, kun minun mielestäni sillä pitäisi pärjätä carsin hyvin, kun ei ole edes lapsia elätettävänä. Ja hän kertoi, että hänellä on mies, joka käy töissä ja oletan hänen osallistuvan asumiskustannuksiin.Ja hän kertoi vielä, että työmatkoihin menee 80km/työpäivä, niin kannattaisi yrittää löytää töitä lähempää, niin matkakulut laskisivat.
Mitä hittoa jos mulla jäisi 2200e nettona joka kuukausi eläisin niin herroiksi että.
Bussikuskeilla ei ole hyvät palkat.