Kysy mitä vaan aikuisena diagnosoidulta autismikirjon naiselta
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi myös kirjolla?
Ei ole. Hyvä niin, olisi liikaa ongelmia kahdella autistilla yhteenlaskettuna.
Mun puoliso taas on kirjolla, niinkuin on olleet kaikki edellisetkin. Epäilisin, ettei itseltäni onnistuisi suhde neurotyypillisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko Kelasta vammaistukea Autismikirjoon kuulumisen perusteella?
Kyllä.
Mitä vammaistukea muka voi aikuinen saada autismin kirjon perusteella? Jos siis on asperger -tyyppinen autisti.
Ihan sitä tavallista vammaistukea, reilu satanen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun pohjalta voisin päätellä, että naiset haluavat ymmärtää itseänsä ja hakevat apua ja tukea. Tähän ketjuun ei ole eksynyt kuin yksi miespuolinen (kirjoitusasusta päättelin), niin onkohan niin, että kirjolle kuuluvat miehet eivät halua juurikaan tunnustaa olevansa erilaisia? Täällä palstalla kuitenkin heitä on monia ja valittavat naisten puutetta.
Naisten autismi on aika erilaista kuin miesten, niin veikkaanpa että kirjoittelevat eri ketjuissa. En kyllä itse usko, että kirjoitusasusta voi noin paljoa päätellä.
Kirjolle kuuluvat miehet oman kokemukseni mukaan eivät ole yhtä kiinnostuneita sosiaalisuudesta. Heitä ei siis välttämättä haittaa olla erilainen. Naisille taas on usein kovempi pala, että ei pärjää. Uskon myös ihan sukupuoliroolienkin vaikuttavan. Miehiltä ei odoteta yhtä taitavaa sosiaalista suoriutumista, ja miehenä on hyväksytympää olla vähän nörtti. Naisen rooli on taas perinteisestikin enemmän sellainen yhteisöllinen, emotionaalinen tuki.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla aistiyliherkkyyttä? Itse en esim siedä styroksista lähtevää ääntä. Mulla ei ole autismidiagnoosia, mutta adhd on.
Olen yliherkkä lähinnä valolle. Muutoin olen enemmän aistialiherkkä ja haen aistikokemuksia, esimerkiksi raskasta musiikkia niin että korviin ihan fyysisesti sattuu ja tämän johdosta kärsin tinnituksesta.
Styroksi on ikävän kuuloinen käsittääkseni lähes kaikille. En pidä myöskään kynsistä liitutaululla tai lautasen naarmuttamisesta jne, mutta nää on ihan perusjuttuja ihmisille. Siinä kohtaa puhutaan aistiyliherkkyyksistä, kun ne häiritsevät arkea, eli ei esimerkiksi siedä luokkahuoneen tai liikenteen meteliä, tai vaatteet tuntuvat inhottavilta. Eli aistipoikkeavuuksienkin tulee olla elämää häiritseviä ollakseen "oireita".
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi myös kirjolla?
Ei ole. Hyvä niin, olisi liikaa ongelmia kahdella autistilla yhteenlaskettuna.
Mun puoliso taas on kirjolla, niinkuin on olleet kaikki edellisetkin. Epäilisin, ettei itseltäni onnistuisi suhde neurotyypillisen kanssa.
Kiva kuulla, että teillä pelaa suhde!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Mitä vammaistukea muka voi aikuinen saada autismin kirjon perusteella? Jos siis on asperger -tyyppinen autisti.
Millä perusteilla sitä voi saada? Mikään hoitotaho ei ole vinkannut tuollaisesta mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Millä perusteilla sitä voi saada? Mikään hoitotaho ei ole vinkannut tuollaisesta mahdollisuudesta.
En ole ihan varma. Saan myös kuntoutusrahaa, niin se saattaa olla jotenkin kytkeytyneenä siihen. Kannattaa kysyä lääkäriltä, ei ne aina osaa ehdottaa kaikkea. Ainakin lääkärinlausunnon se vaati.
Millaisesta huumorista pidät? Melkein tuppaisin ajattelemaan, että esimerkiksi sanaleikit tai ironia eivät ole autismikirjolaiselle maailman helpoimpia omaksua?
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta huumorista pidät? Melkein tuppaisin ajattelemaan, että esimerkiksi sanaleikit tai ironia eivät ole autismikirjolaiselle maailman helpoimpia omaksua?
