Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan aikuisena diagnosoidulta autismikirjon naiselta

Vierailija
24.09.2024 |

Tylsää, joten antakaa mennä.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koskaan herännyt epäilys, että olet väärin diagnosoitu? Kun on nähnyt oikeasti autistisia ihmisiä niin he ovat kehitysvammaisia, eikä se jää epäselväksi, kun heidän toimintaansa seuraa. Nykyään ne kaikista tavallisimmat tallaajatkin saavat tuon diagnoosin. Tyhmempikin näkee, että jotain outoa on meneillään.

Autismin kirjo käsittää niin paljon erilaisia diagnooseja ja oireita, että sinä et pysty kyllä näkemään kenellä mitäkin on. Mutta ei sinun tarvitse ymmärtää, se riittää, että diagnosoitu saa itsellensä selkeyden elämäänsä.

-ei ap

Vierailija
82/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko koskaan herännyt epäilys, että olet väärin diagnosoitu? Kun on nähnyt oikeasti autistisia ihmisiä niin he ovat kehitysvammaisia, eikä se jää epäselväksi, kun heidän toimintaansa seuraa. Nykyään ne kaikista tavallisimmat tallaajatkin saavat tuon diagnoosin. Tyhmempikin näkee, että jotain outoa on meneillään.

Autismin kirjo käsittää niin paljon erilaisia diagnooseja ja oireita, että sinä et pysty kyllä näkemään kenellä mitäkin on. Mutta ei sinun tarvitse ymmärtää, se riittää, että diagnosoitu saa itsellensä selkeyden elämäänsä.

-ei ap

Antaa larpin jatkua vaan :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen kommentti oli siis vastaus tähän:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, teitä diagnoosiensa huutelijoita on jo kymmenen tusinassa. Autismi, ADHD, tiktok tourette, trauma, ahdistushäiriö ja lista jatkuu. U name it somedsa ja kohta se on kaikilla. Jokaisen luonteenpiirteen takia ei tarvitse käydä kuormittamassa terveydenhuoltoa ihan vain että voidaan olla "uniikkeja" persoonia ja sitten heittäytyä diagnoosin vietäväksi.

No sanopa sinä viisaana mitä tässä sitten pitäisi tehdä? AP on jo töissä ja minä itse en enää työelämään tästä kuntoudu. Kelankin mielestä kuntoutus olisi pelkkää ajanhukkaa. Lainarahalla voisi mennä yksityiseen terapiaan, mutta pankki ei myönnä lainaa.

Mene TÖIHIN!!

Niin työkyvytöntä just käskit menemään töihin vai?

Olen eri, mutta munkin kohdalla on nepsy-valmentaja arvioinut, ettei mua millään kuntoutuksella työkykyiseks saatais, että ihan vaan arjen pärjäämistä voidaan ehkä koittaa parantaa. Saa nähdä mitä Kela on mieltä asiasta 🙄. 

Vierailija
84/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko peppupositiivinen?

Vierailija
85/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tuosta yhdestä jankkaajasta. Tuollaisia ne autistit juuri usein ovat. Jankaavat vastaan vaaan, mikään ei mene perille. Sitten kun ei ole sosiaalista pelisilmää niin tullaan vielä varastamaan toisen aloittama keskustelu omiin tarkoitusperiin. Kelakin heittänyt jo pyyhkeen kehään ja onko mikään ihme? Käsi pystyyn, kuka haluaa kyseisen ihmisen työkaveriksi? Yrittäjänä hän ei tule pärjäämään päivääkään.

Vierailija
86/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa autisteista ei ole kehitysvammaisia. Noin 30 % taitaa olla. Autismin kirjo pitää allaan hyvin monenlaista.,esim. entisen aspergerin, johon kuuluu se, että älykkyys on normaali tai normaalia korkeampi.

En ole ap, vaan toinen aikuisena (asperger)diagnoosin saanut. Olen täysin varma, että olen ihan oikein diagnosoitu. On itsestäänselvää, että en ole "normaali", ja mikään muu asia ei pystyisi selittämään kaikkia normaalista poikkeavia piirteitäni. Koko elämäntarinani muuttuu ymmärrettäväksi autismin kirjon kautta. 

Vierailija
87/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään Aspergerin oireyhtymä menee autismikirjon alle. Aikaisemmin autistiset ovat olleet nimenomaan kehitysvammaisia autisteja, ja vammattomat Aspergereita. Mä olen siis Asperger, eli ei-kehitysvammainen autisti.

Vierailija
88/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko peppupositiivinen?

En ole varma. Kerrotko, mitä se tarkoittaa.

Vierailija
89/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko Kelasta vammaistukea Autismikirjoon kuulumisen perusteella?

Vierailija
90/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa autisteista ei ole kehitysvammaisia. Noin 30 % taitaa olla. Autismin kirjo pitää allaan hyvin monenlaista.,esim. entisen aspergerin, johon kuuluu se, että älykkyys on normaali tai normaalia korkeampi.

En ole ap, vaan toinen aikuisena (asperger)diagnoosin saanut. Olen täysin varma, että olen ihan oikein diagnosoitu. On itsestäänselvää, että en ole "normaali", ja mikään muu asia ei pystyisi selittämään kaikkia normaalista poikkeavia piirteitäni. Koko elämäntarinani muuttuu ymmärrettäväksi autismin kirjon kautta. 

Jos ne normaalista poikkeavat piirteet liittyy käyttäytymiseen niin miten ne ei voisi olla elämän aikana tulleita huonoja käyttäytymismalleja mitä olet oppinut?

Vierailija
91/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta yhdestä jankkaajasta. Tuollaisia ne autistit juuri usein ovat. Jankaavat vastaan vaaan, mikään ei mene perille. Sitten kun ei ole sosiaalista pelisilmää niin tullaan vielä varastamaan toisen aloittama keskustelu omiin tarkoitusperiin. Kelakin heittänyt jo pyyhkeen kehään ja onko mikään ihme? Käsi pystyyn, kuka haluaa kyseisen ihmisen työkaveriksi? Yrittäjänä hän ei tule pärjäämään päivääkään.

Sosiaaliset ongelmat ovat todellakin ongelmia, eivätkä vain itselle. Autistille sopii usein parhaiten työpaikka, jossa sitä sosiaalista pelisilmää ei niinkään vaadita, ja nimenomaan autistiset vahvuudet pääsevät esiin. Esimerkiksi tieteet ja teknologia ovat hyviä kognitiivisesti kyvykkäille autisteille, ja muille esimerkiksi mekaanista toistoa vaativat tehtävät, jotka pysyvät suht. samanlaisina, kuten vaikka varastohommat. Sun ei tarvitse pitää autisteista, mutta meillekin on paikkansa!

- AP

Vierailija
92/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Vierailija
93/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, vaan toinen aikuisena (asperger)diagnoosin saanut. Olen täysin varma, että olen ihan oikein diagnosoitu. On itsestäänselvää, että en ole "normaali", ja mikään muu asia ei pystyisi selittämään kaikkia normaalista poikkeavia piirteitäni. Koko elämäntarinani muuttuu ymmärrettäväksi

Toistan vielä kerran, että sosiaalinen käytös yksin ei koskaan riitä diagnoosiin. Se vaatii myös normaalista poikkeavaa, suht. äärimmäistä toistavaa käytöstä ja/tai aistipoikkeavuuksia. On totta, että sosiaalisen suoriutumisen arvioiminen on todella haastavaa ja sen haasteet voivat johtua vaikka ja mistä. Autismi on kuitenkin huomattavasti tätä laajempi diagnoosi. Autismi ei ole sama asia, kuin sosiaalisesti kiusallinen / jännittäjä / ei tykkää ihmisistä.

-AP

Vierailija
94/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko taiteellinen tai musikaalinen? 

Vierailija
95/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko taiteellinen tai musikaalinen? 

En erityisen.

Vierailija
96/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut oli oma diagnoosini itselleni järkytys. Olisin itse diagnosoinut itselläni lähinnä ahdistuksen tai masennuksen ja olenkin aika ihmeissäni kun varsinkaan ahdistuksen diagnoosia en ole saanut kun olen kärsinyt näistä oireista pitkään. Aluksi en tajunnut tätä ja luulin sitä myös masennukseksi. Ainoa tuloni on siis työmarkkinatuki, eikä kukaan ole koskaan kertonut, että saattaisin olla oikeutettu johonkin muuhunkin tukeen. 

Vierailija
97/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, vaan toinen aikuisena (asperger)diagnoosin saanut. Olen täysin varma, että olen ihan oikein diagnosoitu. On itsestäänselvää, että en ole "normaali", ja mikään muu asia ei pystyisi selittämään kaikkia normaalista poikkeavia piirteitäni. Koko elämäntarinani muuttuu ymmärrettäväksi

Jos ne normaalista poikkeavat piirteet liittyy käyttäytymiseen niin miten ne ei voisi olla elämän aikana tulleita huonoja käyttäytymismalleja mitä olet oppinut?

Ei ole kyse vain käyttäytymiseen liittyvistä piirteistä, käytöksessä näkyvät asiat ovat vain jäävuoren huippu. Kyse on siitä, millainen minä olen aina ollut. Aistiyliherkkyydet, taipumus lajitella, luokitella ja taulukoida, oudot, toistuvat liikkeet (stimmaus), jumiutuminen juuri tiettyyn tapaan tehdä jotkut asiat, taipumus tulkita puhetta sanojen eksaktien merkitysten mukaan, sosiaalisen yhteenkuuluvaisuuden tunteen puuttuminen, tunteiden hyvin voimakas kokeminen, vaikeudet ymmärtää sosiaalista normistoa ja toimia sen mukaan, korkea teoreettinen älykkyys mutta erittäin heikko käytännöllisyys ja yksinkertaisten tehtävien suorittamisen vaikeus, voimakkaat PDA-piirteet, vaihtelevat erityismielenkiinnonkohteet kuten esim. tieteelliset nimet, Star Wars, alkuräjähdyksen ensimmäiset sekunnit jne. jne. jne.

Tämä on kokonaisuus. Yksittäisinä noille piirteille voisi olla muitakin selityksiä. Kaikille niille yhteensä ei. 

Vierailija
98/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Mitä vammaistukea muka voi aikuinen saada autismin kirjon perusteella? Jos siis on asperger -tyyppinen autisti. 

Vierailija
99/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun pohjalta voisin päätellä, että naiset haluavat ymmärtää itseänsä ja hakevat apua ja tukea. Tähän ketjuun ei ole eksynyt kuin yksi miespuolinen (kirjoitusasusta päättelin), niin onkohan niin, että kirjolle kuuluvat miehet eivät halua juurikaan tunnustaa olevansa erilaisia? Täällä palstalla kuitenkin heitä on monia ja valittavat naisten puutetta. 

Vierailija
100/122 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut oli oma diagnoosini itselleni järkytys. Olisin itse diagnosoinut itselläni lähinnä ahdistuksen tai masennuksen ja olenkin aika ihmeissäni kun varsinkaan ahdistuksen diagnoosia en ole saanut kun olen kärsinyt näistä oireista pitkään. Aluksi en tajunnut tätä ja luulin sitä myös masennukseksi. Ainoa tuloni on siis työmarkkinatuki, eikä kukaan ole koskaan kertonut, että saattaisin olla oikeutettu johonkin muuhunkin tukeen. 

Mielelläni olisin ilman oireita tai autismikirjon diagnoosia. En esim. ole kertonut vanhemmallani diagnoosistani, koska on väittänyt jo ahdistustani ja muita ilmiselviä oireitani vitsiksi, laiskuudeksi ja tekosyyksi vältellä asioita ja pilkannut sekä vähätellyt niitä. Vanhempani käyttäisi myös tuota tietoa diagnoosistani itseäni vastaan. Tuolla vanhemmallani itsellään on sitten vaikka mitä diagnooseja, ainakin verenkierron häiriö, joku neurologinen juttu, diabetes, uniapnea, psoriaasis nyt muutamia mainitakseni. Itselläni on lukuisten autismikirjon aiheuttamien oireiden lisäksi myös kroonisia suolistovaivoja, joista en ole saanut diagnoosia, mutta oireet viittaavat laktoosi-intoleranssiin ja keliakiaan ja olen laktoosittomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla ja se auttaa vaivoihin, mutta ei poista niitä kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi