Lähihoitajan palkka ei riitä mihinkään.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1cb160be-ea5a-417b-813c-a955833f382b
Miten työttömien rahat riittää kun hoitajan palkka ei riitä elämiseen. Itselläni rahat ovat riittäneet kaikkeen mitä olen halunnut. Olen tienannut korkeintaan 1500 nettona ja nyt työttömänä saan alle 900 euroa joka riittää kaikkeen. Ruuasta ei ole ollut pulaa koskaan minulla.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, miten menosi jakautuvat, jos saat rahaa kuukaudessa 900 euroa. Ja tähän kuvioon ei sisälly 6500 euroa / kk tienaavaa puolisoa (todennäköisesti miestä).
Vuokra 378 euroa, sähkö 30 euroa kk- Loput tulot menee ruokaan , bensaan ja muuhun elämiseen. Kävin töissä 60 km työmatka joka päivä ja palkka oli 1500 euroa. Bensaan meni 300 euroa kk. Vuokra, sähkö 410 euroa. Ei siitä palkastakaan kovin paljon käteen jäänyt muttta tulin toimeen.
Vuokrasi on opiskelija - soluasunnon hintainen. Normaalit yksiön vuokrat on yli 500e ja kaksiot 700e.
Asun yksiössä satakunnassa. Olen asunut tässä 8 vuotta vuokra on 378 euroa kk, sisältää veden ja saunan.
mäkään en mene mihinkään töihin koska palkat niin huonoja mut tuilla elää kivasti.
Peukutuksista ja vastauksista päätellen täällä on paljon lähihoitajia palstalla.
Vahvistaa mielivaani heistä.
Ihmetyttää miksi tuo raha ei riitä kun ei ole lapsia kotona ja puoliso joka tienaa. 40km työpaikan ja kodin välillä ei ole mikään paha matka, puolisollani on suunnilleen saman mittainen. Dieseliin menee noin 150-170 euroa kuukaudessa. Ehkä pitäisi tarkastella kulurakennetta että mihin ne rahat oikein menee. Me emme ole suurituloisia ja silti on rahaa matkustaa, käydä ravintolassa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni, miten menosi jakautuvat, jos saat rahaa kuukaudessa 900 euroa. Ja tähän kuvioon ei sisälly 6500 euroa / kk tienaavaa puolisoa (todennäköisesti miestä).
Vuokra 378 euroa, sähkö 30 euroa kk- Loput tulot menee ruokaan , bensaan ja muuhun elämiseen. Kävin töissä 60 km työmatka joka päivä ja palkka oli 1500 euroa. Bensaan meni 300 euroa kk. Vuokra, sähkö 410 euroa. Ei siitä palkastakaan kovin paljon käteen jäänyt muttta tulin toimeen.
Puhut jostain vuodesta 2002? Vuokra 378 euroa ja sähkö 30 euroa? Nuo kuulostavat vuosikymmenien takaisilta hinnoilta.
Ei munkaan sähkölasku ole tuon enempää. Lasku on yleensä n. 80 € kolmelta kuukaudelta. Vielä muutama vuosi taaksepäin (ennen Ukrainan sotaa) se oli 50 € kolmelta kuukaudelta. Tietysti jos on sähkölämmitys jossain rivarissa, asia erikseen.
Kyllä tossa jutussa jotain mättää. Jos noilla spekseillä ei saa rahojaan riittämään niin kyllä jotain hölmöä törsäilyä harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasi on opiskelija - soluasunnon hintainen. Normaalit yksiön vuokrat on yli 500e ja kaksiot 700e.
Mutta pikkukylillä ei ole. Helposti alle 400€ yksiöitä rivitalostakin sähköineen. Kaikki ei vieläkään asu kaupungeissa
Vierailija kirjoitti:
Sellainen muistutus että "käteenjäävästä palkasta" puhuminen antaa henkilöstä hieman pöntön kuvan. Ikään kuin hän ei ymmärtäisi prosenttilaskuja tai Suomen verotusta. Se taas herättää ajatuksen että sellainen henkilö ei tarvitse kyllä euroakaan enempää. Eli jos tarkoitus oli kerätä sympatiaa, niin vaikutus oli päinvastainen.