Tykkään kyllä sanaleikeistä, ironiasta ja satiirista. Käytän paljon kuivaa satiiria, mutta se vaatii oikean yleisön ja sitä on välillä vaikea hahmottaa.
Eniten uppoaa absurdit ja yllättävät jutut, niitä tulee tosi harvoin mutta saa nauramaan vedet silmissä. Sellaiset, joissa monta palasta loksahtaa just kohdalleen ja kokonaisuus on koominen.
Lisään vielä edelliseen, että en koe huumorini olevan erityisen "autistista" häiriöstäni huolimatta. Pystyn heittämään aika tavallista läppää ihan hyvin tavallisessa seurassa. En mitenkään supertaidokkaasti, mutta en varsinaisesti vaikuta tosikoltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon eri autisti kuin AP, mutta mun huumoria on just sanaleikit. Fingerpori naurattaa usein, ja sananmuunnokset. Mut sanat ja kirjallisuus ja kielet onkin mun suuri rakkaus.
Myös tietynlainen absurdi huumori vetoaa.
Sensijaan sellaisesta kiusallisuuteen perustuvasta huumorista en niin syty, tyyliin Mr Bean, koska myötähäpeän tunne ei niin kovin naurata, vaan tuntuu useimmiten vain ikävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
En ole ihan varma. Saan myös kuntoutusrahaa, niin se saattaa olla jotenkin kytkeytyneenä siihen. Kannattaa kysyä lääkäriltä, ei ne aina osaa ehdottaa kaikkea. Ainakin lääkärinlausunnon se vaati.
Ok, kiitos. Pitää muistaa kysyä asiasta, kun kohta on lääkärin aika, jossa pohditaan mahdollista työkyvyttömyyseläkettä tai muita vaihtoehtoja.
"ja käytän paljon aikaa mielenkiintoisten konseptien ajatteluun".
Awww, tää on suloinen. Mun poika on lievästi autistinen ja hän miettii myös jotain tämän tyyppistä. En tiedä puhummeko samasta asiasta, mutta siis hänellä on erityismielenkiinnon kohde (itse keksimänsä universumi ja avaruus galakseineen, joissa on elämää) ja siitä syntyy reippaasti useita, meille ulkopuolisille toisistaan aina vain hivenen poikkeavia "konsepteja", mutta hänelle niissä on ilmeisesti aina ihan oleellisia eroja :)
Vierailija kirjoitti:
"ja käytän paljon aikaa mielenkiintoisten konseptien ajatteluun".
Awww, tää on suloinen. Mun poika on lievästi autistinen ja hän miettii myös jotain tämän tyyppistä. En tiedä puhummeko samasta asiasta, mutta siis hänellä on erityismielenkiinnon kohde (itse keksimänsä universumi ja avaruus galakseineen, joissa on elämää) ja siitä syntyy reippaasti useita, meille ulkopuolisille toisistaan aina vain hivenen poikkeavia "konsepteja", mutta hänelle niissä on ilmeisesti aina ihan oleellisia eroja :)
Kuulostaa jännittävältä mielikuvitusmaailmalta! Oma haaveilu kohdistuu enemmän reaalimaailman asioihin, tykkään siis analysoida vähän kaikkea ja myös jakaa omia ajatuksia havainnoistani :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä opiskelet ja minkälaista työtä haluaisit tehdä?
Tätä en halua sen tarkemmin avata täällä, mutta asiantuntijahommat kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon eri autisti kuin AP, mutta mun huumoria on just sanaleikit. Fingerpori naurattaa usein, ja sananmuunnokset. Mut sanat ja kirjallisuus ja kielet onkin mun suuri rakkaus.
Myös tietynlainen absurdi huumori vetoaa.
Sensijaan sellaisesta kiusallisuuteen perustuvasta huumorista en niin syty, tyyliin Mr Bean, koska myötähäpeän tunne ei niin kovin naurata, vaan tuntuu useimmiten vain ikävältä.
Mr. Bean on munkin mielestä aika huono. Kiusallisuus ja myötähäpeä itsessään voi olla ihan hauskaa, mutta hyvin kontrolloiduissa määrin.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko iho kirjavaksi. Vai kauhunkirjoa.
En harrasta tatuointeja. Kaippa autismia voidaan kauhunkirjoksikin kutsua.
Onko sulla aistiyliherkkyyttä? Itse en esim siedä styroksista lähtevää ääntä. Mulla ei ole autismidiagnoosia, mutta adhd on.