Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verotuksen progressiosta (taas)

Vierailija
27.09.2024 |

Iltalehdessä lähihoitaja valittaa pientä palkkaa. 2700 brutto, 2200 netto.

Itsellä maisterin paperit. Asiantuntijatyö. Palkka brutto 4000 ja rapiat. Netto 2900.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksessa on sekä valtion vero että kunnallisvero eli vero riippuu myös siitä missä kaupungissa asut.

Verotaulukko löytyy netistä, osa pitää korkeaa veroprosenttia ja saa veronpalautuksia. Siksi asumistukea haettaessakin merkitään bruttotulot eli verot mukana eli lähihoitajan tapauksessa asumistuki haettaisiin 2700 bruttotuloilla.

Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa. Omistusasuntoon ei saa enää tammikuussa asumistukea sairaspäivärahaleikkauksen tilalle esim. yh-vanhempi.

Vierailija
2/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla brutto 3400 ja netto 2380. Kova kunnallisvero jo täytin 53, jolloin eläkevakuutusmaksu nousi. Nettotulot eivät ole nousseet kymmenessä vuodessa periaatteessa yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työansiot noin 70000€/a ja siitä aika tarkalleen 2/3 tulee omaan kouraan ja 1/3 menee veroihin ja muihin veroluontoisiin maksuihin.

Minusta on ihan ok. Jollain tätä yhteiskuntaakin pitää pyörittää. 

Vierailija
4/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksessa on sekä valtion vero että kunnallisvero eli vero riippuu myös siitä missä kaupungissa asut.

Verotaulukko löytyy netistä, osa pitää korkeaa veroprosenttia ja saa veronpalautuksia. Siksi asumistukea haettaessakin merkitään bruttotulot eli verot mukana eli lähihoitajan tapauksessa asumistuki haettaisiin 2700 bruttotuloilla.

Ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa. Omistusasuntoon ei saa enää tammikuussa asumistukea sairaspäivärahaleikkauksen tilalle esim. yh-vanhempi.

Osuit tahtomattasi vielä enemmän asian ytimeen, eli tukiin ja niiden myötä käytettävissä oleviin tuloihin. Mitäs tukia luulet yli neljä tonnia brutto tienaavien saavan? Niinpä, ei mitään. Joten seillä vähemmän tienaavalla voi tulla kuussa lapaseen jopa enemmän.

Vierailija
5/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palkka 4000 ja käteen jää 7000. Käteen jäävässä on toki mukana kotimaan päivärahat matkatyöstä sekä pääomatulot.

Vierailija
6/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työansiot noin 70000€/a ja siitä aika tarkalleen 2/3 tulee omaan kouraan ja 1/3 menee veroihin ja muihin veroluontoisiin maksuihin.

Asutko Kauniaisissa? Vai Porvoossa?

Vierailija
7/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on brutto 6300 €/kk ja netto 3900 €/kk. Vaativa asiantuntijatyö, johon pätevyysvaatimuksena on tohtorin tutkinto.

En minä silti näe tilannetta epäreiluna. 2000 €/kk on se, mikä menee normaalielämän puolipakollisiin menoihin, kun ei erityisesti pihistele. Sen päälle minulla jää joka kuukausi 1900 € ylimääräistä rahaa, jonka voin käyttää miten huvittaa. En pidä sitä pahana.

Vierailija
8/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kummassakaan. Kuoleva pikkukaupunki ja kolmivuorotyö savupiipputeollisuudessa.

Vierailija
9/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on brutto 6300 €/kk ja netto 3900 €/kk. Vaativa asiantuntijatyö, johon pätevyysvaatimuksena on tohtorin tutkinto.

En minä silti näe tilannetta epäreiluna. 2000 €/kk on se, mikä menee normaalielämän puolipakollisiin menoihin, kun ei erityisesti pihistele. Sen päälle minulla jää joka kuukausi 1900 € ylimääräistä rahaa, jonka voin käyttää miten huvittaa. En pidä sitä pahana.

Pakko kysyä että missä asut? Meillä on korkea kunnallisverotus täällä muuttotappiokunnassa mutta silti käteen jää kyllä paremmalla prosentilla kuin sulla. 

Vierailija
10/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kummassakaan. Kuoleva pikkukaupunki ja kolmivuorotyö savupiipputeollisuudessa.

Eikä siis pääomatuloja joukossa? Outoa. Mulla kuolevassa pikkukaupungissa menee veroihin ja veroluontoisiin maksuihin 38 prosenttia suht samoilla tuloilla. Eikä tule palautuksia. Enkä kuulu kirkkoon. Enkä ole yli 53-vuotias. 

Vierailija
11/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä että missä asut? Meillä on korkea kunnallisverotus täällä muuttotappiokunnassa mutta silti käteen jää kyllä paremmalla prosentilla kuin sulla. 

Otan takaisin. Jääkin ihan samalla prosentilla. 

Vierailija
12/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on esim. Helsingissä ja Espoossa täysin uskottavaa, jos on yhtään vähennyksiä. Minulla on vuositulot 80000 €. Käteen jää ilman vähennyksiä 62,5 %. Jos en kuuluisi kirkkoon, jäisi prosenttiyksikkö enemmän. Lisäksi kotitalousvähennys nostaa minulla käteen jäävää summaa tuosta 2 prosenttiyksikköä.

Vierailija
13/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä siis pääomatuloja joukossa? Outoa. Mulla kuolevassa pikkukaupungissa menee veroihin ja veroluontoisiin maksuihin 38 prosenttia suht samoilla tuloilla. Eikä tule palautuksia. Enkä kuulu kirkkoon. Enkä ole yli 53-vuotias. 

Ei ole pääomatulot mukana tuossa. Pitkästä työmatkasta saan paljon vähennyksiä. Ilman niitä olisi varmaankin tuon 38% luokkaa.

Vierailija
14/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan Espoossa asun, mutta toisaalta tuossa ei ole muita vähennyksiä kuin ay-liikkeen jäsenmaksu noin 300 €/kk. Maalla voi jo työmatkavähennys pienentää veroprosenttia. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin käteen jää kyllä muutama kymppi yli 3900 €, mutta kuitenkin alle 4000 €.

Vierailija
15/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus voidaan tehdä myös progressiota edistäväksi. 

Poistamalla ruuan alv kokonaan, tietyin poikkeuksin ja siirtämällä sen vaikutus kulutustavaroiden Alv:on. 

Näin vähävaraiset ja työttömät saisivat syödäkseen mahdollisimman terveellisesti eikä heidän tarvitsisi tinkiä ruuastaan. 

Terveellinen ruoka kannattaa kansanterveydellisistä syistä kun se laskee lääkärikuluja. On vastenmielistä että valtio tekee businesta verottamalla perustarpeita. Pitää pyrkiä 0-veroon perustarpeissa, niin ihmisten elämä on turvattu ja kulutuksella rahoitetaan valtion menot. 

Vierailija
16/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutus voidaan tehdä myös progressiota edistäväksi. 

Poistamalla ruuan alv kokonaan, tietyin poikkeuksin ja siirtämällä sen vaikutus kulutustavaroiden Alv:on. 

Näin vähävaraiset ja työttömät saisivat syödäkseen mahdollisimman terveellisesti eikä heidän tarvitsisi tinkiä ruuastaan. 

Terveellinen ruoka kannattaa kansanterveydellisistä syistä kun se laskee lääkärikuluja. On vastenmielistä että valtio tekee businesta verottamalla perustarpeita. Pitää pyrkiä 0-veroon perustarpeissa, niin ihmisten elämä on turvattu ja kulutuksella rahoitetaan valtion menot. 

Jatkan vielä.

Tässä olisi hyvä sauma laskea työn verotusta, mikä on liian korkea Suomessa. 

Aina kun jotain verotetaan se vähentää verotettavaa toimintaa. Siksi työnverotus on vakava haitta, koska se laskee työn määrää. 

Vierailija
17/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi tuskin on hoitajan BRUTTOpalkka. Yleensä hoitsut puhuvat bruttopalkkana peruspalkastaan, joka on täysin eri asia. Minun peruspalkkani on tonnin, mutta todellinen bruttopalkkani yli 6000 euroa kuussa.

Vierailija
18/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pääomatulot verotetaan erikseen ja ne ei näin näy PALKAN verotuksessa.

Vierailija
19/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla palkka  6350, palkasta jää käteen vähän päälle 4050 €, joten aika kova vero sinulla. Minä taas näen tämän verotason täytenä ryöstönä, tolkutonta maksaa suoria veroja yli 2000 euroa kuussa.

Vierailija
20/22 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jollain toisella menee oikeasti pakollisiin menoihin paljon enemmän. Perheasunto pk-seudulla alkaen 2000 euroa, päivähoitomaksut 500+ ja ruuat päälle. Suomen verotuksessa kun ei huomioida huollettavien tai huoltajien lukumäärää. Maksut kuitenkin nousee tulojen myötä eikä tukia tipu. Eli ns. triplaprogressio.

Kun tiukka progressio kuitenkin perustuu ajatukselle, että tietyn tason jälkeen ihminen ei enää tarvitse omaa palkkaansa itse vaan se on ns vapaata riistaa, niin minusta olisi ihan kohtuullista huomioida henkilön elämäntilanne määriteltäessä mikä on se tulotaso jolla ihminen ei tarvitse palkkaansa itse.

Samaan aikaan valitetaan miksei ihmiset lisäänny, ja toisaalta huudetaan, että lällällää mitäs teit lapsia kun ei rahat riitä. No ei v*ttu riitä ei, kun ei niitä tuloja anneta käyttää omien lasten elättämiseen, vaan liki puolet pitää antaa veroina naapurin juopolle elämäntapatyöttömälle.

Pahoittelut purkauksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi