Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan aikuisena diagnosoidulta autismikirjon naiselta

Vierailija
24.09.2024 |

Tylsää, joten antakaa mennä.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20095160

Hyvä artikkeli, kannattaa lukea.

Vierailija
62/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi myös kirjolla? 

Ei ole. Hyvä niin, olisi liikaa ongelmia kahdella autistilla yhteenlaskettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulta pitäisi kysyä yhtään mitään?

Vierailija
64/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi lopettaa riipustautumasta siihen diagnoosiin. Jos kelakin on sitä mieltä ettet tarvitse kuntoutusta olisiko aika herätä?

Vierailija
65/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20095160

Hyvä artikkeli, kannattaa lukea.

Oon tuon lukenutkin vastikään! Oon myös törmännyt noihin ilmiöihin tiktokissa. Diagnoosien trendaaminen on ärsyttävä ilmiö.

Vierailija
66/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulta pitäisi kysyä yhtään mitään?

Koska olen mielenkiintoinen

Vierailija
67/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kommentti oli siis vastaus tähän:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, teitä diagnoosiensa huutelijoita on jo kymmenen tusinassa. Autismi, ADHD, tiktok tourette, trauma, ahdistushäiriö ja lista jatkuu. U name it somedsa ja kohta se on kaikilla. Jokaisen luonteenpiirteen takia ei tarvitse käydä kuormittamassa terveydenhuoltoa ihan vain että voidaan olla "uniikkeja" persoonia ja sitten heittäytyä diagnoosin vietäväksi.

No sanopa sinä viisaana mitä tässä sitten pitäisi tehdä? AP on jo töissä ja minä itse en enää työelämään tästä kuntoudu. Kelankin mielestä kuntoutus olisi pelkkää ajanhukkaa. Lainarahalla voisi mennä yksityiseen terapiaan, mutta pankki ei myönnä lainaa.

Kannattaisi lopettaa riipustautumasta siihen diagnoosiin. Jos kelakin on sitä mieltä ettet tarvitse kuntoutusta olisiko aika herätä?

Vierailija
68/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kysy mitään kun olen itsekin autismikirjon diagnoosin aikuisena saanut nainen. Diagnoosi oli järkytys ja jäin sen kanssa ihan yksin. Mitään apua tai tukea en ole saanut. 

Harmi kuulla. Olen huomannut, että usein avun ja tuen saannin määrittää se, kuinka hyvin kykenee itse sitä kysymään. Autisteille kommunikaatio voi olla todella haastavaa, joten ilman tukea voi jäädä helposti, ellei ole hyvää tukiverkostoa joka hoitaa asiat puolesta. Paljon tsemppiä elämään!

Kuka hoiti tukiasiat puolestasi, kun kumminkin vasta aikuisena sait diagnoosin? 

Vierailija
69/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan myöntämässä kuntoutuksessa! Täällä on keskustelemassa toinen autistinen, joka ei harmillisesti ole saanut kuntoutusta tai apuja omiin haasteisiinsa. Olen itse vastaillut näihin kysymyksiin, ne "avautumiset" eivät siis ole minun kirjoittamia. 

- AP, joka jatkuvasti unohtaa kertoa olevansa AP

Vierailija
70/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lievä autismi. Miehellä on aivovamma. Olen älykkäämpi kuin hän, mutta hän on kiltti ja sydämellinen. Olemme seurustelleet jo monta vuotta.

Vierailija
71/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kysy mitään kun olen itsekin autismikirjon diagnoosin aikuisena saanut nainen. Diagnoosi oli järkytys ja jäin sen kanssa ihan yksin. Mitään apua tai tukea en ole saanut. 

Harmi kuulla. Olen huomannut, että usein avun ja tuen saannin määrittää se, kuinka hyvin kykenee itse sitä kysymään. Autisteille kommunikaatio voi olla todella haastavaa, joten ilman tukea voi jäädä helposti, ellei ole hyvää tukiverkostoa joka hoitaa asiat puolesta. Paljon tsemppiä elämään!

Kuka hoiti tukiasiat puolestasi, kun kumminkin vasta aikuisena sait diagnoosin? 

Sain hoidettua itse puolison tuella. Nuorempana en osannut vielä kommunikoida tarpeeksi hyvin ilmaistakseni, millaista tukea olisin tarvinnut. Koulut ja elämänhallintakin meni ihan mönkään silloin, mutta onneksi nyt menee paremmin.

Vierailija
72/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, teitä diagnoosiensa huutelijoita on jo kymmenen tusinassa. Autismi, ADHD, tiktok tourette, trauma, ahdistushäiriö ja lista jatkuu. U name it somedsa ja kohta se on kaikilla. Jokaisen luonteenpiirteen takia ei tarvitse käydä kuormittamassa terveydenhuoltoa ihan vain että voidaan olla "uniikkeja" persoonia ja sitten heittäytyä diagnoosin vietäväksi.

No sanopa sinä viisaana mitä tässä sitten pitäisi tehdä? AP on jo töissä ja minä itse en enää työelämään tästä kuntoudu. Kelankin mielestä kuntoutus olisi pelkkää ajanhukkaa. Lainarahalla voisi mennä yksityiseen terapiaan, mutta pankki ei myönnä lainaa.

Kannattaisi lopettaa riipustautumasta siihen diagnoosiin. Jos kelakin on sitä mieltä

Taisit ymmärtää väärin. Kelan näkemys on siis, että minua ei voida enää kuntoutuksella auttaa. Jos on sellaisia neuvoja, joista lääkärit eivät  ole tietoisia, niin olen kuulolla.

Vierailija
73/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule juuri nyt mieleen mitään kysyttävää. Hyvä että aikuisuudessakin voi saada diagnoosin että on mahdollisesti oikeutettu joihinkin tukitoimiin. 

Osasiko vanhempasi epäillä autistisuutta? En lukenut vielä koko ketjua...

Olen itse aika paljon neuroepätyypillisiä piirteitä omaava, mutta koskapa ei ole hirveästi vaikeuttanut elämää, en ole tutkimuksiin hakeutunut. Toki tuntuu että kuormitun ihan normaalista arjesta ja tilanteista enemmän kuin monet muut ja plen stressiherkkä. Kavereitakaan ei ole. Oon vasta aikuistuttuani tajunnut että ei ihme ettei nuoruudessa ollut kavereita, kun olin niin outo ja sosiaalisesti osaamaton. Koen olevani vähän "hitaasti lämpenevä" kaikin tavoin. Pienikin asia kun muuttuu, esim. jokin vähäpätöinen suunnitelma tai tapa tehdä asia, niin tuntuu että kaikki langat lähtee käsistä ja alan ärtyä. Mulla myös vahvana monenlaiset ajatuspinttymät ja tunne siitä että on vain yksi tapa tehdä jokin asia oikein, olkoonkin pieni asia :D Jokunen vuosi sitten en edes tunnistanut tätä piirrettä itsessäni, vaan menetin aina malttini ja hermostuin. :D Nyt osaan vähän paremmin jo hallita itseäni.  Sit oon vähän hajamielinen eikä keskittymen pelaa jos tapahtuu monta asiaa samaan aikaan.

En oo viitsinyt ottaa äitini kanssa tätä puheeksi, että minkälaisena hän mun lapsuuden näkee, en tiedä miksi. 

Tulipas avautuminen :D 

Vierailija
74/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko netin vapaasti tehtävät autismitestit päteviä? Jos niissä siis saa alhaiset autismipisteet, niin voiko olla varma, ettei autismia ole?

Tunnen ihmisiä, jotka ovat eristäytyviä, jännittävät sosiaalisia tilanteita, koska eivät viihdy ihmisten parissa, mieluummin vaikka lukevat kirjoja kuin seurustelevat ihmisten kanssa ja kokevat silmiin katsomisen vaikeaksi. Silti nettitestien mukaan he selvästi eivät ole autismin kirjolla.

Vierailija
75/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko netin vapaasti tehtävät autismitestit päteviä? Jos niissä siis saa alhaiset autismipisteet, niin voiko olla varma, ettei autismia ole?

Tunnen ihmisiä, jotka ovat eristäytyviä, jännittävät sosiaalisia tilanteita, koska eivät viihdy ihmisten parissa, mieluummin vaikka lukevat kirjoja kuin seurustelevat ihmisten kanssa ja kokevat silmiin katsomisen vaikeaksi. Silti nettitestien mukaan he selvästi eivät ole autismin kirjolla.

En usko, että mikään testi on täysin pätevä. Sosiaaliset vaikeudet on kuitenkin vain puolet autismista (ja toinen puoli aistivaikeuksia, toistavaa käytöstä jne). Lisäksi sosiaaliset vaikeudet voivat liittyä moneen muuhunkin asiaan, kuten esimerkiksi persoonallisuushäiriöihin (kannattaa tutustua esimerkiksi eristäytyvään, estyneeseen ja epäluuloiseen persoonallisuuteen) tai aivan yksinkertaisimmillaan siihen, että ei ole lapsena altistunut riittävästi sosiaalisille tilanteille harjoitellakseen niitä.

Vierailija
76/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko olevasi jotenkin muita mielenkiintoisempi diagnoosisi vuoksi, vai mistä edes saat päähäsi keksiä tällaisia ketjuja. Edes oikeasti mielenkiintoiset ihmiset, siis elämässään mm. jotain saavuttaneet, eivät tehtaile tällaisia itsestään

Vierailija
77/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko olevasi jotenkin muita mielenkiintoisempi diagnoosisi vuoksi, vai mistä edes saat päähäsi keksiä tällaisia ketjuja. Edes oikeasti mielenkiintoiset ihmiset, siis elämässään mm. jotain saavuttaneet, eivät tehtaile tällaisia itsestään

Kyllä, tää diagnoosi kiinnostaa todella monia! Saavutuksia mulla on varmasti vähemmän kuin keskivertoihmisellä. Voisko kääntää myös niin päin, että elämässään jotain saavuttaneet eivät kommentoi muiden ketjuihin tylysti vauva piste fiissä?

Vierailija
78/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksin olen joutunut Kelan, sossun ja TE-toimiston/kuntakokeilun kanssa tappelemaan. Tämä on ollut erittäin traumaattista ja kokemukset sellaisia, joita ei toivo edes pahimmalle vihamiehelleen. Avun sijaan on ollut ahdistelua, asiatonta kohtelua, kontrollointia, kyttäämistä, haukkumista, syyttelyä, asioista kertomatta jättämistä, karensseja, rahatta jättämistä jne. Kuulemma kaikki on ollut vain omaa syytäni. Saan lähes aina hirveitä ahdistuspaniikkikohtauksia kun joudun näiden kanssa asioimaan. Keho yrittää pistää vastaan. 

Vierailija
79/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi lopettaa riipustautumas

Mene TÖIHIN!!

Vierailija
80/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koskaan herännyt epäilys, että olet väärin diagnosoitu? Kun on nähnyt oikeasti autistisia ihmisiä niin he ovat kehitysvammaisia, eikä se jää epäselväksi, kun heidän toimintaansa seuraa. Nykyään ne kaikista tavallisimmat tallaajatkin saavat tuon diagnoosin. Tyhmempikin näkee, että jotain outoa on meneillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan