Lähihoitajan palkka ei riitä mihinkään.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1cb160be-ea5a-417b-813c-a955833f382b
Miten työttömien rahat riittää kun hoitajan palkka ei riitä elämiseen. Itselläni rahat ovat riittäneet kaikkeen mitä olen halunnut. Olen tienannut korkeintaan 1500 nettona ja nyt työttömänä saan alle 900 euroa joka riittää kaikkeen. Ruuasta ei ole ollut pulaa koskaan minulla.
Kommentit (142)
Palkat on Suomessa "surkeat" koska hyvin suuri osa menee veroihin. Tuulipuvut mankuvat palkankorotuksia, vaikka sitä ei koskaan saa kuin pari prosenttia, maksimissaan, ja tuulipukujen kannattama jyrkkä progressio pitää huolen että siitä käteen ei jää juuri mitään.
Jos kansa haluaisi oikeasti enemmän käyttörahaa, niin se vaatisi tuloverotuksen tuntuvaa madaltamista ja erityisesti progression loiventamista.
Mutta eihän niin monimutkaisia asioita ns. tavallinen kansa ymmärrä, joten jatkakaa vain prosenttikorotusten mankumista ja sen jälkeen ihmettelyä kun käteen jäävä palkka ei siitä kummentunut, tälläkään kertaa 👍
Olihan tuossa jutussa jotain outoa. Monicalle siis jää käyeen 2200€/kk ja vuokra on 800€/kk eli parisuhteessa olevan osuus on puolet eli 400€/kk. Monicalle jää siis 1800 €/kk sen jälkeen, kun on osuutensa vuokrasta maksanut. Auto on yleensä kallis juttu (auton osamaksut, bensat, vakuutukset jne), ellei sitten aja jollain vanhalla kotterolla. Satuin eilen katsomaan pari jaksoa Raharemontti-sarjasta ja siinä varsin uudella autolla ajavaltakin meni auton osamaksuihin vain alle 600€/kk. Jos nyt ajatellaan, että autoon ja bensoihin menisi 800€/kk, Monicalle jää vielä 1000€/kk. Mies varmaan maksaa puolet sähkölaskusta ja puolet kotivakuutuksesta, joten vähintään 900€/kk Monicalle jää omiin ruokiinsa sekä kaikkiin muihin omiin juttuihinsa.
Jotenkin hauska tapaus. Mä saan saman 2200e käteen (- lounaat jos olen käynyt lounarilla syömässä). Asumiskulut mun osuus 700e (laina+vastike+sähkö+vesi) ja on rahaa reissata, syödä välillä ulkona ja tilailen aika paljon meikkejä ym nettikaupoista. En kyl kehtais tällä liksalla ja asumiskuluilla valittaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun täytyy olla vitsi.
Työstä, johon ei käytännössä vaadita mitään koulutusta, pitäisi saada 3000 € lähtöpalkka.
2200 € käteen ei riitä kahdestaan Savossa asuvan, työssä käyvän pariskunnan puoliskolle? Pitää miettiä voiko maitotölkkiä ostaa?!
Kannattaa jättää olut ostamatta niin jää rahaa maitoon.
Mä kans mietin, että meneeköhän olueen ja tupakkiin rahaa. Eräs tuttu pariskunta (mies tienaa yli 50000e vuodessa ja nainen 35000e) saa kulumaa tupakkiin molempien polttaessa lähes 1000e kuukaudessa. Ja valittavat, ettei rahat riitä.
Toki mä en käytä alkoholia enkä tupakoi, tuntuu että valittajilla menee siihen kaikki rahat. Koskaan ei ole rahaa, mut rööki on huulessa ja bisse kädessä. Ja sitten ollaan niin kateellisia toisten reissuista ja uusista vaatteista.
t.44
Olipa omituinen juttu..mikähän tarkoitus.ottaa päähän, juu palkka voisi olla parempi.itse samaa työtä tekevänä yksinelävänä maksan kaiken yksin.tällä oli ukkokin.ymmärtäisin jos haastateltavana olisi ollut siivooja niillä kun vielä pienempi palkka ja paskempi työ!
No, onhan se rouva Muikku onnistunut olemaan alalla 20 v uskoen, että yksityisellä saa parempaa palkkaa. Jos havainto on tuota tasoa, ei ihme, ettei 2200 netto riitä Siilinjärvellä työssäkäyvän miehen kanssa. Jotkut eivät tosiaan vaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä matikka täsmää.
Tuosta vuokrasta siis 400 hänen osuus tai sitten ovat vuokranneet jonkun kartanon ja sietää muuttaa.
Vuokran jälkeen rahaa siis 1800 eli 450 €/vko. Tuo riittää minulla ison perheen pyörittämiseen. Hän ei selviä yksin?
Matkakuluista ei tarvitse valittaa. Verottaja kompensoi. Ja senkin jälkeen käytössä 350 €/vko. Voi tuhlata 50 €/pv.