Minä taas repesin "sisar hento valkoiselle" kuvan nähtyäni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä on aina sen näköisiä, että on syöty ja juotu urakalla?
Saattaa olla masentuneita, ei jaksa huolehtia itsestään, syö mitä sattuu.
Nämä iltalehden jutut ovat aina niin valaisevia, kenenkään palkka ei riittää ja sitten jokainen ihmettelee, puhutaanko brutosta vai netosta, miten tuolla on noin suuri vuokra, pitkä työmatka jne
Minun palkkani lähihoitajana riittää elämään jota elän, teen itse ruuan, asun halvalla, työmatka on lyhyt, en matkustele, en juo alkoholia, en tupakoi, ei ole elätettävänä miesta eikä lapsia, en harrasta mitään maksullista, auto on vanha ja maksettu. Yritän opetella elämään muutaman vuoden päästä tulevalla nettoeläkesummalla.
Onko tämä elämää sitä en tiedä.
"Työelämässä se menee niin että jos haluaa enemmän pitää tehdä enemmän."
Ei todellakaan mene. Vaikka miten teet niin palkka ei nouse. Ekan 10-15 vuotta jaksaa yrittää kehittää ja innostua. Sitten kun sitä ei kukaan huomaa eikä huomioi siihen tekemiseen turtuu ja ajattelee, että mä oon vaan täällä töissä. Ne pomon kaverit ja lipojat saa palkkioita ja pään silitystä. Sitten alkaa odotella eläkeikää eikä välitä enää mistään mitään. Saman palkan saa aina tilille teki tai ei.
Ei kai palkan tarkoitus ole että säästöön jää rahaa. Suurin osa ihmisistä saa huonoa palkkaa ettei jää säästöön tai sitten rahaa ihmiset tuhlaa kaikenlaiseen turhaan tavaraan. Itselläni rahat ovat riittäneet aina vaikka olen tienannut alle 2000 euroa aina. Olen kulkenut 20 km työmatkat fillarilla kesät talvet.
Ei kyllä matikka täsmää.
Tuosta vuokrasta siis 400 hänen osuus tai sitten ovat vuokranneet jonkun kartanon ja sietää muuttaa.
Vuokran jälkeen rahaa siis 1800 eli 450 €/vko. Tuo riittää minulla ison perheen pyörittämiseen. Hän ei selviä yksin?
Matkakuluista ei tarvitse valittaa. Verottaja kompensoi. Ja senkin jälkeen käytössä 350 €/vko. Voi tuhlata 50 €/pv.
Mulla jäisi tuosta summasta tonni kuukaudessa säästöön. Meillä on kolmihenkinen perhe ja asumme kaupungin keskustassa kolmiossa vuokralla. On omaa tyhmyyttä jos maksaa asumisesta noin paljon syrjäkylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa niin tämä kuuluisa muu elämä. Kiva niputtaa kaikki yhteen ettei paljastuisi kuinka paljon tuhlataan rahaa turhuuksiin eli ulkonäköön, sisustukseen, elämyksiin ja palveluihin.
Naiset selittää aina kulunsa muulla elämällä kun tietää itsekin kuinka paljon tuhlaa rahaa pelkkiin turhuuksiin.
-eri
Kannattaa sinun vaikka kuukausi pitää kirjaa omista menoista, ellei muuten ymmärrä mihin "muuhun" raha menee. Pelkkä katto pään päällä kun ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä siihen tarvita miestä eikä naista. Toki pitää olla asumiskustannukset "vähän" helsingin keskustaa pienemmät ja kulutukseen ei mahdu ylimääräistä, mutta pientähän kulutuksen tulee ollakin, mikäli sitä ei itse kustanna.
Toki nykyään on kustannustaso noussut sen verran paljon, että en osaa sanoa paljonko sitä rahaa tarvitsee, mutta opiskelinhan minäkin aikanaan ja raha riitti mainiosti kaikkeen oikeasti tarpeelliseen. Ja jäi vielä pienen budjetin reissaamiseenkin ynnä muuhun vähemmän tarpeelliseen. Kävin toki töissä tulorajojen puitteissa, mutta vastapainoksi pidin myös autoa.
Vierailija kirjoitti:
Olin pöyristynyt juttua lukiessani. Asuu pienessä kunnassa Pohjois-Savossa ja kehtaa vielä valittaa, vaikka saa palkkaa, josta pk-seudulla moni korkeasti koulututettukin saa vain haaveilla, vaikka kaikki kulut ovat paljon suuremmat. Vuokra 800 (häneltä?) vaikka asuu yhdessä miehen kanssa ja tuolla seudulla omistus-asuntojakin saa halvalla. Olen itsekin sitä mieltä, että palkat ovat Suomessa surkeat eivätkä ole kehittyneet juuri mihinkään hintojen karatessa käsistä, mutta kyllä lähihoitajat ovat juurikin niitä hannuhanhia, joille on jyrätty läpi koulutustasoon ja työn vaativuuteen nähden parhaimpia palkkatasoja. Suurta vastuuta ei ole ja vaikka työ on raskasta, on sitä sitä myös vaikkapa siivoojilla ja varastossa, mutta jostain syystä se ei kiinnosta ketään vaan hoitajilla on yksinoikeus ruikuttaa vaikkei ruikuttamisen aihetta edes ole.
Kerro vielä mitä tiedät lähihoitajan työstä ja mitä teet työksesi niin minä kerron millaista on sinun työsi ja vastuusi.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen muistutus että "käteenjäävästä palkasta" puhuminen antaa henkilöstä hieman pöntön kuvan. Ikään kuin hän ei ymmärtäisi prosenttilaskuja tai Suomen verotusta. Se taas herättää ajatuksen että sellainen henkilö ei tarvitse kyllä euroakaan enempää. Eli jos tarkoitus oli kerätä sympatiaa, niin vaikutus oli päinvastainen.
Ohhoh, kylläpäs pöntöt on miinustaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai palkan tarkoitus ole että säästöön jää rahaa. Suurin osa ihmisistä saa huonoa palkkaa ettei jää säästöön tai sitten rahaa ihmiset tuhlaa kaikenlaiseen turhaan tavaraan. Itselläni rahat ovat riittäneet aina vaikka olen tienannut alle 2000 euroa aina. Olen kulkenut 20 km työmatkat fillarilla kesät talvet.
Riippuu miten asian ajattelee. Mun mielestä palkasta pitää pystyä myös säästämään. Pitää olla sitä nk puskuria, jos vaikka pesukone tai pölynimuri hajoaa. Tai vaikka umppari puhkea ja joutuu viikoksi sairaalaan. HUS:issa hoitopäivämaksu on 54,60€ eli viikon sairaalareissusta tulee 382,20 € lasku. Jos mitään ei jää säästöön, millä tällaiset rahoitetaan? Osamaksulla maksaminen on käänteistä säästämistä, johon liittyy vielä korot. Eli jos on varaa maksaa osamaksua esim 20€/kk, silloinhan on ollut varaa pistää säästöönkin 20€/kk. uskin persukoneen hajoaminen osuu just samaan ajankohtaan, kun palkka nousdee niin, että saakin 20€/kk enemmän käteen kuin ennen pesukoneen hajoamista.
Aa niin tämä kuuluisa muu elämä. Kiva niputtaa kaikki yhteen ettei paljastuisi kuinka paljon tuhlataan rahaa turhuuksiin eli ulkonäköön, sisustukseen, elämyksiin ja palveluihin.
Naiset selittää aina kulunsa muulla elämällä kun tietää itsekin kuinka paljon tuhlaa rahaa pelkkiin turhuuksiin.
-eri