Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä voin tehdä veloilleni

Vierailija
25.09.2024 |

Jäin 4kk sitten työttömäksi. Ansiopäivärahaa jää noin tonni käteen. Velkaa on 50 000. Kukkaroni pohja alkaa jo häämöttää. Asiaa mutkistaa vielä se, että työtuntini vähenivät jo vuosi sitten ja olen koko tämän ajan elänyt yli varojeni kuluttaen olemassa olevia varojani. Toimin näin, koska työpaikalla oli sovittu, että tuntini palaavat ennalleen tänä vuonna. Ajattelin, että saan taas kerrytettyä syödyt varat, kunhan palaan normaaliin, ihan hyvään palkkaani. Ja nyt sitten tulikin tämä.

Lainani on Norwegianilla, ja korko on kamala. Mutta mistään pankista en saa parempaakaan lainaa, koska avioeron jäljiltä ei ole mitään omaisuutta. Aikaisemmat lainat sain, kun oli hyvä palkka ja omakotitalo vakuutena. Lainaa on myös liikaa, että voisin saada sosiaalista lainaa mistään. Velkajärjestelykään tuskin onnistuu, koska velat syntyivät ihan masennuksen ja ahdistuksen aiheuttamasta "lohtushoppailusta". Ajattelin kuolevani joka tapauksessa ihan kohta, ja ei p*skaakaan välittänyt, mitä velkoja äijälleni jää setvittäväksi kuolemani jälkeen. No pääsin onneksi eroon ukosta (reilu vuosi sitten, käyttörahani ovat peräisin osituksesta) ja nyt elämä maistuisi taas, mutta nyt olenkin naimisissa talousvaikeuksien kanssa.

Töitä tietenkin haen, mutta alani on sellainen, jonka töitä ei ihan niin vaan löydykään. Olen myös jo lähemmäs 60v, joten ikäkin alkaa olla este yhtään mihinkään. Onko mitään, mitä voisin tehdä? Ehdotuksia?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä selviät! Laadi budjetti, seuraa menojasi tarkasti ja syynää jokainen euro ja sentti, onko varmasti tarpeellinen meno vai ei. Ostolakko, spending freeze, mitä näitä nyt on - älä osta nyt yhtään mitään mikä ei ole aivan välttämätöntä. Vaikka pyykkikone menisi rikki, niin sitten peset käsin. Tällä tavalla saat minimoitua summan, jonka kulutat säästöjäsi joka kuukausi työttömyytesi ajan. Selaa ahkerasti työpaikkoja, myös määräaikaisia, joita on joulun lähestyessä hyvin tarjolla, vaikka ei olisikaan omalta alaltasi. Laadi jokin visuaalinen tapa itsellesi seurata velan lyhenemistä. Ja mikä tärkeintä: kun työllistyt, jatkat kituuttamista ja ostolakkoa kunnes velka on maksettu. Pidä aina 1000 euroa hätävarakassassa (esim. joulu ei ole hätätapaus), muuten kaikki liikenevä velan lyhennykseen. Operaatio Norwegian alkakoon!

Vierailija
62/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos sinulla on useita velkoja, käytä velkalumipalloa eli vyörytystä velkojen maksamiseksi. Ja tärkein: ÄLÄ koskaan maksa velkaa velalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä selviät! Laadi budjetti, seuraa menojasi tarkasti ja syynää jokainen euro ja sentti, onko varmasti tarpeellinen meno vai ei. Ostolakko, spending freeze, mitä näitä nyt on - älä osta nyt yhtään mitään mikä ei ole aivan välttämätöntä. Vaikka pyykkikone menisi rikki, niin sitten peset käsin. Tällä tavalla saat minimoitua summan, jonka kulutat säästöjäsi joka kuukausi työttömyytesi ajan. Selaa ahkerasti työpaikkoja, myös määräaikaisia, joita on joulun lähestyessä hyvin tarjolla, vaikka ei olisikaan omalta alaltasi. Laadi jokin visuaalinen tapa itsellesi seurata velan lyhenemistä. Ja mikä tärkeintä: kun työllistyt, jatkat kituuttamista ja ostolakkoa kunnes velka on maksettu. Pidä aina 1000 euroa hätävarakassassa (esim. joulu ei ole hätätapaus), muuten kaikki liikenevä velan lyhennykseen. Operaatio Norwegian alkakoon!

Kiitos!

Terkuin aloittaja

Vierailija
64/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos sinulla on useita velkoja, käytä velkalumipalloa eli vyörytystä velkojen maksamiseksi. Ja tärkein: ÄLÄ koskaan maksa velkaa velalla. 

Norwegian on yhdistelylaina, johon kokosin kaikki silloiset lainani. Joten ei ole muita kuin se.

Terkuin aloittaja

Vierailija
65/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työ päiväkodissa, jos et löydä oman alasi työtä? Ainakin isoissa kaupungeissa sijaiseksi pääsee helposti, ja tulot ovat vakaammat ja varmemmat kuin pph:n työssä.

Vierailija
66/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäydy täysin tukien varaa, äläkä ikinä maksa velkaasi.

Vierailija
67/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työ päiväkodissa, jos et löydä oman alasi työtä? Ainakin isoissa kaupungeissa sijaiseksi pääsee helposti, ja tulot ovat vakaammat ja varmemmat kuin pph:n työssä.

Hyvä idea - töitä piisaa niin paljon kuin jaksaa tehdä. Palkka on selvästi pienempi kuin omalla alallasi, mutta toisaalta työt voi jättää työpaikalle päivän päätteeksi. Samalla voit jatkaa oman alasi töiden hakemista.

Vierailija
68/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut moneenkin päiväkotiin, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Olen tosi itsenäinen ihminen ja haluaisin suunnitella ja johtaa itse työtäni, siksi perhepäivähoito tuntuu paremmalta. Lisäksi minulla on esim. vanhaa montessorivälineistöä tallella, jota himoitsisin päästä taas käyttämään. Mutta menisin kyllä päiväkotiinkin, jos joku huolisi.

Terkuin aloittaja

Vierailija
69/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut moneenkin päiväkotiin, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Olen tosi itsenäinen ihminen ja haluaisin suunnitella ja johtaa itse työtäni, siksi perhepäivähoito tuntuu paremmalta. Lisäksi minulla on esim. vanhaa montessorivälineistöä tallella, jota himoitsisin päästä taas käyttämään. Mutta menisin kyllä päiväkotiinkin, jos joku huolisi.

Terkuin aloittaja

Ja olen hakemut päiväkodista kaiken tasoisia töitä, opettajaksi, lastenhoitajaksi ja avustajaksi. Ei mitään tulosta.

Terkuin aloittaja

Vierailija
70/77 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun olet hakenut! Paljonko sinun menosi ovat tällä hetkellä kuukaudessa? Sis. vuokra, lainan kuukausierä, ja kaikki muut menot ja kulutus päälle. Löytäisimmekö yhdessä niistä leikattavaa?

Vierailija
71/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan tajua tilannettasi ap vaikka itse olen ollut väkivaltaisessa avioliitossa aikoinaan vuosia.

Kehuskelet täällä olleesi vuosia väkivaltaisessa avioliitossa, ja pyrit vielä ylentämään itseäsi tällä? Ap:n tilanne ei liene ainoa asia, jota et tajua. En kyllä sinuakaan minkäänlaisena esikuvana pitäisi.

Vierailija
72/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkuin aloittaja

Pidempiin paikkoihin voi olla vaikea päästä ilman kokemusta, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on Seure, joka välittää päiväkoteihin lyhytaikaisia sijaisia. Käytännössä keikkoja saa niin paljon kuin haluaa tehdä. Todennäköisesti muissa isoissa kaupungeissa on vastaavia.

Ymmärrän pph:n itsenäisyyden hyvät puolet, mutta siinä ei pääse järkevään ansiotasoon, jos ei ole täyttä lapsiryhmää. Tässä vaiheessa vuotta sellaisen kokoaminen on vaikeaa.

Vierailija
73/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä malliesimerkki elämänhallinnan täydellisestä puuttumisesta jokaisella elämän alueella. Toksista avioliittoa, potkujen saamista, lohtushoppailua kulutusluottorahoilla jne. Ja vika on aina jossain muualla kuin itsessä.

Vierailija
74/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
75/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuusäätiöön ja velkaneuvontaan en ole varsinaisesti ottanut yhteyttä, mutta olen lueskellut nettisivuja ja todennut, että rahallista apua sieltä ei ainakaan heru. Omalta veljeltäni olen joskus ottanut lainaa, mutta tyyliin 5000 euroa. En kehtaa kysyäkään noin valtavaa summaa, enkä oikein usko että suostuisikaan. Toisaalta siinä säästäisi jo yli 500€/ kk pelkkiä korkoja... En ole edes kertonut kenellekään tästä velkaantumisesta, koska hävettää...

- ap

Eihän ne sinun velkojasi maksa, mutta saat ainakin oikeita ja asiallisia neuvoja. Vaikka sitten velkajärjestelyhakemukseen.

Periaatteessa vaihtoehtoja on vain kaksi: maksat tai jätät maksamatta. Ulosotto ja velkajärjestely ovat niiden välimuotoja, eli maksat vain sen verran, mitä on varaa.

Vierailija
76/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norwegian on yhdistelylaina, johon kokosin kaikki silloiset lainani. Joten ei ole muita kuin se.

Terkuin aloittaja

Olisi sittenkin kannattanut ottaa velkaneuvontaan yhteyttä ennen kuin tuon virheen teit. Katsoitko ennen sen ottamista, paljonko suojaosuutesi olisi ollut ulosotossa? Ja vertasitko sitten siihen, paljonko maksat tuon lyhennystä? Ulosotossa kaikki velkasi olisivat vanhentuneet 15 vuodessa, julkiset jo viidessä. Kuinka pitkä laina-aika tuossa on?

Vierailija
77/77 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota heti yhteyttä velkaneuvontaan. Ja mene pankkiin tai useampaankin keskustelemaan veloista. Eiköhän tuon summan saa kulutusluottoa, jolla saat kuitattua velat ja maksat pankille sen kulutusluoton. En tiedä kuinka pitkiä maksusikoja kulutusluotolle annetaan mutta korko on taatutusti sinulle edullisempi kuin nykyinen korko.