Mitä voin tehdä veloilleni
Jäin 4kk sitten työttömäksi. Ansiopäivärahaa jää noin tonni käteen. Velkaa on 50 000. Kukkaroni pohja alkaa jo häämöttää. Asiaa mutkistaa vielä se, että työtuntini vähenivät jo vuosi sitten ja olen koko tämän ajan elänyt yli varojeni kuluttaen olemassa olevia varojani. Toimin näin, koska työpaikalla oli sovittu, että tuntini palaavat ennalleen tänä vuonna. Ajattelin, että saan taas kerrytettyä syödyt varat, kunhan palaan normaaliin, ihan hyvään palkkaani. Ja nyt sitten tulikin tämä.
Lainani on Norwegianilla, ja korko on kamala. Mutta mistään pankista en saa parempaakaan lainaa, koska avioeron jäljiltä ei ole mitään omaisuutta. Aikaisemmat lainat sain, kun oli hyvä palkka ja omakotitalo vakuutena. Lainaa on myös liikaa, että voisin saada sosiaalista lainaa mistään. Velkajärjestelykään tuskin onnistuu, koska velat syntyivät ihan masennuksen ja ahdistuksen aiheuttamasta "lohtushoppailusta". Ajattelin kuolevani joka tapauksessa ihan kohta, ja ei p*skaakaan välittänyt, mitä velkoja äijälleni jää setvittäväksi kuolemani jälkeen. No pääsin onneksi eroon ukosta (reilu vuosi sitten, käyttörahani ovat peräisin osituksesta) ja nyt elämä maistuisi taas, mutta nyt olenkin naimisissa talousvaikeuksien kanssa.
Töitä tietenkin haen, mutta alani on sellainen, jonka töitä ei ihan niin vaan löydykään. Olen myös jo lähemmäs 60v, joten ikäkin alkaa olla este yhtään mihinkään. Onko mitään, mitä voisin tehdä? Ehdotuksia?
Kommentit (77)
Uusi rikas ukko kehiin...ja elämä hymyilee..vähän pilua tarvittaessa ja hyvää huolenpitoa muutenkin,"money" riittää..
Tässä tapauksessa avaisin jonkun vedonlyöntifirman sivut ja alkaisin miettimään kunnon vetoa. Isolla kertoimella kunnon panoksella napsautat rivin kiinni. Sen jälkeen ei ole huolta huomisesta. Velat kuitattu ja jää vielä elämiseeniin. Varma voitto.
Vierailija kirjoitti:
En vaan tajua tilannettasi ap vaikka itse olen ollut väkivaltaisessa avioliitossa aikoinaan vuosia.
Niin olet varmaan erilainen ihminen, joka reagoi asioihin eri tavalla. MInä kustansin itselleni esim. paljon hotelliöitä velalla, koska en voinut mennä kotiin. Mies ei ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta niin henkisesti toksinen, että meinasin tosiaan kuolla ahdistukseen.
- ap
Ei UO ole niin paha mörkö. Jos ei omaisuuttakaan ole, niin helpompi sinulle.
Niin. Velat tulisi maksaa. Olet vastuuton ja jos kaikki toimisivat noin, tätä maata ei olisi.
Lohtushoppailua, ei helevetti! Itse kaivettu kuoppa. Ja syy ei voi olla aina vain toisessa osapuolessa.
ps: perhepäivähoitajalla tulee olla vähintään 100 neliöä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis lastenlapsia?
Mistä tämä kommentti tuli? Lastenlapsia on kyllä tulossa ja olisi ihan kiva kun jotenkin voisin tukeakin jälkikasvuani. Mutta ainakaan rahallisesta tuesta on nyt turha haaveilla.
- ap
Ei huolta, velkaa ei tarvitse maksaa T. PAAVO
Parveke & Katu
Vai
Köysi & Hirsi.
?
Vierailija kirjoitti:
Lohtushoppailua, ei helevetti! Itse kaivettu kuoppa. Ja syy ei voi olla aina vain toisessa osapuolessa.
Narcci ei ymmärrä tätä, kaikki on aina muiden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään yleistä sääntöä, kussakin kunnassa määritellään tilan tarve erikseen. Ryhtyisin siis yksityiseksi, ei kunnalliseksi. Olen ollut yksityinen ennenkin, nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Velat tulisi maksaa. Olet vastuuton ja jos kaikki toimisivat noin, tätä maata ei olisi.
No tässähän juuri mietin keinoja saada ne maksetuksi.
- ap
Voisin suikkeleista maksaa 10€/kerta.
Miten köyhät saa lainaa jostain pankista tai mistä vaan. Minäkin olisin työttömänä saanut 30 tonnia lainaa. Minulle tuli soitto jostain lainafirmasta koska olin hakenut vuosia sitten lainaa 2000 euroa ja sanoin piruuttani että otan 30 tonnia lainaa. Se nainen tutki asiaa ja soitti takas että saisin 30 tonnia lainaa. Kysyin siltä että saako työtön lainaa muka niin paljon. Minä olen työtön ollut 8 vuotta ja elän työmarkkinatuella mutta nainen sanoi että saisin lainaa. Eihän minulla olisi koskaan varaa maksaa takas. Minulla ei ole omaisuuttakaan kovin paljoa eikä se kattais lainaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Parveke & Katu
Vai
Köysi & Hirsi.
?
Kummallekaan ei ole tarvetta. Voin henkisesti ihan hyvin, vaikka raha-asiat huolettavatkin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Omat lapseni ovat olleet kunnallisessa perhepäivähoidossa hoitajalla, jolla oli 56 neliön kaksio.
Heti kun vaan pääset, töihin. Mieluummin hommaan jossa voi ylitöillä säätää tuloja. Esimerkiksi uhraamalla toisen viikonlopun päivistä työlle.
Eläkkeelle on vuosia ehkä liikaa, niillä tuloilla ehkä voisit lyhentää lainaa. Mutta pitäisi onnistua neuvottelemaan lyhennysvapaita vuosia ehkä 7 prosentin korolla.
Asumiskulut saatava putoamaan alle 500e/kk.
Tilanteesi on vakava. Mitä nopeammin reagoit (rajulla kädellä), sen paremmat mahdollisuudet onnistua. Jos lähipiirissä on talousosaaja, käytä tilanne hyväksesi.
Sinulla ei ole varaa sellaisiin ylellisyyksiin kuin tunnetaso. Noilla kertomillasi spekseillä ulosotto on takuuvarmasti edessä.