En minäkään tässä ymmärrä matikkaa. Mä olen parempituloinen kuin tämä hoitaja, mutta käytännössä mulla jää vähemmän käyttörahaa / kk, koska maksan lainaa pois niin, että niiden lyhennysten jälkeen rahaa jää muutama satanen vähemmän. Silti säästöön jaa hieman ja oikeastaan mistään ei tarvitse tinkiä. Mitä mä teen väärin?
Okei, mulla ei ole noin pitkä työmatka (ja kyllä niistä kuluista voi valittaa, verottajan kompensaatio ei riitä lähellekään todellisia kustannuksia). Mutta näiden matkakulujen jälkeen meillä jää saman verran rahaa. Mä tunnen olevani hyvin toimeentuleva jonka ei tarvitse tinkiä mistään ja hän kokee, ettei ole varaa ostaa maitopurkkia? Ainoa mikä tämän voi selittää, olisi se, että vuokra 800e olisi yksinään hänen maksettavanaan. Mutta miksi kukaan asuisi 1600 euron vuokralla noin syrjässä tai maksaisi myös puolison osuuden jos kerta hänellä on rahasta tiukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pöyristynyt juttua lukiessani. Asuu pienessä kunnassa Pohjois-Savossa ja kehtaa vielä valittaa, vaikka saa palkkaa, josta pk-seudulla moni korkeasti koulututettukin saa vain haaveilla, vaikka kaikki kulut ovat paljon suuremmat. Vuokra 800 (häneltä?) vaikka asuu yhdessä miehen kanssa ja tuolla seudulla omistus-asuntojakin saa halvalla. Olen itsekin sitä mieltä, että palkat ovat Suomessa surkeat eivätkä ole kehittyneet juuri mihinkään hintojen karatessa käsistä, mutta kyllä lähihoitajat ovat juurikin niitä hannuhanhia, joille on jyrätty läpi koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden parhaimpia palkkatasoja. Suurta vastuuta ei ole ja vaikka työ on raskasta, on sitä sitä myös vaikkapa siivoojilla ja varastossa, mutta jostain syystä se ei kiinnosta ketään vaan hoitajilla on yksinoikeus ruikuttaa vaikkei ruikuttamisen aihetta edes ole.
Kerro vielä mitä tiedät lähihoita
Omaishoitaja olen hoitanut avannetta ja katetroin. Avanteen hoidossa ei ollut vastuuta paljon. Katetroinnissa se, ettei bakteereita päässyt virtsarakkoon. Pahimmillaan olisin aiheuttanut hoidettavalle virtsatulehduksen.
Niin mikä on minusta lähihoitajan vastuu? Hygienia, potilaiden kunnioittavasti kohtelu, tarkkuus lääkkeiden annossa.
Perustyötä. Toisaalta ihmisten auttamisesta saa paljon iloa ja suoraa kiitosta.
Vastuuta on vaikka tarjoilijan työssä, ettei tartuta noroa asiakkaisiin. Kaikissa töissä on vastuuta.
Mieti vaikka kansanedustajaa. Niillä on koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuus käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Työstä, johon ei käytännössä vaadita mitään koulutusta, pitäisi saada 3000 € lähtöpalkka.
2200 € käteen ei riitä kahdestaan Savossa asuvan, työssä käyvän pariskunnan puoliskolle? Pitää miettiä voiko maitotölkkiä ostaa?!
Lähihoitajana jouduin suorittamaan yhden pakollisen koulutuksen työn ohessa. Piti vastata muutamiin helppoihin kysymyksiin --
1)Mikä on tiedonhallintamalli?
2) Milloin tietopyyntöön pitää vastata?
3) Jos valittu leima sisältää kryptauksen, minkä perusteella annat käyttöoikeuden?
4) Mille et voi asettaa tiedon luokitteluleimaa
Kaiken kaikkiaan kysymyksiä oli 40 kpl. Samaan aikaan piti kuitenkin vastata myös osaston hoitotyöstä. Jotkut nörtit käyvät näitä kursseja monta päivää keskittyen vain kurssien sisältöön. Tyhmien lähärien piti itse opiskella ja tehdä tentti. Tämä nyt vain yksi esimerkki meidän nollakouluksella selviävien elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, miten menosi jakautuvat, jos saat rahaa kuukaudessa 900 euroa. Ja tähän kuvioon ei sisälly 6500 euroa / kk tienaavaa puolisoa (todennäköisesti miestä).
Vuokra 378 euroa, sähkö 30 euroa kk- Loput tulot menee ruokaan , bensaan ja muuhun elämiseen. Kävin töissä 60 km työmatka joka päivä ja palkka oli 1500 euroa. Bensaan meni 300 euroa kk. Vuokra, sähkö 410 euroa. Ei siitä palkastakaan kovin paljon käteen jäänyt muttta tulin toimeen.
Aa niin tämä kuuluisa muu elämä. Kiva niputtaa kaikki yhteen ettei paljastuisi kuinka paljon tuhlataan rahaa turhuuksiin eli ulkonäköön, sisustukseen, elämyksiin ja palveluihin.
Naiset selittää aina kulunsa muulla elämällä kun tietää itsekin kuinka paljon tuhlaa rahaa pelkkiin turhuuksiin.
-eri
Just uutisoitiin miten miehillä on paljon enemmän maksuhäiriöitä kuin naisilla. Selitykset laulaa aina mutta tilastot ei valehtele.
Lähihoitaja voi muuttaa käytännössä minne vaan. Aina on töitä.
Mä otin opintolainaa ja säästin aspiin, 25 vuotiaana ostin ekan asunnon. Miksi asua vuokralla ?
Vierailija kirjoitti:
Olipa omituinen juttu..mikähän tarkoitus.ottaa päähän, juu palkka voisi olla parempi.itse samaa työtä tekevänä yksinelävänä maksan kaiken yksin.tällä oli ukkokin.ymmärtäisin jos haastateltavana olisi ollut siivooja niillä kun vielä pienempi palkka ja paskempi työ!
Sairaalahuoltaja (=siivooja), uransa huipulla 2200 netto, maksoi asuntolainan pois Tampereella noilla haastatellun tuloilla. Ukkokin on, jo nuoresta pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Elämä on valintoja, pienituloisella enemmän valintoja. Musta lähihoitajalla on paskempi työ, en näe eritteitä. Pääasia, että viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan vuokra 800e niin maksaako hän yksin vuokran kun on työssäkäyvä mieskin.
Tämä. Vuokra on tuon ja maksavat sen varmasti puoliksi tai sitten mies maksaa paljon muita menoja. Jutun loppupuolella kun antaa siihen suuntaan vihjettä. Lisäksi asuvat kahdestaan kun lapset maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana jouduin suorittamaan yhden pakollisen koulutuksen työn ohessa. Piti vastata muutamiin helppoihin kysymyksiin --
1)Mikä on tiedonhallintamalli?
2) Milloin tietopyyntöön pitää vastata?
3) Jos valittu leima sisältää kryptauksen, minkä perusteella annat käyttöoikeuden?
4) Mille et voi asettaa tiedon luokitteluleimaa
Kaiken kaikkiaan kysymyksiä oli 40 kpl. Samaan aikaan piti kuitenkin vastata myös osaston hoitotyöstä. Jotkut nörtit käyvät näitä kursseja monta päivää keskittyen vain k
Olisin päässyt omaishoitajan kokemuksella melkein suoraan sairaanhoitajan koulutukseen. Avanteen hoitoa pidettiin vaativana. Minusta se ei ollut. Se oli lähinnä askartelua, ja tietty pelisilmää, milloon piipuista tupsahti kakkaa ennenkuin pussin sai paikoilleen. Eritteet nyt onEihän ne ole kivoja, mutta ne kuuluu ihmiselämään.
Areenassa oli juttu koulutushuijatuista nigerialaisista naisista. Tarina päättyi niin, että hakevat lähihoitajakoulutukseen. Suuri unelma. Olivat hoiva-avustajina ja henkilökohtaisina avustajina. Työstä paistoi ilo. Ilo muiden auttamisesta. Tietysti palkka on ihan huima verrattuna nigerian elintasoon.
Pisti miettimään, että miksi suomalaisille työn tekeminen on vaikeaa ja raskasta? Ihan perustyö. Mistä sitä iloa elämäänsä saa sitten, jos ei hyvintehdystä työstä?
Monica toteaa myös että onneksi hänellä työssäkäyvä mies. Lapsetkin jo aikuisia. Muuten ei pärjäisi.
On taas melkoinen uhriutumistarina.
Vierailija kirjoitti:
Olisit mutta et päässyt.
En mennyt koulutukseen elämäntilanteen takia. Hyvin olisin läpäissyt kurssit. Olen ns. yleisnäppärä ja tarpeeksi sosiaalinen.
Joillekin eritteet (veri) on ylitsepääsemätön asia, eivät pysty hoitamaan.
Minulla ei tuota ongelmaa ole.
Tämähän se vähän on. Kun puhutaan hoitajien palkoista, niin oikeasti pitäisi puhua sairaanhoitajien palkoista. Vaan niin siellä on myös superilaiset käsi ojossa vaikka koulutus on alempaa astetta ja vastuu myös. Mitäs näillä lähi- ja sairaanhoitajilla on palkkaeroa nykyään? Onko pari vai peräti kolmesataa kuussa. Ei taida tulla sairaanhoitajakoulu koskaan taloudellisesti kannattavaksi jos olisi voinut painaa ne vuodet lähihoitajana duunia.